Krimart Svart 13.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2017 Optimal solskjerming: Bimini som dekker så mye som mulig av cockpit, men pass på at ikke vinsjer hindres av rørene. Bør være lett å pakke sammen, og lett å ta helt av. Fordel med mulighet til å hekte på side-paneler og akter-panel ved behov, ved skjerming om morgen og kveld. Lurt å kunne bygge et helt telt men ikke koble bimini og sprayhood sammen permanent - men med en stripe som kan settes på ved behov ( dvs regn). Hvis du ikke skal ha AC må,du ha noen vindfanger/ ventilasjon. typen som fanger vinden fra alle retning er best i havn, en diger windscoop er best på svai. Med teakdekk vil jeg dessuten sterkt anbefale å få laget en solskjerm for fordekket som går fra biminien og frem til forstaget. Også lurt om dette kan kombineres med "sol-burka" som både tåler mye vind men som beskytter teaken for sol, f.eks hvis man reiser fra båten i perioder. Teak som bakes i sol blir veldig varmt, og etterhvert løses natemassen som blir seig og kleberig. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2017 dagens løsning er en "Scandinavia-bimini"....dvs mest mot regn men kan hake av paneler, o funker bra mot sol her på våre breddegrader....o kan sitte oppe da vi seiler, stør ikke wincher lurer litt om jeg skal la sy opp en større som går ut mot skutesiden og sen ned mot mantauet......skall ha en som dekker rutene i doghouset. mener du jeg skall ha o legge på dekk også ? skall det vare lufting under...eller rett på dekk Blir ikke noen ac i første slengen....mulig jeg tester en fattigmans-ac først http://www.cabincooler.eu/1/14/sverige/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 19.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2017 (redigert) I serien små oppgraderinger kommer en til på brannsikring vårt nye Defelctor 6kgs slukker har en tut som ikke passet i Reginas vakre teak hull inn i motorrommet. Hullsag for første gang for meg ??. Montert Fire Port i stedet. Fant i ettertid da ut at målet på hullboret pakningen er på den utskjærte biten, ikke hullet, men det løste seg greit ? Den røde sylinderen er en Bontel brannampulle. Den skal etterhvert få et gitter rundt også Redigert 19.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 (redigert) Innkjøring av båt er i gang. Har blitt stort sett bare motorgange denne uka. Motoren bruker i snitt 6 liter i timen, omtrent som forventet. I dag kilte vi det helvetes rullestorseilet igjen for eksempel.... ??. Tror årsaken var at jeg glemte å slakke opp akterstaget... jolla ble stua på dekk opp ned uten luft for første gang i går, påhengeren ble satt på braketten. Med resultatet at braketten ble flyttet til andre siden av båten og jolla ble skurt "nedentil" for rur. Det er i grunnen rart hvor fort båter uten bunnstoff begros ? Gassovnen er testet og funnet fullt ut brukbar. Ovnsbakt laks, kyllinggryte og kanelboller er lagd med absolutt godt resultat. Vulcan ankeret er supert så langt. Jeg stiller krav til holdet at jeg skal kunne bakke på minst 2500rpm uten at vi siger. Et sted som er kjent for løs mudderbunn holdt ikke ankeret dette, vi seg bakover på 1500rpm, så da la vi oss et annet sted. Det var masse andre båter på svai i den bukta. Men de setter kanskje ikke samme krav som meg ?? Nå forsvinner snart norskekysten ut av syne bak oss. Kurser ca 110grader mot svenskekysten. For motor. Har 4ms motvind. Og storseilet fikk vi rullet inn etter å ha tatt ut spilene. Så vi har litt å pusle med i morgen når vi skal få det ut igjen. Mulig vi får brukt den nye klatreselen ?? AISen varsler at Bergensfjord vil passere foran oss straks på 1,7nm avstand. Den "dampdrevne" radaren er satt på 12 nm rekkevidde og alarmsone på 2 nm. Får se om den alarmen vekker brunetten som sover i salongen. ?? livet er i grunnen ganske herlig nå som sola titter frem og vi er i båten ☀️ Redigert 19.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Bitteliten, har du kniv på propellerakselen......vilken type....ren kniv eller 'saksmodellen' som klipper mener det jeg sett fra youtube og lest att begge typer er omtrent like gode ikke så stor forskjell ?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Jepp. Monterte det i vinter. Har det som funker i følge tester og de som har greie på det. Spurs Se denne testen http://www.yachtingmonthly.com/gear/propeller-rope-cutter-test-30012 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Vår kjære Lofrans project 1000 vinsj i baugen fikk seg en smell i dag. Jeg tror kjettingen pakka seg oppunder i kjettingrommet, og et ledd kom feil da vi kjørte opp ankeret i morges. Så boltene som holder de "skjolda" og "gaffelen" som fører kjettingen rett knakk rett av. Fikk tatt ut restene av de knekte boltene tror jeg og satt på plass med et par bolter jeg hadde liggende ombord med samme dimensjon men feil hode. Blir interressant å se om et døgns tid om alt funker som det skal når ankeret skal opp igjen ?? dette er intro til langturlivet: mekke båt på eksotiske steder ? Selvom Bohuslän kanskje ikke er sååå eksotisk for oss da ? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 On 6/13/2017 at 8:41 AM, Gunga Din said: mener du jeg skall ha o legge på dekk også ? skall det vare lufting under...eller rett på dekk Vi har i perioder spent opp ankerseilet rundt en halvmeter over dekk. Det gir fremdeles grei luftstrøm gjennom båten, og holder det verste av varmen fra sola på god avstand. Blir betraktelig mer behagelig under dekk med en slik løsning. En del av de som ligger lenge for anker på ett sted dekker til bortimot hele båten med diverse solskjerming, for vår del har det aldri vært aktuelt, det blir alt for mye jobb å pakke bort. Synes ellers din løsning ser fin ut – regner med du kan fjerne mellomstykket mellom biminien og hardtopen? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 skall tenke litt på det om jeg skulle sy noe for dekket......har sett en del båter nede i Hellas, som gjør som du sier...dekker hele båten... kan ikke fjerne mellomstykket enn.........er på, to do-listen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 On 19/07/2017 at 11:48 AM, Bitteliten said: [...] I dag kilte vi det helvetes rullestorseilet igjen for eksempel.... ??. Tror årsaken var at jeg glemte å slakke opp akterstaget... [...] Vulcan ankeret er supert så langt. Jeg stiller krav til holdet at jeg skal kunne bakke på minst 2500rpm uten at vi siger. Et sted som er kjent for løs mudderbunn holdt ikke ankeret dette, vi seg bakover på 1500rpm, så da la vi oss et annet sted. Det var masse andre båter på svai i den bukta. Men de setter kanskje ikke samme krav som meg ?? Veldig så mye problemer du her med denne rulla, trodde det var mer robust enn som så. Kanskje få noen til å se på den? Ikke moro å kunne stole på rullesystemet i mye vind. Jeg bakker alltid inn ankeret på 2500 rpm (til sist) og tester om det sitter (Delta, 25 kg. på 10 tonns båt). Men ser jo mange som bare slepper ankeret rett ned før de ror i land med jolla. On 13/06/2017 at 8:41 AM, Gunga Din said: mener du jeg skall ha o legge på dekk også ? skall det vare lufting under...eller rett på dekk Beklager tregt svar. Ja jeg mener med luft under, ikke rett på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 vi skall se vad vi kan få til ........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Krimart skrev 37 minutes ago: Veldig så mye problemer du her med denne rulla, trodde det var mer robust enn som så. Kanskje få noen til å se på den? Er ganske sikker på at det var brukerfeil denne gangen. Hadde skikkelig stramt akterstag da jeg rullet ut. Glemte å slakke det ?? Også er storseilet fullspilet. Og da henger spilene seg fast i toppen. Tok ut tre spiler og fikk rullet inn seilet. Har rulla det ut og inn noen ganger i dag, men det henger fortsatt fast ca 1 meter fra toppen for duken har bretta seg. . Skal prøve å få seilt det ut i løpet av noen dager. Om ikke får en av oss gå opp i masta med tang og røske det løs. Er ikke fan av spila storseil på langtur. Skal høre med seilmaker om spilelommene kan fjernes og formen sys om. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Det er slik dritt som du beskriver nå som kan få konsekvenser i en stresset situasjon. Jeg prøver hele tiden å eliminere slike dingser som at ting må gjøres i en definert rekkefølge for å kunne fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Helt enig Hulda. KISS gjelder. En av de siste tingene ombord jeg tar tak i nå er rigg og seil. Men det er for drøyt å bytte masta, så jeg får finne en løsning på dette :-) enkleste er jo å la være å trimme riggen med akterstaget ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Ja, jeg hadde en runde meg genoaen grunnet for slakt forstag i sommer i en kuling. Nå har jeg egentlig ikke hørt om noe særlige problemer når det gjelder vanlige rullemaster og seil som kiler seg. Sikkert en sak som lar seg løse ganske greit. Hadde det ikke vært for Seldens noe 'nesa i været markedsføring', ville også Hulda hatt rullemast. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Fikk vel ikke frem det jeg egentlig skulle skrive. Det er: Sjekk at masten er korrekt staget, strammet opp. Les siste om 'byggingen av Hulda'. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 (redigert) Profesjonell rigger som har satt riggen i år med oppgave å sette den skikkelig fast så den ikke pumper i sjø. Riggen har lensetakler. Bøyer anelsen bakover, men forstagene er fortsatt litt slakke. Men ikke så slakke at rulleseilene ikke kan rulles. Men ved kryss må akterstaget strammes så vi ikke mister for mye høyde. Redigert 21.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Skal ikke blande meg for mye. Hulda har masthead. Kutterrigg med lensestakler. Og jeg kan sette riggen spikrett, den har aldri hatt pumpetendenser. Men slik jeg har justert nå, er forstaget stramt. Kutterstaget, som går inn ved øvre saling er litt i strammeste laget, skal justeres en smule slakkere. Vanskelig å se hvor kutterstaget ditt lander i forhold til lensestaklene. Men på en langferdsbåt bør vel uansett riggen settes slik at storseilet ikke kan kile seg. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 22.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 (redigert) Hvorfor har du lensetakler? På rullemast? Forstår lensetakler på en smal racingmast eller hvis du har kutterstag, men ikke ellers? Googlet Regina af Windø 43 ( det er en slik du har?) og fant ingen med lensetakler Redigert 22.Juli.2017 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 (redigert) Vanskelig å si da jeg ikke spekket båten ? min spekulasjon er: vi har brøkdelsrigg med forstaget/rullegenoa festet i baugspyd ca 50cm foran baugen Kutterstaget sitter festa rett under forstaget og er festet i baugen begge rulleseil. Kutteren er selvslående. Riggen er ganske trimbar i toppen og har bakoversveipte salingshorn lensetaklene sitter innfestet til masta midt mellom salingshorna. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Men jeg tror riggen er mer trimbar for å få strekt det ekstra forstaget med genoa. Lensetaklene er for økt stabilitet i tung sjø. Men nå seiler vi i 3-4ms 70graders vinkel i 3,5-4 knop. Storseilet fikk vi ut vha vinden og litt bruk av fall og skjøter. ??☀️Har ikke satt inn spilene ennå. Koser oss med å seile nå ? Redigert 22.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 (redigert) Satt i spilene nå. Fikk en knop mer fart SOG 4,5-5 knop Redigert 22.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 Bitteliten skrev 28 minutes ago: lensetaklene sitter innfestet til masta midt mellom salingshorna. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. er hun forberedt på ytterligere ett løstagbart forstag ........stormfokk..... ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 Ingen innfesting i mast eller beslag i dekk til det Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 Deilig å kunne smyge avgårde med kun vind som fremdrift. Og litt strammere mastlik på storseilet hadde ikke skadet. Noe må man jo uansett kritisere :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 (redigert) OK aners er det vanlig att man har lensetakler/barduner ved ett ekstra innre stag. Redigert 22.Juli.2017 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.