HenrikOrrskär Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Må si det igjen, denne båten er virkelig en perle. Utrolig flott etter at den ble omlakkert og de nye klistremerkene satt som et skudd!! Nydelig og klassisk båt, må aldri finne på å kvitte deg med denne!! Lykke til med motorbytte ;-D Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Fantastisk flott båt du har her! Hvor kjøpte du klistremerkene? Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 (redigert) Fantastisk flott båt du har her! Hvor kjøpte du klistremerkene? Takk! Fant en nettside som leverte raskt og greit og jeg er veldig fornøyd med kvaliteten. Link til nettsiden Redigert 1.September.2011 av Hokky (see edit history) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 Må si det igjen, denne båten er virkelig en perle. Utrolig flott etter at den ble omlakkert og de nye klistremerkene satt som et skudd!! Nydelig og klassisk båt, må aldri finne på å kvitte deg med denne!! Lykke til med motorbytte ;-D Takk, jeg er veldig fornøyd med hva jeg har fått gjort, men føler det er mye igjen før den er slik jeg ønsker og da er det kanskje også i det minste laget. At den vil bli byttet ut med tiden er nok ganske sikkert. Jeg har i motsetning til deg ikke vokst opp i båten jeg har og har derfor ikke samme forholdet til den som jeg tror du har til din båt. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
volvo_penta_ Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Så ut som et ålreit firma dette, hvilken størrelse er merkene på båten din? Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 (redigert) Så ut som et ålreit firma dette, hvilken størrelse er merkene på båten din? Jeg mener de er 442mm x 152mm. På motsatt side klippet jeg av vikingeskipet og flyttet det på andre siden av bokstavene, ellers hadde det sett litt rart ut. Dette kan du se på de siste bildene jeg la ut, på bilde fra holmeturen ser du høyre siden. Redigert 1.September.2011 av Hokky (see edit history) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 Da var den gamle aq130 motoren med 200 drevet lagt ut for salg. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
HenrikOrrskär Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Du har nok helt sikkert rett, men var nok bare en måte å uttryk min begeistring på. At du aldri må kjøpe ny båt var vel en vel overdrevet saying! Men uansett artig prosjekt, kan umulig være mange av disse båtene igjen, så er et unikum!:) Var dieselmaskin aldri et alternativ? Hva tror du fart med ny motor blir? Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 2.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2011 Var dieselmaskin aldri et alternativ? Hva tror du fart med ny motor blir? Nyere dieselmaskin var vel det jeg egentlig ville ha, men pengene strekker ikke til akkurat nå og den motoren som står i holder ikke en sesong til uten overhaling av blokk. Jeg tenkte også litt på at jeg sannsynligvis ikke vil få igjen pengene hvis jeg selger den innen få år. Hadde jeg visst at jeg skulle ha båten i mange år hadde det jo ikke spilt noen rolle, det er jo bare innvestering i fritid. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 5.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2011 Da var båten kommet i hagen for vinteren og demontering av den gamle aq130 motoren kan påbegynnes. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 29.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2012 Den Gamle AQ130 motoren er snart ute (mangler bare litt løftehjelp) og jeg må begynne jobben med på passe til aq171 motoren. Er det noen som har gjort dette før og har noe erfaring evt. link til prosjekt tråd e.l. som omhandler temaet. Har søkt mye uten å finne noe serlig. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Superkul Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 (redigert) ble kjempefin båten din og med ny maskin blir det helt rått mere krefter og mindre skrangling hehe og lettere og få tak i deler husk på den gummileppa / tilbakeslags greia nå da Redigert 3.Februar.2012 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hokky Svart 3.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 ble kjempefin båten din og med ny maskin blir det helt rått mere krefter og mindre skrangling hehe og lettere og få tak i deler husk på den gummileppa / tilbakeslags greia nå da Takk jeg blir mer og mer fornøyd etterhvert som jeg ser resultat av arbeidet jeg gjør og det blir da mer og mer motiverende og jobbe videre med nye prosjekt på båten selv om jeg innimellom drømmer om å bytte den ut i seilbåt eller sjærgårdsjeep. Gummileppen fulgte med nye drevet Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 3.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Den gamle maskinen er kommet ut av båten og på europall så nå skal motorrommet renskes og shines opp. Aq130'en (b20'en) hadde ikke motorfester framme, den hang bare i hekken på båten, men aq171 maskinen er en del tyngre ser det ut til så jeg bør vel støpe noen fester i framkant. Er det noen som har erfaring med støping av motorfester? Hvordan jeg forsterker og hvilke materialer jeg skal bruke? Jeg er helt grønn på området og har søkt her på forumet etter tips. Jeg har funnet mange flotte motorrom til inspirasjon, men har ikke funnet noen framgangsmåte på hvordan jeg lager motorfester desverre. Kan jeg bruke disse universalfestene fra drevdelar.se mellom motoren og det jeg støper i bunn av båten? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 7.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 (redigert) Jeg prøvde å demontere siste resten av motor og drev idag, men jeg får ikke av svinghjulskåpen. Boltene rikker seg ikke og bolthodene begynner å rundes. Jeg har prøvd med varme (liten gassblåser fra Clas Ohlson). Er det noen som har noen erfaring med demontering av dette? Har et bilde av svinghjulskåpen. Boltene som holder den er skrudd inn fra utsiden rett bak selve drevet. Redigert 7.Februar.2012 av Hokky (see edit history) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Superkul Svart 7.Februar.2012 Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 går det ikke 2 bjelker / traverser langsmed i bunnen org??? bare og stable på evnt støpe/ forsterke disse kanskje bruke sånn mutterkløyver og få baket di litt rundt eller klyvd dem??? har sitti med dremmel nedi der en gang og det tok tid men muttern måtte gi tapt stor meisel og enhåndslegge - litt vulgært men noen ganger smetter den en mm rundt og løsner Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hokky Svart 7.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Nei det er ingen bjelker i bunnen. Hvis jeg skal støpe inn treklosser hvilket treverk brukes da? Bør jeg forsterke med en plate under klossene jeg støper slik at bæreflaten i bunnen blir større? Jeg har verken vasket eller ryddet motorrommet enda, så det ser ikke helt strøkent ut kan man si.. hehe. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Jori Svart 7.Februar.2012 Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Skal du bruke kåpen til noe da? Hvis ikke kan du bare slipe ned hodet på skruene. Alternativt varmer du skruene opp med sveisegass (til det nesten gløder) og banker på tappene innvendig i kåpen, da kommer de til å løsne, men andre ting kan også ryke samtidig. Du kan også varme på tappene i kåpen, da kommer det til å gi seg, men sikkert kåpen med. Ellers riktig som du sier at de gamle B20 ble veldig ofte montert kun hengende ikke med motorfester. Alle andre (større) motorer har motorfester inkl. B21/AQ120/140 og oppover. Jeg ville ha prøvemontert ny motor, for å så merke opp hvor de nye motorfestene må inn og deretter støpt/bygget opp eller hva som må til. Jeg kjenner ikke din båttype, men var også B30/AQ165/170 ett valg til den, vil det sikkert allerede være støpt monteringsrammer i bunnen av båten Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 7.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Motoren og drevet som sto i er solgt, så må få det helt ut. Jeg får evt. slipe vekk hodet på boltene, forsiktig varming og banking gikk ikke. Jeg er usikker på hvilke alternativer båten ble levert med, så vurderer og støpe ned en kryssfinerplate av noe slag for å forsterke bunnen på hver side, ca 40cm x 40cm tenkte jeg og så støpe inn noen brede klosser så jeg har litt å justere på når motoren skal i. Det holder vel å måle seg ut fra hekken hvor sånn ca motorlabbene kommer? Kan jeg skjere til en vanlig 4x4" trestokk fra vanlig byggeforetning og støpe inn til motorfestene og bolte motoren med treskruer/bolter? Eller hvordan gjøres det? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Jori Svart 7.Februar.2012 Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Du bør bruke impregnert materiale. Hva som er beste løsningen er ikke så lett å si, før man ser hvordan det ser ut og motoren du skal ha inn. Dimensjon på materialer kan du lettere bestemme da, men 4"X4" høres voldsomt ut 1,5"X3" er vel antakelig en bedre match, men dette må du måle opp som sagt. Du kan jo søke litt på nett å se hvordan dette er løst hos andre med samme båt :-). Dette får du til, og det høres ut som du er på riktig spor. Siden du skal ta vare på alt så ville jeg da ha slipt ned hodene på skruene og varmet de opp når du har tatt ut svinghjulskåpen. Da vil du ha igjen så mye av skruene at du kan varme rett på skruer, bruke rustløser og stor vannpumpetang, så gir de skruene seg. Sitér dette innlegget Link to post
Storø Svart 7.Februar.2012 Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 (redigert) Fjord 21' Olympic ble levert med enkeltinstallasjon, 4 cyl VP bensinmotorer, noen få også med AQ 150B/250 B. I 21' DC versjon ble det laget noen få med 6 cyl VP (Indenor) diesel ellers var det som i Olympic, kan ikke erindre at noen DC'er ble levert med 150 hk. Ved 6 cyl motorer ble det laget motorfundament for fremre motorlabber. To langsgående innstøpte trestykker. Husk å fjerne topcoat og bittelitt av laminatet i bunnen ved innstøpingen for å sikre godt feste til bunn. 21 november 1968 ble en Olympic med VP AQ 130A/250D testet og oppnådde 26,14 knop med fulle tanker, 3 personer og 90 kg "bagasje" ombord (ved 5150 OPM) Ved 4000 OPM var farten 17,98. Sommeren 1969 hadde vi en slik og det var en meget grei turbåt for en familie på 3. Redigert 7.Februar.2012 av Storø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Gikk en Fjord 21 på Øyern med Twin VP 115/100 for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 (redigert) lag en egen tråd og hør på selve høden fra bunnen til topp der du skal skru fast festene jeg har brukt galvaniserte treskruer til fester før vertfall eller let opp annonser med lik båt og hør målene mellom dragerne og høyden, sikkert en barmhjertelig som gidder og måle opp for deg ??? du har vel endel og gå på da motorlabber er justerbare - får sikkert lange skruer på dem og ... trenger ikke forsterke under dragerne di tar opp krefter helt fra akterspeilet og frem til første skottet/veggen?? vertfall slik det har vært org på di båtene jeg har hatt Redigert 8.Februar.2012 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hokky Svart 8.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Tusen takk for alle svar, her var det mange gode forslag og informasjon Jeg sliper av hodene på boltene så jeg får det ut av båten ihvertfall. Så blir det en real rydding og vasking av motorrom og deretter måling og planlegging av nye fester osv. Bilder kommer etterhvert. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
HenrikOrrskär Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Hei Hokky! Vurderer du å bygge en lydkasse rundt motoren også? Eller er det kanskje ikke plass? Men angående motorfestene så ville jeg anbefalt å ta en tur innom Selby og få noen gode tips til jobben. De vet godt hva de driver med, festene de støpte inn i båten vår ble veldig proft, og de ga klar beskjed at slik det var støpt før var helt krise. Så ikkje dumt å spandere en fem minutters prat med dem :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.