Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Vi lå på svai på vårt 25 Delta anker med over 40 knop i kastene i sommer, 5 m. dybde på god sand/gjørme, alt av kjetting ute; ca 60 m. Rikket seg ikke - men litt spennede var det jo. Vi setter ankeralarm både på kartplotter og dybde på ekkoloddet (max og min). Plotteren synes jeg som regel blir for grov, og med så liten radie som du satt (24m?) får vi  i alle fall med vår plotter som regel falsk alarm p.g.a. flakking i GPS -posisjonen. Men så er plotteren vår gammel da. Men hvis det blåser litt kan det være vanskelig å høre alarmen så jeg skulle gjerne hatt en repeater i kabinen. 

 

Min rutine for å brekke løs ankeret etter en slik natt er å gå helt opp til ankeret er sånn noenlunde rett under (og vinsjen begynner å klage) og vente litt.  Da kommer det som regel av seg selv etterhvert, men det hender jo at man av og til må gå noen meter til over ankeret før det løsner. 

Link to post

Oppgraderingen er nå av de små ting

 

sw oppgradert på Efoy

 

også har vi noen reale instrumenter fra Schatz ombord. Mekanisk klokke med mulighet for å slå glass. Og et barometer/termometer. Disse byttes ut med litt lettere og mindre instrumenter ?

 

Så restesalget fortsetter :wink:

disse kan bli blanke som messing med 1/2 times innsats. Noen som har behov for slikt? 

 

IMG_0293.JPG

IMG_0294.JPG

IMG_0296.JPG

Link to post

Flåten havnet i Trøndelag, klokkene i Oslo. Hyggelig at ting kan brukes videre av andre.

En liten komplikasjon ved at jeg klarte å oppgi feil i mobilnr mitt for Vipps betaling, men det løser seg det også :smiley: 

 

Nye vegg instrumenter ble en betydelig nettere og enklere design. Prøvde å kjøpe Wempe, men sliter med å bli klok på de som selger det. Så endte (som vanlig) opp hos Seatronic. 

Det kommer termometer og hygrometer i samme stil under de to andre om noen dager.

 

Noen som har tips om hva jeg kan bruke for å tette de gamle skruehullene? 

klokker.jpg

Link to post
Bitteliten skrev 40 minutes ago:

Noen som har tips om hva jeg kan bruke for å tette de gamle skruehullene? 

Du kan bore opp med et lite bor slik at hullet blir rent, så lager du en liten mahognypropp og limer i hullet. Til slutt pusser du over og lakker. Gjør du dette nøye vil det ikke synes i det hele tatt. Utfordringen blir nok overgangen mot gammel lakk.

Link to post
Bitteliten skrev for 6 timer siden:

Det hadde vært flott, men jeg har ikke utstyr til å lage små mahogny propper. Får se etter noe kitt som kan brukes. 

Det ideelle er at en propp skal ha retningen på veden i samme retning som den veden den sitter i. Hovedårsaken er at om du bruker setter inn en dreid trepropp i stedenfor som er boret ut så vil den svelle mer enn veden den er satt inn i. I et hudbord på en trebåt er det katastrofe, men i en innredning og med den diameteren spiller det ingen rolle. Altså, du kan spikke til en liten propp av en flis og lime inn i hullet. Men bor opp hullet først, og spikk den rund :wink: Når limet har tørket skjærer du av nesten alt som stikker ut og pusser plant for hånd med pussekloss. Jeg har aldri gjort dette, kun sett at kona har gjort det. Og det kan bli veeeldig strøkent :yesnod:

Link to post

Et av prosjektene har vært å ha to autopiloter ombord. 

Det kom etterhvert på plass, og nå er hovedpiloten en Raymarine Evolution 10. Den styres fra 3 steder

p70r på,pidestall

trådløs fjernkontroll 

8002 inne på styreposisjon

 

Det ble sånn når alt av kontroller og givere fra det gamle Raymarine systemet ombord ble overført til et nytt Raymarine system med plotter, AIS og autopilot. Den gamle piloten er koblet helt fri fra det gamle navigasjonsnettverket og har en st60 kontroll på pidestallen. Det vil si at den kun kan styre på kurs, ikke på vind, rute eller mot waypoint. Men det sikrer at den fungerer selv om noe annet i det gamle navigasjonssystemet skulle gå i stykker (hadde vi feks fått feil på gps antenna her hadde nettet låst seg og piloten hadde da vært ubrukelig). Og som backup pilot holder det godt for oss :smiley:  Det gamle Raymarine systemet er nå da et frittstående system med kun kartplotter og radar. 

 

Dette bildet viser før og nå bilder fra rorkvadrantene. Begge drivenhetene er lange type 1 Raymarine. Den gamle er til venstre. De er koblet til hver sin autopilot og må ikke jobbe samtidig for de har hver sin kurscomputer.  For å være sikre på dette er det en egen bryter plassert i en benk under dekk for å slå på gamle autopiloten. Da kan man ikke ved et uhell slå på begge pilotene. 

F191E306-ACA2-4116-81C3-542F3878C0BC.JPG

 

 

83BC59B7-2F21-44EC-8D52-BA27B537345B.JPG

Vinklene på den gamle drivenheten har aldri vært helt optimale, og de ble ikke endret med ny kvadrant, men det får vi leve med. Da vi jobbet med dette i vinter oppdaget vi også at rorstoppet var feilmontert fra fabrikk og at autopilotens drivenhet i praksis var rorstoppet. Det forklarer hvorfor roret hang litt ved fullt utslag :rolleyes:  Og det sparer den gamle drivenheten for mye slitasje å holde den på en kortere arbeidsarm

 

etter bildet har jeg løftet el kablene til nye drivenheten opp under dekk slik at de ikke kan bli våte om det kommer vann inn her. Den gamles kabler er sikret med vanntette koblinger og vulketeip da det ikke er mulig løfte disse opp på samme måte. 

 

Den gamle rorkvadranten er med som reservedel ombord. Jeg har også en av de boltene som forbinder kvadrant og drivenhet ekstra ombord. Det er en erfarig at de kan knekke. Derfor kjekt å ha med ombord. 

 

I og med at vi går mye på autopilot trengs det mye strøm. Batteribanken i båten da jeg overtok var dårlig. Ved sjekk viste det seg at 2 av 3 batterier var på 11V. Så da ble det helt ny forbruksbank. LIpO er for nytt for meg, så det ble 5xAGM totalt 500Ah. Det er det vi fikk plass til.

Lading når vi er i sjøen er pt enten Efoy 2200 som gir ca 7a eller motor. 

 

 

Lading med landsteøm er med en Victron 50A lader. Den er programmert med float på 13,2V, også peaker den opp til 13,8V hver 4. dag slik at batteriene får en liten boost innimellom. Med denne syklusen skal vi kunne ha på landstrømmen over lengre tid. Batteriene skal etterhvert sikres mot kullseiling, men det tar vi senere. Jeg regner med å bytte batterier en gang til før avreise. 

 

 

 

 

 

 

 

 

CCADA346-5216-4D15-A113-F382C4178903.JPG

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ingen solcellepaneler? Mulig jeg ikke har fått med meg tidligere diskusjoner om temaet i tråden. Blir selvsagt et spørsmål om plass, men det skal ikke voldsomt mye til for å gi et bra bidrag.

 

Et relatert tema: solskjerming i cockpit. Skulle jeg lagt ut igjen ville jeg brukt mer tid på å ordne gode løsninger, med varierende grad av skjerming mot vind, regn etc. Har ikke fått med meg om det har vært tema tidligere i tråden.

 

Antar du har vurdert om type 1 drivenhet er tilstrekkelig for båten på åpent hav i fullastet modus, men uansett burde du jo være greit sikret med to komplette systemer. Kan heller oppgradere senere ved behov.

Link to post

Veldig relevante spørsmål du stiller som vanlig :smiley:

 

solceller kommer om det blir targabøyle. Blir det targabøyle blir det også plass til chirp radar og satelitt kommunikasjonsantenne her. Uansett kommer det dieselagregat ombord. 

 

solskjerming: jeg tenker på en bimimi der jeg kan zippe på sidepaneler og koble den til sprayhood. Blir omtrent som et cocpit telt som jeg kan beholde taket på. Bra i både pent og dårlig vær, selvom vi gjerne sitter og følger med inne når det er møkkavær 

 

Skrivefeil.. det er Raymarine type 2 lang vi har 2 stk av. De holder 20 tonn på maks. Nå er rorkvadranten vår litt kort, men vi ligger godt innafor. Mener det er 16 tonn vi har som maks vekt. Båten veier 12. De observante ser at drivenhetene er på plassert ulikt på tillerarmen. Den gamle til venstre er montert litt rart av verftet, faktisk utenfor spekken til Raymarine. Men den har klart seg siden båten var ny, så den får holde for oss som backup ?  Deb nye ligger helt innafor spekk. 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Angående to autopiloter: hvorfor kobler du begge lineærmotorene på rorstammen? Hvis du bruker bare den ene hele tiden og den andre er konstant i "standby" - blir ikke den da unødvendig slitt av å bevege seg ut og inn? Er det en løsning å ha alt klart men kunne " hekte på" autopilot nr 2 ved behov? Om autoplioten svikter kan man jo likevel seile en stund med manuell styring, så det er jo ikke nødvendig med en rask oppkobling av backupen?

Link to post

Type 2 drivenhet blir en ganske annen sak – det burde jo gå svært så bra. Vil tro slitasjen ved å være den passive halvparten her er ganske ubetydelig; på en såpass lang tur må en jo uansett beregne å bytte ut slitedeler underveis, kan ikke skjønne at det skal bety allverden at backupen går rundt uten belastning.

 

Ikke overraskende høres det ut som om du har god kontroll også på de andre punktene. Nordiske båter er ikke nødvendigvis de beste på solskjerming, så det er nok et punkt der det er greit å gjøre litt ekstra innsats. Om targa og solcelle sparer en for en time eller to med aggregatkjøring i døgnet tror jeg det er verdt bryet (og kostnaden), men det kan jo alltids gjøres etter avreise.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...