Jump to content

Meningsmåling: Hva mener du om KNBF's arbeid?


Mariell

Recommended Posts

Hei Ole Petter,

Her tar du opp en sak som har vært prioritert i KNBF i mange år. Det siste som har skjedd er at Norge mistet sin representasjon i ISO TC-188, som er det organet i International Standardisation Organization (ISO) som arbeider med internasjonale sikkerhetsstandarder for fritidsbåter, fordi dette ikke ble prioritert i Sjøfartsdirektoratet. KNBF tok problemet opp med Ingjerd Schou (H) som sendte et et brev til nærings- og handelsminister Giske om saken. Det kom det kjapt et pålegg til Sjøfartsdirektoratet fra Giske om å sørge for at representasjonen i ISO gjenopptas snarest. Det skal i disse dager holdes et møte hvor premissene for dette viktige sikkerhetsarbeidet skal avklares.

Jeg håper KNBF lykkes, selv om jeg ikke kjøper oppskriften som for meg er den gode gamle unnskyldningen for at ingen lykkes med oppgaven.

 

Min konstruktive kritikk er GLEM DET, for Norge har aldri vært på etterskudd vedrørende nevnte problem som følge av at vi for et par år siden sluttet å sende en representant til TEK-188. Informer medlemmene om den faktiske tilstanden så ordner dette seg selv Syvert.

 

Det er jo det som er fordelen med et forbund kontra å være alene. Lag et system hvor kopi av avviksrapportene kan sendes, og hvor rapporten garantert kommer i en postkasse og ikke i en bosskasse på sjo så er mye gjort.

 

Jeg skal oppfordre alle båtfolk om å sende en kopi av rapporten til dere hvis jeg gidder å påta meg tilsynsarbeid i fremtiden. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ole Petter,

Her nytter det ikke med "lettvinne" løsninger! Jeg vil gjerne minne deg om to viktige forhold:

1. Dette er og blir Sjøfartsdirektoratets ansvar! Pengene til dette arbeidet må budsjetteres av Sjøfartsdirektoratet. Båtkonstruktør, siv. ing. Eivind Amble har nedlagt en fantastisk innsats gjennom mange år i TC-188 og har til og med brukt av private midler for å opprettholde arbeidet. Eivind er nå over 70 år og brenner fremdeles for dette arbeidet, men nå er det på tide at Sjøfartsdirektoratet tar ansvar!

2. Jeg er ikke lenger ansatt i KNBF og har ingen innflytelse på hva nåværende ledelse gjør eller prioriterer, og det skal jeg heller ikke ha! Min tid i KNBF er og blir historie!

Hilsen Syvert :smash:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Ole Petter,

Her nytter det ikke med "lettvinne" løsninger!

Enig.

Det er tragisk at Eivind ikke får mer hjelp til å få oppleve resultater av det han arbeider med.

Tenk om vi hadde visst hvor mye mangler det er på båtene

Norsk handikapp forbund går i dag ut i media med en sak for en av medlemmene sine som de mener han ikke får det de har krav på.

Link to post
Share on other sites

Enig.

Det er tragisk at Eivind ikke får mer hjelp til å få oppleve resultater av det han arbeider med.

Tenk om vi hadde visst hvor mye mangler det er på båtene

Norsk handikapp forbund går i dag ut i media med en sak for en av medlemmene sine som de mener han ikke får det de har krav på.

Hei igjen Ole Petter,

Jeg er helt enig i din kommentar om Eivind Amble. TC-188 er sammensatt av høyt kvalifiserte folk fra sjøfartsnasjoner over hele verden. Jeg har selv deltatt i ISO-møter, og jeg kan forsikre både deg og andre om at dette meget kompliserte arbeidet er ingen jobb for amatører! Gjennom mer enn 20 år i ISO har Eivind kjempet gjennom flere sikkerhetsstandarder som har stor betydning for sikkerheten for båtfolk i nordiske farvann. Han nyter meget stor respekt i ISO-systemet. Det er rett og slett uforståelig at Sjøfartsdirektoratet ikke vet å verdsette hans innsats, kompetanse og erfaring og bruke den i en overgangsfase, eventuelt som rådgiver for nye folk som nødvendigvis må bruke år for å opparbeide en flik av den kompetansen som Eivind har. Men mot byråkratiet kjemper selv bindersen forgjeves...

Hilsen Syvert :sweat:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg er personlig medlem (eller hva det nå heter) i MNBF og må innrømme at jeg ha forsømt meg ved ikke å lese på hjemmesiden på aldri så lang tid. Nå har jeg lest nettsiden og abonnert på nettnytt fra avdeling Vestfold, og føler meg betydelig oppdatert :yesnod: anbefales.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

HMF årsmøte.

Attn.: Jan Helge Syvertsen

Alle burde forstår når jeg sier følgende: jeg er kjent med at på Årsmøte var presidenten i KNBF med i ”organiseringen/ tilrettelegging”… i tillegg ble organisasjonssekretæren i KNBF invitert til Årsmøte. De fremmøtte var i hovedsak ”reke-fest-venner” av Hr President. Demokrati? Jeg forutså situasjonen og anmerket i mitt forslag om utmelding at jeg hadde ikke store forventninger til flertall. Men det er vel du, Jan Helge som har noe av skylden…du anmodet meg til å fremme forslag om kollektiv utmelding i Båtliv etc. Jeg nevnte ditt navn i forslaget!. Dette var et forsøk på å gjenvinne litt tillit i KNBF… Uff da…Jeg burde ikke tatt ditt råd seriøst! Siden du nå kjenner til resultatet så kjenner du vel hele opplegget?

Link to post
Share on other sites

No har Alfred Sælid fått viljen sin når det gjelder utmelding av KNBF,fint han er fornøyd. Men no bør vi båtfolk tenke fremover når det gjelder

fremtiden for båtfolket.Det er ingen tvil at det vil komme tøffe reguleringer i fra myndighetene i årene som kommer,som(miljøkrav,hastighets-

begrensninger,skjerpede krav til nautisk kompetanse,høye drivstoffpriser,osv.

Har båtfolket ingen interesse organisasjon ER løpet kjørt,ingen må tro noe annet.Derfor er det viktigt å støtte opp om KNBF slik at dei kan bli

mest mulig slagkraftige i mot myndighetene,så oppfordringen er til alle båtfolk meld dere inn i KNBF snarest.

Link to post
Share on other sites

Anser du miljøkrav,hastighets-begrensninger og skjerpede krav til nautisk kompetanse som noe du vil KNBF skal kjempe imot med dine penger?

 

Vi snakker selvsagt om urimelige lovforslag og begrensninger som vil påføre båtbrukere stadig flere problemer,ikke konstruktive lovforslag

som vil føre til forbedringer i båtlivet.Det er her KNBF kommer inn som en aktør for båtbrukere.

Når byråkratene får kjøre løpet og gjerne med innspill i fra andre pressgrupper som ikke har båtfolkets ve og vel i tankene kan vi risikere

mange skadelige lovforslag.

Dere husker for noen dager siden uttalte representanter for flyselskapene at den Norske fritidsbåt flåten slipper ut langt mer co2 en flytrafikken,

dette i et forsøk på å skaffe seg et miljø alibi på bekostning av andre,i dette tilfelle fritidsbåtene.

I dag gjelder en ting når det kommer til å bli hørt og det er spisse albuer.

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når byråkratene får kjøre løpet ....

 

Det er vel politikerne som kjører løpet og lar byråkratene utrede saken etter det jeg har fått med meg så kanskje man bør delta ved valgene, eller enda bedre stille sin kompetanse, fornuft, engasjement til den gode sak og arbeidskapasitet til disposisjon? :rolleyes:

Det er jo ikke så lenge til et valg og fartsgrensene til sjøs settes vel lokalt så vidt jeg vet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hæ?!? Nei, det har jeg ikke fått med meg. Hvem sa dette? Når og hvor (på TV, radio, avisa?)?

 

 

Jeg hørte det på radioen en tidlig morgen,og da fokuserte de på fritidsbåter spesielt og ikke andre sektorer. Se link.

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/miljo/110203/–-gressklippere-og-traktorer-slipper-ut-mer-co2-enn-fly

Link to post
Share on other sites

Innlegg nr 111: No har Alfred Sælid fått viljen sin når det gjelder utmelding av KNBF,fint han er fornøyd.

 

Beklager, jeg er ikke helt fornøyd.... KNBF krever at båtforeningen jeg tilhører skal fortsatt betale kontingent for meg. Dette viser en arroganse og grådighet som jeg ikke trodde var mulig å prestere. Man kan stille spørsmålet: "er det riktig å betale for en vare eller tjeneste som ikke finnes"? Jeg har vært på møte med KNBF. Jeg satte opp følgende vurdering: Dersom alle i båtforeningen velger å melde seg ut enkeltvis, slik de nå har anledning til, vil båtforeningen fortsatt måtte betale for alle utmeldte. Hvor er logikken i denne type "bevist svindel"? Dette ble ikke kommentert.

se forøvrig litt mer info om møte under DEBATT / www.batliv.com

mvh

Alfred Sælid

Link to post
Share on other sites

HMF årsmøte.

Attn.: Jan Helge Syvertsen

Alle burde forstår når jeg sier følgende: jeg er kjent med at på Årsmøte var presidenten i KNBF med i "organiseringen/ tilrettelegging"… i tillegg ble organisasjonssekretæren i KNBF invitert til Årsmøte. De fremmøtte var i hovedsak "reke-fest-venner" av Hr President. Demokrati?

 

Forrige gang var det feil at presidenten i KNBF satt som ordstyrer, denne gangen hadde de valg en annen for at du ikke skulle føle ordstyrer som inhabil. Selv har jeg ikke vært på disse "reke-festene", men så mye vet jeg at det møter ikke 52 stykker på de festene. At du lider av en tro om at "alle som ikke er med deg er mot deg" synes ganske klart, men at folk ikke slutter opp om ditt forslag får du ta som det det er:

De ønsker at HMF skal være kollektivt medlem av KNBF !

En annen ting som du ikke vil kommentere er om du har fått fratrekk på din giro som følge at du ikke vil stå i registeret til KNBF. Dette vet jeg positivt at du ikke får, så slik sett er du med og betaler du også.

 

Jeg trodde faktisk ikke du skulle synke så dypt at du antyder diktatoriske prinsipper i en båtforening som har skiftet ut nesten hele styret på 2 år ! Dessuten så har jeg nok hørt at det i all hovedsak var deg som drev lobbyvirksomhet i forkant av dette årsmøtet, men jeg har også hørt at du ikke akkurat fant "tonen" med så mange......til ettertanke kanskje.

Jeg håper du kan legge saken død nå, så kan vi heller diskutere polish og bunnstoff til våren :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte det på radioen en tidlig morgen,og da fokuserte de på fritidsbåter spesielt og ikke andre sektorer. Se link.

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/miljo/110203/–-gressklippere-og-traktorer-slipper-ut-mer-co2-enn-fly

 

Jøss, det var litt overraskende info! Med tanke på hvor mange flyavganger det er i landet daglig, og hvor mye fuel det går med for å holde et stort fly i lufta, så var det litt overraskende for meg at flytrafikken innenlands bare står for sju prosent av utslippene, mens veitrafikken utgjør hele 59 prosent.

 

At skipstrafikk og fiskeriflåte står for store utslipp er jo ingen hemmelighet, men at anleggsmaskiner, traktorer, fritidsbåter, snøskutere, gressklippere, motorsager og andre "småting" står for dobbelt så store utslipp som innenriks flytrafikk var shocking :eek:

Link to post
Share on other sites

attn.: motor

Den kollektive "plattformen" i KNBF er ikke lenger tilstede! Min utmelding konstaterer det ! Nå kan alle kollektivt påmeldte melde seg ut ved å sende melding til KNBF. Utmeldingen fordrer ingen begrunnelse.

mvh

Alfred Sælid

Her blander du kortene. Den kollektive "plattformen" er like mye til stede som før.

Forsjellen er bare at din plass tidligere plass i registeret nå er anonymisert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...