Jump to content

Prosjekt tråd: Fjord 21 Olympic


Hokky

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

En liten oppdatering på sensommeren.

 

Båt og motor har fungert greit, det har blitt noen dagsturer når været har vært bra. Motoren har fått seg en knekk på slutten, misstenker dårlige stempelringer e.l. Det kommer olje ut peilepinnen ved høyt turtall.

Så nå følger jeg med på finn etter et rimelig alternativ eller en delemotor. Hvis noen har en rimelig AQ130 (B20) tilsalgs så send meg gjerne en PM.

Link to post
Share on other sites

er ikkje store jobben å fikse dette, du får repsats til sjøvannspumpe, bytte deler (skruer,tetninger,oring,aksling og lagrer. koster vell ca 1400 kr hos volvo penta verksted, kan sikkert finnes billigere andre plasser.

 

Btw båten blei veldig pen.

 

Mvh Tom Erik

 

Sjøvannspumpen lekker minimalt nå, men det er selve motoren som nå har fått seg en knekk. Men takk for tipset uansett.

Link to post
Share on other sites

Takk for fine tilbakemeldinger folkens.

 

Noen som har tips om et billig og bra motor alternativ? Bensin eller diesel, spiller ingen rolle.

Det må bli en eldre brukt motor, jo billigere jo bedre, Har brukt opp oppsparte midler på hus, hage og motorsykkel så den helt store oppgraderingen får vente, men ønsker noe som kan vare noen sesonger uten for mye tull.

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=30299276

 

Veldig gode og slitesterke motorer. passer på 280/290 skjold ,men vil anbefale å kjøpe 290 skjold med powertrim + 290 drev med duoprop. men då er det kanskje ikkje så billig lenger, men den holder nokk mange år ;)

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=30299276

 

Veldig gode og slitesterke motorer. passer på 280/290 skjold ,men vil anbefale å kjøpe 290 skjold med powertrim + 290 drev med duoprop. men då er det kanskje ikkje så billig lenger, men den holder nokk mange år ;)

 

Mvh Tom Erik

 

Ja det er noe sånt jeg tenker på på sikt, men i første omgang tror jeg jeg må holde meg under 30.000kr helst med drev. Har sett mye gammelt til en billig penge, men er ukikker på om det er å kaste penger ut vinduet. Men i forhold til min aq130 (b20) er jo det meste nyere. Har lurt på en (b23) om jeg kommer over en billig, helst med ferskvannskjøling.

 

 

Båten ble skikkelig fin etter lakkering, kan jeg spørre hva en lakkering koster med sliping?

:thumbsup:

 

 

Jeg jobber på bilverksted (karosseri og lakk) og betalte derfor bare materiell og jobbet hele påsken.

Forsikringen betalte meg ut 24.000kr for å lakkere venstre side under fenderlist pga striper da båten slet seg nyttårshelgen så derfor tipper jeg at utvendig slip og lakk av en båt på denne størrelsen kommer på over 50.000kr. Vi driver med biler på jobben, og har derfor ikke priser på lakkering av båter.

 

Har hatt båten tilsalgs med 2009mod båthenger i sommer i tilfelle noen motorkyndige ville ha en rimelig båt som de ikke trengte å tenke på annet enn motoren på, men har faktisk ikke fått en eneste telefon, melding eller mail, så hvis folk synest 75.000kr er for mye for denne båten så skifter jeg heller motor selv og beholder den. Alt for mye arbeid lagt ned i den for å gi den vekk når jeg egentlig ikke ønsker å bli kvitt den. Lå den til salgs for det den har kostet meg med kjøp av båt og utstyr/materiell i forbindelse med oppussingen (uten arbeidstiden) i håp om raskt salg så jeg kunne kjøpe ny MC, men der tok jeg feil gitt.

 

Er det noen her med erfaring om hva en slik båt er verdt??

Redigert av Hokky (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da kom det som sagt i hus en 93mod. VolvoPenta AQ171C med 290 singel propell drev.

Så nå skal den gamle AQ130 motoren og 200 drevet ut og vekk.

 

Er det noen som har erfaringer med et slikt motorbytte så kom gjerne med tips og ideer til hva jeg må tenke på.

Hva må gjøres med f.eks motorfester osv.

 

Først og fremst skal motoren sjekkes og jeg skal iallefall ta en service med reg. reim skift før den havner i båten.

 

Bilder kommer underveis.

Link to post
Share on other sites

Siden høsten offisielt er her slenger jeg ut et par bilder fra i sommer og håper samtidig at det blir vær til å dra utpå i september også.

 

 

Hadde båten på hengeren i en tur midt i sesongen for å skifte eksosbelgen som hadde løsnet, jeg monterte samtidig de nye klistremerkene som jeg syns ble veldig fine på båten.

 

IMG393.jpg

 

 

 

Båttur ved Hjellestad og skjærgården utenfor.

 

IMG444.jpg

IMG448.jpg

 

 

 

Ligger også ut noen bilder her av den "nye" motoren

 

IMG466.jpg

IMG467.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...