Jump to content

VHF kjøp i utlandet ?


Careka

Recommended Posts

 For sammenligningens skyld, du kan enkelt kjøpe en revolver i en våpenforretning i USA uten å ha bæretillatelse, men du har ikke engang oppbevaringsrett i Norge uten lisens.

Sikkert. Men såvidt jeg veit er ikke salg av håndvåpen regulert i noen "internasjonal traktat".. ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

VHFen har nå vert montert i båten i litt mer enn 1 år og har ikke vert sendt 1 eneste ord med,

kun stått på for lytting og kan vel sammenlignes med et nødbluss som er endel av båten sikkerhetsutstyr og kan brukes ved en eventuell nødsituasjon..

Får du radioinspeksjonen eller en vanlig politikontroll ombord, må du nok belage deg på både inndraging av utstyr og forelegg.  Loven er klingende klar i at gyldige konsesjonspapirer skal følge apparatet/installasjonen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Sikkert. Men såvidt jeg veit er ikke salg av håndvåpen regulert i noen "internasjonal traktat".. ?

 

Suzuki

Nettopp det som er poenget i sammenligningen min.  Det er ikke selger, men kjøper som reguleres i fohold til konsesjonsloven.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

VHFen har nå vert montert i båten i litt mer enn 1 år og har ikke vert sendt 1 eneste ord med,

kun stått på for lytting og kan vel sammenlignes med et nødbluss som er endel av båten sikkerhetsutstyr og kan brukes ved en eventuell nødsituasjon..

Hei.

 

Vel, nå har jeg hatt VHF i 15 år og sertifikat i over 40 år. VHF'en bruker heller ikke jeg noe særlig, kunne godt klart meg uten hadde ikke vært fordi jeg også ser på den som et [glow=red,2,300]NØDBLUSS![/glow]Forskjellen er vel at jeg synes det er greit å betale for denne sikkerheten. Så kan en heller diskutere om konsesjonsavgiften er for høy.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

hmm - da er vil tilbake til start...

jeg har kjøpt en radio av en autorisert forhandler.

Blei ikke spurt om noen form for kopi av min lisens, ei heller noe annen dokumentasjon.

Er dette en glipp fra forhandler i mitt tilfelle, eller dreier det seg om "forskjellig tolkninger" ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

VHFen har nå vert montert i båten i litt mer enn 1 år og har ikke vert sendt 1 eneste ord med,

kun stått på for lytting og kan vel sammenlignes med et nødbluss som er endel av båten sikkerhetsutstyr og kan brukes ved en eventuell nødsituasjon..

Jeg er kanskje ingen stor pedagog, og det ser ut for at mine to små poeng ikke når frem  -  derfor tillater jeg meg et nytt forsøk:

 

1) Maritim VHF har en ordning med krav om konsesjon og operatørsertifikat. Årsaken er bl.a. at du med din VHF er en bitteliten brikke i et stort internasjonalt sikkerhetsnettverk. Der stilles visse krav til operatøren og til utstyret    -   for at dette sikkerhetsnettverket skal opprettholde sin pålitelighet.

 

2) Maritim VHF er et internasjonalt kommunikasjonssystem, med skip og landstasjoner. Det koster litt å drive et slikt system og man har basert seg på at brukerne av tjenestene betaler for dem. En "fast" del for å være "medlem" og en variabel del som henger sammen med forbruket.

 

Den "logikken" du forfekter skal jeg avstå fra å kommentere, men bare anbefale deg på det aller sterkeste at du snarest skaffer deg et VHF-sertifikat og får orden på konsesjonen.

 

mvh

Poseidon

(som begynner nytt VHF-kurs i Stavanger 14.10.04)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vi er komt så langt inn i spissfindighetene i denne debatten, at vettet mitt strekker ikke til lenger. For min del overlater jeg den videre utredningen av spørsmålet til Telenor Maritim Radio.

 

Mvh

Arnstein - Kallesignal: LJ5644

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vel, nå har jeg hatt VHF i 15 år og sertifikat i over 40 år. VHF'en bruker heller ikke jeg noe særlig, kunne godt klart meg uten hadde ikke vært fordi jeg også ser på den som et [glow=red,2,300]NØDBLUSS![/glow]Forskjellen er vel at jeg synes det er greit å betale for denne sikkerheten. Så kan en heller diskutere om konsesjonsavgiften er for høy.

 

Lars H.

enig :rolleyes: men vi bruker VHF endel mellom oss og andre båter, kaller stort sett på L2 og går over på andre for samtale. Antikk VHF fra 1984 som er like god (kurs fra 1978? tror jeg)

LN 4932

Link to post
Share on other sites

Hei

Det er nok slik at idag at forhandlere av VHF-apparat ikke lenger er pålagt å kreve sertifikat av kunder som ønsker å kjøpe VHF slik som det var tidligere.

Bruk av apparatet er imidlertid konsesjonbelagt.

Dersom en kjøper et VHF-apparat med DSC må en også få tildelt et MMSI nummer (Identitet) dersom det skal ha noen funksjon, og dette tildeles kun ved å søke om konsesjon.

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Slike spissfindigheter tør ikke jeg å begi meg innpå, anbefaler Post og teletilsynet som håndterer dette, Slik jeg tolker det er det ikke ulovelig å lytte i det maritimebåndet, eks via en Scanner. Hvordan det stiller seg dersom en har utstyr der en også har mulighet for å sende tør jeg ikke svare på.

Vedlegger for ordensskyld linken til Post og teletilsynet som omhander omsetning etc. av Radiokommunikasjonsutstyr.

http://www.npt.no/portal/page?_pageid=80,40655,80_40676&_dad=portal&_schema=PORTAL ://http://www.npt.no/portal/page?_page..._schema=PORTAL ://http://www.npt.no/portal/page?_page..._schema=PORTAL ://http://www.npt.no/portal/page?_page..._schema=PORTAL ://http://www.npt.no/portal/page?_page..._schema=PORTAL ://http://www.npt.no/portal/page?_page..._schema=PORTAL ://http://www.npt.no/portal/page?_page..._schema=PORTAL ://http://www.npt.no/portal/page?_page..._schema=PORTAL ://http://www.npt.no/portal/page?_page..._schema=PORTAL

 

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Simrad HT50  , var den jeg hadde tenkt på.

Så vi får se hva prisen er på messa.

Ht 50 er £ 280 her borte fra www.marinesuperstore.com

 

Jeg skal til stavanger om et par uker  ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Fristelsen var stor for å kjøpe VHF på internett ,men etter en kontakt med Telenor

ga jeg opp denne muligheten.

 

Her er en oversikt over godkjente radioer i Norge

 

http://www.npt.no/pt_internet/utstyr_syste...adioutstyr.html

 

Tullball. Massevis av radioer som er godkjente, som ikke står på den lista...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ht 50 er £ 280 her borte fra www.marinesuperstore.com

 

Jeg skal til stavanger om et par uker  ....

Takk for tilbudet, men jeg skal se hva som bys frem på messa i Hamburg først.

Den går av stabelen uke 44.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Messa i Hamburg var fin den.  Og prisen på Simraden var nok endel over prisen i England.

Så når skal du ha neste tur hjem Divmaster. ?

Jeg får sende deg en personlig melding.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

VHFen har nå vert montert i båten i litt mer enn 1 år og har ikke vert sendt 1 eneste ord med,

kun stått på for lytting og kan vel sammenlignes med et nødbluss som er endel av båten sikkerhetsutstyr og kan brukes ved en eventuell nødsituasjon..

Men kan du bruke den korrekt?

 

Tror ikke du kan det uten litt skolegang.... Hva sier du når.. lover/regler osv.

 

Det er rett ut tullete at folk ikke kan bruke vhfen i båten. Og båtplassen er ikke stedet og diskutere ulovligheter....

 

 

Så hvorfor ikke bare ta vhf lappen koster ikke allverden og så KAN du det du holder på med..

 

 

hilsen en som har tatt lappen ,var lett!!

 

Ta den du og! Har du råd til båt har du rådt til vhf lappen.

Link to post
Share on other sites

Messa i Hamburg var fin den.  Og prisen på Simraden var nok endel over prisen i England.

Så når skal du ha neste tur hjem Divmaster. ?

Jeg får sende deg en personlig melding.

Motatt og besvart....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev:Jeg er kanskje ingen stor pedagog, og det ser ut for at mine to små poeng ikke når frem  -  derfor tillater jeg meg et nytt forsøk:

 

1) Maritim VHF har en ordning med krav om konsesjon og operatørsertifikat. Årsaken er bl.a. at du med din VHF er en bitteliten brikke i et stort internasjonalt sikkerhetsnettverk. Der stilles visse krav til operatøren og til utstyret    -   for at dette sikkerhetsnettverket skal opprettholde sin pålitelighet.

 

2) Maritim VHF er et internasjonalt kommunikasjonssystem, med skip og landstasjoner. Det koster litt å drive et slikt system og man har basert seg på at brukerne av tjenestene betaler for dem. En "fast" del for å være "medlem" og en variabel del som henger sammen med forbruket.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sabeltann skrev: Men kan du bruke den korrekt?

 

Tror ikke du kan det uten litt skolegang.... Hva sier du når.. lover/regler osv.

 

Det er rett ut tullete at folk ikke kan bruke vhfen i båten. Og båtplassen er ikke stedet og diskutere ulovligheter....  

 

 

Så hvorfor ikke bare ta vhf lappen koster ikke allverden og så KAN du det du holder på med..

 

 

hilsen en som har tatt lappen ,var lett!!

 

Ta den du og! Har du råd til båt har du rådt til vhf lappen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Synest også det å ta vhf lappen var lett når eg tok den for mange år siden.

Det er 2 grunner til at VHFen ikke er registrert.

1. Ser på denne VHFen som en liten bit av båtens sikkehetsutstyrpakke, denne pakken er ganske omfattende fordi båten er brukt til mange turer langt til havs.

Det har aldri vert noe behov for å bruke VHFen til skravling mellom båter på L kanalene og derfor ble en VHF med USA kanalplan, som er uten de skravlekanalene som L kanalene er, grei nok som en bit av sikkerhetsutrustningen i båten.

Da denne VHFen ikke er registrert medfører det at det heller ikke er lytteplikt, men vi har den som oftest stående på lytting og kan vere til nytte om noen skulle ha behov for assistanse ute i havet. Vi er der ute ofte om natten og da "andre" lystbåter ligger fortøyd.

Men pga synsere og forståsegpåere her inne vurderes det nå om det vil vere riktig å selge denne VHFen og heller satse på noe annet utstyr som kan opprettholde et godt sikkerhetsnivå ombord i båten.

Dette fordi undertegnede står med signert med fullt navn og har link til vår hjemmeside i profilen.

Er  da ikke trygg på at noen av de ivrigeste motstanderene av det som undertegnede har postet i denne tråden lett kan komme til å tipse rette instans om en ulovlig VHF...

Håper da å finne en skikkelig "skravlepapegøye" som kjøper, en som virkelig bruker denne "ulovlige" VHFen aktivt til prat...

 

2. Valgte å bruke en uregistrert VHF på grunn av erfaringer med "Stjelenors" priser og monopol. Ønsket å bruke pengene som Telenor skulle ha for denne VHF konsesjonen til annet utstyr til som økte sikkerheten ombord, feks Offshore overlevningsdrakter osv......

Har hatt flere dårlige erfaringer med Telenor og tar meg den friheten å nevne ett tilfelle:

Skiftet fra Telenor til en annen levrandør på hustelefonen og Telenor brukte 4 UKER på å skifte over. Etter tilbud fra en Telenorselger et år senere ble det gitt klarsignal for å bytte hustelefonen tilbake til Telenor, gjett hvor lang tid dette byttet tok.........12 timer

 

Håper dette kan forklare litt hvorfor ikke alle er "A4" ang bruk av VHF og videre at det kan forventes at slike "ikke A4" synspunkter respekteres av paragrafryttere, synsere og forståsegpåere

Link to post
Share on other sites

PS glemte en ting.

Om noen av de ivrigeste skulle ha lyst til å kaste seg over telefonen for å tipse rette instans om en ulovlig VHF så kan de spare seg dette.

VHFen er nå demontert fra båten og årets beste kandidat til  "VHF sambåndets største skravlepapegøye" har meldt seg som kjøper av denne billige flotte USA VHFen. :seeya:

Link to post
Share on other sites

PS glemte en ting.

Om noen av de ivrigeste skulle ha lyst til å kaste seg over telefonen for å tipse rette instans om en ulovlig VHF så kan de spare seg dette.

VHFen er nå demontert fra båten og årets beste kandidat til  "VHF sambåndets største skravlepapegøye" har meldt seg som kjøper av denne billige flotte USA VHFen. :seeya:

Vel ... Jeg har ikke tenkt å kaste meg over noen telefon, men jeg synes du fører en merkelig argumentasjon for ikke å benytte det sikkerhetssystemet som finnes her i landet. At Telenor brukte lang tid på å "koble om" en telefon har ingenting med å tenke sikkerhet å gjøre. Den beste sikkerheten oppnår du ved å følge de regler og retningslinjer som finnes for dette enten du liker Telenor eller ikke.

 

Sett med mine øyne stiller du Sotra Havfiskelag i et veldig dårlig lys.

Link to post
Share on other sites

heisann Jo_Erik !

dette vil da si at det er tillatt å KJØPE, BESITTE OG LYTTE på VHF uten konsesjon, men ikke SENDE ? Eller defineres LYTTE som bruk ?

 

Suzuki

Jeg tror ikke dette er tilfelle i Norge.  I Sverige har det vel alltid vært tillatt med politi-radio,

scannere osv.  Men i Norge er det som ikke er uttrykkelig tillatt, forbudt.

Det er mulig dette har endret seg i senere år, med tilpassning til EU .... ,

men da jeg tok sertifikat til amatøradio for noenår siden var det slik.

 

Jeg tok VHF-sertifikatet på lørdag, og begynnte å sjekke priser i utlandet.

Ray 54E med DSC som Seatronic tar 2990kr for, kunne man i USA kjøpe for

160$. (ca.1200kr med kurs 7.5)

 

MEN,MEN,MEN.  Får man de skandinaviske kanalene for fritidsbåt og

fiskebåter???  Jeg aner ikke, men det vil for meg være et argument for å kjøpe

i skandinavia.

 

Noen som har greie på dette?

Link to post
Share on other sites

Det har aldri vert noe behov for å bruke VHFen til skravling mellom båter på L kanalene og derfor ble en VHF med USA kanalplan, som er uten de skravlekanalene som L kanalene er, grei nok som en bit av sikkerhetsutrustningen i båten.

Jeg håper du også er klar over at hvis en VHF kun har USA Kanalplan kan du ikke kommunisere med Kystradiostasjoner annet enn på kanal 16? De kanalene som er Duplex kanaler i USA er ikke det i Europa. Se http://www.navcen.uscg.gov/marcomms/apps18.htm for liste over Internasjonale kanaler. USA kanaler er her: http://www.navcen.uscg.gov/marcomms/vhf.htm

Noen kanaler er like, men veldig mange er forskjellige.

 

To eksempler:

1) Tjøme radio har blant annet kanal 2 som kommunikasjonskanal -> Den finnes ikke blant USA kanalene

 

2) Kanal 5 finnes påde på USA kanalplan og Internasjonal, men er Simplex i USA (Sender og mottar på samme frekvens) mens den er Duplex internasjonalt (Sender og mottar på forskjellige frekvenser). Så ved å velge kanal 5 på en VHF med USA kanalplan, kan du ikke kommunisere med hverken andre båter i Norge eller Kystradiostasjoner

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...