Jump to content

To motorsanlegg, lade- og forsynings- systemer


mateco

Recommended Posts

Heisann båtfolk! :flag_bp:

 

For ordens skyld: Med To motorsanlegg mener jeg anlegg med 2 dynamoer og med 2 eller flere batteribanker.

 

Nå er det sikkert flere som har meninger om hvordan slike system bør være og hvilke komponenter som bør inngå for optimalisering, tilgjengelighet og sikker drift med tanke på ladning og strømforsyning.

 

Det har derfor ville vært interessant å vite hvordan hovedstrøm systemene er bygget opp i de forskjellige to-motorsanlegg !

 

Er det i så fall verftsbygde systemer eller er de modifiserte i etterkant?

 

En skisse av systemene med forklarende virkemåte hadde gjort susen !!

 

Videre noen spørsmål som jeg lurer litt på:

 

Bruk av eksterne regulatorer på 2 motorsanlegg ?

I en plastpose fant jeg 2 stk Ladac 1204 eksterne regulatorer om bord som tydeligvis har vært forsøkt i bruk, men effekten er for meg ukjent. Antagelig ingen suksess da begge var fjernet fra systemene !?!?

 

Dynamoenes lastfordeling og evt. forskjellige laderkarakteristikker når begge dynamoene lader til felles punkt? Hva er akseptabelt avvik?

Får det noen negative konsekvenser om den ene lader med for eksempel 10 Amp mens den andre lader med 25 Amp?

Kan lastfordelingen forandres ved forskjellige hovedlast/spenning? Eller m.a.o. er laderkarakteristikken dønn like på to identiske regulatorer, eller kan det være små avvik?

 

Med tanke på spørsmålet over: Bør dynamoene være like med samme reguleringsform (intern/ekstern) ?

 

Bruk av BEP-rele og skilledioder, hvordan kobles inn i systemene i et to-motorsanlegg? Kan man for eksempel benytte flere, evt. i en kombinasjonsløsning ? (flere enn to batteribanker)

 

Metoder for å sikre tilgjengelig ladning på alle batterier ved en-motors drift i et to-motors anlegg ?

Flere velger bevist å gå for en motor i lengre perioder, mens andre må gjøre det som følge av uforutsett driftsstans på den ene motoren.

 

Spent på responsen her !!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
  • 2 måneder senere...

Sjekk på BEP's sider om hvordan en kan koble sammen 2 motorer/dynamoer.

Her bør en bruke 2 startbatterier og en vedlikeholdsbank. (evt egen bank til trøstere)

På redningskøyta vår, har vi 3 banker og 2 laderegulatorer. Her er brukt skilledioder, dette gjør at en skiller alt fra hverandre og kan "putte inn strøm" der dette trengs. Her er "spenningsføler" fra dynamoene, koblet på vedlikeholdbanken. Det som kommer inn på startbankene pleier å holde til disse. Det som da, via dioder, kommer inn på vedlikeholdsbanken vil automatisk bli regulert til samme strømmengde. (Fra de 2 dynamoene)

Dersom du har bank på trøstere, så kan du bruke en dynamo her og en til vedlikehold. (+ startbatterier) Da er det mulig å bruke BEP's spenningsrele, noe som kan skape problem med 2 + 1.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post

Grunnet en del større svikter i mitt system ble det bygget om i fjort. I korthet så lader hver motor inn til en felles Prosplit fra Sterling som tar i mot fra begge dynamoer og fordeler til den batteribanken det trengs mest, evt fordeler forholdsmessig dersom ingen bank er spesielt trengende. Startbanken har vel prioritet.

 

Begge dynamoene har hver sin eksterne laderegulator fra Sterling. Dette kan jo Jörg svare på - men dette er sammenkoblet med Prosplit-saken så det senses og lades på de riktige stedene. Jeg har vært veldig fornøyd med løsningen. Spennende å se hvor lenge denne boksen varer. Det er nå en hel lystavle på hver laderegulator og på denne pro-split saken som forteller status på ladingen og hva som foregår - og med et "batterimeter" som måler spenning på forskjellige steder, samt teller på forbruksbanken, så føler jeg at jeg har en grei oversikt over tingenes tilstand.

Link to post

Er det virkelig ingen flere som har sysnpunkter her?

 

Jeg skal også bygge nytt ladesystem i båten og er interessert i ideer til dette. (Unnsklyld hvis jeg kaprer tråden din Mateco)

Noen stikkord fra mitt tenkte/planlagte anlegg: To motorer, forbruksbatterier (1000+ Ah), startbatteri(er?) til hovedmotorer, batteri(er?) til ankervinsj og baugtrøster, inverter og til slutt generator med eget startbatteri.

F.eks: Er det nødvendig å ha ha separate startbatterier til hver av hovedmotorene eller er det godt nok å ha et felles med tanke på at det også er generator ombord? Har vurdert å kutte ut startbatterier helt, men jeg er så gammeldags at jeg vil ha sikkerheten med en egen batteripakke her.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post

Det er kanskje overflødig, men her er iallefall en tråd som beskriver emnet ganske grundig: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

 

Det jeg ikke forstår er at ikke rådet til Lotus har fått mer fotfeste, dvs konsentrere seg om en stor bank som brukes til alt og evt ha et lite batteri i backup dersom man mot formodning skulle være uten strøm til å starte motoren en gang. Dette batteriet kunne vært helt separat og bare toppladet noen ganger i året. Hvis jeg skulle byttet batterier og lagt opp nytt i båten hadde det blitt slik.

 

Jeg tror vi henger litt igjen i gammel tankegang her. Var det ikke slik at bilene hadde reservetank før i tiden før tankmåleren gjorde sitt inntog?

Jeg ville heller satset på en batterimonitor som gir god oversikt over batterienes status.

 

Et annet område hvor den samme tankegangen har fått gjennomslag er for de som kjenner til dykking. Før var det opplest og vedtatt at man måtte ha reservesjalter på dykkeflaskene. Man pustet flaskene ned til 30-50 bar og ventilen ble plutselig tungpustet. Man aktiverte da reserven og frigjorde den gjenstående kapasiteten. Dykket skulle da avsluttes umiddelbart. Dette var en mekanisme som hang igjen fra før manometeret (batterimonitoren i vårt tilfelle) var vanlig å bruke. Jeg kjenner ingen som dykker med reservesjalter lenger, den tankegangen er forlatt. Jeg kjenner ingen som har reservetank på bilen heller. De fleste stoler vel såpass på tankmåleren. Men noen har vel en 5 liter med bensin/ diesel liggende bak i bilen for sikkerhets skyld.

 

Etterhvert som vi putter mer elektronikk og forbrukere i båten stiger også behovet for forbruksbatterier. Hvis man har en batteribank på 1000Ah med spreke AGM batterier er behovet til startmotoren bare en "fjert". Den energimengden som går med til å kjøre trusteren i 1 minutt er også bagatellmessig i forhold. Selv om man bruker forbruksbatterier vil så store banker ha så høy CCA verdi at strømtrekket ikke er noe problem heller. Har man kabler som er kraftige nok er det ikke nødvendig å ha et eget batteri framme ved trusteren.

 

En slik kobling vil være vesentlig enklere og billigere.

Link to post

Jeg begriper ikke hvorfor man skal gjøre det så komplisert, og er helt enig i innlegg #5. Selv har jeg 2 motorer koblet direkte til el-annlegget som består av 3 batterier med hver sin bryter. I tillegg har jeg en hovedbryter som gjør alt strømløst som kan gjøres strømløst. Må jeg gjøre absolutt alt strømløst må de 3 batteribryterne skrues av. Det var det hele, fungerer utmerket. Men man bør ha en batterimonitor plassert så man lett kan følge med forbruket. Vitsen med bryter på hvert enkelt batteri er i tilfelle ett gir opp ånden så kan man enkelt finne det og koble det ut. Disse polskoene fra Clas gjør vel samme nytten som bryter. Link

Redigert av TF (see edit history)
Link to post

Til Ray,

 

På min P35 er det framdeles originalt, enkelt og greitt. To hovedbrytere, en på forbruksbatteriene og en på startbatteriet. Når begge motorene sviver lader styrbord motor startbatteriet og babord motor forbruksbatteriene. Når bare den ene motoren sviver, lader denne begge batteribankene gjennom en laderegulator, først startbatteriet og deretter forbruksbatteriene. Det enkleste er ofte det beste som en kjent matkjede sier.

Link to post

Men nå er det jo ikke så at alle har samme muligheter,

mht. både kapasitet, plass / fordeling i båten, lyst på komplett ombyggning etc. pp.

 

Man kan også dikutere hva vi synes om materialsvikt ved 1 batteribenk,

dvs. går en batteri da går de andre også.

Sjansen er også større siden alle batterier går i syklisk drift.

 

Svaret blir en "reservebatteri", men hvorfor da ikke å dele opp uansett?

 

Persønlig smak og behag er heller ikke noe som man bare kan glemme,

f.eks. ville jeg aldri satse på bare en benk.

Jeg har sett for mange som bråker, og det skjer vanligvis når man ha minst behov for sånt.

 

K.i.s.s., ja.

Men det er en endløs diskusjon som vi hadde fra før

og resultatet ble at det ikke finnes noe "universalløsning".

 

Om det er nå Balmar, Sterling, BEP, eller annet,

alle løsninger som finnes har jo også hver sin grunn og virker på sin måte.

 

Så må man bare sortere hva som passer best til både behovet man har, en selv og sin egen mening. :smiley:

 

 

:newyearsign: og ha en fin dag så lenge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

For det første Jørg. Jeg vet at du er ekspert på dette området, det er jeg ydmyk i forhold til. Jeg er bare interessert og nysgjerrig :smiley:

 

Svaret blir en "reservebatteri", men hvorfor da ikke å dele opp uansett?

jo, argumentet mot denne oppdelingen er å forenkle el.opplegget mest mulig. Reservebatteriet jeg siktet til i mitt innlegg tenker jeg at er isolert fra resten av opplegget i båten. Det er ikke tenkt at man skal bruke dette batteriet normalt, bare kontrollere at det er fulladet en gang i mellom.

 

Det finnes sikkert mange filosofier om hvordan el.opplegget bør være i en båt, men jeg syns det er merkelig at det skal være nødvendig med så mange forskjellige batterier rund omkring i båten.

 

Hvis man f.eks. har

-Forbruksbank

-Startbank

-Batteri til baugtruster

-Batteri til generator

 

og om alle disse bankene skal være plassert rundt om i båten og styres med lading individuelt blir det jo et "helsikes" opplegg.

 

Poenget mitt i innlegget lenger opp som sikkert ikke kom særlig godt fram er at hver av disse batteribankene stort sett står ubrukte og bare er med på tur.

 

Hvis man har en egen bank med f.eks. to optimabatterier til baugtruster så har man en kapasitet på ca. 100Ah. Hvis man på en helgetur kjører trusteren i 2 minutter har man brukt 13 Ah (eksempel med 400A strømtrekk). Dette gir en dårlig utnyttelse av batteribanken i forhold til om man bare hadde hentet de få amperetimene fra en stor bank.

 

Ennå værre er det med de som har to motorer med to startbatterier på hver motor. Hvor mange amperetimer går det med til å fyre opp en diesel? Ikke mange ihvertfall. Her er det mange amperetimer som er med på tur fram og tilbake. Jeg kan ikke fatte annet enn at man med fordel kan ta bort startbatteriet og øke forbruksbanken med ett batteri. Netto vil båten bli lettere. Den vesle energien som går med til å dra igang motoren blir jo bare som en fjert i forhold til en forbruksbank i en moderne båt.

 

 

Jeg har sett for mange som bråker, og det skjer vanligvis når man ha minst behov for sånt.

Jeg forsto ikke hva du mente med dette.

Link to post

Hvis man f.eks. har

-Forbruksbank

-Startbank

-Batteri til baugtruster

-Batteri til generator

 

og om alle disse bankene skal være plassert rundt om i båten og styres med lading individuelt blir det jo et "helsikes" opplegg.

 

Vil si meg enig i dette. Nå har jeg 2 banker i båten min, og det bør vel være nok for alle uavhengig om en har 1 eller 2 motorer.

Jeg har en "start" bank som benyttes til start + vinjer + baugpropell, samt en "forbruk" som er alt annet. Grunnen til at jeg har koblet vinsjer + baugpropell sammen med start er fordi alt dette er store strømslukere som kjøres kun kort tid men som skal gi mange Amp i løpet av den korte tiden. Da trenger ikke denne batteribanken være så veldig stor. I mitt tilfelle er den 100Ah som sikkert er overkill men jeg liker heller å ha for mye enn for lite. Forbruk er på 210 Ah som gir meg ca 150Ah effektivt uttak (AGM). En kamerat av meg har samme opplegg, men en forbruksbank på over 300 Ah.

 

Det som er viktigere er å få til mest mulig effektiv ladning av disse bankene. Avhengig av antall motorer kan både Pro Split fra Sterling (1 eller 2 motorer) eller ECS 163 fra Quick (1 motor) fungere bra som ladeseperator (skille batteribankene) med et minimialt spenningstap.

 

/Øystein

Link to post

Ole Petter(i andre tråder) og sikkert Joerg også, har vel vært inne på at det nærmest er umulig og sette opp et standard anlegg som passer for alle båter, men må tilpasses hver enkelt bruker. Kan altså fungere greit for en som bare går på dagsturer, men være ubrukelig for en som bruker strøm uten og lade så hyppig.

Jeg er enig med Komodo av to grunner.

1. Duppeditter (unnskyld utrykket :smiley: ) kan jo også gå i stykker, og disse koster jo også penger.

2. Siden jeg er ganske enkel i hodet, krever det et el-anlegg som også er enkelt. Mao, jeg vil helst være i stand til og forstå hva som skjer når noe feiler, og være i stand til å reparere det om jeg ligger i en uthavn hvis dette er mulig.

Men klart at det finnes sikkert mye utstyr som kan opptimalisere, og øke levetiden for batteriene. :yesnod:

Link to post

Jeg forsto ikke hva du mente med dette.

Jeg bare mente at jeg så mange tilfelle som fikk problemer med batterisettet

når de hadde minst behov for problemer i det hele tatt.

 

Som sagt finnes det nesten alltid flere løsninger for alt og alt har sin grunn,

og derfor går det ikke an å si "det er universalløsningen for alt".

 

Jeg er også helt med deg at noen -kan- redusere på bare 1 startbatteri,

men også der finnes det unntak.

 

Så savner jeg riktig logiske grunn for å ikke dele opp start og forbruk,

nettopp pga. sikkerheten fordi båt er verken bil eller annet.

 

Argumenter som 40kg vekt pga ekstra batteri synes jeg er litt kresen,

senest så snart man ser på hva som finnes på båter ellers.

Verktøy som ikke brukes, leketøy, 1000liter diesel, 800l vann, 5 kasser øl etc. kan også være mye.

 

Slik kan dikuteres endløs, tror jeg. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Har du to motorer tar den imot lading fra to dynamoer. Den fordeler så ladingen på opp til 4 batteribanker. Hver motor har sitt eget startbatteri som prioriteres. Når startbatteriet er oppladet kobles forbruksbanken inn, dette fungerer ved at fordeleren først lader batteriene til lik spenning før de kobles sammen. Selv med bare en motor i gang lades alle bankene.

Link to post

Jeg siterer litt fra en gammel tråd for å illustrere hva jeg mener.

 

Jeg har hatt de samme startbatteriene siden båten var ny.

 

startbat.jpg

 

Det er 6 stk Maxxima Exide

Dette må vel tidenes overdimensjonerte startbatteribank. Hvor mange % av banken utnyttes her?

 

 

Og de andre fire er?

 

Det er viktig at du ikke har glemt noe som ikke takler høye spenninger.

 

:seeya:

Jørg

Og med dette mener du at de to forskjellige batteritypene ideelt sett fordrer to individuelt justerte regulatorer?

 

 

De andre fire er 140 Ah Tudor åpne syrebatterier som benyttes på forbrukssiden.

Ok, det er altså en kombinasjon av AGM og åpne syrebatterier lom skal lades.

Jeg kan ikke forstå annet enn at det drar med seg komplikasjoner.

Link to post

Takk Frøken Fryd. :smiley:

 

Man kan også koble to dynamoer til PSR med bare 1 inntak (innenfor maks effekt)

men på inntak kontrolleres også for overspenning i fra dynamoene/spenningskilden.

Kommer det for høy spenning da blir vedkommende inntak frakoblet, slik at den ikke kan "koke" systemet.

 

Slik skjer ikke ofte men det skjer.

Dessverre ville i så fall også andre dynamoet blir skillt fra batteriene, som ikke skjer med PSR-T (T = Twin)

 

Jeg har prøvd å lage mer info om PSR på egne websider.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ok, det er altså en kombinasjon av AGM og åpne syrebatterier lom skal lades.

Jeg kan ikke forstå annet enn at det drar med seg komplikasjoner.

Å lade forskjellige type batterier blir hovedsakelig til et problem når man

enten vil skrape på øverste spenningsgrensen eller vil lade lenge.

 

Forstår man noe om batterier eller klarer å lese datablad

da kan man kompensere begge sider ganske enkelt

og problemene blir forholdsvis liten eller = "0".

 

Jeg snakker selvfølgelig alltid bare om vanlige tilfelle,

dvs ikke om batterier som krever særbehandling.

 

Hvilke komplikasjoner ved hvilken forhold mener du og hvordan ville du løse dette?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har en "start" bank som benyttes til start + vinjer + baugpropell, samt en "forbruk" som er alt annet. Grunnen til at jeg har koblet vinsjer + baugpropell sammen med start er fordi alt dette er store strømslukere som kjøres kun kort tid men som skal gi mange Amp i løpet av den korte tiden. Da trenger ikke denne batteribanken være så veldig stor.

Jeg har omtrent det oppsettet du beskriver. For ca to år siden byttet jeg ut alle batterier og mye av ledningsnettet. Det eneste jeg angrer på i denne opprenskingen er at jeg gikk for separat start og forbruksbank.

 

Jeg satte inn 2x220Ah til forbruk og 1x180Ah til start. Tankegangen var rendyrkede forbruksbatterier og startbatteri som tåler høye strømuttak.

Hadde jeg imidlertid satt inn 3x220Ah totalt og brukt dette til alt hadde ikke høye strømuttak til truster og vinsj vært noe tema, og som bonus hadde jeg hatt mer kapasitet å frotse i på tur.

 

 

Ole Petter(i andre tråder) og sikkert Joerg også, har vel vært inne på at det nærmest er umulig og sette opp et standard anlegg som passer for alle båter, men må tilpasses hver enkelt bruker.

Selvsagt, jeg snakker ut fra egne erfaringer og behov. Men ut fra hva jeg ser at folk har i båtene sine og det bruksmønster jeg ser når jeg treffer folk på sjøen tror jeg det gjelder for mange.

 

 

1. Duppeditter (unnskyld utrykket :smiley: ) kan jo også gå i stykker, og disse koster jo også penger.

2. Siden jeg er ganske enkel i hodet, krever det et el-anlegg som også er enkelt. Mao, jeg vil helst være i stand til og forstå hva som skjer når noe feiler, og være i stand til å reparere det om jeg ligger i en uthavn hvis dette er mulig.

Gode poeng :thumbsup:

 

 

Men klart at det finnes sikkert mye utstyr som kan opptimalisere, og øke levetiden for batteriene. :yesnod:

Joda. Det kanskje nyttigste slik jeg ser det vil være en god laderegulator som optimaliserer ladingen og tar vare på dynamoen og batteriene, f.eks. en PDAR, så det står på ønskelista. Men det må jo være mer

gunstig med færre banker, da behøver man jo mindre utstyr også :yesnod:

Link to post

Hvilke komplikasjoner ved hvilken forhold mener du og hvordan ville du løse dette?

Det jeg tenkte på (du får korrigere meg hvis jeg har missforstått!) var at hvis man ønsker å koble sammen et startbatteri av åpen syre type med et ekstra batteri i baugen til truster blir det krøll med ladespenningene, som igjen fører til at de må lades og reguleres separat.

 

Løsningen min er jo innlysende, den har jeg vel fått fram lenger opp: En batteribank bestående av like batterier, en regulator, en 230V lader :thumbsup:

 

Men hva syns du om en startbatteribank bestående av 6 - seks AGM batterier? Siden dette er en orginal installasjon så må det jo være noen som syns at dette er bra?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...