mateco Startet 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2010 Han her har nok skikkelig bon-anger vil jeg tro!! Beruset amerikaner løste ut anker på et cruiseskip i fart !!! Risikerer 20 år i fengsel !! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
VO`n Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 En fyllesjuke som sitter lenge i Makan til tulling Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Bra skrevet: "På listen over dumme ting du ikke bør gjøre i fylla, bør «kaste anker på et cruiseskip i fart» stå relativt høyt oppe." Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 jaja......ble noen dager med angst på han tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 (redigert) Hva kunne ha skjedd, gitt at a) Ankeret festet seg i bunn? Kjettingen ryker vel da tverrt av? b) Ankeret ble kastet på "åpent hav" der ankeret ikke kunne feste seg i bunn ? Noen som vet? Redigert 1.Desember.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 (redigert) Over there er noen år i fengsel ikke noe hinder, hadde vel neppe skjedd i norsk farvann. Der hadde vel fyren fått gratis time hos en sosionom / psykolog eller en uke på Bastøy i beste fall. Redigert 1.Desember.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 vet ikke hvor lang den ankerkjettingen er men må iallefall ha bremsa ganske godt på farta... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Hva kunne ha skjedd, gitt at a) Ankeret festet seg i bunn? Kjettingen ryker vel da tverrt av? Noen som vet? Sett at ankeret hadde satt seg fast så tror jeg det er en fair sjans for at vinsjen og et godt stykke av området den er festet i blitt revet av båten før kjettingen ryker. Ikke puslingdimmensjon på kjettinge på slike båter. Her i landet ville man antagelig konkludert med at det var samfunnets feil pga traumatisk oppvekst, dårig integrering elns. og fyren hadde vært fri dagen etterpå med en klekkelig erstatning fra staten Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mateco Svart 2.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Sett at ankeret hadde satt seg fast så tror jeg det er en fair sjans for at vinsjen og et godt stykke av området den er festet i blitt revet av båten før kjettingen ryker. Ikke puslingdimmensjon på kjettinge på slike båter. .............. Nei, winchen har nok ikke røket ! Enden av kjettingen skal være festet til kjettingkassen med en utvendig "bitter-end" splint (pålagt krav)! Om nødvendig skal denne splinten skal kunne løses ut utenfra med f.eks. hydraulisk jekk eller, som hos oss, en kraftig slegge! Da vil resten av kjettingen rause ut. Var borti en situasjon der anker og all kjetting rause ut pga. manglende sikring. Anker og over 300m kjetting rauset ut på, heldigvis, dypt vann!! Kjetting løkkene hadde en godsdiameter på over 10cm så det var et betydelig vekt i greiene! Problemet deretter var at tyngden på det hele var så stor at winchen ikke klarte hiveoppgaven alene. Det var også så stort "drag" i lasten at "bitter-end" pinnen ikke lot seg rikke, uansett hvor mye vi slo med den store slegga! Hadde gjort klart for å brenne av hele skiten da vi fikk et lyst øyeblikk; Bruke trossa på mooringwinchen på nokken til ankerwinchen for å hjelpe! Slik fikk vi hivet inn ca. 20 m før ankerwinchen klarte oppgaven alene! Men det var en litt scary opplevelse midt på natta i dritt været i Løvebukta! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Framtia Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 OT, men fikk meg til å tenke på hva som skjedde da båten jeg tjenestegjorde på i KNM lå i tørrdokk i Harstad. Da var det en passe sløv dekksmatros som klarte å slippe ankeret inne i dokken. Husker det skapte en del lokal misnøye fra de fast ansatte på verftet... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sitrin Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Litt av en fylleangst Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Men hvordan kan en passasjer gjøre noe sånt? Bør vel være sperring så man ikke kan komme til spakene for å styre greiene? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 ser av artikkelen at ankeret ble sluppet fra hekken på skipet?? Har kun vært borte i ankere i baug på skip, men hvis du raser ut hele ankerkjettingen i fart og huker i bunnen så går det garantert til helvete ,noe må ryke. Regner med han som droppet ankeret får en velfortjent straff. Var forøvrig på en 125 000 tonner som greide å huke begge ankerene sammen til en pen floke. Spanske verft-kapteiner greier det meste... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 The deployment of the stern anchor on the MS Ryndam “could have caused significant damage,” though the 719-foot ship was unharmed, according to an affidavit sworn by FBI Agent John Manning. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KenBjork Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Tror ikke engang at jeg engang hadde klart å finne stedet hvor dette kan løsest ut på en så stor båt i edru tilstand..(eller).. Heller tvilsomt i stupfylla hvertfall. Om så funnet stedet så har jeg helt sikkert ikke klart å finne ut hvordan løse ut slikt manuelt. Eller står det store gule skilt med "door key on the hook port to the door" Med følgene rødt skilt "DO not enter" ved siden av en diger jærndør. Tvile på hvermansen går rundt med dirk. Og inni rommet masse gule skilt som opplyser tilhørende masse røde skilt om warning ditt og datt. Gult skilt nær vinsj, "Brak the glas for emergency releas anchor" Rødt skilt "DO NOT break glass and reales anchor unless emergency" Men uansett en dum ting å gjøre. HMM episoden stinker.. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Tvile på hvermansen går rundt med dirk. Benny i Olsenbanden han går rundt med dirk som åpner alt mulig nesten Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 ...siste døra han dirka opp var Perleporten.... (den var kanskje litt stygg... ) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
GunR Svart 3.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 Honduras: Håper du har rett,men dirka eller ikke, han bør slippe gjennom... uansett kommer ikke Sjefen til å kaste ut en sånn kar! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 ser av artikkelen at ankeret ble sluppet fra hekken på skipet?? Har kun vært borte i ankere i baug på skip, Årsaken er nok at cruiseskip regnes som lystfartøy og må ha anker i hekken slik at de kan fortøye med baugen mot holmer og skjær Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ahamm Svart 3.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 Hekk anker er vel krav hvis man skal gå på Great Lakes om jeg ikke husker feil. Har vært på et par båter med anker akter, de første 20m ca var kjetting, resten var vaier. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Mulligan Svart 3.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 Hadde jeg vært cruisebåteier hadde jeg sent et hat-o-gram ombord og spurt når f--- de sjekket rutinene sine sist. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 3.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 At gjerningsmannen er en idiot er temmelig sikkert, at han vil saksøke rederiet for ikke å ha sikret aktedekket bedre slik at enhvær idiot eller i dette tilfelle en spesifikk idiot kan utløse slik fare er en helamerikansk mulighet. kan ikke tenke meg at den strengeste straffen blir idømt, han er jo ikke farget... Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 4.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2010 Ser Hurtigruten f.eks ofte legger ut anker ved fortøyning når det er pålandsvind, og bruker det for å trekke seg ut i tilfelle thrusteren ikke har kraft nok. Eller ikke er der...som pp enkelte av de. Så anker bak og foran kan være for manøvrering til fra kai også, ikke bare for nødbruk. TA Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.