Jump to content

Meningsmåling: Hva mener du om KNBF's arbeid?


Mariell

Recommended Posts

Den luen bruker jeg sjelden eller aldri i noen andre sammenhenger. Så der slapp den katten ut av sekken også! :lol:

 

Den tipper jeg noen av gamlegutta, både med og uten dårlig hofte, satte i vrangborden (som det heter!)? :giggle:

 

Og når det gjelder kongelig, eller ikke, så er jeg på "parti" med Contraband, men har for lengst innsett at ekte båtfolk ikke liker det kongelige, spesielt ikke i navnet på KNS, trolig basert på fordommer og manglende kunnskap, dem om det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke så veldig god greie på hva KNBF driver på med av fanesaker, men jeg registrerer at veldig mange båter som settes på markedet ikke tilfredsstiller kravene. Var dette et tema på det historiske Båttinget i Trondheim?

Hei Ole Petter,

Her tar du opp en sak som har vært prioritert i KNBF i mange år. Det siste som har skjedd er at Norge mistet sin representasjon i ISO TC-188, som er det organet i International Standardisation Organization (ISO) som arbeider med internasjonale sikkerhetsstandarder for fritidsbåter, fordi dette ikke ble prioritert i Sjøfartsdirektoratet. KNBF tok problemet opp med Ingjerd Schou (H) som sendte et et brev til nærings- og handelsminister Giske om saken. Det kom det kjapt et pålegg til Sjøfartsdirektoratet fra Giske om å sørge for at representasjonen i ISO gjenopptas snarest. Det skal i disse dager holdes et møte hvor premissene for dette viktige sikkerhetsarbeidet skal avklares.

På den annen side kan man stille et spørsmål ved den praktiske nytteverdien så lenge Sjøfartsdirektoratet sier at de ikke har ressurser til å kontrollere at regelverk og standarder følges. Også bransjen selv er enig at dette er et problem fordi "juksemakere" i bransjen ødelegger også for de seriøse båtprodusentene. Dette er for øvrig et område hvor Reidar Kjelsrud har helt spesiell kompetanse fra sin jobb i Veritas hvor nettopp fritidsbåtsikkerhet var hans arbeidsfelt.

Når det gjelder informasjon om KNBF's virksomhet, båttingprotokoller, arbeidet i forbundets 6 regioner etc. etc. etc. finner du informasjon i pøser og spann på www.knbf.no

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det er nå opp til deg Nøtterøy, alle som ikke er medlem har sikkert en lignende "gjennomtenkt" begrunnelse. Men det er tross alt slik i denne verden at skal en få til noe av betydning, må en dra sammen, og da er en forening den praktisk måten å gjøre det på.

 

Mulig det, men mitt poeng gjennomtenk eller ei, er at jeg har aldri hatt noe særlig å klage på når jeg er ute i skjærgården, med unntak av været i ny og ne kanskje. Derfor har heller aldri KNBF vært det minste aktuellt for hverken meg eller noen av mine forfedre, datert tilbake til Bolærne rundt 1750 (kan ikke være helt sikker forresten).

Poenget er at båtliv for meg er rekreasjon, ikke springbrett for politiske ambisjoner i en eller annen forening/sekt/gutteklubb grei.

 

Derimot er beslutningen om medlemskap i redningstjenesten godt gjennomtenkt, for der ser jeg en reell nytte.

Link to post
Share on other sites

Ellers kunne det kanskje på sikt være nyttig å slå sammen Knbf og Kns. Det burde kunne være en fordel med størst mulig organisasjon når en diskuterer med myndighetene. Er klar over at dette har vært diskutert før men tror ikke jeg har fått med meg årsaken til at det ikke lot seg gjennomføre ?. Kanskje Syvert kort kunne forklare hvorfor. Jeg mener han åpnet for dette allerede i 2007.

 

Nå er vel KNS en seilforening organisert under idrettsforbundet, mens KNBF er et forbund som organiserer et antall båtforeninger. Tror sammenslåing av disse har like lite for seg som en sammenslåing av skiskytterforbundet og f.eks Fjellhug/Veriede - Hyen skiklubb.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grei kommentar fra tufff. Om noen er fordomsfull i forhold til KNS eller realitetsorientert kan vel diskuteres, men siden KNBF er en forening for "alle typer båtfolk" over hele landet så kan det det være viktig å markerer slik at det ikke oppstår noen missforståelser.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel KNS en seilforening organisert under idrettsforbundet, mens KNBF er et forbund som organiserer et antall båtforeninger.

 

Trodde at man også kunne bli personlig medlem i KNBF også, i allefall virker det slik på deres hjemmesider og det antall medlemmer her som flagger sin nylige innmeldelse? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er godt å se at Syvert er aktiv på båtplassen.

 

Etter mitt syn har KNBF vert viktig og vil også være det i fremtiden. KNBF burde likevel bli langt mer aktiv i forhold til å synliggjøre hvilke saker de fronter, når så mange ikke er klar over hva KNBF gjør taler vel det for seg selv.

KNBF blir spurt, og lyttet til, i mange sammenhenger, det må vi båtfolk merke oss.

Så er man gjerne ikke enig i alt KNBF gjør, men totalt sett har vi stor glede av at de finnes. :thumbsup:

 

Et lite hjertesukk....KNBF burde gjennom Norske Sjø burde også sørge for at Norske Sjø hadde forsikring også for fritidsbåter som var i bruk i vinterhalvåret. Ja jeg er klar over at du kan forsikre båten hele året, men tar du inn vann fordi du har kollidert med en isklump får du det ikke dekket, i motsetning til hvis du har kollidert med en stokk f.eks.

 

Hva som rører seg under skipperlua, eller om det ikke er er lue på den aktuelle skallen, synes å være av langt større interesse enn om det er skipperlue på, med eller uten KNBF emblem.

 

Men når først lua er nevnt, den er en del av kystkulturen langs store deler av kysten. Hvis jeg ikke tar feil er den en del av kystdrakten.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg ønske noe konkret vil det være at KNBF engasjerte seg mere tydelig i miljørelaterte tiltak samt god markedsføring av disse. Ett eks på slik gode tiltak er å legge ut fortøyningsbøyer, det tar hensyn til sjøbunnen og de som lever der :). Jeg tror vi henger litt etter i forhold til f.eks. Sverige, og myndighetene trenger kanskje noe drahjelp fra oss båtfolk, noe vi selv vil skåre på ..på sikt.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle jeg ønske noe konkret vil det være at KNBF engasjerte seg mere tydelig i miljørelaterte tiltak ...

 

Jeg tror det er prinsipiellt vanskelig for KNBF å fronte noe annet enn direkte interesser til båteiere, det vil si lommebok og helt opplagte rammebetingelser.

 

Vi båteiere er veldig forksjellige mennesker ellers. Blant oss finnes det kapitalister og sosialister, Ateister og Kristenfolk, Miljøfreaker og FrP-tilhengere. Hvis KNBF blir "Båt og miljø", eller "Båt og Avholdspolitikk" eller noe annet "Båt og ..." vil de fort miste en del av medelemsmassen de ønsker å representere.

 

Jeg syns KNBF skal holde seg til bare båt og verne om friheten å kjøre og bruke båt til alle krinkelkroker av landet vårt, samt å holde kemneren på armlengdes avstand.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Trodde at man også kunne bli personlig medlem i KNBF også, i allefall virker det slik på deres hjemmesider og det antall medlemmer her som flagger sin nylige innmeldelse? :confused:

 

Skulle jeg ønske noe konkret vil det være at KNBF engasjerte seg mere tydelig i miljørelaterte tiltak samt god markedsføring av disse. Ett eks på slik gode tiltak er å legge ut fortøyningsbøyer, det tar hensyn til sjøbunnen og de som lever der :). Jeg tror vi henger litt etter i forhold til f.eks. Sverige, og myndighetene trenger kanskje noe drahjelp fra oss båtfolk, noe vi selv vil skåre på ..på sikt.

Hei Mouche og pettersand,

Det er helt korrekt at KNBF har personlig medlemskap.

Personlige medlemmer er valgbare til alle tillitsverv i forbundet sentralt og i regionene. KNS har også personlige medlemmer, herunder et betydelig antall eiere av motorbåter som ønsker å bruke splittflagget med Kongens monogram, som KNS har enerett på. Seilere som ønsker å seile regattaer må også være medlem i Norges Seilforbund og derved også i Norges Idrettsforbund. I Norges Seilforbund er det kun seilforeninger som kan bli medlemmer. NSF har ingen personlige medlemmer.

 

KNBF har en meget aktiv miljøkomite, ledet av Jørn Fjellsaune i Tromsø. Komiteen har nylig utgitt en relativt omfattende miljøveileder for båtfolk, blant annet med støtte fra Miljøverndepartementet, Direktoratet for naturforvaltning og Klima- og forurensningsdirektoratet. Veilederen er distribuert til alle medlemsforeninger og kan fåes gratis ved henvendelse til sekretariatet. Veilederen har fått stor anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt i Nordisk Båtråd og i European Boating Association.

Som nevnt tidligere, har KNBF fått et bidrag på 1 million kroner fra Gjensidigestiftelse til utlegging av fortøyningsbøyer. Hittil har det vært størst interesse for bøyene i Nord-Norge, Midt-Norge og på Vestlandet. Bøyene er tilgjengelig for alle båtfolk, uavhengig av medlemskap i KNBF. I Oslofjorden har Oslofjorden Friluftsråd lagt ut et stort antall bøyer, men det kreves medlemskap i OF for å kunne benytte bøyene. Personlig har jeg ganske sterke meninger om akkurat det, men det skal jeg la ligge her.

 

For øvrig anbefaler jeg alle som er interessert i hva KNBF gjør, sier og mener å gå inn på forbundets hjemmeside http://www.knbf.no Der er det like enkelt å søke på emner, temaer og andre stikkord som på en hver annen nettside. Det er også en "Terapiknapp" på siden hvor alle, uavhengig av medlemskap, kan legge inn synspunkter på forbundets virksomhet som sådan, eller på saker som forbundet arbeidet med, eller bør jobbe med.

Lykke til!

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Veldig bra, Syvert. Synes også at "kongelig" er utdatert og koble monarkiet til båtlivet høres veldig gammeldags ut. (Selv om kongen er en habil seiler.) Når det gjelder hodeplagg: Finnes det caps med KNBF logo? Jeg hadde kanskje gått med en sånn...

Hei Fanafjord,

KNBF har en aldeles utmerket cap. Du kan se den og de andre medlemsartiklene på http://www.knbf.no hvor du også kan legge inn bestilling. Det er cap'en jeg bruker om bord fordi skyggen gir god solskjerming.

Hilsen Syvert :wink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er prinsipiellt vanskelig for KNBF å fronte noe annet enn direkte interesser til båteiere, det vil si lommebok og helt opplagte rammebetingelser.

 

Vi båteiere er veldig forksjellige mennesker ellers. Blant oss finnes det kapitalister og sosialister, Ateister og Kristenfolk, Miljøfreaker og FrP-tilhengere. Hvis KNBF blir "Båt og miljø", eller "Båt og Avholdspolitikk" eller noe annet "Båt og ..." vil de fort miste en del av medelemsmassen de ønsker å representere.

 

Jeg syns KNBF skal holde seg til bare båt og verne om friheten å kjøre og bruke båt til alle krinkelkroker av landet vårt, samt å holde kemneren på armlengdes avstand.

Hei igjen Fanafjord,

Til dette kan jeg bare si amen! KNBF's virksomhetsområde er "Båt og samfunn".

Hilsen Syvert :thumbsup:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

KNS har også personlige medlemmer, herunder et betydelig antall eiere av motorbåter som ønsker å bruke splittflagget med Kongens monogram, som KNS har enerett på.

 

KNS har vel bare personlige medlemmer. Det er en vanlig seilforening på linje med Tønsberg, Randsfjorden, Moss eller hvilken som helst annen.

 

At KNBF og KNS blir blandet sammen er for øvrig ikke noe engangstilfelle.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det har vært mye snakk om at KNBF skal være inkluderende og ikke en "kongelig sosseklubb", men da burde du Syvert som sikkert fremdeles har forbindelser inn i forbundet få de rette folkene til å rette opp i listen over hva KNBF har til salgs. Et merke beregnet på blazere? Auh, auh....! Et slikt merke må vel også kunne syes fast på en busserull?

 

knbfmerker.gif

 

Ellers synes jeg du kunne få deg en avatar igjen Syvert, gjerne det tøffe bildet av deg som "Røsten fra ruffen" som var på KNBF sine hjemmesider. Jeg promoterer selv KNBF med min avatar med skipperlue med KNBF "i pannen", og som vanlig medlem burde du også kunne gjøre dette selv om du ikke bruker luen til daglig!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De merkene der så ut som noe gammelt rask i en gammel kiste etter oldefar. :thumbsup: Skal være rimlig interessert hvis man syr på et så stygt merke på noen ok klær.. :tongue:

Og for å si det som det er , så var det en lettelse å se at ikke Syvert hadde sydd luen fast i skalpen sin. Neida. :sweat: Fikk faktisk mere sansen for fyren når ikke alt er firkantet\kategorisk lengre.. :flag_bp:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det har vært mye snakk om at KNBF skal være inkluderende og ikke en "kongelig sosseklubb", men da burde du Syvert som sikkert fremdeles har forbindelser inn i forbundet få de rette folkene til å rette opp i listen over hva KNBF har til salgs. Et merke beregnet på blazere? Auh, auh....! Et slikt merke må vel også kunne syes fast på en busserull?

Heisan Lars H.,

Jeg er enig med deg! KNBF bryr seg selvfølgelig ikke med hvor du syr på det såkalte blazer-merket, om det så er på pysjen eller på dongerijakken. Betegnelsen "blazer-merke" sender i alle fall feil signaler.

Når det gjelder det å benytte bilde av meg som avatar, så tror jeg at jeg vil spare baatplassfolket for akkurat det. De er nok rimelig lei av både det stygge trynet mitt og skipperlua allerede! Men takk for forslaget. :lol:

Hilsen Syvert :cheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

 

KNBF har en aldeles utmerket cap. Du kan se den og de andre medlemsartiklene på www.knbf.no

 

 

Se her ja. Nå er det rett før Syvert og jeg blir venner... :drink:

 

Vet du hva jeg skal gjøre: Nå det er båtmesse i Bergen om noen uker skal jeg oppsøke KNBF sitt stand, slå av en hyggelig prat og få meg en sånn caps (om de selger den der).

 

Synes forresten tråden her har utviklet seg alldeles positiv. Ikke heiagjeng, ikke Alfred heller, men en stortsett god og konstruktiv diskusjon om KNBF.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ikke heiagjeng,

 

Jeg er her jeg....Halleluja :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: :thumbsup: Enig .

Skryt er bra , men kritikk ( konstruktiv) kan være enda nyttigere til tider.

Hei hifo!

Det er ikke bare nyttig, men en forutsetning for videreutvikling! Jeg må innrømme at jeg av og til har provosert frem en "konflikt" rett og slett for å få folk til å våkne opp og begynne å tenke kreativt og konstruktivt. Vi kan av og til trenge et "spark i ræva" noen og enhver! Hvis noen forteller meg at de er medlem i en forening, forbund eller organisasjon hvor det aldri er konflikter og meningsbryting, og hvor alle er medlemmer i "halleluja-koret", så er vedkommende trolig medlem i en organisasjon hvor det skjer fint lite!

Hilsen Syvert :cheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere, har KNBF fått et bidrag på 1 million kroner fra Gjensidigestiftelse til utlegging av fortøyningsbøyer. Hittil har det vært størst interesse for bøyene i Nord-Norge, Midt-Norge og på Vestlandet. Bøyene er tilgjengelig for alle båtfolk, uavhengig av medlemskap i KNBF.

 

Et lite spørsmål. Er bøyene på Vestlandet plassert ut? Ut ifra hjemmesiden til KNBF ser jeg bare at det er søkt om å legge ut bøyer? Og om ikke, har noen status på resultat av søknadsprosess og tidsestimat?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...