Jump to content

VHF kjøp i utlandet ?


Careka

Recommended Posts

Beklager, siste setningen i forige post ga vel rom for at NOEN ville misforstå.

 

Håper det ikke vil by på en overraskelse om båten vår kanskje også vil finnes blant de båter som utøver en assistanse til trengende.

 

Skal forklare litt bedre.

Når vi i Sotra Havfiskere mener tiden er moden, ang båtens utrustning, så vil vi kontakte instanser som: Politiet, Sjøassistanse og Redningsselskapet for om mulig å kunne hjelpe til ved et behov.

 

MEN vi vil også strekke oss langt i å utøve godt sjømmanskap ved å assistere andre sjøfarende og da i egen regi uten at de ovenfor nevnte instanser er involvert.

Link to post
Share on other sites

Unngikk denne strengen i det lengste p.g.a. "dette har vært diskutert før" og " æ har da bætterdø ainna å gjørra", men etter å ha lest gjennom innleggene i dag (mindre å gjøre på en fredag), "spratt loket av":  :wink:

 

Det er riktig at det er lovlig å lytte på en politiscanner (slik at du kan kjøre ulovlig fort med mindre sjanse for å bli tatt??) i følge "regelverket" (norske lover kom IGJEN i EU-klemma?), men det er allikevel IKKE lov, i flg. Vegtrafikkloven!! Og DEN er norsk!

 

Og kjma:

Hvilken teknisk kompetanse HAR du egentlig? Å sette antenne med FORSTERKER på en GSM-telefon??  :eek: :eek: :nonod:  For det første er det ulovlig (max utstrålt effekt), for det andre vil det neppe fungere når den geografiske avstanden mot landstasjon er for stor, og for det tredje: Å snekre sammen en forsterker (uten godkjenning) av en "pellementmaker" og så BRUKE denne på offentlig telenett, ER meget betenkelig! :puke:

Og slikt vil du dra langt til havs med (med flere / mange folk ombord)??  :eek:  Og jeg skjønner ikke argumentasjonen din... De få kronene som du "sparer" til Telenor, forsvarer neppe tapet av sikkerhet. Det har vært sagt før, og jeg gjentar det gjerne : GSM-telefonen har ikke noe i havgående fartøy å gjøre!! :smash:

 

Og til andre med "sertifikat-vegring": For de som var med på "PR-tiden" (da privatradio / WalkieTalkie var "allemannseie"), fikk erfare hva uvettig / uansvarlig bruk av kommunikasjonsradio resulterte i... Det å inneha et kompetansebevis på BRUKEN av VHF-radioen, resulterer i at den blir brukt med vett, og VHF ER det beste tekniske sikkerhetsustyret vi kan ha i båten.

 

Og "spare penger" på å kjøpe utenlands?  :rolleyes: DE få kronene betyr intet mot at du får et apparat med riktig kanalkonfigurasjon! For ikke å glemme de nyeste tekniske finurlighetene med posisjonsangivelse / identifikasjon osv. KAN til en viss grad forstå at "øyet blir stort og vått" når man kommer inn i en "radio-shop" utenlands og ser prisene, og har noen kroner som "brenner" i lomma... :blush: Men dermed stopper også forståelsen for mitt vedkommende!

 

For å spore HELT av med en "liten" OT på tampen: Er det noen her som driver med midi-filer på data?? :lol: :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tullball. Massevis av radioer som er godkjente, som ikke står på den lista...  Suzuki

Den som har drevet som forhandler av slikt utstyr, VET at den lista ikke er "tullball"! Lista angir de radioer som er i salg i dag / godkjent "i det siste".  Hvis du hadde hatt tilgang til "samlet liste" ville du ha fått samtlige godkjente, siden salige Noa. :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Og kjma:

Hvilken teknisk kompetanse HAR du egentlig? Å sette antenne med FORSTERKER på en GSM-telefon??  :eek: :eek: :nonod:

Hei Marwin,

 

akkurat det spørsmålet var vel fullstendig unødvendig, i og med at han gjennom flere innlegg selv har besvart det så ettertrykkelig   -   om enn ufrivillig.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Alle radioer som er CE merkede eller Solas godkjente kan importeres og brukes i Norge, har jeg fått beskjed om (av PT).

 

L kanalene trenger man etter min mening egentlig ikke, men VHF'n må ha internationalt kanalsett.

 

Amerikanske DSC radioer er godkjente etter en annen norm enn de europeiske, men det er godt mulig at de fungerer allikevel.

 

En veldig irriterende ting med DSC-radioer er at det ikke er mulig å skru av alarm for DSC safety call, altså varsling av navigasjonsvarsler o.l. En del utenlandske kystradiostasjoner sender alltid DSC kall før rutinemessig repetisjon av navigasjonsvarsel.

 

Tjøme bruker bare å sende DSC safety call før nye navigasjonsvarsel/kulingvarsel.

 

Alarmen på min Silva S15 er ganske høylytt og gjennomtrengende, og ikke skrur den seg av før jeg kansellerer den manuelt. Ganske slitsomt for sovende mannskap og hvis man har på VHF'n i havn.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin,

akkurat det spørsmålet var vel fullstendig unødvendig, i og med at han gjennom flere innlegg selv har besvart det så ettertrykkelig   -   om enn ufrivillig.  mvh  Poseidon  

Jadda, veit DET. Tok´n på ordet (måtte bare). :lol:  Ser ut som han bruker knickers hele tia...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja da skal min nye bærbare VHF ha landet i landet, den kom meg på ca 300 pund.

Simrad HT50 med 1200m amp, batteri. og 12v lader selvsakt

Bare for å ha sakt det med en gang.

 

(Å bruke en maritim VHF er imidlertid knyttet opp mot konsesjon og sertifikat.)

Og det har jeg. :cheers:

 

Vil Takke   :flag:   :seeya:  Divemaster    :seeya::flag:    for hjelpen.

 

Han får min stemme til årets " Båt mann."

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Blir ikke det omtrent det samme som Malfix selger den for her da?

Nei det er nok dyrere hos Malfix.

Den han selger har 700 m amp batteri.

og så er han dyrere.

 

For og si det enkelt, så er det meste dyrere her på berget. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det var nå ikke noe imponerende beløp du hadde spart, men rett skal være rett penger spart er penger tjent, og Malifx er dyrere. I allefall noen tiere :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var nå ikke noe imponerende beløp du hadde spart, men rett skal være rett penger spart er penger tjent, og Malifx er dyrere. I allefall noen tiere  :wink:

Mitt regnestykke er vel ganske enkelt ... CAREKA har spart rundt 10% av salgsprisen sitert.... i tillegg til dette har han et 1200 m ah batteri, som gir ekstra sendetid mellom oppladinger... har ikke peiling på pris i Norge med 1200 m ah batteri, men kan vel gjerne representere en 10% prisøkning på toppen av hva som er sitert.... om det er verdt dette, kan ikke noen andre enn eieren kommentere på.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

"ved kjøp av radioutstyr fra utlandet så pass på at det CE merket

ellers er den ikke lovlig å bruke i norge ....tror forresten det er den eneste betingelsen en trenger for å importere den til norge "

 

dette er nok rett ,

men likevel rart da CE-merket ikke sier noe om produktets kvalitet eller egenskaper, men at

produkt er tillatt markedsført og lovlig omsatt i EØS-land.

Ares

Link to post
Share on other sites

Interessant debatt. Jeg har en håndholdt VHF, uten kurs eller konsesjon. Jeg har heller aldri sendt noen melding, kun lyttet. Og om jeg skulle snappe opp en nødmelding, forstår jeg at jeg må slå av VHF og gjemme den i kjølsvinet før jeg "tilfeldigvis" kan dukke opp og bistå de som sendte meldingen, slik at de ikke anmelder meg.

En artikkel på scannernytt omhandler litt rundt dette med politiradio.

 

Husk. Dette er for å kunne bruke scanneren i bilen. Dette er ikke til å bruke for å scanne etter politikontroller. Blir du stoppet i en kontroll og du har scanner, samt at de kan bevise at du har brukt scanneren til å unngå å bli stoppet, gjelder andre regler.

 

Men, du har lov til å lytte på scanneren mens du kjører, og ingen kan nekte deg å ha scanneren på når du prater med politiet etter du har blitt stoppet.

 

Tips! print ut brevene og ha de med i bilen. Ikke provoser. De kan ta radioen fra deg noen dager uansett...

Politiet har altså beslaglagt scannere i svært sjeldne tilfeller, men levert dem tilbake etter noen dager uten å bøtelegge eller reagere på noen annen avstraffende måte. Når Tetra-sambandet utvides klarer man uansett ikke å avlytte politisamband uten krypteringsnøkkel, så da er det jo bare positivt med moms fra ubrukbare politiradioer...?

 

Konklusjonen blir som med HB-apparat og trimsett til moped: Lovlig å omsette, ulovlig å benytte til det de er tiltenkt. Men så lenge man bare destillerer dårlig drikkevann til eget bruk, og kjører trimma moped på eget avsperret område, går det helt greit...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...