Jump to content

VHF kjøp i utlandet ?


Careka

Recommended Posts

Lurer på og kjøpe meg en bærbar VHF , neste gang jeg reiser utenlands

Må jeg ha med meg VHF sertifikatet og fremvise dette    :confused:

 

Har noen  gjort dette før   :rolleyes:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Skal på båtmessa i Hamburg, og fikk i den anledning lyst til og gi "rederinnen",   og båten en liten presang.

Håper på at  det er noen gode tilbud.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kanskje lurt å satse på en VHF-modell som på forhånd er "godkjent/sertifisert" i Norge?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kjøpte båt i Holland i 1987. Måtte også invester i VHF der. Den var identisk med Høcom Famita 57, men hadde et annet navn. Måtte bygge den om for kr. 1000.- for å få den godkjent i Norge. Hadde endatil hatt radiokontrollen ombord og sjekket at samtlige frekvenser lå innenfor det godkjente. Så vær obs på at merket er godkjent i Norge når du kjøper i utlandet.

Link to post
Share on other sites

ved kjøp av radioutstyr fra utlandet så pass på at det CE merket

ellers er den ikke lovlig å bruke i norge ....tror forresten det er den eneste betingelsen en trenger for å importere den til norge

hva som skal til for å få den registrert/typegodkjent vet jeg lite om ...men det er det nok andre her som vet mere om

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

En VHF som importeres for bruk i Norge skal være typegodkjent, enkelt og greit. Listene over typegodkjente apparater er ikke helt synkroniserte mellom forskjellige land; derfor bør man sjekke at den apparattypen man har i tanken virkelig står på listen før man kjøper  -  ellers blir det fort en kostbar "besparelse".

 

En annen sak er at prisene på VHF'er levert over disk i Norge nå er kommet så pass langt ned, at det ikke lenger er den helt store gevinsten med å være sin egen importør.

 

Men uansett; VHF er tingen ombord i båt! Jeg oppmuntrer på det sterkeste alle og enhver til å skaffe seg VHF-sertifikat og -konsesjon   -   og sørge for å ha minst en god VHF ombord når man er ute på tur.

 

mvh

Poseidon

(Som begynner nytt VHF-kurs i Stavanger 14.10.04)   :confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...Lurer på om man kan bruke den uten serfikat.

Det skal du ikke lure på eysteind! Det er, i henhold til forskriftene, ulovlig. Så enkelt er det.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er ikke korrekt som Suzuki opplyser at man ikke har lov til å lytte på en maritim VHF uten å ha sertifikat/konsesjon.

 

Etter dagens regler (R&TTE-direktivet - det såkalte "rottedirektivet") er et helt lovlig

å kjøpe/eie/lytte på en CE-merket maritim VHF. Dette gjelder også de fleste andre type

radioer - såsom amatørradioer, jaktradioer etc. Hvorvidt  apparatene er typegodkjent

i Norge spiller ingen rolle i denne sammenheng.

Det er kun lovlig sending med disse som krever en sertifikat/konsesjon/lisens e.l.

 

 

mvh

 

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Det er ikke korrekt som Suzuki opplyser at man ikke har lov til å lytte på en maritim VHF uten å ha sertifikat/konsesjon.

 

Etter dagens regler (R&TTE-direktivet - det såkalte "rottedirektivet") er et helt lovlig

å kjøpe/eie/lytte på en CE-merket maritim VHF. Dette gjelder også de fleste andre type

radioer - såsom amatørradioer, jaktradioer etc. Hvorvidt  apparatene er typegodkjent

i Norge spiller ingen rolle i denne sammenheng.

Det er kun lovlig sending med disse som krever en sertifikat/konsesjon/lisens e.l.

Hører hva du sier, er ikke enig. Regner med at Poseidon eller Jo_Eirik kan presisere. Vi har diskutert dette før, og da fikk mitt syn støtte. Man skriver jo bla.a under på å  hemmeligholde all info man får tilgang til..  :wink:

 

Tar jeg feil, har jeg beklaget allered på forhånd..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

En VHF som importeres for bruk i Norge skal være typegodkjent, enkelt og greit. Listene over typegodkjente apparater er ikke helt synkroniserte mellom forskjellige land; derfor bør man sjekke at den apparattypen man har i tanken virkelig står på listen før man kjøper  -  ellers blir det fort en kostbar "besparelse".

 

En annen sak er at prisene på VHF'er levert over disk i Norge nå er kommet så pass langt ned, at det ikke lenger er den helt store gevinsten med å være sin egen importør.

 

Men uansett; VHF er tingen ombord i båt! Jeg oppmuntrer på det sterkeste alle og enhver til å skaffe seg VHF-sertifikat og -konsesjon   -   og sørge for å ha minst en god VHF ombord når man er ute på tur.

 

mvh

Poseidon

(Som begynner nytt VHF-kurs i Stavanger 14.10.04)   :wink:

Om det ang et slikt kjøp er en kostbar "besparelse" kan vel diskuteres.

Kjenner til en VHF som er handlet i USA på ferietur og prisen var like under 1/3 av den norske prisen.

Når da vhf er montert i båten uten at kostnaden til konsesjon er betalt og det årlige beløpet til Telenor også uteblir er det endel besparelser.

 

VHF brukes ikke i båten men den lyttes på og i et nødstilfelle er den nok bedre å bruke enn en mobiltelefon.

Link to post
Share on other sites

Hører hva du sier, er ikke enig. Regner med at Poseidon eller Jo_Eirik kan presisere. Vi har diskutert dette før, og da fikk mitt syn støtte. Man skriver jo bla.a under på å  hemmeligholde all info man får tilgang til..  :wink:

 

Tar jeg feil, har jeg beklaget allered på forhånd..

 

Suzuki

Har sakset følgende fra Telenor Maritm Radio:

 

Sitat:Hvordan skaffe seg maritim VHF.

For å kunne kjøpe og bruke en Maritim VHF, må en først anskaffe seg et VHF-sertifikat. For å kunne kjøpe og bruke en Maritim VHF, må en først anskaffe seg et VHF-sertifikat. Maritim VHF består som tidligere nevnt av en sikkerhetsdel og en telefondel. For å sikre ensartet bruk og gode rutiner, uavhengig av bruker/nasjonalitet/språk etc. er det visse "kjøreregler" som må kunnes. Derfor sertifikatplikt.Sitat slutt.

 

Etter min ringe oppfattelse så har Suzuki rett, altså ingen kan besitte en VHF på legalt vis uten sertifikat. Om man har arvet, stjålet, fått den i gave, så omgår man ikke sertifikatplikten om man ønsker å aktivere den.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt reguleres dette av EU-direktivet som nevt i tidligere innlegg. Direktivet trådte i kraft for ett par (tre?) år siden.

Direktivet kom nok noe bak på norske myndigheter, og man følte en viss uvillighet til å etterleve reglene der. F.eks. bestemte Post- og teletilsynet (PT) da at selv om det var lov å kjøpe/eie  f.eks. en scanner (kan utmerket godt lytte på maritim VHF og f.eks. politiradio  - som man har lov til - men nåde den som bringer videre det han hører) skulle man søke om lov til å bruke den! Lenge søkte ingen - man bare kjøpte og brukte. Men - en ærlig sjel søkte etter en stund - og fikk avslag. Som rimelig er etterlyste han  hjemmel for avslaget, og da ingen slik hjemmel fantes måtte han få tillatelse til og bruke sin scanner. Siden det har det vært fritt frem - PT frafalt søknadsplikten for å bruke en slik.

Og som nevnt - etter beste vitende gjelder akkurat samme regler for bl.a. maritim VHF og diverse andre radiosett. Kjøpe dem - eie dem - lytte på dem = helt lovlig. Sende uten lisens/konsesjon/sertifikat = ulovlig.

 

 

mvh

 

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Når da vhf er montert i båten uten at kostnaden til konsesjon er betalt og det årlige beløpet til Telenor også uteblir er det endel besparelser.

Kanskje burde du også ta utgiften til bot med på motsatt side i regnestykket?

 

Det som du refererer til er nemlig direkte ulovlig.

 

Forøvrig er vi forlengst blitt enige om at baatplassen ikke er noe velegnet sted til å "reklamere" for lovbrudd.

 

mvh

Poseidon

 

 

PS

Du skulle vel aldri ha for vane å "snike på trikken" og sette bilen på handicap-parkering også??  :sailing:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Og som nevnt - etter beste vitende gjelder akkurat samme regler for bl.a. maritim VHF og diverse andre radiosett. Kjøpe dem - eie dem - lytte på dem = helt lovlig. Sende uten lisens/konsesjon/sertifikat = ulovlig.

Tviler ikke på at du har rett i dine henvisninger. Er heller mer tvilende til slutningen din vedr. bruk av VHF-utstyr i maritim sammenheng.  Reglene er internasjonale og underlagt FN og sier som følger sitat: Hvorfor konsesjon?

I den Internasjonale telekommunikasjons unionen (ITU) i Geneve, som er et organ under FN, er det enighet om internasjonale regler til maritim kommunikasjon. Norge er et av de 189 medlemsland som har sluttet seg til dette, hvor det er internasjonal enighet om all bruk av maritime frekvenser krever tillatelse. For å få tillatelse(konsesjon) er det minimumskrav som stilles til brukeren — blant annet ferdigheter og kunnskaper om bruk av utstyr og prosedyrer. Dette er fordi at en av de viktigste elementene i maritim kommunikasjon er nød og sikkerhet.

 

Dette og andre maritime radiokommunikasjons- regler er nedfelt i Det Internasjonale Radioreglementet (RR). Sitat slutt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Kanskje burde du også ta utgiften til bot med på motsatt side i regnestykket?

 

Det som du refererer til er nemlig direkte ulovlig.

 

Forøvrig er vi forlengst blitt enige om at baatplassen ikke er noe velegnet sted til å "reklamere" for lovbrudd.

 

mvh

Poseidon

 

 

PS

Du skulle vel aldri ha for vane å "snike på trikken" og sette bilen på handicap-parkering også??  :sailing:

DS

VHFen har nå vert montert i båten i litt mer enn 1 år og har ikke vert sendt 1 eneste ord med,

kun stått på for lytting og kan vel sammenlignes med et nødbluss som er endel av båten sikkerhetsutstyr og kan brukes ved en eventuell nødsituasjon..

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er så soleklart nedfelt i internasjonale traktater, hvorfor får man da kjøpe VHF radioer over disk i mange land, som USA, Spania ( Kanariøyene ) ?

 

Suzuki

Er det meg du spør, så vet jeg ikke.  Har kun sakset fra Telenor Maritim Radio.  Har alltid trodd det var slik helt siden jeg avla det begresede radiotelefoni-sertifikatet i marinen i 1978.

 

Ellers sier vel ikke traktaten noe om salg, men om besittelse.  For sammenligningens skyld, du kan enkelt kjøpe en revolver i en våpenforretning i USA uten å ha bæretillatelse, men du har ikke engang oppbevaringsrett i Norge uten lisens.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...