John_Kr Startet 29.September.2004 Del på Facebook Startet 29.September.2004 Hei Folkens Som nevnt tidligere har jeg en del rustproblemer på min båt (ny 2004), sender med et bilde for å vise hvordan det ser ut. Nå må jeg si at både bolt og mutter er syrefast, men det ruster alikevel. Dette er på baksiden av lukehengslene, alle er slik. Hvorfor? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Er dette ditt problem da? mener å huske at du skrev en gang at du hadde en 3 siders liste over reklamsjonssaker du skulle ta opp med din forhandler. Er ikke dette en reklamasjon da om det er angitt at dette er rustfrie skruer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Hvorfor vet jeg ikke, men jeg hadde i alle fall glatt overlatt problemet til leverandøren av båten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 skive???? ellers er det ikke 316/A4.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Syrefast er ikke totalt rustfritt. I et salt miljø kan det komme overflaterust, men dette vil ikke skade materialet. Spørsmålet er om du kommer noen vei med leverandøren. Hvis du skulle få nye fester vil vel disse ruste også etter en stund. JOH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aqad Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Syrefast begynner å ruste innenfra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 29.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2004 Jeg er enig at dette ikke er mitt problem, men det ruster jo..... Saken er tatt opp med leverandør, jeg trur dette ordner seg. Uansett så vil jeg få det samme komponentene på nytt og da vil dette komme tilbake.. Dette skal jo ikke ruste. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
PanPan Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Nå må jeg si at både bolt og mutter er syrefast, men det ruster alikevel. Dette er på baksiden av lukehengslene, alle er slik.... hmmm .... har du prøvd/kan du prøve med en magnet for å se om disse boltene/skruene er magnetiske eller umagnetiske? Er de magnetiske så er de ihht praksis og normer ikke i syrefast stål. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 29.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2004 Dette med magnet har jeg glemt å sjekke, her vil du raskt få svar om det er syrefast (A4) eller rustfritt (A2). Som jeg oppfatter det så er A4 umagnetisk. Bra tips - jeg sjekker Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Skal vi vedde på at magneten din gir et tydelig utslag? Da var det enten en ved båtprodusenten eller ved skiveforhandleren som tok noe fra feil hylle. Det skjer så lett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 29.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2004 Må jeg dekke dette selv så koster ikke de små muttrene og skruene så mye. Har demontere en av lukene, det er bare å tørke rusten av muttrene med ei fille. Trur de er syrefast, ser det på fargen. Skal sjekke om de er magnetisk i morgen. Forstår ikke hva som ruster. Kan det være at de har brukt feil verktøy ved montering, svartjern? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
PanPan Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Må jeg dekke dette selv så koster ikke de små muttrene og skruene så mye. Har demontere en av lukene, det er bare å tørke rusten av muttrene med ei fille. Trur de er syrefast, ser det på fargen. Skal sjekke om de er magnetisk i morgen. Forstår ikke hva som ruster. Kan det være at de har brukt feil verktøy ved montering, svartjern? Det er jo ditt valg om du betaler for leverandørens feil, selv om enkelte av de kan være små. Men man kan jo ta det opp alikevel, for det er jo ikke den eneste feil/mangel du har på båten? Hvis du alltid med stor sikkerhet kan se på fargen om det er syrefast kontra rustfritt/vanlig stål, da er du god! Verktøyet som er brukt skal ikke ha noen betydning mht korrosjon eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Hei Folkens Som nevnt tidligere har jeg en del rustproblemer på min båt (ny 2004), sender med et bilde for å vise hvordan det ser ut. Nå må jeg si at både bolt og mutter er syrefast, men det ruster alikevel. Dette er på baksiden av lukehengslene, alle er slik. Hvorfor? John_kr: Beklager, men jeg er nokså sikker på at dette IKKE er syrefast. Har aldri sett syrefaste bolter/muttere se ut slik som på bildet, og hvertfall ikke etter så kort tid. Min båt er snart 25 år gammel, men syrefaste bolter på utsatte steder er like fine, så dette forstår jeg ikke. Å skifte noen få bolter er selvsagt ikke noen stor sak, men hvor mange andre bolter er det rundt omkring i båten av tilsvarende kvalitet ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 Dette er nok helt sikkert ikke hverken "syrefast eller rusfritt" materiale av typen A4 eller A2 siden ingen av de materialene vil gi slike resultater et kort tids bruk. Nå kan jeg for ordens skyld opplyse at hverken A2 eller A 4 er magnetisk siden de begge har en austenittisk struktur, hovedforksjellen i de to metallene er at A4 har molybden i seg. Når det er sagt så finnes det selvsagt også "syrefaste og rustfrie" materialer som er magentiske. Dette kan for f.eks. være duplex materialer som har både ferritisk og austenittisk struktur. Jeg har så langt ikke vært borti skruer og muttre av dette materialet, men det finnes sikkert. Mine nye akslinger til Stauden er dreid i duplex materiale som har en høyere styrke enn 316 slik at jeg slipper å skifte alle gjennomføring og støtter ved motorbytte. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Andy Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 Trist å høre om rustproblemer i din nye fine båt, John_Kr! Jeg husker at du leverte tilbake en winrace stållpropeller pga at den rustet på båten din (har selv samme propeller uten rustproblem). Nå er ikke jeg noen ekspert på krypestrøm og galvanisk tæring og andre slike uhumskheter, men kunne det være et eller annet i den retning som spiser opp metallet i båten din Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 30.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2004 Når et gjelder krypstrøm så har jeg hørt at dersom båten er låst med kjetting som berører sjøen samt motoren er i kontakt med sjøen så kan slikte fenomener oppstå. Nå har jeg trebrygge og kjettingen er ikke i kontakt med sjøen. Det er heller ikke tilkoblet landstrøm. Min tidligere båt, en Hansvik 560 Sport, hadde overhode ikke disse problemene. Skal jegge litt i dag om dette er syrefaste muttrer/skruer.......Kommer tilbake med "news". Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 Nå har vi andre her som har adskillig mer peiling om korrosjon pga krypstrøm, men: 1) har aldri sett/hørt om tæring som ser ut som rust (men en slutter jo aldri å lære ) 2) sålenge det som ruster er rimelig god isolert (mhp saltvann og metall) blir det uansett ikke noe tæring Nei, det du har er RUST, ganske enkelt rust pga feil material. Er fortsatt villig til å inngå veddemål Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PanPan Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 Når et gjelder krypstrøm så har jeg hørt at dersom båten er låst med kjetting som berører sjøen samt motoren er i kontakt med sjøen så kan slikte fenomener oppstå.Neppe til boltene dine. Begrepet "krypstrøm" i denne sammenhengen er litt fremmed for meg - brukes ikke det begrepet når man har en påtrykt spenning, eksempelvis lading via landstrøm? Den modellen du skisserer her John_Kr, er vel at du får et galvanisk element med ledende kontakt hvor det mest uedle metallet blir en offeranode. Og det skjer uten at du har en påtrykt spenning. Du har vel neppe ledende kontakt mellom disse boltene og noe som er mere edelt? Skulle du mot formodning ha det, viser jo dette også for n-te gang at du nokså sikkert har en for dårlig kvalitet i skruene her - noe som båtprodusenten har ansvaret for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 Hei, Er bare en synser på dette fagområdet, men kan dette skyldes ting som er i gelcoat/toppcoat?Om man blander forskjellige metaller så oppstår gjerne korrosjon/rust som følge av metallenes elektromotoriske spenninger (ems). Det kan jo være at rusten ikke stammer fra selve skruene men rett å slett fra gelcoat/topcoaten. Du nevner jo at rusten er bare å vaske av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 30.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2004 Hei, Er bare en synser på dette fagområdet, men kan dette skyldes ting som er i gelcoat/toppcoat?Om man blander forskjellige metaller så oppstår gjerne korrosjon/rust som følge av metallenes elektromotoriske spenninger (ems). Det kan jo være at rusten ikke stammer fra selve skruene men rett å slett fra gelcoat/topcoaten. Du nevner jo at rusten er bare å vaske av. Når jeg kommer hjem i dag så skal jeg demontere ei ny luke samt ta noen nye bilder. Spørs om jeg må be så pent om mere lagringsplass til bildene. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
PanPan Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 Er bare en synser på dette fagområdet, men kan dette skyldes ting som er i gelcoat/toppcoat?Om man blander forskjellige metaller så oppstår gjerne korrosjon/rust som følge av metallenes elektromotoriske spenninger (ems). Det kan jo være at rusten ikke stammer fra selve skruene men rett å slett fra gelcoat/topcoaten. Du nevner jo at rusten er bare å vaske av. ...hmmm... det er mye jeg ikke kan om korrosjon. Men en grunnleggende forutsetning er at det må være oksygen og en elektrolytt (som kan være vann) tilstede. Bildet viser jo noe som jeg med 99,9% sikkerhet vil fastså til å være jernoksid - eller det man vanligvis kaller rust. Dette må skrive seg fra skruene (mutrene). Men jeg flagger nok en gang: Dette bør rapporteres til båtprodusenten siden det er en 2004 båtmodell det er snakk om. Båtprodusenten bør få sjans til å rette opp noe slikt som dette. Han er sikkert ikke interessert i å levere et dårlig produkt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nibba Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 Jeg jobber offshore , men jeg har aldri sett syrefaste bolter som ser slik ut. det er nok en helt annen kvalitet enn 316L A4. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 30.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2004 OK - da her jeg sjekke det dere ba meg om. pkt 1 - når jeg skrur skruen og mutteren ut så kan jeg tørke de ren med fille eller papir og de ble som ny. pkt 2 - de er IKKE magnetisk. pkt 3 - de har samme farge som A4 stål, dere forstår hva jeg mener med farge. Dette var en bra avklaring, da begynner jeg å helle over til det JRK sier.... Ref: Hei, Er bare en synser på dette fagområdet, men kan dette skyldes ting som er i gelcoat/toppcoat?Om man blander forskjellige metaller så oppstår gjerne korrosjon/rust som følge av metallenes elektromotoriske spenninger (ems). Det kan jo være at rusten ikke stammer fra selve skruene men rett å slett fra gelcoat/topcoaten. Du nevner jo at rusten er bare å vaske av. Synspunkter mottas..... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
PanPan Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 Synspunkter mottas..... ...ja, ja - det er som sagt mye jeg ikke kan om korrosjon! Men den siste vendingen er nesten ikke til å tro! Mitt synspunkt er: Ta dette opp med båtprodusenten - en feil fra hans side er dette uansett! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 30.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2004 Hei Da har jeg tatt ut skruene og tørket de ren med fille (ingen sliping). Tatt av den harde skorpen som var på utsiden av mutterne, det som båten er malet med på innsiden av luker og hulrom. Deretter montert sammen, men med ei ekstra skive. Selv om mutterne er rusfri (ikke magnetisk) så kan det jo være urenheter som er årsaken til brunfargen eller urenheter i malingen. Ikke vet jeg....... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.