Jump to content

VHF kjøp i utlandet ?


Careka

Recommended Posts

Til Lasse: Synest det var veldig synd at du trakk inn en mulig uskyldig 3. part i denne diskusjonen. Klubben eg er med i heter Sotra Havfiskere og ikke Sotra Havfiskelag.

http://www.sotrahavfiske.net/

Flere kan vel også lese mellom linjene i det du skriver at du mener vi her på Sotra IKKE er opptatt av sikkerheten på sjøen.

 

Vi i Sotra Havfiskere står nå like ved innkjøpet av vår nye klubb båt, dette vil vere en båt i størrelsen 35-40 fot.

Båten er/vil bli utrustet med mye utstyr ang sikkerhet, navigasjon og havfiskeaktiviteter.

Ønsker ikke å ta den diskusjonen om utstyr her på forumet, de som har innspill og erfaringer å dele er velkommen til å sende en PM, nei send en email, føler det går mot siste utlogging for

kjma på dette forumet.

Før det hender vil eg takke noen "forståsegpåere" her på forumet som har bidratt til at vår kommunikasjon fra båten vil bli mere velegnet til våre turer ute i havet.

USA VHFen er nå solgt og kr vil bli brukt til en GSM antenne med forsterker som vil føre til at GSM forbindelsen blir bra ute i havet.

Nye modrene mobiltelefoner har, for de som ikke vet det, mulighet til å sende bilder via MMS og email, dette kan vere til stor nytte for oss under fisketurene våre ute i havet.

Det er også mulig at vi vil vurdere innkjøp av en Satelitt telefon.

Våre turer begrenser seg til vest for Sotra og flere av medlemmene har så store båter at de egner seg for en assistanse ute i havet, bare vårt telefonsamband fungerer godt.

Ser da ikke helt det store behovet for en VHF for å opprettholde sikkerheten.

Litt synd er det fordi denne klubb båten nok kommer til å vere mer tid ute i havet enn endel "forståsegpåere" samlet bruker fritidsbåtene sine...

Uten VHF vil vi miste den muligheten til å utøve godt sjømannskap i form av en assistanse til noen andre båter som skulle trenge det.

 

PS Har i min karriere som havfisker flere ganger hatt gleden av å kjenne torsker som napper seg fast på kroken når det henger et agn ute...

Link to post
Share on other sites

.....en GSM antenne med forsterker som vil føre til at GSM forbindelsen blir bra ute i havet.....

Bare en liten ting før du stikker;

 

Dette høres spennende ut, kan du være så velvillig å forklare litt mer i detalj hvordan det foregår?

 

Jeg tar da som en selvfølge at du også viser til ordentlige kilder, slik at du ikke blir like useriøs som de "synsere og forståsegpåere" som du ellers plages av her på dette forumet.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Den siste setningen i innlegget: "Uten VHF vil vi miste den muligheten til å utøve godt sjømannskap i form av en assistanse til noen andre båter som skulle trenge det." hadde jeg litt vondt for å få helt grepet på, det ville være fint om du også her utdypet hva du mente.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Bare en liten ting før du stikker;

 

Dette høres spennende ut, kan du være så velvillig å forklare litt mer i detalj hvordan det foregår?

 

Jeg tar da som en selvfølge at du også viser til ordentlige kilder, slik at du ikke blir like useriøs som de "synsere og forståsegpåere" som du ellers plages av her på dette forumet.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Den siste setningen i innlegget: "Uten VHF vil vi miste den muligheten til å utøve godt sjømannskap i form av en assistanse til noen andre båter som skulle trenge det." hadde jeg litt vondt for å få helt grepet på, det ville være fint om du også her utdypet hva du mente.

DS

En GSM antenne er handelsvare i mange butikker, en forsterker, har eg fått bekreftet av fagfolk, er det mulig å lage.

Ønsker ikke å utale meg noe mer om dette før utalelsene er basert på erfaring.

 

Har aldri skrevet at eg føler meg plaget av "synsere og forståsegpåere" her på forumet.

Om noen skulle føle seg truffet i den sammenhengen så får det bare ligge dødt...

Grunnen til at eg velger å forlate dette forumet er at andre intenettsider legger beslag på det som er av ledig tid.

 

Ang den siste setningen så skal eg klart forklare bedre.

På våre turer ute i havet dregger vi opp på norskerennekanten og da turene ofte varer i 6-10 timer fisking, også om natten, så kan det lett hende at vi kan vere nærmeste båt til en som trenger øyeblikkelig assistanse.

I år med USA VHFen i båten overvant gode sjømannskaper frykten for å tømme batteriene.

Derfor ble ikke VHFen stengt selv om det tappet batteriet når båtens motor blir stoppet under fisket.

Men om vi er der ute i en båt uten VHF og Taubåtskipperen eller andre skulle ha bruk for å kontakte oss av en eller annen grunn. Da nåes vi på telefon nummerene som står på sidene til Sotra Havfiskere.

 

Poseidon, mulig ordvalget mitt "godt sjømmanskap" er et feilt valg, setter da pris på positive konstruktive tilbakemeldinger, for det er vel ingen som er utlært...

 

Det som eg mener med "godt sjømmannskap" er noe som ofte går i arv i generasjoner langs Norges kyst. Og eg trur mulighetene er store for at Taubåtskipperen måtte snudd hver stein i sin slektstavle om vi sammenlignet...

Link to post
Share on other sites

Jeg håper du også er klar over at hvis en VHF kun har USA Kanalplan kan du ikke kommunisere med Kystradiostasjoner annet enn på kanal 16? De kanalene som er Duplex kanaler i USA er ikke det i Europa. Se http://www.navcen.uscg.gov/marcomms/apps18.htm for liste over Internasjonale kanaler. USA kanaler er her: http://www.navcen.uscg.gov/marcomms/vhf.htm

Noen kanaler er like, men veldig mange er forskjellige.

 

To eksempler:

1) Tjøme radio har blant annet kanal 2 som kommunikasjonskanal -> Den finnes ikke blant USA kanalene

 

2) Kanal 5 finnes påde på USA kanalplan og Internasjonal, men er Simplex i USA (Sender og mottar på samme frekvens) mens den er Duplex internasjonalt (Sender og mottar på forskjellige frekvenser). Så ved å velge kanal 5 på en VHF med USA kanalplan, kan du ikke kommunisere med hverken andre båter i Norge eller Kystradiostasjoner

 

Fred Ivar

En VHF kjøpt i England har den andre kanaler en vi har i Norge. ?

:confused:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

En VHF kjøpt i England har den andre kanaler en vi har i Norge. ?

:confused:

Jeg tror at det som fredivar påpeker er at US kanalene er litt forskjellige fra de Internasjonale...

 

Dvs. at kanalene er litt annerledels "der borte" samenlignet "resten av verden" ....  :crazy:

 

Mine to har valgmuligheter om International og US instilling (i tilfellet jeg skulle befinne meg i disse områdene). En av mine er kjøpt inn i Storbritania og den andre i Italia.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hvis du kjøper VHF i utlandet får du ikke med de norske lystbåtkanalene. På min håndholdte VHF (Garmin 725) kan jeg velge mellom Internasjonale kanaler, USA eller Canada. Da er det ikke noe problem med det som fredivar snakker om. Men du må sjekke at den aktuelle radioen har mulighet for internasjonale kanaler, og ikke bare USA-kanaler. Se forøvrig tråden OT - Hev tollgrensa nå!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

kjma , snu litt på tankegangen din og tenk deg at det er Du som trenger hjelp . Jeg ligger 2 nm

 

syd for deg 60nm fra land .Jeg lytter på kanal 16. Du tar inn store mengder vann , motoren

 

har stoppet. Sender du en Email eller en mms eller sms . Må jeg male mob.nr mitt på skutesiden når jeg er på vestlandet å fisker. Jeg undres?? :rolleyes::nonod:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvordan det går an å bli «sur» i denne diskusjonen.  En dårlig dag (eller flere)?  Slutt med det!

 

Gamle Worse besto forøvrig VHF-eksamen i dag ... og husker rimelig klart fra pensum at det IKKE er tillatt å bruke VHF uten å ha sertifikat.  Eie ja, bruke nei.  Bruke = slå den på.  Very very simple.  Heller ikke lov å bruke uten konsesjon på apparatet.  (Nødstilfeller unntatt. Da er jo alt tillatt).

 

Ikke dermed sagt at man fortjener å brenne sammen med Valgerd om man ikke tar seg tiden til å skaffe seg sertifikatet.  Jeg har brukt VHF i snart ti år uten ... men med konsesjon, tantetegnet på en bekjent.  Kan ikke si at jeg føler meg som storforbryter av den grunn,men har heller ikek funnet på noe jævelskap med VHF'en.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

 Eie ja, bruke nei.  Bruke = slå den på.  

Aha - var usikker her, og spurte tidligere i tråden. Da var usikkerheten stor; også hos "vår egen" telenor-mann. Såvidt jeg kunne forstå i alle fall.

 

Da får de som har VHF uten konsesjon, ha en scanner vedsiden av, til å lytte med; For det er nemlig lov..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

kjma , snu litt på tankegangen din og tenk deg at det er Du som trenger hjelp . Jeg ligger 2 nm

 

syd for deg 60nm fra land .Jeg lytter på kanal 16. Du tar inn store mengder vann , motoren

 

har stoppet. Sender du en Email eller en mms eller sms . Må jeg male mob.nr mitt på skutesiden når jeg er på vestlandet å fisker. Jeg undres?? :rolleyes::nonod:

Ser helt klart poenget ditt her, vi har tatt våre forhåndsregler ang det å ha respekt for havet.

Som nevnt tidligere har båten som er brukt så langt vert utrustet med Offshore overlevningsdrakter til alle ombord.

Siden det er så liten interesse for sikkerhetsutstyr i små båter ute til havs tar eg meg den frihet å nevne noe av det som finnes i båten: Flere nødbluss og raketter, plugger til alle skroggjennomføringer med klubbe for innslåing, 2 seperate lensepumper den ene med automatisk start sammen med en akustisk alarm.

Er oppvokst ved kysten og veldig klar over at havet gjennom tidene har gitt og tatt.

Men hvordan hadde det gått  med deg om det var du som hadde lekkasjen i samme pos...

Vi kommer ikke til å ha telefonnummeret på skutesiden...

Link to post
Share on other sites

Da får de som har VHF uten konsesjon, ha en scanner vedsiden av, til å lytte med; For det er nemlig lov..

Neppe.  Fant ikke frem i forskriftsjungelen akkurat nå men forbudt er det nok.  De eneste som har anledning til å lytte på det frekvensbånd som brukes av maritim VHF er ... du gjettet sikkert riktig ... de som har VHF-sertifikat.  Ikke noe houks-pokus akkurat.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Neppe.  Fant ikke frem i forskriftsjungelen akkurat nå men forbudt er det nok.  De eneste som har anledning til å lytte på det frekvensbånd som brukes av maritim VHF er ... du gjettet sikkert riktig ... de som har VHF-sertifikat.  Ikke noe houks-pokus akkurat.

Her tar du feil. Scannere er lovlige å omsette, dette skyldes EU direktiver som også gjelder i Norge.  Og argumentasjonen din blir rar, har de MED scanner OG sertifikat lov til å lytte, mens de MED scanner men UTEN sertifikat kan straffes ?

Neppe.

Men - om dette stemmer, kan man jo fullt lovlig omgå konsesjonsplikten. Sertifikat ->scanner, ved nødverge bruk VHF en. For "alt" kan gjøes; ved nød....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ser helt klart poenget ditt her, vi har tatt våre forhåndsregler ang det å ha respekt for havet.

 

Vi kommer ikke til å ha telefonnummeret på skutesiden...

Det ville være synd å miste deg, kjma, på grunn av hardnakket kjepphestrytteri.  Og siden du åpenbart er godt oppegående med respekt for havet, ville det være kjekt å kunne få din hjelp og, den dagen det går lukt til h....  :cryin:

 

Så er du sikker på at det er for mye bryderi, eller å vike for sterkt fra dine prinsipper, å avsette fire og en halv time for å ta sertifikatet?   :wink:  

 

Det var i alle fall en artig affære i ettermiddag/kveld, effektiv innlæring av det nødvendige og selve prøven unnagjort på 8 min. med kun 1 -- en -- feil.  Du skulle ha vært der!  (Telenor-bygget på Kokstad)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

De eneste som har anledning til å lytte på det frekvensbånd som brukes av maritim VHF er ... du gjettet sikkert riktig ... de som har VHF-sertifikat.  Ikke noe houks-pokus akkurat.

Skal huske det neste gang jeg låner vekk båten. Gi klar beskjed om at de ikke skal lytte på kanal 16. Høres det fornuftig ut??? Tenker nok at vi i min famile fortsetter å bryte loven jeg....bare sånn for sikkerhets skyld. Er det noen som trenger hjelp så kan vi jo bare late som vi oppdaga det ved en tilfeldighet, og ikke via radioen,  for derved å unngå å bli tatt for ulovligheter. :lol:

Uansett...reglene er sikkert greie de.....hvis en bare strekker dem litt til egen fordel. Det må til i enkelte situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Her tar du feil. Scannere er lovlige å omsette, dette skyldes EU direktiver som også gjelder i Norge.  Og argumentasjonen din blir rar, har de MED scanner OG sertifikat lov til å lytte, mens de MED scanner men UTEN sertifikat kan straffes ?

Neppe.

Men - om dette stemmer, kan man jo fullt lovlig omgå konsesjonsplikten. Sertifikat ->scanner, ved nødverge bruk VHF en. For "alt" kan gjøes; ved nød....

 

Suzuki

 

Det blir litt akademistisk dette men det følger nok av ekomloven kapittel 8 sammenholdt med frekvensforskriften tolket med bakgrunn i tidligere gjeldende bestemmelser, fortsatt gjeldende forskrift om maritim VHF og ikke minst formålet med forbudet mot avlytting inntatt i sistnevnte, at din ide om bruk av scanner til avlytting av sendinger i frekvensbåndet 156 til 174 Mhz er ulovlig.  Rett nok er radioutstyr godkjent under gjeldende konvensjoner (i praksis CE-merket) tillatt innført til Norge og dermed er det lov å være i besittelse av disse, men hvis disse er innrettet mot avlytting av det ovenfor angitte frekvensbånd er de formodentlig heller ikke i samsvar med de konvensjoner/det regelverk etter hvilket slike apparater kan innføres og besittes; hvorfor de heller da ikke er lovlige å benytte i Norge.

 

Capisce?

 

:wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Uansett...reglene er sikkert greie de.....hvis en bare strekker dem litt til egen fordel. Det må til i enkelte situasjoner.

 

Helt enig.  Det burde egentlig være nok å avgi taushetsløfte og løfte om å lære seg reglene (lese pensum) for å få VHF-sertifikat.  Men kongeriket er bundet av internasjonale konvensjoner og der for er det slik det er, sies det.  Ikke helt overbevisende, nei.  Har et visst inntrykk av at det praktiseres lempeligere i andre land, ja.

 

Men på den annen side, denne diskusjonen er sannelig storm i et tomt vannglass.  Å få VHF-sertifikat brenner så lite glucose i hjernen at det du bruker opp på undervisning og eksamen ikke merkes.   Det er kort og godt «skide enkelt».  Prøv f. eks. test-eksamen på sjoassistanse.com.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Man skal tydeligvis lese meget før nesen faller av, men med den "argumentasjonen" som kjma fører mot bruk av VHF, kjenner jeg formelig hvordan nesen sitter løsere for hver linje  :wink:

 

Sagt på en annen måte: enkelte ting kan få selv en karmøybu til å bli stum   -   men denne gangen er det av skrekk, mer enn beundring.....

 

mvh

Poseidon

(med 4 VHF'er ombord og enda flere på land)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det var i alle fall en artig affære i ettermiddag/kveld, effektiv innlæring av det nødvendige og selve prøven unnagjort på 8 min. med kun 1 -- en -- feil.  Du skulle ha vært der!  (Telenor-bygget på Kokstad)

Ja visst er det artig!

 

Jeg hadde VHF-eksamen med et kurs sist torsdag. Av 7 deltagere hadde 6 henholdsvis null og en feil, den siste hadde litt mer, men alle bestod   -   etter å ha lært ganske meget om VHF, bruken av den og hvordan man skal ha best mulig nytte av den i en kritisk situasjon.

 

Om krisen er hos andre  -   eller hos en selv  -   det vet man dessverre aldri på forhånd; men VHF'en er et like godt hjelpemiddel uansett!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

 Å få VHF-sertifikat brenner så lite glucose i hjernen at det du bruker opp på undervisning og eksamen ikke merkes.   Det er kort og godt «skide enkelt».  Prøv f. eks. test-eksamen på sjoassistanse.com.

Regner med den er til meg? Jeg er godt skodd, dog med RYA sitt opplegg både som innehaver av lappen og som instruktør for samme... en god del flere undervisningstimer enn normalt i Norge, men like enkel eksamen. Har VHFer i hytt og pine i alle etasjer og er av de som mener VHF er et "must" ombord. Er derimot ikke enig i at hele mannskapet må være innehaver av et VHF sertifikat som jo blir nødvendig om regler skal følges til punkt og prikke. Hos oss svarer den på VHFen som er nærmest aparatet når vi blir anropt, og VHFen er i bruk på en korrekt måte av sertifikatløse når jeg ikke er i båten. Sånn er det bare, og det funker aldeles utmerket.

Link to post
Share on other sites

Regner med den er til meg?

Nei, den var til kjma.  Og den var hverken stygt eller uhøflig ment.  Poenget var kun at kravene til bestått er rimelig slappe og investeringen i tid og penger er bagatellmessig.  Og det sier altså Gamle Worse, som brukte ti år på å finne tid til å få tatt sertifikatet ...  :cool:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det blir litt akademistisk dette men det følger nok av ekomloven kapittel 8 sammenholdt med frekvensforskriften tolket med bakgrunn i tidligere gjeldende bestemmelser, fortsatt gjeldende forskrift om maritim VHF og ikke minst formålet med forbudet mot avlytting inntatt i sistnevnte, at din ide om bruk av scanner til avlytting av sendinger i frekvensbåndet 156 til 174 Mhz er ulovlig.  Rett nok er radioutstyr godkjent under gjeldende konvensjoner (i praksis CE-merket) tillatt innført til Norge og dermed er det lov å være i besittelse av disse, men hvis disse er innrettet mot avlytting av det ovenfor angitte frekvensbånd er de formodentlig heller ikke i samsvar med de konvensjoner/det regelverk etter hvilket slike apparater kan innføres og besittes; hvorfor de heller da ikke er lovlige å benytte i Norge.

 

Capisce?

 

:wink:

Siden 1.juni 2002 har det blitt lovlig å eie og bruke alle typer mottakere, se her http://www.stavangeravisen.no/art.asp?art=9857 og i kapittel 4.2.2 her: http://odin.dep.no/sd/norsk/publ/otprp/028.../hov004-bn.html. Se også siden til Post og teletilsynet: http://www.npt.no/pt_internet/forbrukerinf...olitiradio.html.

Ny Ekomlov tredte i kraft 25.7.2003 og erstatter den gamle av 1995: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...alle&titt=ekom&

 

Fredivar

Link to post
Share on other sites

Nå er det på tide å slutte av denne tråden for mitt vedkommende, har vert artig å ridd på min kjepphest i en kverulerende spøkefull tone.

En ting kan eg forsikre Poseidon og andre her inne:

Flere av oss bak Sotra Havfiskere - inkl. undertegnede - har VHF sertifikat og er brukere av  vhf i jobbsammenheng.

Den nye båten som er like rundt hjørnet skal bli utstyrt med en moderne VHF.(med konsesjon)

Håper det ikke vil by på en overraskelse om båten vår kanskje også vil finnes blant de båter som utøver en assistanse til trengende.

 

 

                                           :seeya: Takk for meg  :seeya:  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...