Chiwas Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 230V motor(er) på denne. Det jeg trenger å vite er watten - ettersom agregat og inverter må dimensjoneres for å kunne drive watermakeren. Må jeg ha større en 2 kw inverter blir det en svær klædd i båten, og da må jeg kanskje også bygge ut batteriebanken eller gå over på lithium. Chivas - har du link til rayman? http://www.rainmandesal.com/ og denne http://www.yarconsult.com/431283915 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 (redigert) Grovt regnet: Hvis du har en 100A dynamo belaster du nesten ikke batteribanken hvis du starter motoren når du kjører wmèn på inverter. En 2kW inverter klarer vel å håndtere 1500W? Ihvertfall den klumpen du linket til lengre opp. Den leverer vel 2kW kontinuerlig? Tipper den klarer startstrømmen på WMèn. På en slik tur du skisserer ville jeg forøvrig helt klart hatt to dynamoer på motoren. Både for mer effektiv lading når motoren først er i gang, men også for ladesikkerheten med et backup system. Du kan selvsagt øke ladekapasiteten ved å sette på større dynamo også, men som du sikkert har lest i utallige tråder her inne er det ikke få som har hatt problem med varmgang når man kjører på høyeffekts dynamoer og ekstern laderegulator som tyner dynamoen ekstra. Redigert 3.Februar.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiwas Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 ja, det mener jeg også. Uten noe som helst problem med riktig inverter. Denne tåler peak opp til 3500 watt http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=958&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 (redigert) Jeg er så glad for at jeg slipper å starte GM'en og la den gå og prompe på ubelastet turtall for å tilfredsstille inverteren slik at den ikke skal kverke batteribanken. Enda jeg ikke har motor med turbo. Jeg starter aggregatet, som samtidig kan gjøre en hel del andre greier, koke kaffe, lade batterier, lade DeWaltene og fikse alt det andre. Da går en liten motortass på 10 hk og bruker et par liter diesel i timen når den lastes det den tåler. GM'en bruker fire liter, og har ikke godt av det. Og aggregatet kan gå i timesvis og kjøre watermaker og dykkerkompressor, i tillegg til alt det andre. Tror aggregatet mitt har to 16 A kurser, men er ikke sikker på akkurat det. Det er lenge siden den imaginære, fagutdannede elektrikeren la opp anlegget. Batteriene til Hulda, som av simpleste slaget, holder 10 år. Redigert 3.Februar.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Seiler i Middelhavet for tiden, har Dessalator Duo 100 liter/ time. watermaker. Praktisk talt to watermakere i en, bruker stort sett Kohler genset til drift når vi ligger for anker eller 220v når vi ligger på landstrøm. Under seil eller ved motorkjøring så har vi 12 volts drift. Mye bedre med en godt dimensjonert watermaker som ikke trenger gå så lenge av gangen, Lager alt drikkevann og til matlaging med WM. Den har automatisk ferskvannspyling ellers så vi kjører en kjapp kjemikaliesylig av membranene når vi ikke skal bruke WM på et par uker. Automatisk overvåkning av vannkvaliteten kan også enkelt bypasses ved en elektronikkfeil. Hittil har den gått ca 600 timer uten problemer, mye gamle fordommer og synsing om watermakere som ikke er korrekt florer på diverse båtforum av skrivebordseilerene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Nå har ikke vi watermaker, men det står på ønskelisten. Og av det jeg har lest, så heller jeg vel til kommentarene til Catlina over. Dog, det er sikkert en del forskjell på de forskjellige produsentene. "Emerald Steel", som laget sin egen watermaker, har kjørt den problemfritt i 6 år. Og denne maskinen er laget av stort sett indusrikomponenter, hvilket reduserer prisen betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Den utfordringen jeg har er plass til wm. Derfor tror jeg at jeg skal gå for portabel. Vi får se hva det blir til. Fast aggregat hadde vært konge, men det har jeg ikke plass til. Så hos meg blir det andre løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Har sett en del portable løsninger på YouTube, også med liten besinmotor, virker OK. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Ja, tror det blir løsningen vår. Skal prøve å få kikket på den rayman i sommer. Håper man kan bruke aggregate som et vanlig aggregat også. Noe som jeg tror går Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 (redigert) Utfordringen med den portable slik jeg ser den er bruk når man er underveis det er sjelden flatt vann på havet Catlina har gode tanker Det jeg liker med ENWA er at den er av profesjonell standard. Har ikke sett priser ennå .. Redigert 4.Februar.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 (redigert) Er alle el eksperter her inne enige om at ENWAen drar normalt ca 1,6 kw? Peak ved oppstart er ikke helt klart for meg ennå. Victron inverter kan levere 4kw i 5 sek. Whisper piccolo kan levere 8kVa i peak. Det er vel omtrent 7,5kw. Å dra ut nesten 2 kw av batteribanken via inverter over lang tid krever at mye strøm puttes inn samtidig. Dvs at om vi kjører på inverter må hovedmotor gå. Hvordan funker disse dynamoene på motorene, leverer de bra lading allerede på tomgang eller må vi opp i turtall? Denne franske Dessalator duo kan jo være et godt alternativ således. Kanskje Catlina kan sende meg litt info på IM ? Vinhar sjøvannskran i byssa. Den ble plutselig superkurant. Slipper å lage eget inntak til watermakeren da :-) Redigert 4.Februar.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Himmel, watermaker på 1600W når det finnes watermakere som schenker som produserer 60L i timen på 300W og går rett på 12V. Vi ligger i Martinique nå.. solcellene gir ut 40A og watermaker bruker 20A.. tankene er fulle før lunsj. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Himmel eller hav ;-). Det er vesemtlig forskjell i kompleksiteten mellom en 12v med power recovery pumpe og en 220v med enklere pumpe. Så det er en avveining mellom kompleksitet og strømforbruk Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 En ting som det aldri skrives om i brosjyrene for " energy recovery" watermakere er at de har fluktuerende trykk, skal du ha nytte av en dyr komponent som membraner i mange år så er det viktig med jevnt trykk. Flere membraner er bedre enn en, hvis en membran legger av på min 100 l/time så har jeg fremdeles 2 stk igjen og har 2/3 kapasitet. Veldig kjekt hvis en befinner seg i Stillehavet langt fra reservedeler.. Også kjekt å kunne koble seg rundt all komplisert elektronikk og få vann direkte inn på tanken. Med et billig tds (totally dissolved solids)meter kan en lett sjekke vannkvaliteten, bør være på under 500. Dessalator DUO har en pumpe og to motorer: en 220v og en 12V. Da generatoren min fikk tette kjølekanaler og la av i Marokko sist vår var det greit å switche over til 12 V og ha full vannproduksjon igjen. Skal ikke starte en diskusjon her hvilken WM som er best, men tilgang til deler / serviceapparat og muligheter for å koble seg rundt komplisert elektronikk er viktig for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Himmel, watermaker på 1600W når det finnes watermakere som schenker som produserer 60L i timen på 300W og går rett på 12V. Vi ligger i Martinique nå.. solcellene gir ut 40A og watermaker bruker 20A.. tankene er fulle før lunsj. Hvilken merke er det? Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 En ting som det aldri skrives om i brosjyrene for " energy recovery" watermakere er at de har fluktuerende trykk, skal du ha nytte av en dyr komponent som membraner i mange år så er det viktig med jevnt trykk. Flere membraner er bedre enn en, hvis en membran legger av på min 100 l/time så har jeg fremdeles 2 stk igjen og har 2/3 kapasitet. Veldig kjekt hvis en befinner seg i Stillehavet langt fra reservedeler.. Også kjekt å kunne koble seg rundt all komplisert elektronikk og få vann direkte inn på tanken. Med et billig tds (totally dissolved solids)meter kan en lett sjekke vannkvaliteten, bør være på under 500. Dessalator DUO har en pumpe og to motorer: en 220v og en 12V. Da generatoren min fikk tette kjølekanaler og la av i Marokko sist vår var det greit å switche over til 12 V og ha full vannproduksjon igjen. Skal ikke starte en diskusjon her hvilken WM som er best, men tilgang til deler / serviceapparat og muligheter for å koble seg rundt komplisert elektronikk er viktig for meg. Med et osmose bør det vel være mye mindre mener jeg. Syntes det hørte veldig mye ut....https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-12-22-1868/%C2%A71#KAPITTEL_1 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 (redigert) En ting som det aldri skrives om i brosjyrene for " energy recovery" watermakere er at de har fluktuerende trykk, skal du ha nytte av en dyr komponent som membraner i mange år så er det viktig med jevnt trykk. Flere membraner er bedre enn en, hvis en membran legger av på min 100 l/time så har jeg fremdeles 2 stk igjen og har 2/3 kapasitet. Veldig kjekt hvis en befinner seg i Stillehavet langt fra reservedeler.. Også kjekt å kunne koble seg rundt all komplisert elektronikk og få vann direkte inn på tanken. Med et billig tds (totally dissolved solids)meter kan en lett sjekke vannkvaliteten, bør være på under 500. Dessalator DUO har en pumpe og to motorer: en 220v og en 12V. Da generatoren min fikk tette kjølekanaler og la av i Marokko sist vår var det greit å switche over til 12 V og ha full vannproduksjon igjen. Skal ikke starte en diskusjon her hvilken WM som er best, men tilgang til deler / serviceapparat og muligheter for å koble seg rundt komplisert elektronikk er viktig for meg. Gode poeng du har. Jeg liker ikke disse energy recovery pumpene fordi de er kompliserte. Har jo et uttall oringer og smådeler. Clark pumpe kalles de. Her er Spectra sitt "service kit"https://goo.gl/images/UG7G8H Har ikke Dessalator slik pumpe? Redigert 4.Februar.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Med nye membraner og ca 20 grader C i vannet er TDS ca 250 i Nordsjøen, i Middelhavet er det mye saltere vann og TDS ligger på rundt 350 . Amerikanske myndigheter regner TDS under 500 som akseptabelt for drikkevann. Ubehandlet sjøvann har ca 36000 TDS. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Dessalator har CAT pumper med keramiske stempler. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Hvor mye strøm drar duoen deres på hhv 220v og 12v? Det kjekke med den er jo å slippe inverter :-). Enig også i bypass muligheter Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Med nye membraner og ca 20 grader C i vannet er TDS ca 250 i Nordsjøen, i Middelhavet er det mye saltere vann og TDS ligger på rundt 350 . Amerikanske myndigheter regner TDS under 500 som akseptabelt for drikkevann. Ubehandlet sjøvann har ca 36000 TDS. Usa bruker opp til 2ppm med klor også, det er det samme som vi bruker i krig i Norge hehe. Ligger tds på 350 etter osmosen? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 (redigert) Fant det her :-) http://www.dessalator.fr/uploads/tx_sbdownloader/SS-DUO100.pdf Ulempen med Dessalator er da at den drar mye strøm: 46Ah på 12V. Fordelen er at man slipper den kompliserte pumpa med recovery system som gir ujavnt trykk Men det løses jo ved å lade mens watermakeren går Utrolig kjekt med baatplassens kunnskapen :-) Redigert 4.Februar.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Fant det her :-) http://www.dessalator.fr/uploads/tx_sbdownloader/SS-DUO100.pdf Ulempen med Dessalator er da at den drar mye strøm: 46Ah på 12V. Fordelen er at man slipper den kompliserte pumpa med recovery system som gir ujavnt trykk Men det løses jo ved å lade mens watermakeren går Utrolig kjekt med baatplassens kunnskapen :-) Sett i samenheng med wm syntes ikke jeg det er så mye (alt er jo relativt, har man 200 amp batterier, så er det mye) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 (redigert) Spectra sin største 12v bruker 24Ah. Men har lavere kapasitet. Men det viser efgekten av energy recovery pumpen på strømforbruket. https://www.spectrawatermakers.com/us/us/11131-newport-400-mkii Det mest interessante etter å ha googlet litt om watermakere er at jeg fant en tråd fra 2008 som jeg tok opp igjen i 2013 der jeg spurte om feks strømforbruk på Enwa https://baatplassen.no/i/topic/33083-mine-erfaringer-med-dessalator-duo-watermaker/page-3 Basert på denne kan jeg vel slå fra meg en ENWA om den skal kjøres på inverter. Startstrøm på 9kw... Redigert 4.Februar.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Membran til Schenker 60L/H koster 189 dollar.. så ikke veldig dyrt. Bare google "Filmtech membrane". Både Schenker og Spectra med flere bruker standard mål, så man trenger ikke kjøpe via watermaker produsenten til 3X prisen. Måtte bytte nå i år, men den varte nesten 6 år før PPM ble for høyt. Energy recovery enheten virket kanskje litt skummel og komplisert ut, men det er egentlig ganske enkelt å gjøre service på. Den har to pumper, og kan kjøres på bare 1 om man må, da med halv effekt/produksjon. Schenker har service senter i omtrent alle land vi har passert her på vei til og i Karibien. To båter i følget trengte deler fra Schenker og de kom levert på marinaen 3 dager senere, helt gratis (garanti) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.