Jump to content

Båtmagasinet. Fører de folk bak lyset?


bliss X

Recommended Posts

Båtmagasinet. Fører de folk bak lyset?

 

På Båtmagasinets nettsted http://www.baatmagasinet.no har redaksjonen gjennom lang tid klart å skape det intrykket at det er store kostnader forbundet med driften av et slikt nettsted, og at de nærmest holder dette igang for å være snille.  

 

Jeg har fått det intrykket at driften må utføres på fritiden og på dugnad av redaktøren, og at vi som bruker dette stedet burde være takknemmlige for det.

 

Dette intrykket skapes bl.a i dette inlegget fra Hans Due datert 30.11.2002.

 

Her er det noe som ikke stemmer. Jeg har fått tak i prislisten for annonsering på nettstedet, og en rask opptelling viser at de har annonseinntekter på ca  65.000 kroner pr mnd, forutsatt at annonsørene betaler det som står i prislista.

 

Dette utgjør en ikke ubetydlig inntekskilde. Dersom de åpent hadde inrømmet dette hadde alt vært greit - jeg har ingenting imot at folk tjener penger, men når de framstiller dette som noe de gjør på dugnad for å være snille, synes jeg det virker som et  forsøk på å føre folk bak lyset.

NB! Gjør obs på at dette er min personlige mening, og at dette inlegget  ikke har noe med baatplassen.no å gjøre

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

vi absolutt diskutere Båtmagasinet her, kan vi ikke bare la dem seile sin egen sjø?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Lars H. Båtmagasinet diskuterer vi ikke. Ikke slike ting i alle fall. Vi kan diskutere bladet og innholdet. Hvordan de velger å drive sitt nettsted er derimot deres business på samme måte som dere her gjør deres valg.

 

Mottoet må være:

 

Legg vekt på egne fortrinn og dyktighet fremfor å kritisere konkurrenten.

 

I næringslivet er det 1. bud. Skulle jeg i kundemøte kritisert konkurrentens tilbud, ville man sett på meg som useriøs. Selv på direkte spørsmål er man ytterst varsom i slike saker. Brukerene selv er oppegående nok til å ta egne valg.

 

Opplysningene om reklameinntekter er både gamle og kjente.

 

Her setter vi stopp snarest. La dette være siste ord.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites


Lotus: Jeg er enig med Lars H. Båtmagasinet diskuterer vi ikke. Ikke slike ting i alle fall. Vi kan diskutere bladet og innholdet. Hvordan de velger å drive sitt nettsted er derimot deres business på samme måte som dere her gjør deres valg.

 

Mottoet må være:

 

Legg vekt på egne fortrinn og dyktighet fremfor å kritisere konkurrenten.

 

I næringslivet er det 1. bud. Skulle jeg i kundemøte kritisert konkurrentens tilbud, ville man sett på meg som useriøs. Selv på direkte spørsmål er man ytterst varsom i slike saker. Brukerene selv er oppegående nok til å ta egne valg.

 

Opplysningene om reklameinntekter er både gamle og kjente.

 

Her setter vi stopp snarest. La dette være siste ord.

 

Lotus


Synes du blander snørr og barter, Mr. Lotus. Når jeg forfølger linken i Lasse's første innlegg merker jeg meg følgende utsagn fra Hr. Hans Due: Det er imidlertid den trykte utgaven som gir oss lønn og salt i maten, og jeg kan forsikre om at webtjenesten vår har vært et tilnærmet gratis dugnadsarbeide fra undertegnede i over 7 år nå. Hverken overtidsbetalt eller honorert på annen måte. Jeg håper og tror at vi snart skal gå sånn noenlunde i balanse

 

Det er i teorien mulig at BM' kan ha økt annonseinntektene sine etter 30.11.02 da Due skrev dette, men det er lite sannsynlig da trafikken neppe har økt der. Så det Lasse har gjort etter mitt skjønn det er å avdekke at Hr. Hans Due's påstander neppe er riktige, noe Due selv burde være vel vitende om siden det dreier seg om noe så sentralt som økonomien i foretaket han administrerer. Med andre ord: BM driver ikke veldedighet ved å drifte sitt forum.

 

"Opplysningene om reklameinntekter er både gamle og kjente" sier Lotus. Skulle gjerne ha en dokumentasjon på det. Men siden Lotus har sagt sitt siste ord her, håper jeg han dokumenterer det overfor meg via IM.

 

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe på denne tråden. Men et råd til de som mener at et tema ikke bør diskuteres: Hold dere unna, la vær å poste etter et slikt innlegg. Jeg vil forsvare alles rett til å si sin mening innenfor norsk lov. Men la være med å belære andre om hva, hvordan og hvorledes. Sett deres egen fortreffelighet til side, og stol på at de fleste har evner og sunn sans. Om sleiv forekommer, så kan man bare forbigå dette i stillhet. Sagt direkte og folkelig: "Man kan godt holde kjeft selv i stedet for å be andre om å gjøre det."

Link to post
Share on other sites

Herregud PanPan, nå er vi i gang igjen.

Alle ser hva Båtmagasinet har av reklame på sin web. Alle kan sjekke prisene for reklamen.

 

Du burde gjort som du tenkte og ikke skrevet innlegget ditt.

 

Vi vet alle hva Due har sagt og skrevet.  Om det stemmer eller ikke har faktisk ingen ting med saken å gjøre. Man rakker ikke ned på konkurrentene sine i full offentlighet.  Dette slår rett tilbake på baatplassen.no.  Hva er egentlig hensikten? Hva ønsker man å oppnå med slik drittkasting?

 

Baatplassen.no - det er vi som kan slenge dritt om de vi vil i ytringsfrihetens navn ? Kjekt motto? Har man ikke noe godt å si, er det ofte lurt å holde kjeft er et annet motto!

 

Håper Ingar fjerner denne strengen i stillhet.  Dette var dårlig dårlig dømmekraft av Lasse og desto verre av Pan Pan.

 

Lotus

 

Kanskje vi skal kikke litt i skattelistene også? Bare sånn for å se om Due har en lønn som rettferdigjør litt dugnadsinnsats på Båtplassen!

Link to post
Share on other sites


Lotus: Herregud PanPan, nå er vi i gang igjen.

Alle ser hva Båtmagasinet har av reklame på sin web. Alle kan sjekke prisene for reklamen.


Jeg har ikke kapasitet og for den saks skyld interesse av å se hva BM har og ikke har av reklame på sin web. Håpet å få et konkret svar om hva summen dreide seg om siden Lotus sa dette var både gammelt og velkjent.

 


Du burde gjort som du tenkte og ikke skrevet innlegget ditt.

Nei, jeg synes ikke ditt innlegg burde stå uimotsagt. Det var Lasses innlegg jeg ikke hadde tenkt å skrive noe til.

 


Vi vet alle hva Due har sagt og skrevet.  Om det stemmer eller ikke har faktisk ingen ting med saken å gjøre. Man rakker ikke ned på konkurrentene sine i full offentlighet.  Dette slår rett tilbake på baatplassen.no.  Hva er egentlig hensikten? Hva ønsker man å oppnå med slik drittkasting?

Så Due kan si og skrive hva han vil uten at det har med saken å gjøre? Forresten: Hvem er "Vi alle som vet hva Due har sagt og skrevet...."? Synes innlegget til Lasse er ytterst saklig, og hvis det er noe jeg har skrevet som det ikke er saklig dekning for så beklager jeg det.

 


Baatplassen.no - det er vi som kan slenge dritt om de vi vil i ytringsfrihetens navn ? Kjekt motto? Har man ikke noe godt å si, er det ofte lurt å holde kjeft er et annet motto!

Ta meg heller på sak, er du snill - Lotus!

 


Håper Ingar fjerner denne strengen i stillhet.  Dette var dårlig dårlig dømmekraft av Lasse og desto verre av Pan Pan.

Du verden!

 


Kanskje vi skal kikke litt i skattelistene også? Bare sånn for å se om Due har en lønn som rettferdigjør litt dugnadsinnsats på Båtplassen!

Jeg tror Due gjør sitt ytterste for BM. Men jeg synes Lasses innlegg var tankevekkende. Man kunne jo bare tatt det til etterretning i stedet for å kjøre den linjen du nå har gjort, Lotus? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Her kan diskuteres alt ang. båt mellom himmel og jord, men så snart det "hellige" ordet Båtmagasinet kommer på trykk, er der enkelte som reiser bust med en gang.

 

Som den relativt enkle mann jeg er, kan jeg ikke forstå dette. Lasse har jo bare skrevet et saklig innlegg her. Og både han og de fleste av oss andre her, er jo gamle Båtmagasinet slitere. Og er jo med der fortsatt, om i mindre grad

 

Vi må jo være klar over hvorfor dette forumet startet. Det var jo nettopp bla. pga. misnøye med Båtmagasinets Forum.

 

Ikke at vi skal senke oss ned på det nivået som Båtmagasinets Båtplass har vært til tider, ang. uttalelser om dette forumet. Men Båtmagasinet skal vel jaggu ikke være ei hellig ku heller, som det ikke går ann å diskutere i det hele tatt. Det er bare for dumt.

 

Jeg synest Lasses innlegg inneholdt meget interessante og delvis sjokkerende opplysninger. I og med at de går helt på tvers av det Due selv har sagt. Når Redaktøren i Norges største Båtblad bevisst kommer med usannheter, er det alvorlig. Slikt bør frem i søkelyset. Dette er jo nærmest journalistikk ala "Dokument 2" og "Brennpunkt"  :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde satt pris på om Lotus heller kunne vist litt saklighet her, men la gå. Jeg ser ikke på Båtmagasinet som noen konkurrent, og har ikke "slengt dritt", men kommet med en kritisk bemerkning fordi jeg finner de opplysningne jeg skriver om motstridende.

 

Jeg har nå postet mine kritiske bemerkninger hos Båtmagasinet.  

:sailing:

Link to post
Share on other sites

LAsse:Jeg hadde satt pris på om Lotus heller kunne vist litt saklighet her

 

Har jeg ikke vært saklig??? Jeg har vært pinlig saklig og nøyaktig. Hva er det som ikke er skulle være saklig?

 

Lasse:Jeg har nå postet mine kritiske bemerkninger hos Båtmagasinet.

 

Dette vil det ikke komme noe godt utav. Du er en administrator på dette forum og burde visst bedre. At du fikk bemerkninger her, burde ha vært et signal om å slettest ikke ta dette videre til Båtplassen.

 

Gjort er gjort. Skaden er skjedd. Spesiet ille synes jeg det er at det er denne sidens web-administratorer og en og annen av de mest aktive brukerene som står for denne linjen.

 

Nå er jeg skuffet, men tar det til etterretning. Jeg vil for min del ikke skrive et ord mer om dette.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Usaklighetene tror jeg PanPan allerede har påpekt.

 

Hvis du leser den siste linjen i min posting vil du se at dette utsagnet er av personlig karakter og har ingenting med baatplassen.no å gjøre. Som administrator har man fortsatt anledning til å ha egne meninger eller?

 

Når en redaktør i et stort medium påstår at nettstedet drives ved gratis dugnadsarbeid og det samtidig ser ut til at de tjener 60 - 70.000 pr mnd på nettstedet ser jeg grunn til å stille spørmålstegn ved dette.

 

Grunnen til at jeg ikke har reagert på dette tidligere er at jeg trodde annonseinntektene var basert på antall besøk, og ikke på fast pris.

 

Synes det er merkelig at du ikke selv finner dette litt påfallende, men kom gjerne med en forklaring på dette hvis du har noen. Ingenting hadde vært bedre enn at man kunne si:

 

"Da forstår jeg hvordan dette henger sammen"

Link to post
Share on other sites


SRA: Nå er det faktisk lov for en bedrift å tjene penger, det er faktisk bedriftens plikt overfor sine eiere.

Slike inlegg som dette var faktisk grunnen til at jeg hoppet av Båtmagasinet.


Jeg har ingenting imot at de tjener penger. Tvert imot. Kan de tjene penger på sidene sine er det flott.

Link to post
Share on other sites

I grunnen ganske trist dette. Det er trist at en manns mening avstedkommer så mye urolig sjø. Jeg har lest igjennom tråden hos Båtmagasinet, og er ikke overrasket over at medlemmene der klarer å spre ukvemsord og skitt, også uten at en viss Havgapet er involvert. Dessverre er det tendenser til det samme her. Hvorfor?? Hvorfor skal man være så raskt ute med å fortelle hverandre hva som skal skrives og ikke skrives?

 

Lasse stiller spørsmålstegn om Båtmagasinets redaktør snakker sant. Det er det eneste han faktisk lurer på, og ønsker et svar på. Om dette er "lurt" av Lasse, se det er en annen sak. Når man leser trådene både her og der, ser det ut til at Lasses innlegg kanskje ikke skulle vært skrevet. Ikke fordi det ikke er på sin plass å skrive det, men rett og slett fordi slike ting skaper ugreie.

 

Kan vi forvente at redaktøren av Båtmagasinet gir et fyldestgjørende og sannferdig svar på problemstillingen? Jeg tror ikke det, dessverre. Det toget er gått, og det ville medføre at han måtte gi visse innrømmelser, antageligvis. Livet har i hvert fall lært meg at slike innrømmelser sjelden kommer. Hvis jeg har rett i dette, er vi like langt, ikke sant? Vi ender som vanlig opp med å ta våre egne avgjørelser, og trekke våre egne konklusjoner, og det gjør vi!

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites


Marna: .....Kan vi forvente at redaktøren av Båtmagasinet gir et fyldestgjørende og sannferdig svar på problemstillingen? Jeg tror ikke det, dessverre. Det toget er gått, og det ville medføre at han måtte gi visse innrømmelser, antageligvis. Livet har i hvert fall lært meg at slike innrømmelser sjelden kommer. Hvis jeg har rett i dette, er vi like langt, ikke sant? Vi ender som vanlig opp med å ta våre egne avgjørelser, og trekke våre egne konklusjoner, og det gjør vi!...

Du har sannsynligvis mye rett i dette!

 

Båtlivet er mangfoldig. Vi er inne i et sett av sammenhenger hvor det er mange slags roller og aktører. Båtblader og "varehandel" rettet mot oss som forbrukere er også en del av dette. Som forbruker er jeg interessert i fakta på dette området. Slik er det vel på alle områder som angår oss.

 

Dette som har med båten å gjøre er en svært positiv del av i alle fall mitt liv, og jeg tror det er det for de fleste. Det kan vel være at vi derfor ønsker å beskytte den delen av vårt liv mot "snakk om grums og uredeligheter". Kan være at derfor reagerer en del avvisende til at slikt bringes til torgs her på baatplassen.no. Ikke vet jeg - men det kan vel være noe i det.

 

Akkurat som i "storsamfunn-spørsmål" mener jeg det er viktig å belyse hva som skjer også på vårt "idyll-område". Det har konsekvenser for oss hvordan en redaktør på BM oppfører seg. Den norske andedam av aktører er liten. Det er så lite at det lett blir et "interesse-felleskap": Noen få båtblader, et knippe utstyrsleverandører, noe servicevirksomhet, en håndfull som selger nye båter - stort sett det hele. Alle kjenner alle av disse - på en måte: desverre. De er alle markedsaktører overfor "lille meg" som trenger varer og tjenester. Da må jeg kunne stole på den informasjonen jeg får fra "pressen", og i dette konkrete tilfellet BM.

 

Drar vi en parallell fra denne saken til større aktører i dagspressen er det vel sannsynlig at en redaktør der ville fått skikkelig på pukkelen om han var ute med slarv. Opprydding ville sannsynligvis ført til bedre kvalitet av avisen overfor alle brukere.

 

Min tillit til BM er ikke styrket ved dette som nå er avdekket. Det er prinsipielt skadelig for alle at redaktører agerer slik Lasse påpeker, også for den hele lille "norske andedam av aktører". Slikt skal ikke skje, men jeg synes vi bør få kjennskap til det når det skjer - pent og pyntelig her i vår egen idyll.

 

Takk skal du ha, Lasse!

Link to post
Share on other sites

Du snakker om storm i et vannglass.  Så Båtmagasinet gir inntrykk av at batplassen deres er dugnadsarbeid, mens de i virkeligheten håver inn penger.  So what????  Kall dem lögnhalser eller hva du vil, uansett er det temmelig trivielt.  Dessverre så sider jeg med Lotus i denne diskusjonen.  La oss heller starte nedtellingen til vårpussen!

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

PanPan's siste innlegg oppsummerer også min mening om denne saken.

 

Det er jo klart at når nevnte redaktør skriver ting som meget mulig er direkte løgn, så vil det få konsekvenser av et eller annet slag som f.eks. tilliten til saklighet i BMs redaksjonelle artikler.

 

BM har jo jevnlig de siste årene fått på pukkelen, både i leserinnlegg og ikke minst på websidene, for at de i en del sammenhenger er veldig Volvo-Penta vennlige. Så vidt meg bekjent er der ingenting som har kommet fram som konkret kobler BM og VP men denslags historier gir jo grunn til ettertanke.

 

Jeg mener det var riktig av Lasse å dra dette fram i lyset og ikke minst poste det på BMs forum der det hører mest hjemme. Det blir jo spennende å se hva redaktøren har å si om saken.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mens jeg skrev dette innlegget har redaktøren vært på lufta. Det kan jo se ut til at han har handla hos  'hot-ass'-firmaer (som Linuxfan kalte det) og da renner jo fort lappene ut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:discuss Ikke ta sånn på vei da gutter - Dette kommer det ikke noe godt av!  :lol:

 

Om innholdet i www.baatmagasinet.no  skal diskuteres på baatplassen.no , eller ikke skal jeg ikke ha noen formening om (eller holder den kløktig for meg selv). MEN det som er ille er at en liten fillesak (unskyld :blush: Lasse! ) skal ha slike reaksjoner  :nono:          Det jeg kan slutte meg til er PanPan's kloke ord:

sitat:

Men et råd til de som mener at et tema ikke bør diskuteres: Hold dere unna, la vær å poste etter et slikt innlegg. Jeg vil forsvare alles rett til å si sin mening innenfor norsk lov. Men la være med å belære andre om hva, hvordan og hvorledes. Sett deres egen fortreffelighet til side, og stol på at de fleste har evner og sunn sans. Om sleiv forekommer, så kan man bare forbigå dette i stillhet. Sagt direkte og folkelig: "Man kan godt holde kjeft selv i stedet for å be andre om å gjøre det." sitat slutt

 

For her er vi nemlig ved essensen til en aktiv og uavhengig diskusjonsgruppe!

Det må ikke bli slik at man blir redd for å skrive et innlegg, av frykt for at noen med en annen mening nærmest skal gå til angrep på deg! Medlemmene skal måtte føle seg fri til å ta opp et hvilken som helst tema, som har med båtliv å gjøre, uten å vekke slik harme.  :lol:

Er man ikke fornøyd med innlegget, eller er så til de grader uenig - så, i det minste, la vær å gå til personlige angrep på hverandre! :nono:

 

Skal vi ikke heller snakke  :sailing: da, gutter! Eller  :wink: kanskje?

 

"Make leisure boats - Not tanks and fighter planes!"  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...