Jump to content

Rustproblemer på ny Yamarin 6210


John_Kr

Recommended Posts

Nå må jeg si at både bolt og mutter er syrefast, men det ruster alikevel. Dette er på baksiden av lukehengslene, alle er slik.

... hmmm .... har du prøvd/kan du prøve med en magnet for å se om disse boltene/skruene er magnetiske eller umagnetiske?

 

Er de magnetiske så er de ihht praksis og normer ikke i syrefast stål. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Må jeg dekke dette selv så koster ikke de små muttrene og skruene så mye. Har demontere en av lukene, det er bare å tørke rusten av muttrene med ei fille. Trur de er syrefast, ser det på fargen. Skal sjekke om de er magnetisk i morgen.

 

Forstår ikke hva som ruster. Kan det være at de har brukt feil verktøy ved montering, svartjern?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Må jeg dekke dette selv så koster ikke de små muttrene og skruene så mye. Har demontere en av lukene, det er bare å tørke rusten av muttrene med ei fille. Trur de er syrefast, ser det på fargen. Skal sjekke om de er magnetisk i morgen.

 

Forstår ikke hva som ruster. Kan det være at de har brukt feil verktøy ved montering, svartjern?

Det er jo ditt valg om du betaler for leverandørens feil, selv om enkelte av de kan være små. Men man kan jo ta det opp alikevel, for det er jo ikke den eneste feil/mangel  du har på båten?

 

Hvis du alltid med stor sikkerhet kan se på fargen om det er syrefast kontra rustfritt/vanlig stål, da er du god! :yesnod:

 

Verktøyet som er brukt skal ikke ha noen betydning mht korrosjon eller ikke. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei Folkens

Som nevnt tidligere har jeg en del rustproblemer på min båt (ny 2004), sender med et bilde for å vise hvordan det ser ut.

 

Nå må jeg si at både bolt og mutter er syrefast, men det ruster alikevel. Dette er på baksiden av lukehengslene, alle er slik.

 

Hvorfor?   :yesnod::nonod:

John_kr:

 

Beklager, men jeg er nokså sikker på at dette IKKE er syrefast. Har aldri sett syrefaste bolter/muttere se ut slik som på bildet, og hvertfall ikke etter så kort tid. Min båt er snart 25 år gammel, men syrefaste bolter på utsatte steder er like fine, så dette forstår jeg ikke. Å skifte noen få bolter er selvsagt ikke noen stor sak, men hvor mange andre bolter er det rundt omkring i båten av tilsvarende kvalitet ?

Link to post
Share on other sites

Dette er nok helt sikkert ikke hverken "syrefast eller rusfritt" materiale av typen A4 eller A2 siden ingen av de materialene vil gi slike resultater et kort tids bruk. Nå kan jeg for ordens skyld opplyse at hverken A2 eller A 4 er magnetisk siden de begge har en austenittisk struktur, hovedforksjellen i de to metallene er at A4 har molybden i seg.

 

Når det er sagt så finnes det selvsagt også "syrefaste og rustfrie" materialer som er magentiske. Dette kan for f.eks. være duplex materialer som har både ferritisk og austenittisk struktur. Jeg har så langt ikke vært borti skruer og muttre av dette materialet, men det finnes sikkert. Mine nye akslinger til Stauden er dreid i duplex materiale som har en høyere styrke enn 316 slik at jeg slipper å skifte alle gjennomføring og støtter ved motorbytte.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Trist å høre om rustproblemer i din nye fine båt, John_Kr!

 

Jeg husker at du leverte tilbake en winrace stållpropeller pga at den rustet på båten din (har selv samme propeller uten rustproblem).

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på krypestrøm og galvanisk tæring og andre slike uhumskheter, men kunne det være et eller annet i den retning som spiser opp metallet i båten din  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når et gjelder krypstrøm så har jeg hørt at dersom båten er låst med kjetting som berører sjøen samt motoren er i kontakt med sjøen så kan slikte fenomener oppstå.

 

Nå har jeg trebrygge og kjettingen er ikke i kontakt med sjøen. Det er heller ikke tilkoblet landstrøm.

 

Min tidligere båt, en Hansvik 560 Sport, hadde overhode ikke disse problemene.

 

Skal jegge litt i dag om dette er syrefaste muttrer/skruer.......Kommer tilbake med "news".

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Nå har vi andre her som har adskillig mer peiling om korrosjon pga krypstrøm, men:

 

1) har aldri sett/hørt om tæring som ser ut som rust (men en slutter jo aldri å lære  :smiley:)

2) sålenge det som ruster er rimelig god isolert (mhp saltvann og metall) blir det uansett ikke noe tæring

 

Nei, det du har er RUST, ganske enkelt rust pga feil material. Er fortsatt villig til å inngå veddemål  :flag:

Link to post
Share on other sites

Når et gjelder krypstrøm så har jeg hørt at dersom båten er låst med kjetting som berører sjøen samt motoren er i kontakt med sjøen så kan slikte fenomener oppstå.

Neppe til boltene dine. Begrepet "krypstrøm" i denne sammenhengen er litt fremmed for meg - brukes ikke det begrepet når man har en påtrykt spenning, eksempelvis lading via landstrøm?

 

Den modellen du skisserer her John_Kr, er vel at du får et galvanisk element med ledende kontakt hvor det mest uedle metallet blir en offeranode. Og det skjer uten at du har en påtrykt spenning.

 

Du har vel neppe ledende kontakt mellom disse boltene og noe som er mere edelt? Skulle du mot formodning ha det, viser jo dette også for n-te gang at du nokså sikkert har en for dårlig kvalitet i skruene her - noe som båtprodusenten har ansvaret for. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Er bare en synser på dette fagområdet, men kan dette skyldes ting som er i gelcoat/toppcoat?Om man blander forskjellige metaller så oppstår gjerne korrosjon/rust som følge av metallenes elektromotoriske spenninger (ems). Det kan jo være at rusten ikke stammer fra selve skruene men rett å slett fra gelcoat/topcoaten. Du nevner jo at rusten er bare å vaske av.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Er bare en synser på dette fagområdet, men kan dette skyldes ting som er i gelcoat/toppcoat?Om man blander forskjellige metaller så oppstår gjerne korrosjon/rust som følge av metallenes elektromotoriske spenninger (ems). Det kan jo være at rusten ikke stammer fra selve skruene men rett å slett fra gelcoat/topcoaten. Du nevner jo at rusten er bare å vaske av.

Når jeg kommer hjem i dag så skal jeg demontere ei ny luke samt ta noen nye bilder.

 

Spørs om jeg må be så pent om mere lagringsplass til bildene.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Er bare en synser på dette fagområdet, men kan dette skyldes ting som er i gelcoat/toppcoat?Om man blander forskjellige metaller så oppstår gjerne korrosjon/rust som følge av metallenes elektromotoriske spenninger (ems). Det kan jo være at rusten ikke stammer fra selve skruene men rett å slett fra gelcoat/topcoaten. Du nevner jo at rusten er bare å vaske av.

...hmmm... det er mye jeg ikke kan om korrosjon. Men en grunnleggende forutsetning er at det må være oksygen og en elektrolytt (som kan være vann) tilstede.

 

Bildet viser jo noe som jeg med 99,9% sikkerhet vil fastså til å være jernoksid - eller det man vanligvis kaller rust. Dette må skrive seg fra skruene (mutrene).

 

Men jeg flagger nok en gang: Dette bør rapporteres til båtprodusenten siden det er en 2004 båtmodell det er snakk om. Båtprodusenten bør få sjans til å rette opp noe slikt som dette. Han er sikkert ikke interessert i å levere et dårlig produkt. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

OK - da her jeg sjekke det dere ba meg om.

 

pkt 1 - når jeg skrur skruen og mutteren ut så kan jeg tørke de ren med fille eller papir og de ble som ny.

 

pkt 2 - de er IKKE magnetisk.

 

pkt 3 - de har samme farge som A4 stål, dere forstår hva jeg mener med farge.

 

Dette var en bra avklaring, da begynner jeg å helle over til det JRK sier....

 

Ref:

Hei,

Er bare en synser på dette fagområdet, men kan dette skyldes ting som er i gelcoat/toppcoat?Om man blander forskjellige metaller så oppstår gjerne korrosjon/rust som følge av metallenes elektromotoriske spenninger (ems). Det kan jo være at rusten ikke stammer fra selve skruene men rett å slett fra gelcoat/topcoaten. Du nevner jo at rusten er bare å vaske av.

 

Synspunkter mottas..... :rolleyes:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei

Da har jeg tatt ut skruene og tørket de ren med fille (ingen sliping). Tatt av den harde skorpen som var på utsiden av mutterne, det som båten er malet med på innsiden av luker og hulrom. Deretter montert sammen, men med ei ekstra skive.

 

Selv om mutterne er rusfri (ikke magnetisk) så kan det jo være urenheter som er årsaken til brunfargen eller urenheter i malingen.

 

Ikke vet jeg....... :confused:

 

Bilde

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...