Jump to content

Meningsmåling: Hva mener du om KNBF's arbeid?

Mariell

Recommended Posts

Tja... en forutsetning for å stemme burde kanskje vært at man var medlem? Eller ihvertfall oppga om man var eller ei?.....Sitter mange rundtforbi som mener mangt og mye men forventer at "de andre" gjør noe...

Jeg har selv plaget Syvert & co med div. brev som han nok helt sikkert tenkte sitt om, vil jeg tro..... Men fikk nå svar og hvem jeg burde kontakte for å gå videre....

Det synes jeg var vel talt Syvert! :thumbsup:

Her må jeg få slenge meg på å :clap: :clap: :clap: (også til Mouche)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jepp! Vel talt Syvert. Nå blir dette her litt konstruktiv.

:cheers_wine:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg kunne forøvrig også tenke meg å få gratulere Jan med en fremragende og ektefølt innsats de årene han har sittet som Generalsekretær i KNBF. Du har utrettet mer enn mange har fått med seg. Jeg har også nytt å se de gangene du har vært på TV og forklart politikere at en spade er en spade. Takk for innsatsen i disse årene Jan H. Syvertsen :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takk for innsatsen i disse årene Jan H. Syvertsen :thumbsup:

Bifalles. Takk for en fremragende innsats Syvert.

Hilsen nyinnmeldt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Takk for innsatsen i disse årene Jan H. Syvertsen :thumbsup:

Bifaller gjerne.

Men fortell også de uopplyste seilfolkene her hva som skjedde mht. navnebyttet for noen år siden for nettopp å inkludere alle båtbrukerne. Det er noen her som ikke har fått med seg dette.

Og velkommen tilbake Syvert, men hold deg unna Mouche.

Gamle hunder med hofteproblemer kan glefse. :smiley:

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Helt enig med rem her ovenfor, og stor takk for lang og tro tjeneste

til Jan H. Syvertsen ( har vel skrevet noe av det samme i en annen tråd,

men en god ting tåler vel en reprise).

Forøvrig, ahamm, så kan du la være å mobbe lua mi, det biter ikke på likevel....... :thumbsup:

mvh

JanS/EIR

Redigert av JanS/EIR (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

:sailing:

Der er jeg helt uenig Bliss. Kongelig er noe av det viktigste Knbf kan ha i logoen, tar de vekk det ramler hele organisasjonen sammen. Det tror jeg Syvert er enig med meg i også.

Hei Contraband!

Nå tror jeg kanskje at jeg overrasker både deg og mange andre her inne, når jeg nå sier at jeg faktisk lenge har ment at KNBF bør fjerne "kongelig" i forbundsnavnet. Så lenge jeg var i jobben, kunne jeg ikke si det offentlig, men det er ikke ukjent for sentrale tillitsvalgte at jeg mener at en interesseorganisasjon som skal arbeide for alle båtfolk må ha et verdinøytralt navn. Det er flere her inne på BP som har sagt det samme. Jeg vet også at det er båtfolk som har sagt at de ikke vil være medlem i en "kongelig" organisasjon. Jeg mener også at "Kongelig Norsk" sender feil signaler om "høy sigarføring". Etter min mening bør forbundet snarest skifte navn til Norsk Båtforbund eller tilsvarende.

Når jeg først er igang, kan jeg jo røpe en hemmelighet til. Det er så mange som er opptatt av skipperluen min. Jeg kan betro dere at den luen brukes bare når det er en presse- eller TV-fotograf i nærheten. Det er nemlig den eneste måten å få med KNBF's logo på bildet eller på skjermen! Den luen bruker jeg sjelden eller aldri i noen andre sammenhenger. Så der slapp den katten ut av sekken også! :lol:

Hilsen Syvert :cheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

At organisasjonen skulle ramle sammen og "kongelig" skulle bli fjernet fra navnet er selvfølgelig det reneste vås.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Lurer på hva som hadde vært så mye værre i dag , om ikkke KN BF hadde gjort det de har gjort? Nevn noe vesentlig som folk utenfor oslofjorden har fått nytte av. Må med hånden på hjertet si at jeg ikke vet om en ting som har gavnet mitt båtliv , så belær meg.

Hei hifo,

Hvis du har lest mitt tidligere innlegg i denne tråden, så ville du se at at KNBF fikk fjernet momsen på båtplasser, både i båtforeninger og i gjestehavner. Det kommer trolig også deg til gode? Og pengene du sparer er trolig langt mer enn kontingenten til KNBF... Dette kommer desssuten alle båtfolk til gode, både seilere, motorbåtfolk, og ikke-medlemmer og uavhengig av hvor de bor i landet!

Så har vi dette evindelige maset om Oslofjorden. Faktum er at KNBF er dårligst stilt når det gjelder medlemskap i Oslofjorden, sett i forhold til antall båtforeninger og antall båter. Den største tilslutningen har KNBF faktisk på Vestlandet og i Nord-Norge!

Bøyeprosjektet er også nevnt i denne tråden. Hittil er det lagt ut bøyer i Nord-Norge, Midt-Norge og på Vestlandet. Det er ikke lagt ut en eneste bøye i Oslofjorden! Det er også en helt klar forutsetning fra KNBF at bøyene skal kunne brukes av alle, uavhengig av medlemskap i KNBF!

Noen fordeler av KNBF's arbeid har du nok, hifo, om du vil innrømme det eller ei...

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Når jeg først er igang, kan jeg jo røpe en hemmelighet til. Det er så mange som er opptatt av skipperluen min. Jeg kan betro dere at den luen brukes bare når det er en presse- eller TV-fotograf i nærheten. Det er nemlig den eneste måten å få med KNBF's logo på bildet eller på skjermen! Den luen bruker jeg sjelden eller aldri i noen andre sammenhenger. Så der slapp den katten ut av sekken også! :lol:

Hilsen Syvert :cheers:

Det er nå en gang slik at mange mannfolk gjerne mister litt av det naturlige UV-filteret man har på toppen ganske tidlig i livet. Da blir det kompensert med hodeplagg av ymse slag. Noen bruker caps, andre bruker skipperlue. Selv er jeg heldig å har beholdt det naturlige filteret, men at noen bruker skipperlua og samtidig også viser sin tilhørlighet til KNBF ved å ha merke der, det synes jeg bare er flott. Enkelte kler dette hodeplagget rett og slett(oftest de som har fått noen år på baken). Når det er sagt må jeg si at jeg fikk meg en skikkelig god latter av dette innlegget. Et rent praktisk trekk for å få med logo på bildet/skjermen :lol:

Det å fjerne "Kongelig" i navnet synes jeg både ny Generalsekretær Reidar Kjelsrud og andre tillitsvalgte i KNBF skal merke seg. Det vil etter min mening være et "sjakktrekk" og vil helt sikkert, om det følges opp med god kommunikasjon rundt endringen, ha en meget positiv effekt når det kommer til å favne bredere blant båtfolket ! Flere vil nok kunne assosiere seg med og fatte en større interesse for et f.eks. "Norsk Båtforbund" :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Veldig bra, Syvert. Synes også at "kongelig" er utdatert og koble monarkiet til båtlivet høres veldig gammeldags ut. (Selv om kongen er en habil seiler.) Når det gjelder hodeplagg: Finnes det caps med KNBF logo? Jeg hadde kanskje gått med en sånn...

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hei hifo,

Hvis du har lest mitt tidligere innlegg i denne tråden, så ville du se at at KNBF fikk fjernet momsen på båtplasser, både i båtforeninger og i gjestehavner.

Det var sikkert flott Syvert, men er det en fordel med merverdiavgift på grønnsaker og et fritak for parkering av båt? Ble kosmetikk billigere når MVA ble fjernet for denne varegruppen, eller styres prisen av tilbud og etterspørsel?

Jeg har ikke så veldig god greie på hva KNBF driver på med av fanesaker, men jeg registrerer at veldig mange båter som settes på markedet ikke tilfredsstiller kravene. Var dette et tema på det historiske Båttinget i Trondheim?

Har dere et referat til medlemmene fra dette møtet som forteller hva Sjøfartsdirektoratet, Norboat, forsikringsselskapene og klasseselskapene mener om dette temaet?

Når Norboat og ev. dere tar dette på alvor så melder jeg meg inn båpde her og der, ja det kunne til og med tenkes at jeg begynte å arbeide i fritidbåtbransjen igjen.

Det var sikkert flott Syvert, men er det en fordel med merverdiavgift på grønnsaker og et fritak for parkering av båt?

Mva fritak for frukt og grønnsaker er absolutt på sin plass.

Men det er vel Bondeorganisasjonene og ikke KNBF's sin oppgave å kjempe for det?

I min hjemmehavn, ble det først ett påslag på 23% (var vel mva da). når Mva bortfallt. Ble alt refundert.

23% er ikke kosmetisk.

Ligger i privat komersiell båthavn.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det er nå en gang slik at mange mannfolk gjerne mister litt av det naturlige UV-filteret man har på toppen ganske tidlig i livet. Da blir det kompensert med hodeplagg av ymse slag.

Min bestefar tvinnet hjørnene på lommetørklet og la det på issen. Når vi kjøpte skipperlue til han så synes vi det så litt rart ut i begynnelsen, men vi ble vant med det.

Den som ble mest glad for gaven var nok min bestemor.

Jeg merker at tiden nærmer seg hvor jeg må ta stilling til hvilken løsning jeg vil ha. :yesnod:

Mva fritak for frukt og grønnsaker er absolutt på sin plass.

Men det er vel Bondeorganisasjonene og ikke KNBF's sin oppgave å kjempe for det?

Poenget var ikke å starte en diskusjon rundt merverdiavgift, men heller å tenke litt gjennom det Alfred sier.

At KNBF har en heiagjeng blant en passiv tvungen medlemsmasse er ingen fordel for KNBF etter min mening. Medlemmene må bli mer konstruktivt kritiske for at KNBF skal kunne utvikle seg til å bli det forbundet båtfolk ønsker seg.

Fanesaker kan fort bli krevende, og ofte er tilfredsstillelsen til den som klarte å fullføre prosjektet større enn den reelle nytteverdien. Å velge sine egne saker er rett og slett ikke lurt i en rekke sammenhenger.

At KNBF har en heiagjeng blant en passiv tvungen medlemsmasse er ingen fordel for KNBF etter min mening. Medlemmene må bli mer konstruktivt kritiske for at KNBF skal kunne utvikle seg til å bli det forbundet båtfolk ønsker seg.

Skjønner at du tar opp dette selv om det er litt utdiskutert i en annen tråd, men du må huske at disse passive medlemmene heller ikke er spesielt aktive i båtforeningssammenheng.

Dette er båteiere som neppe lar seg inspirere til noe som helst. De har båt, pusser den, går sin dugnad/vakt, bruker båten og er generelt fornøyde med at andre engasjerer seg for dem(den som tier samtykker).

Denne "heiagjengen" du refererer til er båteiere som bruker mye av sin tid også til foreningsarbeid og gjennom det tydeligere ser fordelen av et forbund som kan samle dem om best mulige vilkår både for foreningene og båtlivet. At KNBF har skjønt dette og åpnet for kollektivt medlemskap, vil jo gjennom økt antall medlemmer gi dem større slagkraft.

Jeg tror ikke motstanden hos de "passive" medlemmene er spesielt stor....heller motsatt(mitt eget inntrykk).

En ting som jeg tror ingen så langt har nevnt, vedrørende kollektivt medlemskap.

Kollektivt medlemskap koster så vidt jeg vet 150 kroner.

Personlig medlemskap koster 300,-

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Skjønner at du tar opp dette selv om det er litt utdiskutert i en annen tråd, men du må huske at disse passive medlemmene heller ikke er spesielt aktive i båtforeningssammenheng.

Dette er båteiere som neppe lar seg inspirere til noe som helst. De har båt, pusser den, går sin dugnad/vakt, bruker båten og er generelt fornøyde med at andre engasjerer seg for dem(den som tier samtykker).

Hva er det som trengs å endres så voldsomt da, som trenger et slikt engasjement at vi behøver en landsomfattene forening i Oslo til å hente hundretusener av kroner hvert år fra båtforeninger fra Vadsø til Lindesnes?

Selv trives jeg ute i skjærgården med båten min, tar en overnatting i ny og ned på holmene, som jeg også gjorde med mine foreldre på 70 tallet, og jeg kan ikke se at båtlivet idag er slik at jeg absolutt trenger en stor forening, med selveste Kongen som beskytter, til å gi mitt båtliv det innholdet jeg ønsker!

KNBF må holde på så mye de ønsker for min del, men jeg må si at i mine noenogførti leveår har jeg kun sett "dem" på messa i Lillestrøm, og kan ikke sette fingeren på noe i mitt båtliv som KNBF har beriket på noen som helst måte. Men det er sikkert mange som trives med en slik organisasjon (de har jo fine luer da), og jeg skal ikke være en av dem som ønsker å ta fra dem den gleden.

Men jeg betaler min kontigent til båtforeningen, og lar det være med det.

Jeg har også lyst til å nevne en annen ting,

Når man ser på KNBF er det naturlig å tro at jo flere medlemmer jo sterkere slagkraft. Det skal ikke undervurderes, men på den andre siden, KNBF er det eneste forbundet som representerer brukerne i Norsk fritidsbåtliv og det gjør at både media og politikere benytter de som høringsinstans uten spesielt å se på om det er 20 eller 100.000 medlemmer. De blir altså "hørt" uansett.

Slik sett burde de som har sterke meninger om fritidsbåtlivet og ambisjoner om å bli hørt, enten satse på en politisk karriere, eller jobbe seg oppover i KNBF systemet, gjerne med utspring i en båtforening.

Det er nå opp til deg Nøtterøy, alle som ikke er medlem har sikkert en lignende "gjennomtenkt" begrunnelse. Men det er tross alt slik i denne verden at skal en få til noe av betydning, må en dra sammen, og da er en forening den praktisk måten å gjøre det på.

Som langturnseiler har jeg ved flere tilfeller hatt god hjelp fra KNBF, og betalere de små kronene for medlemskapet med glede.

For øvrig er jeg enig i at en gjerne kan sløyfe den royale delen i navnet, noe som lett blir forvekslet med den indre oslofjordforeningen KNS, noe som er for flaut.

Bøyeprosjekt er svært bra og det bør en bare gå videre med, miljøvennlig og betryggende fortøyning. I Tyrkia hvor båten vår er nå, arbeider de også med ett bøyeprosjekt langs Middelhavskysten, noe som fungere veldig bra. Ønsker KNBF lykke til videre i sitt arbeid for båtfolket og håper at mange deltagere på BP støtter dem.

At organisasjonen ramle sammen og "kongelig" skulle bli fjernet fra navnet er selvfølgelig det reneste vås.

Hvorfor mener du det ? Det er nok ikke uten grunn at landsmøtet enstemmig besluttet å beholde Kongelig. Dette har med god tradisjon å gjøre. Jeg tror i likhet med Knbf at navn endring igjen bidrar mere til å skade enn å gavne. Dog Rem etter mitt syn bidrar ikke slike svar til en konstruktiv debatt.

Ellers kunne det kanskje på sikt være nyttig å slå sammen Knbf og Kns. Det burde kunne være en fordel med størst mulig organisasjon når en diskuterer med myndighetene. Er klar over at dette har vært diskutert før men tror ikke jeg har fått med meg årsaken til at det ikke lot seg gjennomføre ?. Kanskje Syvert kort kunne forklare hvorfor. Jeg mener han åpnet for dette allerede i 2007.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...