Krimart Svart 29.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2017 Vi lå på svai på vårt 25 Delta anker med over 40 knop i kastene i sommer, 5 m. dybde på god sand/gjørme, alt av kjetting ute; ca 60 m. Rikket seg ikke - men litt spennede var det jo. Vi setter ankeralarm både på kartplotter og dybde på ekkoloddet (max og min). Plotteren synes jeg som regel blir for grov, og med så liten radie som du satt (24m?) får vi i alle fall med vår plotter som regel falsk alarm p.g.a. flakking i GPS -posisjonen. Men så er plotteren vår gammel da. Men hvis det blåser litt kan det være vanskelig å høre alarmen så jeg skulle gjerne hatt en repeater i kabinen. Min rutine for å brekke løs ankeret etter en slik natt er å gå helt opp til ankeret er sånn noenlunde rett under (og vinsjen begynner å klage) og vente litt. Da kommer det som regel av seg selv etterhvert, men det hender jo at man av og til må gå noen meter til over ankeret før det løsner. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Oppgraderingen er nå av de små ting sw oppgradert på Efoy også har vi noen reale instrumenter fra Schatz ombord. Mekanisk klokke med mulighet for å slå glass. Og et barometer/termometer. Disse byttes ut med litt lettere og mindre instrumenter ? Så restesalget fortsetter disse kan bli blanke som messing med 1/2 times innsats. Noen som har behov for slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Redningsflåte og hestesko er det fortsatt mulig å få rimelig også Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Hei Greitt med to klokker når du er på langtur. Ei som viser lokal tid, og ei som viser UTC. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 har samme som dg Bitteliten; Schatz fast Batteri og den samme barometern....... har mekanisk hjemme som slår glass hadde gjerne ønsket meg en riktig Chronometer mekanisk + Schatz med radio....men noenstans må man dra grensen kan ikke ha alt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Flåten havnet i Trøndelag, klokkene i Oslo. Hyggelig at ting kan brukes videre av andre. En liten komplikasjon ved at jeg klarte å oppgi feil i mobilnr mitt for Vipps betaling, men det løser seg det også Nye vegg instrumenter ble en betydelig nettere og enklere design. Prøvde å kjøpe Wempe, men sliter med å bli klok på de som selger det. Så endte (som vanlig) opp hos Seatronic. Det kommer termometer og hygrometer i samme stil under de to andre om noen dager. Noen som har tips om hva jeg kan bruke for å tette de gamle skruehullene? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Gunga Din skrev for 20 timer siden: Propellklokke? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Bitteliten skrev 40 minutes ago: Noen som har tips om hva jeg kan bruke for å tette de gamle skruehullene? Du kan bore opp med et lite bor slik at hullet blir rent, så lager du en liten mahognypropp og limer i hullet. Til slutt pusser du over og lakker. Gjør du dette nøye vil det ikke synes i det hele tatt. Utfordringen blir nok overgangen mot gammel lakk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Det hadde vært flott, men jeg har ikke utstyr til å lage små mahogny propper. Får se etter noe kitt som kan brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 (redigert) Sjekk Biltema, de har nå fått inn meget bra utstyr. Lager 'propper' i ask og eik uten problem. Ellers, i gamle dager, blandet vi sagmugg av gitte tresort med lakk og klinte inn i skruehull. Pusset etter noen dager og lakket over. Redigert 3.Juni.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Hva heter verktøyet Hulda? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 (redigert) Vet ikke, sitter en plass nede på Stevns Klint. Prøv å søke 'proppbor' eller noe slikt. To ting jeg har glemt å ta med: Biltemakatalogen og ledningen til narbermaskinen. Redigert 3.Juni.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Mulligan skrev On 2017-06-02 at 19.23: Propellklokke? har faktisk aldrig hørt det navnet......radioromsklokke,tror jeg de heter........og har sitt ursprung fra Titanic tiden og morsetiden 2 ggr per time skulle det vare radio-tystnad....for att i disse perioder kunne få iveg ett Mayday.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Jeg tuller. De røde er lytting på 500 kHz CW. De grønne er lytting på 2182 kHz SSB. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 vet att du tuller Mulligan...... men det hadde vart artig å ha en sånn klokke ombord........eller en ekte mekanisk chronometer.....men de koster fra 15 båtpenger og opp........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Komodo Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Bitteliten skrev for 6 timer siden: Det hadde vært flott, men jeg har ikke utstyr til å lage små mahogny propper. Får se etter noe kitt som kan brukes. Det ideelle er at en propp skal ha retningen på veden i samme retning som den veden den sitter i. Hovedårsaken er at om du bruker setter inn en dreid trepropp i stedenfor som er boret ut så vil den svelle mer enn veden den er satt inn i. I et hudbord på en trebåt er det katastrofe, men i en innredning og med den diameteren spiller det ingen rolle. Altså, du kan spikke til en liten propp av en flis og lime inn i hullet. Men bor opp hullet først, og spikk den rund Når limet har tørket skjærer du av nesten alt som stikker ut og pusser plant for hånd med pussekloss. Jeg har aldri gjort dette, kun sett at kona har gjort det. Og det kan bli veeeldig strøkent Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fantino Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 De er så små at mitt beste tips er å lukke øynene når du går forbi de noen dager, så går det over fordi du har fått nye utfordringer/bekymringer Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 (redigert) Et av prosjektene har vært å ha to autopiloter ombord. Det kom etterhvert på plass, og nå er hovedpiloten en Raymarine Evolution 10. Den styres fra 3 steder p70r på,pidestall trådløs fjernkontroll 8002 inne på styreposisjon Det ble sånn når alt av kontroller og givere fra det gamle Raymarine systemet ombord ble overført til et nytt Raymarine system med plotter, AIS og autopilot. Den gamle piloten er koblet helt fri fra det gamle navigasjonsnettverket og har en st60 kontroll på pidestallen. Det vil si at den kun kan styre på kurs, ikke på vind, rute eller mot waypoint. Men det sikrer at den fungerer selv om noe annet i det gamle navigasjonssystemet skulle gå i stykker (hadde vi feks fått feil på gps antenna her hadde nettet låst seg og piloten hadde da vært ubrukelig). Og som backup pilot holder det godt for oss Det gamle Raymarine systemet er nå da et frittstående system med kun kartplotter og radar. Dette bildet viser før og nå bilder fra rorkvadrantene. Begge drivenhetene er lange type 1 Raymarine. Den gamle er til venstre. De er koblet til hver sin autopilot og må ikke jobbe samtidig for de har hver sin kurscomputer. For å være sikre på dette er det en egen bryter plassert i en benk under dekk for å slå på gamle autopiloten. Da kan man ikke ved et uhell slå på begge pilotene. Vinklene på den gamle drivenheten har aldri vært helt optimale, og de ble ikke endret med ny kvadrant, men det får vi leve med. Da vi jobbet med dette i vinter oppdaget vi også at rorstoppet var feilmontert fra fabrikk og at autopilotens drivenhet i praksis var rorstoppet. Det forklarer hvorfor roret hang litt ved fullt utslag Og det sparer den gamle drivenheten for mye slitasje å holde den på en kortere arbeidsarm etter bildet har jeg løftet el kablene til nye drivenheten opp under dekk slik at de ikke kan bli våte om det kommer vann inn her. Den gamles kabler er sikret med vanntette koblinger og vulketeip da det ikke er mulig løfte disse opp på samme måte. Den gamle rorkvadranten er med som reservedel ombord. Jeg har også en av de boltene som forbinder kvadrant og drivenhet ekstra ombord. Det er en erfarig at de kan knekke. Derfor kjekt å ha med ombord. I og med at vi går mye på autopilot trengs det mye strøm. Batteribanken i båten da jeg overtok var dårlig. Ved sjekk viste det seg at 2 av 3 batterier var på 11V. Så da ble det helt ny forbruksbank. LIpO er for nytt for meg, så det ble 5xAGM totalt 500Ah. Det er det vi fikk plass til. Lading når vi er i sjøen er pt enten Efoy 2200 som gir ca 7a eller motor. Lading med landsteøm er med en Victron 50A lader. Den er programmert med float på 13,2V, også peaker den opp til 13,8V hver 4. dag slik at batteriene får en liten boost innimellom. Med denne syklusen skal vi kunne ha på landstrømmen over lengre tid. Batteriene skal etterhvert sikres mot kullseiling, men det tar vi senere. Jeg regner med å bytte batterier en gang til før avreise. Redigert 10.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Ingen solcellepaneler? Mulig jeg ikke har fått med meg tidligere diskusjoner om temaet i tråden. Blir selvsagt et spørsmål om plass, men det skal ikke voldsomt mye til for å gi et bra bidrag. Et relatert tema: solskjerming i cockpit. Skulle jeg lagt ut igjen ville jeg brukt mer tid på å ordne gode løsninger, med varierende grad av skjerming mot vind, regn etc. Har ikke fått med meg om det har vært tema tidligere i tråden. Antar du har vurdert om type 1 drivenhet er tilstrekkelig for båten på åpent hav i fullastet modus, men uansett burde du jo være greit sikret med to komplette systemer. Kan heller oppgradere senere ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 (redigert) Veldig relevante spørsmål du stiller som vanlig solceller kommer om det blir targabøyle. Blir det targabøyle blir det også plass til chirp radar og satelitt kommunikasjonsantenne her. Uansett kommer det dieselagregat ombord. solskjerming: jeg tenker på en bimimi der jeg kan zippe på sidepaneler og koble den til sprayhood. Blir omtrent som et cocpit telt som jeg kan beholde taket på. Bra i både pent og dårlig vær, selvom vi gjerne sitter og følger med inne når det er møkkavær Skrivefeil.. det er Raymarine type 2 lang vi har 2 stk av. De holder 20 tonn på maks. Nå er rorkvadranten vår litt kort, men vi ligger godt innafor. Mener det er 16 tonn vi har som maks vekt. Båten veier 12. De observante ser at drivenhetene er på plassert ulikt på tillerarmen. Den gamle til venstre er montert litt rart av verftet, faktisk utenfor spekken til Raymarine. Men den har klart seg siden båten var ny, så den får holde for oss som backup ? Deb nye ligger helt innafor spekk. Redigert 10.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Angående to autopiloter: hvorfor kobler du begge lineærmotorene på rorstammen? Hvis du bruker bare den ene hele tiden og den andre er konstant i "standby" - blir ikke den da unødvendig slitt av å bevege seg ut og inn? Er det en løsning å ha alt klart men kunne " hekte på" autopilot nr 2 ved behov? Om autoplioten svikter kan man jo likevel seile en stund med manuell styring, så det er jo ikke nødvendig med en rask oppkobling av backupen? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Ekspertene sier at den ikke blir slitt av dette. Det er jo som om man styrer manuelt for den som ikke brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Ja jeg forstår det. Men at de ikke slites overhodet høres jo usannsynlig ut. Alt slites med gjentatte bevegelser, det er uungålig. La gå at det tar lang tid, men vi snakker om langtur, ikke helgeturer og tre uker ferie til Skagen. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Type 2 drivenhet blir en ganske annen sak – det burde jo gå svært så bra. Vil tro slitasjen ved å være den passive halvparten her er ganske ubetydelig; på en såpass lang tur må en jo uansett beregne å bytte ut slitedeler underveis, kan ikke skjønne at det skal bety allverden at backupen går rundt uten belastning. Ikke overraskende høres det ut som om du har god kontroll også på de andre punktene. Nordiske båter er ikke nødvendigvis de beste på solskjerming, så det er nok et punkt der det er greit å gjøre litt ekstra innsats. Om targa og solcelle sparer en for en time eller to med aggregatkjøring i døgnet tror jeg det er verdt bryet (og kostnaden), men det kan jo alltids gjøres etter avreise. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Euklid skrev On 2017-06-11 at 4.06: Nordiske båter er ikke nødvendigvis de beste på solskjerming, så det er nok et punkt der det er greit å gjøre litt ekstra innsats. Hei Euklid du har sikkert gjort deg noen meninger om solskjerming..........hur ser en optimal solskjerming/bimini ut ...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.