Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Snortrekket ser litt tilfeldig ut, jeg tenker med en bolt som man får tak i fra utsiden.

Noe slikt kanskje: 

http://www.pinet-webstore.fr/en/verrous-a-ressort/verrou-avec-blocage-et-ressort-de-rappel-a-6982.html?iso_code=FR

 

http://www.directindustry.com/prod/pinet/product-8150-585470.html

 

Hovedsaken er at man ikke glemmer å låse når man lukker luken.

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 31.8.2017 at 9.00:

Neste på lista ombord er å ta ut Efoyen modell 2200. Det skjer i løpet av uka tenker jeg. Det har tidligere vært noen som har meldt sin interesse for denne her tidligere - så om dere fortsatt er interesserte så er det bare å si i fra

 

https://www.efoy-pro.com/sites/default/files/datenblatt_efoy_pro_en.pdf

 

efoy.jpg.bf80cc7594fecf26b1bc3e28b0c3ecf2.jpg

Demonterte Efoyen i går. Helt grei jobb - tok et par timer. Fikk rydda opp i litt gamle kabler samtidig. 

Jeg stussa litt på at Efoyen var koblet inn på baksiden av hovedstrømbryterne - og ikke rett på batteriene. Noen som kan forklare fordelen med det? 

 

Enda enklere jobb å selge den. 15 minutter lå annonsen ute på finn.no.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I lys av hvor vanskelig det er å heise noen opp, selv med mye mannskap om bord.

Vi har trent en del på MOB med opptak fra vann med fallvinsj og med kun en person igjen i båten, men foreløpig under rolige forhold. Kan denne selen være noe for seg når man seiler med lite mannskap (vi er bare to), eller er det kun en gimmik?
https://www.youtube.com/watch?v=EjOzJTuh3s4
https://www.youtube.com/watch?v=pzwAT7OmFv0
http://www.design4sea.com/safety

For øvrig en del nyttig info om bekledning på denne siden
https://sites.google.com/site/design4seaproducts/clothing-eng

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med Patagonia på programmet kommer du vel til å checke inn i Chile før eller senere,

kanskje Punta Arenas, eller lignende;

 

sett deg godt inn i reglene for import av frukt/grønnsaker til Chile, det er MEGET strengt, MEGET.

Du risikerer å komme i alvorlig trøbbel om du blåser i slikt.

 

Punta Arenas har forøvrig betydelig mengder meget god sjømat  å by på, for ikke å snakke om rødvin.

 

Enjoy.

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

19 hours ago, Barbaria said:

 

For øvrig en del nyttig info om bekledning på denne siden
https://sites.google.com/site/design4seaproducts/clothing-eng

 

Den siden er direkte farlig å ta råd fra. 

 Støvler som drar deg ned(!)  så derfor skal du bruke 2 nummer for store for å sparke dem av i vannet??? Maken til sprøyt. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Krimart skrev 40 minutter siden:

 

Den siden er direkte farlig å ta råd fra. 

 Støvler som drar deg ned(!)  så derfor skal du bruke 2 nummer for store for å sparke dem av i vannet??? Maken til sprøyt. 

 

 

Du, den myten sitter så hardt at den vil du møte på her inne, garantert! :-) 

 

Gjelder ikke bare nordlendinger, men finn en nordlending på 40+ så er dette en sannhet. ;-)

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev On 2.9.2017 at 6.27:

 

Den siden er direkte farlig å ta råd fra. 

 Støvler som drar deg ned(!)  så derfor skal du bruke 2 nummer for store for å sparke dem av i vannet??? Maken til sprøyt. 

 

 

Det er en pussig uttalelse at støvler med vann skulle kunne dra deg ned. Kan poenget er tapt i oversettelsen? Jeg leste rådet om gummistøvler utfra at støvler gir stor motstand når du blir dratt langs båten etter sikkerhetslinen, mulig det er feil også. At store støvler er enklere å ta av fremfor trange når du henger langs siden stemmer nok.

 

Men hvilket råd var som var direkte farlig her?

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Barbaria said:

 

Men hvilket råd var som var direkte farlig her?

 

Vel, å vralte runt i støvler som er 2 nummer for store er vel neppe lurt m.h.t risiko for å dette uti, og HVIS du detter uti er det bedre å beholde støvlene på for å minske varmetapet enn å sparke de av - det samme med hansker. Forfattren til siden mener barbent eller dykkersko er best? 

Har også litt trøbbel med å skjønne hva han mener med: "only waterproof clothes for short interventions on deck" - mulig at det forfatteren har i tankene er en innelukket motorbåt? Og det merkelige rådet med å ikke ha åpen jakke fordi: "Any jacket totally or partially open behaves like a sea anchor when the boat is on course" ??  Hvis det er tilfellet at du taues av båten i en for lang livline e.l. er det livsfarlig uansett. 

 

Link to post
Share on other sites

Nye O ringer savnes alltid når de trengs. Men nå tror jeg vi er dekket til det meste ?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Forbruksmateriell/O-ringer/O-ringer-2000018507/

 

har bestemt meg for nødlensepumpe. Johnsen 51080. Remdrevet pumpe på motoren.  Blir et spennende vinterprosjekt

 

storseilet skal til seilmakeren som sydde det for overhaling i vinter. De mener de kan fikse at de kiler seg i toppen ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 8/31/2017 at 9:53 AM, janet said:

...

(ad båtutstilling i Sverige nylig, med deg og ektemaken på tur dit du ønsker deg er det helt OK at du ikke har stål til HR62,

 greit nok at telefonene fra Hamar ikke står i kø, det er grenser for hva 2 personer klarer å håndtere sikkert på dårlig føre)

....

Yaghan har vel vært gjennom litt av hvert, med 2 personer om bord mesteparten av tiden (?) så når ting er i orden funker det vel...

http://www.yaghan.com/   

"The reason we want to sell is simply that we don’t have anything more on our Bucket List with regard to sailing. We have done one circumnavigation of the World, Antarctica, the Chilean Channels, the Med, the Caribbean, 10 Atlantic crossings and now South Georgia over a 15 year period."

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Ja. Jeg undres hva som er best overlevelsestaktikk om man kommer oppi slikt. Å fortøye i et sikkert orkanhull eller å seile til havs, legge seg på været og unngå le kyst. 

 

Men om alt går galt så er det hva det er. Livet på langtur er ikke uten risiko. Men man må være klok og forberedt. Været blir stadig mer ustabilt. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

49 minutes ago, Bitteliten said:

Været blir stadig mer ustabilt. 

 

Greit nok, men det er ikke akkurat nytt at det kan komme kraftige orkaner i Karibien i september.  Den beste overlevelsestaktikken er nok å unngå plasser som Karibien i orkansesongen.  Det vil også forbause meg om ikke forsikringen på båten har en klausul om farvannsrestriksjoner visse tider på året.

 

Dersom du nå likevel skulle befinne deg i skuddlinjen for en orkan, lurer jeg på om ikke den beste taktikken rett og slett ville være å stikke av.  Orkanene meldes jo mange dager i forveien, og meterologene er også ganske gode til å forutse ruten den vil følge.  Dersom du har 4 dager på deg, vil du klare å forflytte deg 600 - 800 nautiske mil unna orkanens bane, og da unnslipper du det verste. Irma inneholder vind av storm styrke opptil 100 nautiske mil fra øyet.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 13 timer siden:

Nye O ringer savnes alltid når de trengs. Men nå tror jeg vi er dekket til det meste ?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Forbruksmateriell/O-ringer/O-ringer-2000018507/

 

 

Bare en liten o-ring-kommentar. Grunnen til at du kjøper noen hundre o-ringer, er naturligvis at du, som de fleste av oss, ikke har særlig oversikt over hvilke ringer man har om bord. Altså, det er en ukjent som burde elimineres. Offshore brukte vi med hell et sett som består av kniv, mal, gummilisser og lim. Med dette settet fabrikerte vi med stort hell egne o-ringer. For selv med det gigalageret vi hadde på o-ring-fronten, kom vi ikke rent sjelden over o-ringer som ikke var på lager. Det å fikse en egen o-ring med dette settet er gjort på fem minutter. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...