Careka Startet 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2004 Lurer på og kjøpe meg en bærbar VHF , neste gang jeg reiser utenlands Må jeg ha med meg VHF sertifikatet og fremvise dette Har noen gjort dette før Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Suzuki Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 kommer vel litt an på hvor du handler. Hoved konklusjonen er; NEI det trenger du ikke. Du trenger ikke konsesjon for å EIE en VHF, men for å BRUKE den. Og i mange land, driter de i det også... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Careka Svart 1.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Skal på båtmessa i Hamburg, og fikk i den anledning lyst til og gi "rederinnen", og båten en liten presang. Håper på at det er noen gode tilbud. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Walter_S Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Kanskje lurt å satse på en VHF-modell som på forhånd er "godkjent/sertifisert" i Norge? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 jess, Simrad HT 50, Garmin 725 er bra eksemper i så måte. Men - mange "glemmer" å registrere denne nr 2 VHF en, og bruker således denne på "hovedkonsesjonen" Og da spiller det liten rolle om man har " glemt " å sjekke om den er typegodkjent også... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Careka Svart 1.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Simrad HT50 , var den jeg hadde tenkt på. Så vi får se hva prisen er på messa. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Laholm Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Min erfaring med Garmin 725 e er at batteriene ikke varer evig, faktisk ikke engang i nærheten av evig. Har hørt rykter om at Garmin kommer til å slutte å produsere denne. Stemmer det? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Skipper1 Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Kjøpte båt i Holland i 1987. Måtte også invester i VHF der. Den var identisk med Høcom Famita 57, men hadde et annet navn. Måtte bygge den om for kr. 1000.- for å få den godkjent i Norge. Hadde endatil hatt radiokontrollen ombord og sjekket at samtlige frekvenser lå innenfor det godkjente. Så vær obs på at merket er godkjent i Norge når du kjøper i utlandet. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 ved kjøp av radioutstyr fra utlandet så pass på at det CE merket ellers er den ikke lovlig å bruke i norge ....tror forresten det er den eneste betingelsen en trenger for å importere den til norge hva som skal til for å få den registrert/typegodkjent vet jeg lite om ...men det er det nok andre her som vet mere om Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Poseidon Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 En VHF som importeres for bruk i Norge skal være typegodkjent, enkelt og greit. Listene over typegodkjente apparater er ikke helt synkroniserte mellom forskjellige land; derfor bør man sjekke at den apparattypen man har i tanken virkelig står på listen før man kjøper - ellers blir det fort en kostbar "besparelse". En annen sak er at prisene på VHF'er levert over disk i Norge nå er kommet så pass langt ned, at det ikke lenger er den helt store gevinsten med å være sin egen importør. Men uansett; VHF er tingen ombord i båt! Jeg oppmuntrer på det sterkeste alle og enhver til å skaffe seg VHF-sertifikat og -konsesjon - og sørge for å ha minst en god VHF ombord når man er ute på tur. mvh Poseidon (Som begynner nytt VHF-kurs i Stavanger 14.10.04) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
eysteind Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Har selv handlet stasjonær VHF i Danmark, men lurer på om eg kan bruke den slik den er eller om eg trenger koder ol. før eg kan bruke den. Har ikke sertfikat, men har planer. Lurer på om man kan bruke den uten serfikat. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 ...Lurer på om man kan bruke den uten serfikat.Det skal du ikke lure på eysteind! Det er, i henhold til forskriftene, ulovlig. Så enkelt er det. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
eysteind Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Det skal du ikke lure på eysteind! Det er, i henhold til forskriftene, ulovlig. Så enkelt er det. Ok. Takk for den. Da skal eg nok ta serfikat i løpet av vinteren. Så alle som kjøper bruktbåt med Vhf må ta serfikat eller ta den ut? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Så alle som kjøper bruktbåt med Vhf må ta serfikat eller ta den ut? Neida. Men det er forbudt å benytte den om man ikke har sertifikat. Dette gjelder også passiv "lytting". Suzuki - akkutat tilbake fra turnè; har jeg fått 3-foter`n ?? Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
FredT Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Det er ikke korrekt som Suzuki opplyser at man ikke har lov til å lytte på en maritim VHF uten å ha sertifikat/konsesjon. Etter dagens regler (R&TTE-direktivet - det såkalte "rottedirektivet") er et helt lovlig å kjøpe/eie/lytte på en CE-merket maritim VHF. Dette gjelder også de fleste andre type radioer - såsom amatørradioer, jaktradioer etc. Hvorvidt apparatene er typegodkjent i Norge spiller ingen rolle i denne sammenheng. Det er kun lovlig sending med disse som krever en sertifikat/konsesjon/lisens e.l. mvh Fred T. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Suzuki Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Det er ikke korrekt som Suzuki opplyser at man ikke har lov til å lytte på en maritim VHF uten å ha sertifikat/konsesjon. Etter dagens regler (R&TTE-direktivet - det såkalte "rottedirektivet") er et helt lovlig å kjøpe/eie/lytte på en CE-merket maritim VHF. Dette gjelder også de fleste andre type radioer - såsom amatørradioer, jaktradioer etc. Hvorvidt apparatene er typegodkjent i Norge spiller ingen rolle i denne sammenheng. Det er kun lovlig sending med disse som krever en sertifikat/konsesjon/lisens e.l. Hører hva du sier, er ikke enig. Regner med at Poseidon eller Jo_Eirik kan presisere. Vi har diskutert dette før, og da fikk mitt syn støtte. Man skriver jo bla.a under på å hemmeligholde all info man får tilgang til.. Tar jeg feil, har jeg beklaget allered på forhånd.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
kjma Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 En VHF som importeres for bruk i Norge skal være typegodkjent, enkelt og greit. Listene over typegodkjente apparater er ikke helt synkroniserte mellom forskjellige land; derfor bør man sjekke at den apparattypen man har i tanken virkelig står på listen før man kjøper - ellers blir det fort en kostbar "besparelse". En annen sak er at prisene på VHF'er levert over disk i Norge nå er kommet så pass langt ned, at det ikke lenger er den helt store gevinsten med å være sin egen importør. Men uansett; VHF er tingen ombord i båt! Jeg oppmuntrer på det sterkeste alle og enhver til å skaffe seg VHF-sertifikat og -konsesjon - og sørge for å ha minst en god VHF ombord når man er ute på tur. mvh Poseidon (Som begynner nytt VHF-kurs i Stavanger 14.10.04) Om det ang et slikt kjøp er en kostbar "besparelse" kan vel diskuteres. Kjenner til en VHF som er handlet i USA på ferietur og prisen var like under 1/3 av den norske prisen. Når da vhf er montert i båten uten at kostnaden til konsesjon er betalt og det årlige beløpet til Telenor også uteblir er det endel besparelser. VHF brukes ikke i båten men den lyttes på og i et nødstilfelle er den nok bedre å bruke enn en mobiltelefon. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Hører hva du sier, er ikke enig. Regner med at Poseidon eller Jo_Eirik kan presisere. Vi har diskutert dette før, og da fikk mitt syn støtte. Man skriver jo bla.a under på å hemmeligholde all info man får tilgang til.. Tar jeg feil, har jeg beklaget allered på forhånd.. Suzuki Har sakset følgende fra Telenor Maritm Radio: Sitat:Hvordan skaffe seg maritim VHF. For å kunne kjøpe og bruke en Maritim VHF, må en først anskaffe seg et VHF-sertifikat. For å kunne kjøpe og bruke en Maritim VHF, må en først anskaffe seg et VHF-sertifikat. Maritim VHF består som tidligere nevnt av en sikkerhetsdel og en telefondel. For å sikre ensartet bruk og gode rutiner, uavhengig av bruker/nasjonalitet/språk etc. er det visse "kjøreregler" som må kunnes. Derfor sertifikatplikt.Sitat slutt. Etter min ringe oppfattelse så har Suzuki rett, altså ingen kan besitte en VHF på legalt vis uten sertifikat. Om man har arvet, stjålet, fått den i gave, så omgår man ikke sertifikatplikten om man ønsker å aktivere den. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Guest nelborg Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 har kjøpt vhf i usa på internett biligt levert på døren.. meget bra. alle merker ingen registreins plikt. skal den registreres må du ha konsejon. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Som nevnt reguleres dette av EU-direktivet som nevt i tidligere innlegg. Direktivet trådte i kraft for ett par (tre?) år siden. Direktivet kom nok noe bak på norske myndigheter, og man følte en viss uvillighet til å etterleve reglene der. F.eks. bestemte Post- og teletilsynet (PT) da at selv om det var lov å kjøpe/eie f.eks. en scanner (kan utmerket godt lytte på maritim VHF og f.eks. politiradio - som man har lov til - men nåde den som bringer videre det han hører) skulle man søke om lov til å bruke den! Lenge søkte ingen - man bare kjøpte og brukte. Men - en ærlig sjel søkte etter en stund - og fikk avslag. Som rimelig er etterlyste han hjemmel for avslaget, og da ingen slik hjemmel fantes måtte han få tillatelse til og bruke sin scanner. Siden det har det vært fritt frem - PT frafalt søknadsplikten for å bruke en slik. Og som nevnt - etter beste vitende gjelder akkurat samme regler for bl.a. maritim VHF og diverse andre radiosett. Kjøpe dem - eie dem - lytte på dem = helt lovlig. Sende uten lisens/konsesjon/sertifikat = ulovlig. mvh Fred T. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Poseidon Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Når da vhf er montert i båten uten at kostnaden til konsesjon er betalt og det årlige beløpet til Telenor også uteblir er det endel besparelser. Kanskje burde du også ta utgiften til bot med på motsatt side i regnestykket? Det som du refererer til er nemlig direkte ulovlig. Forøvrig er vi forlengst blitt enige om at baatplassen ikke er noe velegnet sted til å "reklamere" for lovbrudd. mvh Poseidon PS Du skulle vel aldri ha for vane å "snike på trikken" og sette bilen på handicap-parkering også?? DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Arnstein Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Og som nevnt - etter beste vitende gjelder akkurat samme regler for bl.a. maritim VHF og diverse andre radiosett. Kjøpe dem - eie dem - lytte på dem = helt lovlig. Sende uten lisens/konsesjon/sertifikat = ulovlig.Tviler ikke på at du har rett i dine henvisninger. Er heller mer tvilende til slutningen din vedr. bruk av VHF-utstyr i maritim sammenheng. Reglene er internasjonale og underlagt FN og sier som følger sitat: Hvorfor konsesjon?I den Internasjonale telekommunikasjons unionen (ITU) i Geneve, som er et organ under FN, er det enighet om internasjonale regler til maritim kommunikasjon. Norge er et av de 189 medlemsland som har sluttet seg til dette, hvor det er internasjonal enighet om all bruk av maritime frekvenser krever tillatelse. For å få tillatelse(konsesjon) er det minimumskrav som stilles til brukeren — blant annet ferdigheter og kunnskaper om bruk av utstyr og prosedyrer. Dette er fordi at en av de viktigste elementene i maritim kommunikasjon er nød og sikkerhet. Dette og andre maritime radiokommunikasjons- regler er nedfelt i Det Internasjonale Radioreglementet (RR). Sitat slutt. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Suzuki Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Hvis dette er så soleklart nedfelt i internasjonale traktater, hvorfor får man da kjøpe VHF radioer over disk i mange land, som USA, Spania ( Kanariøyene ) ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
kjma Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Kanskje burde du også ta utgiften til bot med på motsatt side i regnestykket? Det som du refererer til er nemlig direkte ulovlig. Forøvrig er vi forlengst blitt enige om at baatplassen ikke er noe velegnet sted til å "reklamere" for lovbrudd. mvh Poseidon PS Du skulle vel aldri ha for vane å "snike på trikken" og sette bilen på handicap-parkering også?? DS VHFen har nå vert montert i båten i litt mer enn 1 år og har ikke vert sendt 1 eneste ord med, kun stått på for lytting og kan vel sammenlignes med et nødbluss som er endel av båten sikkerhetsutstyr og kan brukes ved en eventuell nødsituasjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Hvis dette er så soleklart nedfelt i internasjonale traktater, hvorfor får man da kjøpe VHF radioer over disk i mange land, som USA, Spania ( Kanariøyene ) ? Suzuki Er det meg du spør, så vet jeg ikke. Har kun sakset fra Telenor Maritim Radio. Har alltid trodd det var slik helt siden jeg avla det begresede radiotelefoni-sertifikatet i marinen i 1978. Ellers sier vel ikke traktaten noe om salg, men om besittelse. For sammenligningens skyld, du kan enkelt kjøpe en revolver i en våpenforretning i USA uten å ha bæretillatelse, men du har ikke engang oppbevaringsrett i Norge uten lisens. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.