Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

For en motorbåtmann uten seilkompetanse, hva er aktuell dieselkapasitet / rekkevidde pr. tank som det planlegges for på en sånn seilas?

 

Ellers vil jeg jo bare som et lite innspill gi et hint om å vektlegge god filtrering/dreneringsmuligheter for drivstoff og en robust motor som ikke er svært ømfintlig for evt. urenheter i drivstoffet. (Les unngå common rail). Når du bunkrer øvrige deler av verden kan du forvente deg diesel med lavere/annen kvalitet enn det vi har her hjemme så her ville jeg ha brukt litt tid for å se hvordan slike eventuelle problemer skal løses med korrekt/tilskrekkelig drivstoff-filtreringsutstyr ombord til generator og motor.

 

Gjerne kontinuerlig filtrering av tankene uavhengig av om motor kjører i tilfelle du har strøm til sirkulasjonspumpe med filterenheter og vannutskiller slik at dette kan foregå uhemmet av motorbruk. Inntil du er sikker på hva du har med å gjøre etter tanking.

Link to post
Share on other sites

I og med at vi planlegger Patagonia er kravet mitt 1000nm rekkevidde på motor

 

doble racor tar seg av filtrering til Yanmar motoren som ikke har common rail. 

 

Fuel polishing system har jeg sett SY Jennifer / Lars Hässler har brukt som løst system som ligger på dekk. 

 Hos oss er "inngangskontrollen" en Mr Funnel  vi øver på å bruke 

 

tanken(e) våre har desverre ikke tappekran i bunnen, så det må bli en drillpumpe eller en eller annen løsning om vi får dårlig diesel ombord.

Jeg leste om en som tredde strømpebukse på pistolen ved dieselfylling. Noen som har tanker om det?

IMG_1029.JPG

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man behøver ikke dra lenger enn til Bohuslän for å få tanken full av dritt. Les 'bygging av Hulda'. Her gikk en 15 millimeter tubing tett og måtte blåses ren 'bakveien'. Lurer på hva godt en strømpebukse kunne gjort. Det eneste er at man kan se om det kommer dritt. Man starter å fylle, første 100 literne ok. Så kommer 50 liter slam. Stå der med en fyllepistol skal og grovfiltrere noen hundre liter diesel kan ta noen timer. Løsningen for meg blir dagtank med sirkulering. I tillegg doble fødepumper (den ene tok kvelden grunnet møkk i dieselen). Står på vinterens liste over utbedringer/endringer.

 

Sendte forresten e-mail til foretaket som leverte dieselen nevnt over, har ikke fått svar.

 

Separ 2000 filtre holdt ikke mer enn fem motortimer før de var potte tette. Tre filtersatser som skulle kunne filtrere 6 000 liter diesel holdt halve Danmark.

 

Snakket forresten med en skipper i Rudkøbing. De hadde fått om bord diesel i Sydamerika som tettet alle filtre. Til slutt gikk de tomme for filtre og måtte kjøre siste biten over Atlanteren uten å filtrere dieselen til hjelpemotorene. En seilerkompis fikk flere dårlige fyllinger i Karibia, men det er noen år siden. De fikk en god rutine på filterbytte.

 

Har man uflaks, kan man få servert dårlig diesel over alt, virker det som. Man må bare ha et system som kan takle det. Doble filtre gir i grunnen kun en grei forvarsel om at ting er på gang. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 40 minutes ago:

Man behøver ikke dra lenger enn til Bohuslän for å få tanken full av dritt. Les 'bygging av Hulda'. Her gikk en 15 millimeter tubing tett og måtte blåses ren 'bakveien'. Lurer på hva godt en strømpebukse kunne gjort. Det eneste er at man kan se om det kommer dritt. Man starter å fylle, første 100 literne ok. Så kommer 50 liter slam. Stå der med en fyllepistol skal og grovfiltrere noen hundre liter diesel kan ta noen timer. Løsningen for meg blir dagtank med sirkulering. I tillegg doble fødepumper (den ene tok kvelden grunnet møkk i dieselen). Står på vinterens liste over utbedringer/endringer.

 

Sendte forresten e-mail til foretaket som leverte dieselen nevnt over, har ikke fått svar.

 

Separ 2000 filtre holdt ikke mer enn fem motortimer før de var potte tette. Tre filtersatser som skulle kunne filtrere 6 000 liter diesel holdt halve Danmark.

 

Snakket forresten med en skipper i Rudkøbing. De hadde fått om bord diesel i Sydamerika som tettet alle filtre. Til slutt gikk de tomme for filtre og måtte kjøre siste biten over Atlanteren uten å filtrere dieselen til hjelpemotorene. En seilerkompis fikk flere dårlige fyllinger i Karibia, men det er noen år siden. De fikk en god rutine på filterbytte.

 

Har man uflaks, kan man få servert dårlig diesel over alt, virker det som. Man må bare ha et system som kan takle det. Doble filtre gir i grunnen kun en grei forvarsel om at ting er på gang. 

 

I sånne tilfeller er nok en sentrifugalseparator det eneste som kan forhindre et enorm filterforbruk og få dritten effektivt ut av systemet...

 

http://www.lubriserv.com/fluid-recycling-and-management-equipment/emmie-2-centrifuge/

Link to post
Share on other sites

Neste på lista ombord er å ta ut Efoyen modell 2200. Det skjer i løpet av uka tenker jeg. Det har tidligere vært noen som har meldt sin interesse for denne her tidligere - så om dere fortsatt er interesserte så er det bare å si i fra

 

https://www.efoy-pro.com/sites/default/files/datenblatt_efoy_pro_en.pdf

 

efoy.jpg.bf80cc7594fecf26b1bc3e28b0c3ecf2.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fwiw,

 

det der filter opplegget ditt så meget ryddig ut, pent, slikt liker jeg å se

 

folk har ulike erfaringer og har ulike båter, derav ulike synspunkter på hva som er bra/ikke bra

 

jeg likte det der med mosjons fylling av diesel, det tror jeg er en god ide, meget god ide

 

Jolle på dekk?

jeg får frysninger på ryggen bare ved å tenke tanken om jolle på dekk, men det er altså meg,

blås opp jolle som kan lagres under dekk hadde vært min greie, om man absolutt skal ha jolle

 

den der skyvelåsen på luken ned til peisstua tåler ikke stort, du sier du skal til Patagonia, der er det MYE møkkavær, MYE,

finn på noe bedre og sterkere enn den låsen vil jeg foreslå

 

Jeg har seilt en del under meget røffe forhold (i mine yngre dager), type vinterstormer med orkans styrke i Middelhavet

vestkysten av Afrika i dårlig føre tider, nordlige Atlanterhav vinterstid på dårlig føre, hvor voldsomt det kan bli må oppleves

 

det er ikke bare snakk om kraftig sprut over hele båten eller høye bølger som bryter over dekk / coaming, man får rett og slett

grønn sjø på dekk og over cockpit,

utfordringern blir da å være igjen i båten etter at båten har løftet seg

 

Hvor mye grønn sjø som strømmer gjennom cockpit tåler den skyvelåsen? Jeg vil tippe at den ryker rimelig kjapt

og da får du sjøvann ned på de persiske teppene i peisstua.'

 

(ad båtutstilling i Sverige nylig, med deg og ektemaken på tur dit du ønsker deg er det helt OK at du ikke har stål til HR62,

 greit nok at telefonene fra Hamar ikke står i kø, det er grenser for hva 2 personer klarer å håndtere sikkert på dårlig føre)

 

Gled deg, Magellan stredet er en opplevelse.

 

 

 

mtpw

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev 36 minutes ago:

 

den der skyvelåsen på luken ned til peisstua tåler ikke stort, du sier du skal til Patagonia, der er det MYE møkkavær, MYE,

finn på noe bedre og sterkere enn den låsen vil jeg foreslå

 

 

 

Takk for gode tanker janet :yesnod:

Det kan være den blir byttet ut etterhvert - tanken med den er rett og slett å holde luka på plass om vi tipper. Den skal altså kun holde vekta av luka i seg. Luka tres ned i spor som holder den på plass inntil vi er oppned eller deromkring. Om det kommer mye vann kan den splintres - men da har vi nok et par andre utfordringer :wink: . Mye vann i båten vil bli håndtert av proff kvalitet lensesystem. Mer om det senere :wink: 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Er ikke dieselproblemet mulig å løse med en "lagertank" + brukstank - med filtrering i mellom? Mellomløsning ift. kontinuerlig sirkulasjon og rensinng i brukskretsen.


Så lenge brukstanken har et noenlunde volum har man da en del tid på seg til å evt. rense opp i lagertanken, evt. gjøre andre tiltak for å ha motoren i gang (rett fra sikker, ren kanne etc. direkte i tank eller annet).

 

 

Link to post
Share on other sites

Luken ned til salongen skal henge i et tau slik at den ikke kan mistes over bord. På Hulda er ikke problemet at lukelemmen forsvinner, den er med hensikt laget meget liten. Når Hulda dukker under, hvilket har skjedd et par ganger, har skyveluken en tendens til å åpne seg. Skal lage en fiks for det. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Mye vann i båten vil bli håndtert av proff kvalitet lensesystem. Mer om det senere :wink: 

Hvis det er sånn jeg tror det er bør du ha et "SOLAS-kit" på motoren.

Sørger for at motoren stopper dersom du går rundt og at motoren kan startes igjen etterpå.

Yanmar har en fortreffelig løsning på dette.

Motoren stopper ved kontinuerlig kjøring med for mye krenging eller momentant ved velt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...