Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

som jeg ser det er utbredelsen av diesel global. Det er antakelig verdens mest brukte drivstoff sammen med bensin. Når jeg studerer hvor vi tenker å seile er jeg mer og mer sikker på at det er rett tenkt - både logistisk og sikkerhetsmessig.

 

 

Om vi skal ha gass blir det tre energikilder ombord: diesel, bensin (jolla) og gass. Hva gir det oss ekstra å ha gass?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg sans for mest mulig solcellepaneler, vind generator evnt. komb. med slepegenerator, generator mellom gear og kraftuttak på motor og en liten bærbar generator og selvfølgelig to bra batteribanker. Det vil med god margin dekke et normalt forbruk. Skal en derimot ha luftkjøling, fryser osv er kun to hjelpemotorer (aggregater) saken, og da bør en komme opp i en båt størrelse på 60 fot +, med tanke på drivstoffkapasitet...dette på langtur vel å merke.

Link to post
Share on other sites

hvorfor 2 generatorer?

 

Aircondiditon er jeg usikker på om trengs - men det frister. To frysere skal vi nok ha - sammen med god kjølekapasitet.

 

Ekstra dieseltanker frister (gir ca 400 liter ekstra) - men da ryker lenestoler i salongen påHR, og det sitter langt inne :smiley:

 

Solceller er jeg usikker på hvor mye ladeeffekt gir på en stor batteribank. Hvor mye ladeing gir et normalt stort solcelle panel som ligger på fordekket?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om vi skal ha gass blir det tre energikilder ombord: diesel, bensin (jolla) og gass. Hva gir det oss ekstra å ha gass?

 

Da har du to uavhengige kokealternativ.

I den spennende del av verden kan det være laaangt mellom havner der du kan plugge deg til 220V.

Og i den virkelig spennende delen, ikke i de hele tatt. (med mindre det å gå fra marina til marina er det man ønsker)

Link to post
Share on other sites

OK - da tenker vi nok det samme - men med litt ulik konklusjon :smiley: Nettopp pga manglende tilgang på gass vil jeg ha 220V koke mulighet - for den går på diesel - og det får vi stort sett overalt. Med god batteribank og stor inverter kan vi lage middag uten å starte agregatet. Så får agregatet da gå 1-2 timer hver dag for lading.

 

Dette opplegget er samme som vi har i NordWesten i dag - bare at det nye antakelig er et par hakk større. Vi har ca 700Ah 12V batteribank, 2Kw inverter og 3Kw agregat. Middag lages uten at vi starter agregatet så lenge ikke det er for avansert middag som grillet biff med fløtegratinerte poteter :smiley:

 

Det blir nok mye svai ligging også uten tilgang til landstrøm. Da kan solcelle være et alternativ.

 

Vindgenerator synes jeg bråker så mye at det ikke frister - da heller motorstøy et par timer.

 

pettersand - en av de tingene jeg liker best med HR48 er real tank kapasitet. 800 liter standard. Jeg har ikke funnet noen tilsvarende i andre båter av denne størrelsen

 

et 8Kw agregat fra Mastervolt drar 1-3 liter per time, 3 liter på full load. La oss si 2 liter i snitt da.

 

Valg av agregat handler mye om støy og komfort. Jeg vil ha et 2 eller 3 sylindret agregat som går på 1500rpm. Og antall KW som agis (feks 8KW) er peak efefkt - kontinuerlig er kanskje 7kw. VI har 3,5 kw i dag - og det gir 3 kw kontinuerlig.

 

For å sitere agenten til HR da jeg spurte om ekstra dieseltanker :"du har jo seil" :smiley: og det - i motsetning til Egret - kommer vi til å benytte oss av.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ingen som har hatt nevneverdige problemer før med kombinasjonen ekstra generator på motor, tre egnede batteripakker, generator og invertere før for denne båtstørrelsen, så dette tror jeg går helt fint, -også for Bitteliten.

 

Man må bare regne på noen kapasiteter og noen samtidsfaktorer for å få systemet til å virke slik Bitteliten vil at systemet skal virke.

 

Uten å kunne så veldig mye om seiling med vindror så er dette noe jeg hadde sett litt nærmere på for her kan man nok spare en del energi.

Link to post
Share on other sites

Vindgenerator synes jeg bråker så mye at det ikke frister - da heller motorstøy et par timer.

 

Seilte en mnd. i høst med en av ARC deltakerene, de hadde en D400 vindgenerator. Den hadde en 5 bladers propell og var lydløs. Hvor effektiv den er vet jeg ikke...

De kjøpte seg forøvrig slepegenerator før de dro fra Las Palmas, og angrer ikke på det.

 

" et par timers lading for dagen" tror jeg blir lite, med det forbruket du skisserer.

 

Uten å kunne så veldig mye om seiling med vindror så er dette noe jeg hadde sett litt nærmere på for her kan man nok spare en del energi.

 

Skal man over lange strekk tror jeg vindror er en nyttig investering.

Link to post
Share on other sites

Har jeg missforstått eller snakker vi ikke om seilbåt? Da handler de faktisk i stor grad om vekt, dvs her må ligge tydelige begrensninger i bunkerskapasiteten, slik at ikke seil- og sjøegenskapene blir reduserte. Er det en tungdepl. motorbåt (Feks.Nordhav) er båten bygget eller spesialbygget for en viss rekkevidde. Baserer en seg på strømslukende utstyr som krever kontinuerlig el. tilførsel er det aggregat (hjelpemotorer) som gjelder, og i alle fartøy hvor en har dette utgangspunktet bør en ta to aggregat. Ett kan ikke gå i all evighet, service, overhaling og kontroll er helt nødvendig.

Så er det en ting til. Dersom ikke langturen i hovedsak skal brukes til overh. feilsøking, service, venting på reservedeler på utstyr, bør en tenke seg godt om, eller hyre en kombinert skipsmaskinist, elektriker og instrumentgeni, noe en i alle fall ikke for tak i. Enkelt utstyr som en selv i størst mulig grad kan fikse, er løsningen etter min erfaring.

Ang. vind-ror tror jeg ikke det vil være et valg , men det også noe avhenger av båttype. Moderne elektronisk selvstyringer bruker lite strøm, har en feks. dobbel ror brukes liten rorkraft=lite energi. En må selvfølgelig ha reserve, to eller flere.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt utgangspunkt i standard spesifikasjon på HR 48 - og deres utstyrsliste. Standard diesel tank er 800 liter. Vann er 910 liter. Jeg har oppfattet både HR43 og HR48 som relativt hurtige båter.

 

Jeg ser ikke det som værre å ha et agregat i en seilbåt enn i båten min i dag. Det veier et par hundre kilo.

 

Vi har nok ulik filosofi på hva som trengs ombord. Jeg er nok litt inspirert av Yaghans utstyrsliste. Også har jeg lest diverse blogger fra andre langturseilere. Eneste forskjellen mellom mine tanker og en del andres tanker er som jeg ser det behovet for 220V agreat. De fleste klarer seg nok greit med gass og hovedmotor.

 

Angående lader ser jeg for meg at hovedmotor har minst 1ooAh dynamo. Kanskje også oppgradere til en 200Ah. Agregatet jobber jo via landstrømanleggets ladere - her kan man vel få så store man vil - men over 150Ah bør det nok være på en stor batteribank. Mulig vi velger 2 kombier som seriekobles (feks 100Ah/2kw).

 

Jeg er ikke enig med deg i at man behøver to agregater ombord. Jeg har faktisk aldri hørt om noen lystbåt av normal størrelse som har det. 220V strømkilden ombord er batteribanken via inverter. Så bruker man enten agregat, hovedmotor, landstrøm eller feks solcelle anlegg for å lade batteribanken. Dette er slik vi har det ombord i båten i dag (et komplett Mastervolt anlegg) og det ser ut som om HR leverer samme type system.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva gir det oss ekstra å ha gass?

 

Tja, jeg mener det er mer driftssikkert. Skal du koke med strøm er du avhengig av aggregat/generator, batteribank og inverter som fungerer. Har sjeden hørt seilere som klager på koking med gass, men veldig mange som klager på en aggregat som ikke virker. Så vidt jeg vet er propan (LPG) relativt vanlig world-wide men det kan være en utfordring med ulike ventiler. Koking med gass er relativt vanlig også på land i de fleste land utenfor Norge.

 

Hvis du har tenkt deg til Falklandsøene og Magellan -stredet tror jeg at varm mat er viktig for moralen om bord.

 

Jeg villa ha satset på gass, men hatt microbølgeovn, en vannkoker og eventuelt en hybelplate i tillegg i tilfelle dere ikke får tak i gass.

Link to post
Share on other sites

en av de tingene jeg liker best med HR48 er real tank kapasitet. 800 liter standard.

 

Regina af Vindö 49 leveres stort sett bare med 900 l dieseltank, så 800 liter er vel ikke så voldsomt imponerende ? :rolleyes:

http://www.reginayachts.com/SPECIFICATIONS/Standard%20specification-%20Price%20list%20R49_C.pdf

 

Oyster 49 har 800 liter de også:

http://www.topspeed.com/boats/oyster/2007-oyster-49-ar31738.html

 

De aller fleste langturbåter i den klassen har det.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt svak for Puffin også.. :smiley:

 

Fuel: 2 x 580 litres

Fresh water: 2 x 625 litres

Wastewater combined: 1 x 450 litres

Engine: Deutz DTA 43 128 hp 2640 rpm

 

http://www.puffinusa.com/50.html

 

 

...og Van De Stadt 56 :smash:

http://www.kmy.nl/download/__a4_vdst56_web.pdf

 

Recommended engine power: 122 HP / 90 kW

Power system: 24 V / 220 V

Water: 1100 l

Diesel: 1500 l

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt utgangspunkt i standard spesifikasjon på HR 48 - og deres utstyrsliste. Standard diesel tank er 800 liter. Vann er 910 liter. Jeg har oppfattet både HR43 og HR48 som relativt hurtige båter.

 

Jeg ser ikke det som værre å ha et agregat i en seilbåt enn i båten min i dag. Det veier et par hundre kilo.

 

Vi har nok ulik filosofi på hva som trengs ombord. Jeg er nok litt inspirert av Yaghans utstyrsliste. Også har jeg lest diverse blogger fra andre langturseilere. Eneste forskjellen mellom mine tanker og en del andres tanker er som jeg ser det behovet for 220V agreat. De fleste klarer seg nok greit med gass og hovedmotor.

 

 

J

Ok jeg merker vi har ulike erfaringer og filosofier om dette, men din inspirasjonskilde Yaghan er en HR 62 på 33 tonn noe som gir helt andre forutsetninger for utrustning i forhold til en båt mellom 40 og 50 fot. Men med utgangspunkt i en HR48 kan en selvfølgelig montere et aggregat, men å basere seg på standard bruk av relativt strømkrevende utstyr tror jeg blir en utfordring.

Link to post
Share on other sites

Så er det en ting til. Dersom ikke langturen i hovedsak skal brukes til overh. feilsøking, service, venting på reservedeler på utstyr, bør en tenke seg godt om, eller hyre en kombinert skipsmaskinist, elektriker og instrumentgeni, noe en i alle fall ikke for tak i.

Behovet for feilsøking og reparasjon har jo en del med kvaliteten på installasjonen å gjøre. Mastervolt har derfor en spesielt 5 år systemgaranti hvor man er garantert utbedring innen kort tid uansett hvor man befinner seg i verden.

Et av kriteriene er da at Mastervolt godkjenner systemet og installasjonen for å unngå at ting går i stykker, og dette virker svært bra. Jeg mener påslaget på delene er 5 % for få denne 5 år garantien noe jeg mener er billig.

 

Vi må huske på at båteiere uten teknisk innsikt også reiser på jordomseiling uten problemer, og dette skyldes jo at anlegget i disse båtene er lagt opp av proffer.

 

Når det gjelder dynamo så velger HR en av to utprøvde modeller i 24 volt, hvor av den ene er 24 volt 110 ampere og den andre 24 volt 150 ampere. På bildet som tidligere er vist i en tråd av en HR med Volvo motor sitter det en 24 volt 150 ampere modell som virker helt upåklagelig. Man kan regne med at denne leverer i overkant av 3 kW når den er driftsvarm.

Link to post
Share on other sites

Men med utgangspunkt i en HR48 kan en selvfølgelig montere et aggregat, men å basere seg på standard bruk av relativt strømkrevende utstyr tror jeg blir en utfordring.

Jeg skjønner ikke argumentet for akkurat denne båten leveres svært ofte med strømaggregat og det har vært helt uten problemer. Aggregatet monteres på en ferdig bedding helt innerst i motorrommet på styrbord side med lett adkomst.

 

et av aggregatmodellene kan til og med monteres med hydrolikkpumpe hvis det er et behov.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hva du mener heller, du kan selvfølgelig montere aggregat i mindre båter også. Jeg har en god seilervenn med en HR42 som har nærmest et ordinært maskinrom, også med et relativt stort aggregat. Dette tar selvfølgelig også verdifull plass. Han har vært ute på 3.året men enda ikke brukt aggregatet. Alt dette handler om behov, ønske og erfaringer. Jeg vil aldri ha en fast hj.motor/aggregat i en en båt av denne størrelsen, men vi har vel alle forskjellig ønsker og behov.

Link to post
Share on other sites

Nå kan vi vel diskutere til vi er blå i ansiktet angående størrelse på vanntanker osv, Island packet 485 har vel 300gallon som standard og det er vel rundt 1500liter men trenden på båter i denne klassen er vel å ikke stresse livet av seg mtp vanntanken, de har vel alle en god watermaker uansett og da er det ingen vits å fylle et tonn vann i båten, 6-800liter må jo rekke i massevis.

 

Vil man reise på 1ste klasse og ha ubegrenset med strøm så er vel en stor bank , skikkelig lader og inverter + et aggregat veien å gå så har man 2 kilder til strøm. En elepegenerator til de lange overfartene i tillegg er vel også gull

Link to post
Share on other sites

Ja, dette blir nok lett en diskusjon om ønsker. Skulle jeg få bygget en båt for mine ønsker og behov for langtur vil valgene mine være svært andelenes en det som taes som utgangspunkt her, men så er det også slik at en kan dra på langtur med det meste av det som finnes av båter, så en slik tråd blir lett bare ballkasting av ønsker uten særlig begrunnelser og analyser, slik jeg ser det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...