OT-flyktning Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 Bra at jeg ikke inngikk veddemål Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 OK - da her jeg sjekke det dere ba meg om. pkt 1 - når jeg skrur skruen og mutteren ut så kan jeg tørke de ren med fille eller papir og de ble som ny. pkt 2 - de er IKKE magnetisk. pkt 3 - de har samme farge som A4 stål, dere forstår hva jeg mener med farge. Dette var en bra avklaring, da begynner jeg å helle over til det JRK sier.... pkt 1 - det er greitpkt 2 - det er austenitt pkt 3 - det er umulig å se forskjell pkt 4 - det kommer igjen til neste år, dypp det i en eller annen olje (Owatrol(??)) Det er en del muligheter for at rust det skjer, bruk pkt 4. Rust og korrosjon på stål er samme greia, Fe2O3 eller Fe3O4, sistnevnte er svart av farge. Det som synes på bildet er Fe2O3, rust med god tilgang av oksygen (vedder en femmer på det). Mesteparten av alt mulig rart innen "rustfrie/syrefaste/hva-som-helst" kvaliteter er Fe, der vil si at mesteparten rett og slett er jern. Hva som blir hevdet innen forholde austenitt kontra ferritt er tøv, med unntak av at ferritt er magnetisk og austnitt er det ikke. Duplex er en blanding. Dette har noe med paralelle elektronspinn å gjøre. De som ønsker en dypere forklaring, ikke send meg en SMS. Lenger oppe i "systemet " kan man observere at quenching av stål innen gitte kriterier "fryser" strukturen på et tidsmessig angitt punkt. Altså, stål vandrer fra austenitt mot ferritt, og så må man passe seg for å ikke kjøre seg inn i perlittnesa på veien nedover. Dette kan opplagt være noe dritt når man sveiser Duplex. Eller kanskje badestiger. Det som blir hevdet om Duplex er ikke dumt, grattis. Hulda gikk ut av utdanningsverket som maskin ing. spes. felt matr. og korrosjon, eleverte kvaliteter 1997, ta det for det det er verd. De eneste gangene jeg har hatt bruk for det er på Hulda og på Baatplassen.no. Det er verken korr. eller rust på jernbåten Hulda. Annet enn det som er planlagt. Hulda har altfor mange år offshore. Hulda har ikke vanvittige sterke følelser innen dette temaet, tåler mye kjeft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 30.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2004 pkt 1 - det er greit pkt 2 - det er austenitt pkt 3 - det er umulig å se forskjell pkt 4 - det kommer igjen til neste år, dypp det i en eller annen olje (Owatrol(??)) Det er en del muligheter for at rust det skjer, bruk pkt 4. Rust og korrosjon på stål er samme greia, Fe2O3 eller Fe3O4, sistnevnte er svart av farge. Det som synes på bildet er Fe2O3, rust med god tilgang av oksygen (vedder en femmer på det). Mesteparten av alt mulig rart innen "rustfrie/syrefaste/hva-som-helst" kvaliteter er Fe, der vil si at mesteparten rett og slett er jern. Hva som blir hevdet innen forholde austenitt kontra ferritt er tøv, med unntak av at ferritt er magnetisk og austnitt er det ikke. Duplex er en blanding. Dette har noe med paralelle elektronspinn å gjøre. De som ønsker en dypere forklaring, ikke send meg en SMS. Lenger oppe i "systemet " kan man observere at quenching av stål innen gitte kriterier "fryser" strukturen på et tidsmessig angitt punkt. Altså, stål vandrer fra austenitt mot ferritt, og så må man passe seg for å ikke kjøre seg inn i perlittnesa på veien nedover. Dette kan opplagt være noe dritt når man sveiser Duplex. Eller kanskje badestiger. Det som blir hevdet om Duplex er ikke dumt, grattis. Hulda gikk ut av utdanningsverket som maskin ing. spes. felt matr. og korrosjon, eleverte kvaliteter 1997, ta det for det det er verd. De eneste gangene jeg har hatt bruk for det er på Hulda og på Baatplassen.no. Det er verken korr. eller rust på jernbåten Hulda. Annet enn det som er planlagt. Hulda har altfor mange år offshore. Hulda har ikke vanvittige sterke følelser innen dette temaet, tåler mye kjeft. Hei Huldra Tusen takk for ditt innlegg. Vi får se på hva leverandøren finner på, men jeg er redd han kommer med samme type muttrer og skruer. Uansett tenkte jeg å kjøpe nye skruer selv og da påse at dette er i A4 kvalitet. Trur også det vil være en fordel at muttrene ligger åpen i stedet for dekket over med maling. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 29.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2004 (redigert) Fant ut at det var A2 kvalitet som var montert fra fabrikk. Nå har jeg byttet ut alle skruer og muttrer med A4 kvalitet. Håper dette blir bra. Redigert 29.Desember.2004 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
aljoh Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 (redigert) Har lest hele strengen. Intressant lesning. Synes dette virker veldig rart. Men det har antakelig å gjøre med at det er to forskjellige legeringer som har kontakt. Jeg ville foreslå at du isolerte mellom syrefaste mutrene og godset i båten. Oppstår problemet igjen ville jeg forsøkt å dyppe mutrene og skruene et par omganger i Rustkiller EXP og latt det herde mellom hver gang jeg dyppet. Til slutt rett før montering ville jeg dyppet mutrene og skruene i Zinga (aktivt elektrolytisk sink), og umiddelbart montert objektene rett etter på. Vedder en femmer på at du da ikke ville ha noe problem lenger. Det unike med Rustkiller EXP er at den har EXP-ioner(pluss og minus) som damper kontinuerlig av hvis det oppstår galvanisk spenning. Har endel erfaring med dette produktet, og aldri har jeg sett maken til rustbeskyttelse. Slike problemer er utrolig irriterende. Selv om dette ant. ikke er noen farlig rust er et jo forferdelig stygt. Lykke til A4 kvaliteten! Redigert 4.Februar.2006 av aljoh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Har også lest strengen i dag. Kan ikke dette være noe så enkelt (og vanlig) som tildekkingskorrosjon på "rustfritt" stål. Rustfie stål er rustfrie når de får laget et beskyttende oksydlag i kontakt med surstoff. Når overflaten er tildekket og uten rikelig tilgang på surstoff (for eksempel under maling?), får en lett skjemmende rustflekker på slike stål. Mange av oss har sett det på kjøkkenet når benkebeslaget får rustflekker der det har ligget f. eks. vått bestikk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Kan ikke dette være noe så enkelt (og vanlig) som tildekkingskorrosjon på "rustfritt" stål. Rustfie stål er rustfrie når de får laget et beskyttende oksydlag i kontakt med surstoff. Når overflaten er tildekket og uten rikelig tilgang på surstoff (for eksempel under maling?), får en lett skjemmende rustflekker på slike stål. Jeg har svært lite rede på "tildekkingskorrosjon". Kan dette forklares enkelt? Innebærer denne form for korrosjon at syrefast materiale ikke må/bør overmales med noen form for tildekking (lakk, maling, gelcoat)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Jeg har svært lite rede på "tildekkingskorrosjon". Kan dette forklares enkelt? Innebærer denne form for korrosjon at syrefast materiale ikke må/bør overmales med noen form for tildekking (lakk, maling, gelcoat)? Det er ingen enkle saker innen korrosjon. Det er riktig som nevnt at tildekkingskorrosjon er noe som angriper AISI 300-serien. Det er også riktig at stålet ikke får nok oksygen til å opprettolde oskidskiktet. Det er ikke riktig at tildekkingskorrosjon er ufarlig. Den kan være meget farlig i og med at spenningskorrosjon kan være neste steget. Hva som kommer først her, skal være usagt. Det er "høna eller egget filosofi". Hvis du har AISI 316L eller A4 bolter, skal det ikke være farlig å male over. Det som kan være uheldig, er at maligen sprekker eller løsner slik at elektrolytt smyger seg innunder. Som kuriositet kan nevnes at Aramco (arabisk oljeselskap) spesifiserer AISI 316L, sandblåst og malt med korr.hindrende maling etc. Hulda har massevis av malt AISI 316L, malt for at det er sveiset fast til vanlig jern slik at jeg ikke skal få galvanisk korrosjon. Mal ivei, bruk diff.tett maling. Nå har det vel ingen hensikt å lakke rustfritt stål. Hvis du skulle søle litt, skjer det som regel ingen katastrofe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 4.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Hei Folkens Jeg ser at denne tråden er tatt frem igjen - flott at den interesserer dere. Jeg byttet ut alle skruer/skiver/muttrer i A4 kvalitet på alle luker og dører, her snakker vi om totalt ca 100 skruer. Litt arbeid, men bra ble det..... Etter at jeg byttet skruene så er jeg blitt kvitt rustproblemene, ja har ingen ny tildekking av maling. Det som irriterte meg mest med denne nye båten var den slette servicen jeg fikk av Yamarin leverandør og importør. Det var ikke bare korrosjonsproblemer jeg hadde med Yamarin.... God motor da.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Jeg har svært lite rede på "tildekkingskorrosjon". Kan dette forklares enkelt? Innebærer denne form for korrosjon at syrefast materiale ikke må/bør overmales med noen form for tildekking (lakk, maling, gelcoat)? Forklaringen er som sagt ganske enkelt at rustfritt stål trenger nok osygen for å danne beskyttende oksydlag. Ellers vil det ruste når det kommer i fuktig miljø. Da må en enten la være å overmale, eller male så bra at det ikke kommer fuktighet til. I ditt tilfelle ville jeg gjøre som Hulda foreslår: male med egnet maling som ikke sprekker ved skruehodene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 God motor da.... Deri finnes det jo megen trøst!! Å vite at man har det beste av alle maskinerier, for å omskrive Voltaire en smule ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Fant ut at det var A2 kvalitet som var montert fra fabrikk. Nå har jeg byttet ut alle skruer og muttrer med A4 kvalitet. Uten å kunne gjengi dette i tekniske former som f.eks. Hulda kan, er min erfaring: Rustfri er IKKE godt nok på båt, dette RUSTER. Man må ha Syrefast. Intet annet duger... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 4.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Nå har jeg glemt alt dette, men er ikke A2 kvalitet rustfri og A4 syrefast? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Nå har jeg glemt alt dette, men er ikke A2 kvalitet rustfri og A4 syrefast? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Uten å kunne gjengi dette i tekniske former som f.eks. Hulda kan, er min erfaring: Rustfri er IKKE godt nok på båt, dette RUSTER. Man må ha Syrefast. Intet annet duger... Kvalitet A4 i skruer og AISI 316 i plate/rør/stang er i praksis samme greia. Det er molybden mer enn 2,2% som gjør susen. Helst skal man ha 2,7% eller over. Et litt "gammelt" stål heter SMO. Det stor for Six(prosent)Mo(molybden). Det er en drøss med ulike kvaliteter. som alle er bedre enn hverandre, avhengig av bruksområde og miljø. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kajaa Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Hei Som tidligere nevnt i denne saken er syrefast ikke absolutt fri for korrosjon i sjøvann. Det finnes flere kvaliter av dette matrialet, og dersom du virkelig vil bli kvitt rødfargen, kan du kanskje kontakte en bedrift i ditt nærmiljø, Leksvik , der finner du produsenter av utsyr til offshore, disse kan matrialer, og betaler du eller kanksje du har noen kjente, så kan du vel få laget bolter i Monel eller lignende, som etter polering vil være blanke i all fremtid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.