Hokky Startet 19.Januar.2011 Del på Facebook Startet 19.Januar.2011 Hei. Da jeg hentet båten i februar 2010 lovet jeg å lagen en prosjekt tråd når jeg kom igang.. Det gikk i glemmeboken når våren og arbeidslysten kom. Så da får jeg lage en nå mens jeg har tid og likevel sitter og hungrer etter at gradestokken skal fortelle meg at det er trygt å gå ut å gjøre noe uten å fryse skvett ihjel. Annonsen jeg kom over på Finn en kreativ januar-dag i 2010 fristet med en 1970 modell Fjord Olympic på 21 fot. Det sto en Volvo Penta AQ130 (B20) i båten. Etter en kjapp telefon til daværende eier fikk jeg to dårlige nyheter. Båten lå på sjøen ved en liten øy utenfor Austevoll og motoren starter ikke. Det eneste positive med samtalen var at selger slo av 15000kr før jeg egentlig hadde fått inn noe serlig i samtalen og dermed var båten kjøpt. Noen av bildene fra annonsen: Jeg tok hurtigbåt til Austevoll for å sjekke at skuten var i den stand selger hadde beskrevet selv om han ikke hadde sagt mye positivt om den. Selger hadde bare hatt båten i 1,5 år og det var tydelig at annonsebildene fra før han hadde kjøpt båten, men heldivis (uheldigvis?) har jeg den evnen og overse hvordan båter/biler ser ut når jeg kjøper de hvis jeg har visjoner om at det med litt jobbing kan bli veldig bra. Bilder fra inspeksjonsturen: Kontrakten ble skrevet og en uke etterpå reiste jeg med min 14fots Skibsplast for å slepe den hjem. Heldigvis fikk jeg start på Fjord'en og fikk kjørt den mesteparten av veien helt til jeg fikk problemer med kjølingen og måtte slepe den siste stykket. Båten ble liggende i lånt båtplass til snøen forsvant så jeg fikk den opp i hagen våren 2010. Impelleren ble skiftet og kjøleproblemet forsvant. Det ble også skiftet laderele', startmotor, og gir & gass vire i tillegg til vanlig service med plugger, stift, olje og filter osv. Jeg renset opp i det elektriske og kastet ca. 5kg med unødvendige ledninger. Ny sikringsboks ble montert. Bursdags gaven, en Garmin GPSmap 525s ble også montert. Så tok jeg av drevet for vask og stell og for å skifte belger osv. Da fikk jeg en kjempe nedtur. Der hvor den ene belgen skulle på var drevet eiret i stykker. Heldigvis ved hjelp av jungeltelegrafen fant jeg en mann i rett yrke som sveiste drevet for meg. Så var det bare å pusse og lakke med bunnsmørning beregnet for drev. Da drevet skulle løftes på båten knakk jeg opp en gammel reparert skade på drevet, dette ble limt med karosserilim fra mekonomen og henger like godt nå et år etter. På grunn av hageprosjekter ble båten sjøsatt, kanskje noe kjapt, men jeg har heletiden vært innstillt på å ikke ha båten på land mer en nødvendig. Jeg har tross alt kjøpt båten for å være på sjøen, ikke for å pynte opp hagen. Etter noen første turen i litt ruskevær stoppet motoren. Jeg fylte på en reservekanne med bensin i hu og hast uten å sjekke om det var problemet og båten startet. Jeg bestemte meg for å bytte ut den analoge tankmåleren fra 1970 som var vanskelig å tyde. Etter å ha revet opp diverse dørkplater på min vei mot tanken kom jeg over bensinfilteret mitt, det hadde jeg ikke lagt merke til at jeg hadde i farten da båten lå på land. Det så rimelig gromsete ut og jeg begynte å lure på hvordan det så ut inne i tanken. Jeg skrudde ut den ubrukelige bensinmåleren, Hele baksiden og føleren var rustet vekk, plastkulen til føleren fløt fritt i tanken for seg selv. Bunnen av bensintanken var grønn og man kunne tydelig se skille av vann og bensin i tanken. jeg begynte å pumpe ut "bunnslam" og etter ca 5 liter så det ut som ren og fin bensin igjen det som kom ut. Jeg skjønner jo nå hvorfor motoren kubbet i litt bølger når det der ble ristet opp og gikk i forgasserene. Bunnslam fra bensintanken: Nytt filter ble montert, nye bensinslanger og ny tankmåler og føler. Etter dette fungerte båten fint, men det ble likevel ikke så mange turer denne sommeren på grunn av husprosjekt og lite varmt vær i Bergen. Sommer 2010: I løp av sommeren ble det kjøpt inn nye vindusviskermotorer og et brukt nytt drev. Jeg har ikke somlet meg til å montere viskermotorene, drevet er bare fordi det er kjekt å ha i reserve. På sensommeren røk toppen på båten, det begynte å bli kaldt i været igjen og jeg ble lei av å ikke ha noe som fungerte knirkefritt hver gang man vrir om nøkkelen. Båten ble lagt tilsalgs med havarert topp som var demontert, men responsen var som ventet laber. Jeg kjøpte inn brukt topp og rundt juletider fikk jeg igjen litt av gnisten og begynte å klargjøre toppen til montering. I skrivende stund gjenstår fresing av ventilseter og montering av ventiler. Kanskje blir det montering i helgen. Andre ting som nylig ha skjedd. Båten slet seg nyttårshelgen og fikk skader store deler av venstre side, hovedsaklig baugen. Blokken i bøyen var eiret i stykker etter bare ca. ett år selv om både ringen i bøyen, sjakkelen og blokken var av galvanisert stål. Heldigvis har en hyggelig ukjent (har ikke funnet ut hvem) fortøyd båten min til en kai like ved slik at skadene ble begrenset. Av en eller annen merkelig grunn har dette vært med på å igjen gi meg motivasjon til å fortsette på båten. Jeg vil i år, i tillegg til å få motoren igang, prøve å få tid til å lakkere båten under fenderlist, hvis ikke må jeg iallefall flikke i sårene. Treverket på og i båten trenger også litt stell. Jeg har også bestillt ny kalesje med bøyler og alt som trengs hos Hauge Produkter. den som står på båten nå har sett sine bedre dager, dessuten er bakre delen av typen havnepresenning. Jeg har bestillt forhøyet kalesje med mulighet for å stå (forhåpentligvis) helt oppreist under hele kalesjen. Jeg skal forsøke og oppdatere prosjekt tråden her med gjevne mellomrom etterhvert som det skjer noe. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
retro 32 Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Flott båt dette, har selv hatt 2stk fjord 21 weekender..den siste med b20 og den første på slutten av 80 tallet,denne hadde en såkalt "Sea Drive"motor Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Liker fasongen på båten din godt. Ser ut som storebroren til min Nordkapp 17. Du må ikke selge den båten, det er jo en god sjøbåt, og en klassiker :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Hokky Svart 20.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 Ja jeg liker båten og fasongen veldig godt, den er også veldig god i sjøen ja. Jeg så litt på Nordkapp 17 før jeg kjøpte denne, fine båter det og, og de ligner jo en del ja. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 24.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 (redigert) Grunnen til at toppen røk sommeren 2010 (mistenker at den har vært dårlig lenge) var at gassvaieren hang seg opp og jeg ble nødt å stoppe båten med nøkkelen mens den lå i plan. Jeg hadde ikke noe tilbakeslagsgummi på drevet så vannet slo gjennom hele motoren. Jeg brukete flere minutter på å få start etter å ha fikset forgasseren, men motoren gikk rart og kokte på få minutter. Heldigvis var jeg ikke langt hjemmefra. Vel fortøyd tok jeg av luftfilteret og så inn i forgasseren av ren nyskjerrighet etter å ha hørt en rar boble-lyd. Her er hva jeg fikk se: Link Toppen ble skrudd av. Både topp pakningen og toppen var helt ødelagt. Jeg kjøpte inn en brukt topp som så bra ut, den var helt plukket for deler og syrevasket. Jeg fikk på den litt farge, slipte ventilseter og monterte den med deler fra 2 andre brukte topper jeg hadde liggende. I går ble toppen skrudd på, og jeg tok med meg manifolden hjem for litt stell. Den var ekstremt rusten og så egentlig ut som noe som har ligget på havets bunn, men etter å ha begynnt å slipe med roterende stålbørste på luft fant jeg fort ut at det meste bare var overflaterust som forsvant fort. Jeg glemte å ta bilde av den før sliping, men to et når jeg var nesten ferdig med å slipe og et når den var lakkert. Jeg fikk ikke vekk all rusten, men den holder seg kanskje pen en stund og jeg har ihvertfall utsatt rustprossessen litt. Blendingslokket i enden av manifolden var rustet so mye at det gikk hull når jeg slipte. Lokket ble helt rengjort og så sveiste jeg på en 2mm stålplate på hver side. Til helgen satser jeg på og få tatt rusten på resten av motoren få montert manifolder og gassere. Redigert 24.Januar.2011 av Hokky (see edit history) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Brodern Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 (redigert) Håper på en haug med bilder :) Følger med på denne tråden. 70 tallsbåter er fine som snus :) Glemte å skrive at båten din ligner veldig på Nordkapp 21 King :) 17 foteren som vi kjenner heter jo Prince :) Redigert 24.Januar.2011 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Hokky Svart 24.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Jepp. Blir nok mer bilder ja. Kjekt at du følger med, Brodern. Da blir det jo også gøyere å poste oppdateringer i tråden. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Bearded Beast Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 (redigert) Men angående eksosmanifolden. Nå er det som kjent ikkje på utsiden de slites mest. Tør du bruke en manifold som er så tynn i godset du slipte hull med bare en stålbørste? Husk det er jo innvendig den ruster opp. Og når det kommer vann inn fra et rustgjennomslag er du tilbake til start igjen. For det er når - ikkje om, ved å bruke gamle eksosmanifolder i sjø. Det er litt sånn hvor lenge man tør før man bytter.. Redigert 24.Januar.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 (redigert) Glemte å skrive at båten din ligner veldig på Nordkapp 21 King :) 17 foteren som vi kjenner heter jo Prince :) King, er ikke det 22 foteren til Nordkapp da? 20 foteren heter vel Comtesse Skagerak har en utgave som er lik denne Fjorden Redigert 25.Januar.2011 av Marida (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Joda, 22 fot er den oppgitt til å være. Bare en liten skrivefeil. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Hokky Svart 25.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Men angående eksosmanifolden. Nå er det som kjent ikkje på utsiden de slites mest. Tør du bruke en manifold som er så tynn i godset du slipte hull med bare en stålbørste? Husk det er jo innvendig den ruster opp. Og når det kommer vann inn fra et rustgjennomslag er du tilbake til start igjen. For det er når - ikkje om, ved å bruke gamle eksosmanifolder i sjø. Det er litt sånn hvor lenge man tør før man bytter.. Jeg mistenker at blendingslokket (som rustet hull) og eksosbendet i andre enden er mye eldre enn selve manifolden, begge deler var ihvertfall betydelig mer rustskadet enn selve manifolden. Det jeg har klart å se av innsiden ser helt greit ut, det er jo ganske så tykt gods så varer nok lenge enda. Jeg kjøper eventuelt nytt bend viss det begynner og lekke. Blendingslokket er lett og lage nytt. Båten blir bare brukt til småturer og innaskjærs så jeg bekymrer meg ikke veldig for at det skulle oppstå en liten lekkasje. På sikt vil jeg nok bytte ut hele motoren med noe nyere og mer driftsikkert, selv om denne er ufattelig billig og enkel å skru på. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 25.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Idag har jeg bestillt tilbakeslags sperre til drevet fra drevdeler.se Er det noen som vet hvor kjapp de pleier å være med å sende? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 6.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Da var det montert ny tilbakeslags gummi på drevet så jeg kunne montere motoren uten å bekymre meg for at det skulle komme inn vann ved bølger osv. Jeg rev selvfølgelig ut gjengene til det ene feste til manifolden i toppen, men med er supersett fra Wurth kom det i nye gjenger på et blunk. Etter noen timer med montering ble det oppstart, og motoren startet på et blunk. Jeg varmkjørte motoren, alt virker så langt bra, men jeg må ha et oljebytte til for det er fremdeles litt rester av vann i oljen. Oppstart Jeg koblet tak av dynamoen før jeg filmet dette, den lagde grusome lagerlyder, så det må jeg få fikset. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
HenrikOrrskär Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Hei! Utrolig hyggelig lesning, hiver meg på ovenfor og gleder meg til updates, bilder og info om hva som blir gjort fremover Da min far var liten hadde de en slik båt som dette, sitter og blar litt i et prospekt fra den båten nå, så var veldig gøy at det dukket opp en flott tråd om en flott båt! Har hørt mange historier fra Fjord Olympic, eller "Olympicen" som de kalte den! En skikkelig klassiker du har! Stå på videre, og lykke til med arbeidet! Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Takker for hyggelig svar. Er det forresten noen som vet hva som er grunninnstillingen på Stromberg forgasserene? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 (redigert) Jeg fikk hjelp til forgasserene i en annen tråd.. Jeg gikk ned i båten idag og startet motoren for å varme opp oljen til enda et oljeskift, paranoid som jeg er etter tidligere MYE tull med kjølesystemet fulgte jeg rørene med hånden etter oppstart for å kjenne at den dro inn vann slik den skulle. Det gjorde den ikke.. Jeg begynnte å feilsøke og etterhvert fant jeg ut at den har problemer med å suge inn vannet, altså det er ikke impelleren (som var ny i fjor). Den suger fint fra en bøtte, da fungerer alt. Jeg hadde selv problemer med å suge inn vannet "manuelt" (med munnen ) det føltes som om jeg dro inn luft i tilleg til sjøvann. Det kom en skvett i ny og ne, men ikke nok. Har noen vært borti dette? Redigert 7.Februar.2011 av Hokky (see edit history) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 22.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2011 Jeg fikk hjelp til forgasserene i en annen tråd.. Jeg gikk ned i båten idag og startet motoren for å varme opp oljen til enda et oljeskift, paranoid som jeg er etter tidligere MYE tull med kjølesystemet fulgte jeg rørene med hånden etter oppstart for å kjenne at den dro inn vann slik den skulle. Det gjorde den ikke.. Jeg begynnte å feilsøke og etterhvert fant jeg ut at den har problemer med å suge inn vannet, altså det er ikke impelleren (som var ny i fjor). Den suger fint fra en bøtte, da fungerer alt. Jeg hadde selv problemer med å suge inn vannet "manuelt" (med munnen ) det føltes som om jeg dro inn luft i tilleg til sjøvann. Det kom en skvett i ny og ne, men ikke nok. Har noen vært borti dette? Båten er kommet på land i påsken og problemet funnet. Blåskjell! Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Som sagt kom båten på land onsdag før påske og etter en tur gjennom selv-vaskanlegget på Essostasjonen ved Oasen gikk turen videre til verkstedet der jeg jobber. Pga skrapene båten fikk da den slet seg i vinter bestemte jeg meg for å lakkere båten. Jeg bestemte meg for at den gamle tremasten ikke skulle på igjen, båten så yngre ut uten, så da tok jeg like godt å byttet ut de gamle håndrekkene som også var i tre til nye i aluminium. Ny fenderlist måtte også til. Kjøpte en mer firkantet type istedenfor den runde som sto på fra før. Da jeg monterte drevet og skulle se at alt var iorden oppdaget jeg at kjølingen fremdeles ikke var bra, så da var det ikke bare blåskjell altså. Etter litt feilsøking fant jeg ut at kjølerøret i drevet ikke var tett lengre, det var eiret istykker der hvor det går gjennom eksosen så da ble det blåst eksos inn i kjølesystemet. Drevet har sett sine bedre dager, men deledrevet har feil utveksling, så da kunne jeg ikke bruke det heller. Konklusjonen ble å borre hull i bunn av båten og montere kjølevannsinntak der. Enkelt og greit. Kalesjen jeg kjøpte i vinter ble også montert. Lørdag 30/04-2011 (i går) ble båten sjøsatt. Jeg har montert slike finner til 250kr fra Clas Ohlson på drevet, jeg var egentlig skeptisk til disse finnene jeg har hørt fra så mange at ikke hjelper i det hele tatt, men siden de selges så billig valgte jeg likevel å prøve siden jeg ikke har fått kjøpt ordentlige trimflaps enda. Resultat: Båten planet lettere og ved lavere turtall en før og den var også mer retnings stabil i lav fart. Dette var også første skikkelige prøveturen etter jeg byttet toppen på motoren i vinter, så det kan jo også være at motoren yter mer på mindre turtall enn den gjorde i fjor, men flapsene må no ha noe og si. Uansett, nå er sommeren her, håper været holder seg! Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2011 Monterte ny dynamo på motoren idag og ved oppstart så jeg at impellerhuset har begynnt å lekke. Det renner en del ut gjennom et hull i bunn av huset, jeg demonterte huset og det ser ut som en simmerring/o-ring eller lignende skal holde tett slik at vannet ikke kan følge akslingen som impelleren er festet på og innover mot vannpumpen. Jeg tror det må være her vannet kommer inn. Er det noen som vet om det er vanskelig å reparere dette? Motoren er en VP AQ130 (B20). Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Polarn Svart 3.Mai.2011 Del på Facebook Svart 3.Mai.2011 wow, det ble pen Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hokky Svart 5.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 wow, det ble pen Takk for det. Ang. impellerhuset. Jeg begynte for meg selv og demonterte, fant ut at det er satt enkelt sammen av 2 simmerringer og en aksling, 267kr senere har jeg byttet simmeeringene og er på vei i båten for å se om det er tett. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Retox_93 Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Hva slags arbeid gjorde du før du lakkerte? Lurer på å gjøre dette på min sjekta på grunn av utrolig mye riper og småskader.. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 5.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Hva slags arbeid gjorde du før du lakkerte? Lurer på å gjøre dette på min sjekta på grunn av utrolig mye riper og småskader.. Hadde båten på lakkverksted. Slipte med 120 og 180 korning. Sparklet alle hakk og sprikker med vanlig sparkel (beregnet på bil ja). Sprøytelakkerte med hvit 2 komp toppcoat fra biltema. Enkelt og greit.. men for en drittjobb Lykke til! Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 PENT! Fint arbeide du har gjort Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 5.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 PENT! Fint arbeide du har gjort Takk, det er godt med alt som er gjort og det gir en bedre følelse å være i båten nå en før. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.