newfarm Startet 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2010 Har kjøpt meg ett flott vinterprosjekt men jeg vet ikke hvem som har bygget det eller hvor gammel den er... den forige eigeren hadde kjøpt den av dødsbo å visste heller ingenting om båten.... Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 Hmm, ikke godt å si... Men jeg regner med at den er fra sør/østlandet, mest sansynlig en sørlandssnekke. Men disse båtene ble jo produsert i slikt anntall at det blir vanskelig å finne ut hvilket båtbyggeri den er født på. Du kan jo høre med småbåtregisteret siden ho har et regnummer. Men hvor mange fot er ho? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Polarn Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 Wiksten 23? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
newfarm Svart 31.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Det var oppgidd av selger att den var 23 fot... jeg målte den til 6,60 uten ror..... Jeg har gammelt reg.nr ja men har enda ikke fått svar. skal undersøke litt mere. Den har en Marna mb10a men jeg tror det har stått en annen motor der før. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Det gamle registernummeret er ikke noe verdt å sjekke opp da det er utgått for lenge siden. Dette registeret er utilgjengelig da det ligger å støver i kjellerene til Tollvesenet. INGEN har tilgang til dette registeret lenger. Å mase flere ganger på Redningssselskapet/Tollvesenet/Politiet jfr. tidligere tråder er forsatt nyttteløst. Småbåtregisteret har nummerserier som består av 3 bokstaver og 3 tall (eks, CBM455). Jeg finner ikke igjen en tidligere oversikt som beskriver hvilket fylke den første bokstaven i nummeret tilsvarer. Er det en Z? Er det Troms? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
ohm Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Z - er Vestfold. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Jeg finner ikke igjen en tidligere oversikt som beskriver hvilket fylke den første bokstaven i nummeret tilsvarer. Er det en Z? Er det Troms? Hadde ikke de samme bokstavkode som bilene ? Like trolig det kan være en L - Rogaland. Stil og form minner mye om utallige slike produsert på Vestlandet, Stadt – Stavanger. Et hint kan være bordskjøten på bilde 2 som ser ut for å ha en bordklamp på innsiden av skaringen. Regnes for å være sterkere, ble ikke brukt av alle båtbyggere, men ofte av dem som bygget ”arbeidsbåter”, livbåter, travaljer og andre som ofte ble utsatt for røff behandling. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
newfarm Svart 31.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Det er Z ja. Z-15390 Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Ikke så mye mer jeg kan tilføre av innfo.... Men det var da en knakande flott båt Vindskjermen er litt spessiel Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
gon Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Fin båt, men er den 6,6m fra stevn til stevn, er den 21,6 fot. En fot måler 30.48cm. Sitér dette innlegget Link to post
newfarm Svart 31.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Ikke så mye mer jeg kan tilføre av innfo.... Men det var da en knakande flott båt Vindskjermen er litt spessiel Takker for den info jeg får! :) Tror jeg kan få den fin jeg. største problemet er nok akterstemnet som er ganske oppsprukket irundt proppelaksling så det ligger an til å skifte d... Stemmer nok det "gon" men det var jeg klar over... :) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Selv om akterstevnen din er sprukken, trenger den ikke å være rotten av den grunn. Grove eikeemner har en tendens til å sprekke opp. Rengjør godt alle sprekker og tørk virket, så kan du lime igjen sprekkene med epoxylim. Om du derimot konstaterer råte, må du felle inn eller skifte emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Fin båt, men er den 6,6m fra stevn til stevn, er den 21,6 fot. En fot måler 30.48cm. Når det gjelder måling av lengde på båter har jeg hørt litt forskjellig. Noen måler største lengde, altså stevn til stevn. Andre sier at det er lengde i vannlinja som gjelder. Hva er riktig? Og er egentlig en fot den samme overalt? Forresten, fin båt! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
roeren Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Når det gjelder måling av lengde på båter har jeg hørt litt forskjellig. Noen måler største lengde, altså stevn til stevn. Andre sier at det er lengde i vannlinja som gjelder. Hva er riktig? Og er egentlig en fot den samme overalt? Jeg trodde at det til alle båter idag ble oppgitt største lengde målt utvendig på stevnene. I "gamle dager"(?) mener jeg noen oppga vannlinjelengde, hvilket jo har en viss logikk siden dette er viktig for fartsevnen. Ellers vet jeg at i "riktig gamle dager" oppga de lengde på Sunnmørs(-ro-)båter målt langs båtens overkant, og det er også vanlig på trad. robåter å oppgi lengden "på halsan", altså på bunnen/bunnbordene. Idag gjelder vel kun engelske fot på omtrent alle båter, men der er jo også norske fot, som er ca 31,4 cm. Også gamle alen/båtalen på 55 cm. Meteren finnes i hvert fall kun i én lengde! Sitér dette innlegget Link to post
newfarm Svart 31.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Selv om akterstevnen din er sprukken, trenger den ikke å være rotten av den grunn. Grove eikeemner har en tendens til å sprekke opp. Rengjør godt alle sprekker og tørk virket, så kan du lime igjen sprekkene med epoxylim. Om du derimot konstaterer råte, må du felle inn eller skifte emnet. Jeg kan ikke se noe råte nei men den er ganske oppspukket... åja den er av grov eik... kansje jeg skal forsøke men epoxy først da..:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.