Jump to content

Er denne (bilde) eksos-koblingen tæret i stykker?


nordan family 27

Recommended Posts

Förlåt min ukunnighet i ämnet, men Fairline och Sunseeker et consortes har väl disse väldiga vannfyllda ljuddämpartunnorna emellan motor och avgasutblås?

Och det även på aggregatsidan.

 

Skulle det inte räcka som skydd mot avgaser med vatten som vill gå 'baklänges'?

 

Eller missförstår jag något?

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

......... men Fairline och Sunseeker et consortes har väl disse väldiga vannfyllda ljuddämpartunnorna emellan motor och avgasutblås?

Och det även på aggregatsidan.

 

Skulle det inte räcka som skydd mot avgaser med vatten som vill gå 'baklänges'?

 

:fishing:

 

Tror absolutt at du kan være inne på noe der ebonita!!

 

Har forsøkt å lage noen enkle prinsipp skisser:

 

exh1.jpg

 

Her opplegget i dødt tilstand.

 

 

exh2.jpg

 

Hermed hovedmotor i drift. Eksosmottrykket i utløpslinen påvirker trykket i aggregatets eksosvannlås slik at vannet stiger opp til et visst nivå i stigrøret. Trykk differansen (markert med blåstreker) vil kunne variere med motorens belastning og eksosstøvelens stikkdybde i vannlinjen (markert med rødstrek)utenfor.

 

exh3.jpg

 

Når aggregatet går så skjer det samme med hovedmotorens eksosvannlås.

 

Poenget er at den totale væskehøyden på de respektive stigrørene representerer et høyere trykk enn hva som kan skapes i felles eksos utslipps line.

 

Men det har nå vært kjekt om noen her inne kunne bekrefte/avkrefte teorien her ?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Tegningene er helt topp. Det går vann og eksos i rørene. Det funker så lenge det ikke er noen lekkasjer. Vannet er jo mye tyngre enn luft. Det gjelder så lenge vannet ikke blir borte i noen del av systemet. Det er vel der Hulda hadde problemet som gjorde at jeg valgte separat linje hele veien. Og at jeg ville ha tørr eksos på aggeregatet.

Link to post
Share on other sites

.........Det går vann og eksos i rørene. Det funker så lenge det ikke er noen lekkasjer. Vannet er jo mye tyngre enn luft. Det gjelder så lenge vannet ikke blir borte i noen del av systemet. Det er vel der Hulda hadde problemet som gjorde at jeg valgte separat linje hele veien. Og at jeg ville ha tørr eksos på aggeregatet.

 

Tegningene over var kun for å vise prinsippet, men inneholdt allikevel en feil ved vannlåsene.

 

Nedenfor en liten opprettelse innringet i rødt:

exh4.jpg

 

Selve eksosutløpet fra hver eksosvannlås må også ha et lite stigrør som gjør at overskuddsvannet fra motorens eksos/vann blanding blir revet med eksosen. På den måten holdes et jevnt vannvolum i vannlåsen.

Aggregat, eller motor, med tørr-eksos vil nok ikke være egnet i et slikt system da eksosvannlåsen ikke vil bli tilført vann fra motorens eksos.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det var veldig fine og illustrative tegninger, Bjørn!

 

I mitt tilfelle er det en eksospotte mellom koblingen og aggregatet som nok er en slik vannlås som du beskriver. Men mellom koblingen og motoren er det en diger liggende tønne som ligner litt på de pottene med metallstykker i enden, og en gummibelg i mellom. Ikke helt slik, men den ser ut til å virke på samme måten. Men inn/utløpet på hver side kommer ut i senter av potten, dvs ingen høydeforskjeller.

 

Fikk løs greiene i dag - og ble veldig overrasket. Det påsveisede stykke fortsatte som bildene viser inne i hovedeksosen. Så det sendte i alle fall aggregateksosen i riktig retning - men den tok jammen meg mye av tilgjengelig slangekapasitet.

 

Dersom jeg kan unngå ennå et hull i skroget så ønsker jeg nok det. Innbiller meg også at dagens ordning gjør aggregat-eksosen beskyttet mot inntrenging fra bølger bakfra. Men når jeg så hvordan dette så ut innvendig ble jeg litt usikker - er det slik fordi tidligere eiere har hatt trøbbel med løsningen, eller lagde de dette som første forsøk?.

 

eksoskobling1.jpg

eksoskobling2.jpg

eksoskobling3.jpg

Link to post
Share on other sites

Heisann nordan!

 

Ser ut for at tidligere eier(e) har forsøkt å løse problemet ved å montere en eksosflap inne i hoved eksoslinen fra den ene motoren. Utifra bildene så må jo denne saken virke som en stor restriksjon i eksosløpet fra gjeldende motor? Flapsen så heller ikke særlig funksjonell ut!

 

Nei, her ble jeg overbevist! Kutt ut hele felles eksosløsningen, legg opp egen potte for aggregatet, og om mulig, ta utløpet bak under evt. badeplattform !!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Og dette er eksosen til babord motor??? Gi meg styrke!! Da har den motoren antakelig gått med alt for høyt mottrykk. Hva er forresten diameteren på eksos-slangen fra hovedmotoren? Den så noe vel "tynn" ut for mine øyne.

 

Ang eksos-utløp for aggregatet så har jeg min rett over vannlinjen rett innenfor SB støvel. Slangen ligger slakt oppover derfra og forover til motorrommet. Det har aldri vært noe problem med at den tar inn vann utenfra.

 

aggregateksos.jpg

 

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nei, her ble jeg overbevist! Kutt ut hele felles eksosløsningen, legg opp egen potte for aggregatet, og om mulig, ta utløpet bak under evt. badeplattform !!

Bjørn

 

Hulda-metoden altså? Da burde man kanskje legge opp til tørr eksos, så slipper man gurglingen og plaskingen fra vannet. Blir litt mer slanger og greier, men fungerer ganske fint. Hos Hulda har aggeregatet en 'tilbakeslagspotte', og deretter rett opp i vannutskilleren.

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg villet beholde vannet i eksosen.

 

Selv har jeg en liten "plastpotte" og utløp bak. Vannet demper mye fra aggregatets knatring fra dieselmotoren samtidig at det kjøler hele linen og potta!

Man hører såvidt en jevn sildring med noen "spøtt" av og til.

 

M.a.o. Ikke noe lyd i forhold til en jevn knatring som en tørreksos vil lyde!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hos meg finnes ingen kantring, det er mer som et sus. Med ett og annet surkel nå og da. Aggeregatet blir nok kjørt litt lite, slik at det blir litt kondens som ikke tørker ut i slangen. Knatring, ikke tale om. Motoren er en liten to-sylindret italiener som ruser avgårde i 3000 rpm.

 

Nå skal jeg kanskje ta inn over meg at aggeregatet i Hulda ligger helt under vannlinjen. Derfor kan ikke vannet 'renne'ut, men det må løftes ut.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja - det er babord motor.

 

Det er ikke så mye plass til å innstallere noe skille der hvor dette er. Aggregatet har allerede egen potte 5-6 meter foran denne felleskoblingen. Dessuten er vel vannet en sikkerhet mot høy temperatur. Tror ikke det blir så mye plasking heller - det er vel mellom 8 og 10meter eksos (altfor langt) med slak helning mot slutten,så jeg vil tro det renner ganske pent.

 

Eksosdiameteren på hovedmotoren er omlag 12,5 cm. Målte ikke helt nøyaktig i dag, men åpningen på potta og gjennomføringen i skroget var omlag 12,5 - selve slangen på bildet har jeg ikke målt.

 

Det er plass til et lite eksosutløp for aggregatet, men jeg tror det blir bitte-litt høyere enn ditt SW. Ser faktisk ut som det har vært et der før som nå er støpt igjen.

 

Eksosslangen fra aggregatet så ut til å være omlag 45mm. Får vurdere egen gjennomføring, da. Men det er lite plass mellom støvelen og andre begrensinger på innsiden av akterspeilet, så det må være et "lite" et. En vanlig skroggjennomføring - er egnet? Finner vel kanskje ikke dimensjonen her.

 

Søren heller - i dag er det altså overvekt for å lage enda et hull i skroget - omtrent i vannlinjen. Får ta en søndagspils og fundere på det. Men alternativet er fremdeles å få sveiset et Y-rør uten at det stjeler kapasaiteten til hovedmotoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke i farten hvordan støvelen er anordnet men som du ser på bildet er den boltet sammen gjennom akterspeilet så støpt er den nok ikke. Og godt er det, for da kan den jo tas av om man så ønsker. Så godt som hele den horisontale delen av støvelen er over vannlinjen (bunnstoffet går litt over, i hvert fall en cm).

 

 

eksosstoevel.jpg

 

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Heisann igjen nordan!

 

For å sikre uønsket tilbakesig av eksos i aggregatets motor når fremdriftsmotor er i drift så har du et alternativ. Du kan montere en egnet eksosvannlås på aggregatet og deretter koble dets uttak på felles eksos, men da uten den svære eksosflapsen.

 

En slik modifisering avhenger selvfølgelig av om det er fysisk mulig. Jeg antar at du, som meg, har en meget begrenset plass i motorrommet.

 

Før en evt. tilvirkning så må du kjenne til max eksostrykk i hoved eksosutløps linen når fremdriftsmotoren går ved forskjellige belastninger. (Kanskje mulig å måle på SB motor?)

PS! Det kan være at eksosskoens utforming gjør at du får en ejektorvirkning gjennom vannet og at max eksostrykk derfor kan ligge i et annet register enn ved full belastning på motor.

 

Prøver meg igjen med en liten skisse:

 

exhlaas.jpg

 

Eksosvannlåsens arbeidsvolum (Pvol1) MÅ være større enn stigrørets max volum (Pvol2)

Stigrørets høyde (Ph) må være høyere enn hva max eksostrykk (Pmax) representerer.

 

PS! Denne løsningen sikrer uønsket eksos tilbakesig i aggregatets motor når fremdriftsmotor er i drift og aggregatet står stille.

Den vil IKKE sikre tilbakesig av eksos fra aggregatmotor i femdriftsmotor når aggregatet er i drift og fremsdriftsmotor står stille.

 

Allikevel så tror jeg at en slik løsning vil være mye bedre enn den du hadde tidligere.

 

Men jeg er fortsatt av den mening at du bør separere uttakene!

 

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Citat Mateco:

 

Men jeg er fortsatt av den mening at du bør separere uttakene!

 

Men jag vill gärna nämna en olägenhet jag har med det separata avgasutsläppet från aggregatet där jag har problem med att de /'vattenbefriade'/ avgaserna vill dra med sig några droppar sotigt vatten som sedan ständigt vill misspryda fribordet under avgasutsläppet. Se bild.

 

Det andra synliga /sotfria/ avgasutsläppet kommer från Eberspächern.

 

Så om jag inte kan få förslag på en lösning att på annat sätt bli av med dessa fula dekorationer så vore jag nog trots allt ganska intresserad av ett integrerat sammankopplat avgasutsläpp som diskuterats av trådstartaren.

 

avgasutslpp_med_sot_fraan_genset__p1010023.jpg

 

:headbang:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann ebonita!

 

Jeg lurer på. Har du våteksos hele veien ut eller har du en eksos-vann separator på veien? I såfall vil jeg tippe at det er vannkondensat som løser opp soten og som renner ned langs skutesiden.

Grunnen til at jeg spør er at eksosgjennomføring er plassert så høyt oppe over vannlinjen!

 

Selv har jeg våt eksos hele veien. Dvs. det sildrer og renner kjølevann hele tiden, men så er uttaket skarve 10 cm over vannlinjen.

Hos meg har gjennomføringen en dryppkrans som gjør at vannet ikke skal renne langs den skarve 10 cm ned skutesiden til vannspeilet.

 

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hej Mateco,

 

Har du våteksos hele veien ut eller har du en eksos-vann separator på veien? I såfall vil jeg tippe at det er vannkondensat som løser opp soten og som renner ned langs skutesiden.

 

Jo det är en vannseparator undervejs, den sitter högre upp. Är väl en sådan som jag hade på bilden

 

avgassystem_fr_genset.jpg

 

 

Men hur menar Du att vannkondensat löser soten?

Är det inte helt enkelt så att några droppar sotigt vatten helt enkelt följer med avgaserna ut till båtsidan istället för att rinna ner i undervattenskrovgenomföringen?

 

Tror Du att det är något man skulle kunna göra något åt?

Link to post
Share on other sites

I dag ringte jeg og fikk pris på en y-sveis. 5 tommers hovedrør, og 45 mm stuss på toppen.

 

Ettersom løsningen jeg tok ut over har virket i mange år klarer jeg ikke helt å fri meg fra at det skal fortsatt virke. Ut fra Bjørns bekymringer om trykk kan jeg ikke se at rør-i rør-saken på bildene (inklusive klaffen) i det hele tatt skal ha hatt noen effekt. Så hvis det sveises en stuss på som kommet i f.eks 45 grader, eller kanskje enda slakere, og stopper i sveisen (dvs ingen ting inne i hovedrøret) så tror jeg at det bør gå.

 

Jeg kjenner et veldig konkret eksempel på en sunket båt hvor det ble for mye bølger bakfra en høststorm, og vannet presset seg inn et lavt eksosrør - og til slutt klarte bølgetrykket å trykke eksosslangen av stussen. Derfor er jeg ikke veldig fristet til å lage et separat eksoshull så lavt som er alternativet mitt. Men jeg ser at det finnes eksosgjennomføringer med integrert klaff.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Før:

 

potte2.jpg

 

 

Etter:

eksos_ny.jpg

 

Det ble til at jeg videreførte løsningen. Får se hvordan det står seg.

 

Oppdaget også at slangeklemmene på selve eksospotta var helt løse etter x-antall år i drift. Potte med en form for belg og noen endestykker. Ikke helt den som er vanlig i butikken her, men noe av samme konseptet. Skumle greier da disse pottene ikke akkurat ligger slik til at det er mulig å inspisere med mindre man demonterer en del innredning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...