Jump to content

Fyllestunt, løste ut anker på cruiseskip i fart!


mateco

Recommended Posts

vet ikke hvor lang den ankerkjettingen er men må iallefall ha bremsa ganske godt på farta...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hva kunne ha skjedd, gitt at

a) Ankeret festet seg i bunn? Kjettingen ryker vel da tverrt av?

Noen som vet?

 

Sett at ankeret hadde satt seg fast så tror jeg det er en fair sjans for at vinsjen og et godt stykke av området den er festet i blitt revet av båten før kjettingen ryker. Ikke puslingdimmensjon på kjettinge på slike båter.

 

Her i landet ville man antagelig konkludert med at det var samfunnets feil pga traumatisk oppvekst, dårig integrering elns. og fyren hadde vært fri dagen etterpå med en klekkelig erstatning fra staten :lol:

Mvh. SAP

Link to post

Sett at ankeret hadde satt seg fast så tror jeg det er en fair sjans for at vinsjen og et godt stykke av området den er festet i blitt revet av båten før kjettingen ryker. Ikke puslingdimmensjon på kjettinge på slike båter.

..............

 

Nei, winchen har nok ikke røket !

 

Enden av kjettingen skal være festet til kjettingkassen med en utvendig "bitter-end" splint (pålagt krav)!

Om nødvendig skal denne splinten skal kunne løses ut utenfra med f.eks. hydraulisk jekk eller, som hos oss, en kraftig slegge! Da vil resten av kjettingen rause ut.

 

Var borti en situasjon der anker og all kjetting rause ut pga. manglende sikring. Anker og over 300m kjetting rauset ut på, heldigvis, dypt vann!! Kjetting løkkene hadde en godsdiameter på over 10cm så det var et betydelig vekt i greiene!

 

Problemet deretter var at tyngden på det hele var så stor at winchen ikke klarte hiveoppgaven alene.

Det var også så stort "drag" i lasten at "bitter-end" pinnen ikke lot seg rikke, uansett hvor mye vi slo med den store slegga!

 

Hadde gjort klart for å brenne av hele skiten da vi fikk et lyst øyeblikk; Bruke trossa på mooringwinchen på nokken til ankerwinchen for å hjelpe!

 

Slik fikk vi hivet inn ca. 20 m før ankerwinchen klarte oppgaven alene!

 

Men det var en litt scary opplevelse midt på natta i dritt været i Løvebukta!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

ser av artikkelen at ankeret ble sluppet fra hekken på skipet?? Har kun vært borte i ankere i baug på skip, men hvis du raser ut hele ankerkjettingen i fart og huker i bunnen så går det garantert til helvete ,noe må ryke.

Regner med han som droppet ankeret får en velfortjent straff.

 

Var forøvrig på en 125 000 tonner som greide å huke begge ankerene sammen til en pen floke. Spanske verft-kapteiner greier det meste...

Link to post

Tror ikke engang at jeg engang hadde klart å finne stedet hvor dette kan løsest ut på en så stor båt i edru tilstand..(eller).. Heller tvilsomt i stupfylla hvertfall.

Om så funnet stedet så har jeg helt sikkert ikke klart å finne ut hvordan løse ut slikt manuelt.

 

Eller står det store gule skilt med "door key on the hook port to the door" Med følgene rødt skilt "DO not enter" ved siden av en diger jærndør.

Tvile på hvermansen går rundt med dirk.

Og inni rommet masse gule skilt som opplyser tilhørende masse røde skilt om warning ditt og datt.

 

Gult skilt nær vinsj, "Brak the glas for emergency releas anchor" Rødt skilt "DO NOT break glass and reales anchor unless emergency"

 

Men uansett en dum ting å gjøre.

HMM episoden stinker..

Link to post

Hekk anker er vel krav hvis man skal gå på Great Lakes om jeg ikke husker feil.

 

Har vært på et par båter med anker akter, de første 20m ca var kjetting, resten var vaier.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post

At gjerningsmannen er en idiot er temmelig sikkert, at han vil saksøke rederiet for ikke å ha sikret aktedekket bedre slik at enhvær idiot eller i dette tilfelle en spesifikk idiot kan utløse slik fare er en helamerikansk mulighet. kan ikke tenke meg at den strengeste straffen blir idømt, han er jo ikke farget...

Link to post

Ser Hurtigruten f.eks ofte legger ut anker ved fortøyning når det er pålandsvind, og bruker det for å trekke seg ut i tilfelle thrusteren ikke har kraft nok. Eller ikke er der...som pp enkelte av de.

Så anker bak og foran kan være for manøvrering til fra kai også, ikke bare for nødbruk.

 

TA

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...