Jump to content

hvilken trebåt er dette? produsent?

newfarm

Recommended Posts

Hmm, ikke godt å si... Men jeg regner med at den er fra sør/østlandet, mest sansynlig en sørlandssnekke. Men disse båtene ble jo produsert i slikt anntall at det blir vanskelig å finne ut hvilket båtbyggeri den er født på. Du kan jo høre med småbåtregisteret siden ho har et regnummer. Men hvor mange fot er ho?

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Det gamle registernummeret er ikke noe verdt å sjekke opp da det er utgått for lenge siden. Dette registeret er utilgjengelig da det ligger å støver i kjellerene til Tollvesenet. INGEN har tilgang til dette registeret lenger. Å mase flere ganger på Redningssselskapet/Tollvesenet/Politiet jfr. tidligere tråder er forsatt nyttteløst.

Småbåtregisteret har nummerserier som består av 3 bokstaver og 3 tall (eks, CBM455).

Jeg finner ikke igjen en tidligere oversikt som beskriver hvilket fylke den første bokstaven i nummeret tilsvarer. Er det en Z? Er det Troms?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Jeg finner ikke igjen en tidligere oversikt som beskriver hvilket fylke den første bokstaven i nummeret tilsvarer. Er det en Z? Er det Troms?

Hadde ikke de samme bokstavkode som bilene ?

Like trolig det kan være en L - Rogaland.

Stil og form minner mye om utallige slike produsert på Vestlandet, Stadt – Stavanger.

Et hint kan være bordskjøten på bilde 2 som ser ut for å ha en bordklamp på innsiden av skaringen. Regnes for å være sterkere, ble ikke brukt av alle båtbyggere, men ofte av dem som bygget ”arbeidsbåter”, livbåter, travaljer og andre som ofte ble utsatt for røff behandling.

Mvh

Kaldfisk

Ikke så mye mer jeg kan tilføre av innfo....

Men det var da en knakande flott båt :yesnod:

Vindskjermen er litt spessiel

Takker for den info jeg får! :) Tror jeg kan få den fin jeg. største problemet er nok akterstemnet som er ganske oppsprukket irundt proppelaksling så det ligger an til å skifte d...

Stemmer nok det "gon" men det var jeg klar over... :)

Selv om akterstevnen din er sprukken, trenger den ikke å være rotten av den grunn. Grove eikeemner har en tendens til å sprekke opp. Rengjør godt alle sprekker og tørk virket, så kan du lime igjen sprekkene med epoxylim. Om du derimot konstaterer råte, må du felle inn eller skifte emnet.

Fin båt, men er den 6,6m fra stevn til stevn, er den 21,6 fot. En fot måler 30.48cm.

Når det gjelder måling av lengde på båter har jeg hørt litt forskjellig. Noen måler største lengde, altså stevn til stevn. Andre sier at det er lengde i vannlinja som gjelder. Hva er riktig? Og er egentlig en fot den samme overalt?

Forresten, fin båt!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Når det gjelder måling av lengde på båter har jeg hørt litt forskjellig. Noen måler største lengde, altså stevn til stevn. Andre sier at det er lengde i vannlinja som gjelder. Hva er riktig? Og er egentlig en fot den samme overalt?

Jeg trodde at det til alle båter idag ble oppgitt største lengde målt utvendig på stevnene.

I "gamle dager"(?) mener jeg noen oppga vannlinjelengde, hvilket jo har en viss logikk siden dette er viktig for fartsevnen. Ellers vet jeg at i "riktig gamle dager" oppga de lengde på Sunnmørs(-ro-)båter målt langs båtens overkant, og det er også vanlig på trad. robåter å oppgi lengden "på halsan", altså på bunnen/bunnbordene.

Idag gjelder vel kun engelske fot på omtrent alle båter, men der er jo også norske fot, som er ca 31,4 cm. Også gamle alen/båtalen på 55 cm. Meteren finnes i hvert fall kun i én lengde!

Selv om akterstevnen din er sprukken, trenger den ikke å være rotten av den grunn. Grove eikeemner har en tendens til å sprekke opp. Rengjør godt alle sprekker og tørk virket, så kan du lime igjen sprekkene med epoxylim. Om du derimot konstaterer råte, må du felle inn eller skifte emnet.

Jeg kan ikke se noe råte nei men den er ganske oppspukket... åja den er av grov eik... kansje jeg skal forsøke men epoxy først da..:)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...