Jump to content

Prosjekt tråd: Fjord 21 Olympic


Hokky

Recommended Posts

dsc00468.jpg

tilot meg og låne et bilde her inne - slik ser traversene ut til motorfester

sliper du rent og støper fast kan det neppe bli noen krise - her tar det opp krefter alle veier

men bakspeilet er nok det som får mest juling

 

 

syntes jeg skimter på bildet ditt at det er slike på din og men gjemt litt på bildene??

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke allverdens erfaring med plasting på gamle båter.

 

Men jeg tror kanskje det finnes litt nyttig info for deg på disse sidene:

 

http://horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm

 

Angående material for motorbukker. Dracoer har ofte innstøpt tørr eik i ca 4"- 4".

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

syntes jeg skimter på bildet ditt at det er slike på din og men gjemt litt på bildene??

 

Når du sier det så ser det faktisk slik ut på bildet ja. Dette må jeg se nermere på. :giggle::thumbsup:

 

Jeg har ikke allverdens erfaring med plasting på gamle båter.

 

Men jeg tror kanskje det finnes litt nyttig info for deg på disse sidene:

 

http://horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm

 

Angående material for motorbukker. Dracoer har ofte innstøpt tørr eik i ca 4"- 4".

 

Takk for fin link, her var det mye interressant. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg omsider fått av svinghjulskåpen, fikk låne en rubhall av en kamerat så jeg slapp å fryse ihjel utenfor huset hjemme.

 

Først prøvde jeg med wd40, varme, sleggehammer og dor på de 6 boltene som jeg slipte av hodet på da de ble rundet.

IMG693.jpg

 

Så oppdaget jeg at det var 3 huller til å terse av ringen med, men i to av hullene røk gjengene med en gang.

I det 3. hullet holdt gjengene en stund og det begynte å skje litt, men så lite at jeg nesten trodde det var innbildning.

IMG695.jpg

 

Etter å ha rotet på i flere timer uten å komme noen vei bestemte jeg meg for å bruke meisel og knuse ringen. Og det var absolutt løsningen.

Brukt ring er allerede i boks for noen få hundrelapper.

IMG701.jpg

IMG702.jpg

IMG703.jpg

 

Da var det bare å få av resten. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Les mye her inne på forumet så kommer motivasjonen, bare å stå på å komme deg på sjøen du også. eg har ikkje vært så flink dei 2 siste årene eg heller, nå har eg hoppa i det og litt til.

 

Blir bra på sjøen i år. Båten din er jo strøken, er jo bare å få inn motoren er det ikkje? eit par veker så er du klar.

 

Hvordan var det med den motoren du kjøpte? drev og motor i brukbar stand eller må du fikse den opp?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Drev og motor er bra ja. At båten er strøken er å ta hardt i, men utvendig er den veldig fin for alderen ja. Desverre tok en av høststormene i fjor å rev i filler presenningen som var over båten og et allerede slitent interiør er blitt enda mer lei seg. Det ser ut til at jeg må rive ut mesteparten og bygge opp igjen. Jeg var uansett ikke så fornøyd med en del av løsningene ombord så nå fikk jeg en grunn til å gjøre noe med det. Jeg flyttet båten hjem i hagen for noen dager siden så nå skal det endelig gå ann å få gjort litt. Jeg har et lite håp om å få den klar innen påsken 2015.. Vi får se :giggle:

 

Først og fremst må jeg vaske den ned invendig og få tørket den opp, så får vi se på sikt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Det er fin ståhøyde under kalesjen ja. Det ligger bilder av innredningen på første side i tråden, jeg liker ikke helt løsningen med toalettet og planen er å lage skikkelig toalettrom på sikt når jeg en dag starter opp igjen med prosjektet.

Redigert av Hokky (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for tipset angående posting av bilder. Flott prosjekt du holder på - jeg hadde nok valgt noe litt mer sjødyktig selv i dag, men det var slik at båtprosjektet fulgte med som en nisse på flyttelasset. Men kanskje den gamle Sportsmaster 15 HT er mer sporty enn man skulle tro ? Den har jo vist seg å være en langt bedre egnet som "fiskebåt" enn det jeg hadde forestilt meg, så den vil kanskje overraske positivt i grov sjø også ? Kommer nok til å ta den ut i ltt vind og bølger før opplag, bare for å teste.

Jeg hadde en skibsplast 14 sportsmann tidligere. Den var utrolig dårlig i bølger. Den hoppet og slo for ingenting, men jeg hadde kanskje på grensen stor motor på den. Jeg håper og tror at 15 foteren din er bedre.

Link to post
Share on other sites

Vi får se. Den hoppet ihvertfall skikkelig i kjølvannet til en av Kystverkets båter som lå og lekte seg med "full fart forover" utenfor hurtigbåtkaien i Kopervik. "Styrmannen" skulte litt skremt over skulderen da han  trodde jeg fulgte etter dem for å skjenne, men jeg skulle jo samme vei, og de hadde nok ventet en finger i været fra meg, men jeg er en fredsommelig fyr. Jeg har definert mine egne fartsgrenser i Kopervik - 8 knop fra Hurtigbåtkaien og inn til vippebroen, 5 knop inne i selve båthavnen. Det er fornuftige grenser. 30 knop fra en av Kystverkets arbeidbåter inne i havneområdet er litt på kanten...

 

En sesong med sportsmannen var ihvertfall nok for meg, den var jo alt for liten også, så da kjøpte jeg Fjord'en. Du vil nok ha en større båt etterhvert skal du se :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...