Jump to content

Bør man være skeptisk til å kjøpe brukt D-4 som yter 260 HK?


kibo

Recommended Posts

Den feilen det med rette har vært mye fokus på i Norge er injektorhavarier. Om motorene har gått over 200 timer sier VP at det svært sjelden skjer slike havarier.

 

Nå har du hevdet før at det ifølge Volvo Penta ikke har vært havarier overhodet på Volvo Penta D4/D6 som har gått over 200 timer som kan tilskrives injektor- og havariproblematikken. Jeg har påpekt overfor deg at dette er feilinformasjon. Det finnes blant annet linker til norske båtbladnettsider som kan vise at D4/D6 har vært rammet av injektor- og havariproblematikken etter passering av 200 timer. Likevel har du senere igjen hevdet, basert på informasjon fra Volvo Penta, at det ikke har vært havarier på D4/D6 som har passert 200 timer. Nå har du endret dette til at det svært sjelden skjer slike havarier etter 200 timer.

 

Men etter mitt syn blir informasjon fra både deg og Volvo Penta da lite tillitvekkende. Ja, for å si det slik, velger jeg å trekke fra minst halvparten av det du og Volvo Penta sier, og resten tar jeg med en stor klype salt. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Er generelt skeptisk til alle de grønne,( har selv hatt gamle slitere som har vært greie) men alt av hurtigløpere i fra MD21 via 30&40 serien,KAD, og til og med D serien har det vært tatt ut for mye hk i mange modeller. Man må generelt dra mere av på gassen på en volvo ( enn f.eks.Yanmar) for å nå max kontinuerlig effekt uttak av motoren. Presses disse motorene i tunge eller halvplanene båter så går det galt, det har vært en drøss med eksempler på dette de siste 25 årene.

Vil forøvrig prøve å unngå common rail uansett merke i båt, injektor deler er følsomme og svindyre. En følerfeil eller elektrisk bug på motoren i dårlig vær, nærme land og det er takk og farvell...

Link to post
Share on other sites

Det er helt i orden for meg at du velger å ha den holdningen Capitaine. Det er også mulig at vi har litt ulike kilder for informasjonen. Fint om du legger ut linker på det du henviser til. Om du leser det jeg skriver så sier jeg at VP sier at det er svært sjelden det er injektor havarier på serien. Denne informasjonen jeg fikk er ca 1 år gammel. Det er mulig det bildet har endret seg i 2010.

 

Ref hanto1s innlegg. Joda - det er greit det så lenge man kjøper brukt og ikke skal ha planende båt. Men skal man ha planende båt av nyere årgang er det vanskelig å komme utenom common rail i dag.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med forbehold om husken, var vel de 2 x D4 260 til den stakkaren med bruktimportert Bavaria 35 eller 37 gått over 200 timer begge to.

Det var episoden det var skrevet om i båtbladene hvor VP slo hånden av stakkaren da det hadde gått noen dager over 2 år og motorene ikke var solgt i Norge...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Joda, man kan si at det er rart at folk fortsetter å kjøpe båter med D-serie. Man kan imidlertid snu på det å spørre: Hva skal man kjøpe som ikke har D-serie? Hva annet er det å få kjøpt?

 

En annen ting er at folk som har kjøpt båt med D-serie og brukt millionbeløp på denne vil alltid se litt annereledes på dette enn folk som ikke har det. Det er nemlig relativ vanlig at folk "skryter" av dyre ting de har kjøpt. Det vil alltid sitte langt inne å innrømme at bilen eller båten du betalte dyrt for ikke egentlig var så bra. Sånn er det i hvertfall for meg. Det vil også sitte langt inne å innse at båten man kjøpte har tapt seg mye i pris. Vi liker veldig dårlig at det taper seg, særlig det vi trodde var en god investering. Og til slutt så vil vi like det særlig dårlig dersom den båten/motoren man har i tillegg blir kjent for å ha mange feil, og av nettopp den grunn taper seg mye prismessig. :headbang:

 

Jeg synes det er veldig irriterende. Jeg vil ikke, i allefall ikke nå, bruke såpass som opp i to mill. på båt. Så ny båt blir det ikke på meg. Kunne evt tenke meg å bruke opp mot 1,2 mill. Da tror jeg man kan få en cabincruiser på omkring 32-33 fot som kanskje er 5-6 år. Det er bare det at nesten alle har disse beryktede D-serie. Det tør jeg ikke. Da beholder jeg heller min gamle Fjord med den umoderne Forden i.

Link to post
Share on other sites

Det er helt i orden for meg at du velger å ha den holdningen Capitaine. Det er også mulig at vi har litt ulike kilder for informasjonen. Fint om du legger ut linker på det du henviser til. Om du leser det jeg skriver så sier jeg at VP sier at det er svært sjelden det er injektor havarier på serien. Denne informasjonen jeg fikk er ca 1 år gammel. Det er mulig det bildet har endret seg i 2010.

 

Bitteliten, det er gammelt nytt at flere D4/D6 har havarert eller hatt problemer med injektorer etter 200 driftsimer. Om både du og Volvo Penta hadde holdt dere bedre oppdatert, hadde vi andre sluppet at dere sprer unødvendig feilinformasjon. Her er ett eksempel jeg fant i farten hvor en D6 har totalhavarert etter 299 timer:

 

Volvo fortsetter å havarere

Volvo Penta Norge bekrefter at de fortsatt sliter med mange motorhavari. Cirka 30 nye tilfeller i fjor gjør situasjonen vanskelig for den svenske motorgiganten. Vi har latt Lars Skagen fra Askøy, som blåste sin andre motor siden 2006, fortelle sin historie i Båtliv.

 

Og her er et annet eksempel på en D4 som hadde injektorproblemer etter 250 timer:

 

Volvo Penta: D-trøbbel over hele landet

 

Jeg kan ellers anbefale søk på batmagasinet.no og batliv.com hvor du kan finne mer informasjon. Men etter mitt syn er det ikke så veldig relevant om en D4 eller D6 havarerer og/eller får injektorproblemer før eller etter 200 timer. Men det er nå min mening. Selv om en injektor "går seg til", kan den svikte både før og etter 200 timer. Det er ingen logikk i at den er "trygg" etter passering av 200 timer, snarere tvert imot da det etter en tid oppstår naturlig slitasje i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Med forbehold om husken, var vel de 2 x D4 260 til den stakkaren med bruktimportert Bavaria 35 eller 37 gått over 200 timer begge to.

 

Var det et injektor relatert havari? Jeg fikk aldri med meg årsaken til dette havariet.

 

CApitaine - jeg er helt enig med deg i at det katastorfale med D serien er konsekvensen av et injektor havari. At en dyse skjærer skjer alle diesel motorer - uansett merke og type. Jeg referer til informasjon fra VP som sier at det er sjelden motorer over 200 timer havarerer - du viser til ett eksempel på et motorhavari etter 200 timer fra 2009. Når er den andre artikkelen fra?

 

Er det noen som har 2010 infomrasjon fra VP? Så vuidt jeg kan huske fra media sier VP at antall havarier viser en positiv utvikling. JEg antar de mener at det er færre av dem da.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...du viser til ett eksempel på et motorhavari etter 200 timer fra 2009. Når er den andre artikkelen fra?

 

Den andre artikkelen, altså denne, er fra 2007.

 

Det er med andre ord ikke uten grunn jeg sier dette er gammelt nytt, selvsagt da med forbehold om at innholdet i artiklene er riktig. Det kan jo være at noen er ute etter å sverte Volvo Penta og at alt sammen bare er oppspinn...

Link to post
Share on other sites

Å - så du baserer deg på gammel informasjon altså. Det du viser til er jo diskutert opp og ned i en annen tråd. Kanskje du kan finne mer relevant nyere informasjon som underbygger din holdning om at min informasjon fra VP er feil? Jeg er like interessert i dette som alle andre.

 

VP hevder også at de har holdt alle som har hatt injektor havari skadesløse. At VP trenger noen uker på å finne ut om en reklamasjon skal gis eller ikke er surt - for sesongen er kort. Det er ikke alle som har forstått det i VP virker det som

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å - så du baserer deg på gammel informasjon altså. Det du viser til er jo diskutert opp og ned i en annen tråd. Kanskje du kan finne mer relevant nyere informasjon som underbygger din holdning om at min informasjon fra VP er feil?

 

Ettersom du tidligere har hevdet at det ifølge Volvo Penta ikke har vært injektorrelaterte havarier for Volvo Penta D4/D6 etter 200 driftstimer, henviste jeg til artikkelen fra 2009 for å vise at du har tatt feil, og artikkelen fra 2007 for å dokumentere at det også har vært problemer med injektorer etter 200 timer. Jeg fant det riktig å påpeke dette da du har feilinformert om det før, eksempelvis her fra denne tråden, til tross for at dette som du selv skriver, har vært diskutert opp og ned i en annen tråd:

 

Hvorfor diesel tilsats på nye vp motorer?

 

I følge VP har ingen motor som har gått over 200 timer hatt havari.

 

Og leser du innleggene i tråden "Trøbbel med Volvo penta D-serie", vil du finne ut at medlemmer av baatplassen.no har måttet skifte injektorer etter passering av 200 driftstimer, med forbehold om at dette ikke er oppkonstruert.

Link to post
Share on other sites

Takk - da forstår jeg hva du mener. Jeg gjengir info fra VP - både VP sentralt og fra verksteder - så må du gjerne mene at det faktisk er feil.

Men har du nyere informasjon som viser at dette ikke stemmer? Det vil jeg tro er mer interessant for trådstarter enn at vi skal diskutere hva som er sagt eller gjort før. En artikkel fra 2007 er i mine øyne en interesant historielesning - men ingenting mer enn det egentlig.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg får bare håpe du har rett Bitteliten. Det ville jo vært fantastisk dersom det faktisk viser seg at D-motorer som har "gått seg til" ikke lenger er utsatt for havari.

Dessverre er eneste muligheten å finne ut om det stemmer å se hva som skjer.

 

Alle motortyper havarerer. Alle dieselmotorer kan ha dyseproblemer. Det "unike" med D4 og D6 er konstruksjonen som gjør at common rail trykket kan slå ut i kjølesystemet ved et dysehavari. Det er en alvorlig feilkontruksjon som hver bruker må ta stilling til om er OK å akseptere. Det som VP har hevdet siden 2009 (ref artikkel som det er linket til) er at motorene ikke tar skade av injektorhavari - dvs man slår inn frostpluggen igjen, fyller på frostvæske og bytter dyser - så er det OK. Så får vi håpe at eierne rekker å slå av raskt når alarmen kommer...

 

Så vet ikke VP hva som er årsaken til dette problemet - og det er kanskje det største problemet - for da leter man i blinde etter løsninger. Men at det har kommet nytt delenummer på dyser til eldre D motorer og at nyere D4/D6 har andre dyser er vel tegn på at det har noe med dysekontruksjon og diesel å gjøre.

 

En annen joker oppi dette er trimming av motorere.Vi ser jo også her at det kommer spørsmål om dette. Jeg hadde ikke tenkt på det før for en stund siden.Har man trimmet motoren og injektoren ryker - ja da kan man bare takke seg selv for det.

 

En annen ting jeg tenker på er når merker man egentlig at en dyse sliter. På en datastyrt motor som D4/D6 får man varsel om at noe er feil ganske så raskt - og kanskje også før dysa går i stykker. Samtidig er systemet sårbart pga ekstremt stort trykk (1600 bar vs ca 200 bar i valig diesel dyse). Når får man feilmelding på eldre diesel? Kanskje man stusser over at motoren er tungstartet, eller ryker litt mer eller at den bruker mer diesel. Mend et flasher ikke mot deg med blinklys og alarmer som hyler. For meg har det i hvertfall tatt litt tid å venne meg til at en datastyrt motor krever at jeg tenker datamaskin og ikke bare motor. På godt og vondt. Det har jeg også opplevd på mine motorer - noen ganger får jeg en feilmelding - men den forsvinner om jeg nuller den ut og restarter. Da sier også bruksanvisningen at motoren er OK å bruke. Uvant - men slik er det. Jeg må rett og slett venne meg til det så lenge jeg vil ha den båten jeg har. Alternativt kan jeg seile med Ynglingen vår - den har ikke motor - og er kanskje den beste båten vi har :smiley:

 

Det rare med det hele er at det egentlig er de folkevalgte sin feil alt sammen. Det er nye miljøkrav for å hindre global oppvarming som gjør at mer miljøvennlig teknologi presser seg frem. Common rail og datastyring er relativt nytt på båtmotorer - og det er ny teknologi generelt. Aprpos global oppvarming -17 her på jobben i dag. 1. desember. STrengere miljøkrav krever mindre tolleranser i konstruksjonene - det gir mer sårbarhet for motorer som jobber i krevende miljøer. Jeg ser det også når jeg fyrer opp et par Yanmarer jeg av og til pusler litt med. En fin hinne av diesel som kommer ut med eksosen - de motorene er 2 år gamle 6LYer :smiley:

 

En gang satt jeg i en Dash 8 Q400 dengang SAS fløy de flya (det var før understella knakk). To ganger ble motorene forsøkt startet uten hell. KApteinen kom på intercomen og meddelte at de bare skulle restarte datamaskinen så var vi klare for avgang. Og det ble vi - og vi er fortsatt her. Uvant ja - men det funket det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde D-6 310Hk i min forige båt. gikk ca 150 timer i året, da jeg byttet hadde den gått vel 400 timer. hadde aldri noe problem.

Har nå 2 X D-4 260 Hk, disse har pasert vel 400 timer, heller ingen problemer med disse.

Min erfaring er at det er motorer som er drivstoffgjerige og spreke.

Det kommer vel litt an på vedlikehold og hvordan de blir behandlet når de er kalde og lar de gå seg ned etter bruk.Så jeg har bare positive erfaringer med D-motorene

Men man blir jo usikker når man leser hva som skrives her. Så mitt ønske er at dere som skriver her holder dere til fakta og erfaringer.Det er helt klart at flere som utaler seg ikke har peil, men bare ønsker å helle bensin på bålet.

Snakket med en båtforhandler i sommer som fortalte at en båtprodusent hadde hatt over 20 havari grunnet feil montering.

Redigert av Halling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge det skal produseres mer miljøvennlige motorer, kommer en ikke utenom elektronikk.

 

Hvis utfordringen med D motorene hadde vært stor, hadde båtprodusentene kuttet de. De har helt sikkert sett på konkurrentene og tatt en vurdering og fortsatt. kan ikke se at mange har sluttet med D-serien.

 

Vil si at mange diskusjoner her inne er sunne, helt til det "tar helt av". Har sett mange båter har blitt solgt brukt med D motorer i det siste. Så tydeligvis er det ikke avskrekkende for alle.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Til trådstarter: antakelig får du et hylekor av skeptikere som aldri selv har hatt D motor som sier at dette må du aldri gjøre. Så får du en masse eiere av D motorer som kanskje har et noe mer nyansert syn.

Vil si at mange diskusjoner her inne er sunne, helt til det "tar helt av". Har sett mange båter har blitt solgt brukt med D motorer i det siste. Så tydeligvis er det ikke avskrekkende for alle.

Av en eller annen grunn er det to navn som går igjen. VP og Bavaria. :lipseal: tenke seg til en Bavaria med VP motorer - det hadde vært noe det :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Double trouble... som det heter på nynorsk... :lol:

 

Når det gjelder den almenne redsel for D-motorer misstenker jeg at man her på BP blir noe navlebeskuende i den forstand at flertallet av båtkjøpere/brukere tror jeg neppe har fått med seg monster-tråden her.

 

Har selv 5 svogere som har båt, men som sjelden eller aldri er på BP. Hvis jeg spør dem om de kjenner til problemer med D4/D6 vil jeg nok bare få ett undrende blikk tilbake. Nå er det ingen av dem som har VP motor, men de har heller ikke noen spesielle motforestillinger. Tror det er slik for det store flertallet som er på Finn og drømmer/planlegger neste oppgradering på båtfronten.

Blandt folk flest er Volvo ett kvalitetsnavn.

 

En Volvo lastebilmotor går vel 200 timer i løpet av tre uker etter at den er ny, og de har ord på seg for å være gode. Men det er kanskje ikke så mye lastebil-motor igjen på de nye marin-motorene?

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bør man være skeptisk til å kjøpe brukt D-4 som yter 260 HK ? Vet det har vært problemer knyttet til denne motoren, men bør man unngå motoren og heller satse på noe annet - som hva ?

 

Som du ser, og sikkert var klar over, er det mange som har meninger om D-serien.

 

Etter min mening bør du unngå denne motoren inntil VP, mot formodning, kommer frem med årsak til havariene og en pakke for å modifisere motorene slik at det som måtte være rot-årsak ikke lenger har totalhavari som konsekvens.

Det er muligens den eneste forbrukermakt som i særlig grad vil kunne påvirke VP er å la være å kjøpe produktet deres.

Er du håpløst forelsket i en båt som bare leveres med VP D-serie er det gjerne litt vanskelig.

Men når du skal handle en brukt motor er det betydelig enklere......

 

Det er en mager trøst for deg at de ikke er så mange som rammes hvis du plutselig har et stykke grønt spesialavfall under luka, i verste fall ender motorhavariet med forlis....

 

Alle motorer kan havarere, men det er vel ingen av konkurrentene som har en feil som gjentar seg relativt hyppig og som har slik konsekvens. Det er ingen grunn til, når du kan velge, å velge en motor med en slik kjent svakhet.

Hvorfor vil du det?

 

I den grad det er injektorer som er problemet har sikkert VP installert forbedrede injektorer på nye motorer, men motorene har vel fortsatt samme svakhet i forhold til mulig konsekvens når injektor feiler.

 

Det er flere motoralternativer å velge mellom, men da er det greit å vite om hvilke krav du stiller til f.eks vekt og byggemål.

Sånn umiddelbart synes Steyr, Yanmar og Mercruiser å være alternativer.

Link to post
Share on other sites

 

 

En Volvo lastebilmotor går vel 200 timer i løpet av tre uker etter at den er ny, og de har ord på seg for å være gode. Men det er kanskje ikke så mye lastebil-motor igjen på de nye marin-motorene?

D9 og oppover er vel lastebil basert. D3 er personbil basert. D4 og D6 er egne VP kontruksjoner. Om jeg husker rett

Link to post
Share on other sites

Som du ser, og sikkert var klar over, er det mange som har meninger om D-serien.Etter min mening bør du unngå denne motoren inntil VP, mot formodning, kommer frem med årsak til havariene og en pakke for å modifisere motorene slik at det som måtte være rot-årsak ikke lenger har totalhavari som konsekvens.Det er muligens den eneste forbrukermakt som i særlig grad vil kunne påvirke VP er å la være å kjøpe produktet deres.Er du håpløst forelsket i en båt som bare leveres med VP D-serie er det gjerne litt vanskelig.Men når du skal handle en brukt motor er det betydelig enklere......Det er en mager trøst for deg at de ikke er så mange som rammes hvis du plutselig har et stykke grønt spesialavfall under luka, i verste fall ender motorhavariet med forlis....Alle motorer kan havarere, men det er vel ingen av konkurrentene som har en feil som gjentar seg relativt hyppig og som har slik konsekvens. Det er ingen grunn til, når du kan velge, å velge en motor med en slik kjent svakhet.Hvorfor vil du det? I den grad det er injektorer som er problemet har sikkert VP installert forbedrede injektorer på nye motorer, men motorene har vel fortsatt samme svakhet i forhold til mulig konsekvens når injektor feiler.Det er flere motoralternativer å velge mellom, men da er det greit å vite om hvilke krav du stiller til f.eks vekt og byggemål.Sånn umiddelbart synes Steyr, Yanmar og Mercruiser å være alternativer.

 

Hvilken erfaringer har du med D-4 og D-6 ?

Redigert av Halling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ifølge denne tråden vil mine mekaniske gamle bråkebøtter leve evig, må jo like det.

 

av volvo har jeg prøvd kad 32/43/300, og D6-350/370, det er liten tvil om at gamle kad konstruksjonene hører fortiden til, og de nye D motorene er fantastisk mye bedre hva akselerasjon, forbruk, utslipp, støy osv angår.

 

det er jo lettere å få en motor til å holde lenge når man driter i alt av utslippskrav, miljø og lignende ting som gjør at man vil brenne magrere. suzuki sine nye f.eks. har flere spesialmatrialer i bruk nå p.g.a. ekstrem mager forbrenning, og medfølgende høy temp, typisk ting som vanligvis smelter stempler.

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel litt an på vedlikehold og hvordan de blir behandlet når de er kalde og lar de gå seg ned etter bruk.

Ser flere eksempler på at det blir syndet med rolig opp og nedkjøring av motorer.

Klampen i bånn med det samme båten er ute av havna og full fart tilbake til innløpet av havna, inn i båsen og stopper motoren med det samme. Eg starter opp min D4-225, kaster loss og går med det samme. Kjører den rolig og fint opp til driftstemperatur på 85 grader, før eg drar den rolig opp i plan. Tilbake til båtplassen reduserer eg gradvis farten gradvis i god tid før ankomst båtplass, lar den så ligge og kjøle seg ned i ca 5 min.

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...