Jump to content

Meningsmåling: Hva mener du om KNBF's arbeid?


Mariell

Recommended Posts

Lurer på hva som hadde vært så mye værre i dag , om ikkke KN BF hadde gjort det de har gjort? Nevn noe vesentlig som folk utenfor oslofjorden har fått nytte av. Må med hånden på hjertet si at jeg ikke vet om en ting som har gavnet mitt båtliv , så belær meg.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Må bare spørre hva for "nytte" jeg ville hatt av KNBF/annen forening.

 

Jeg har ikke båtplass i sjøen. Siden jeg har liten båt (17ft) står den på tilhenger.

 

Har båtplass/Brygge til snekka/de andre båtene på egen strandlinje i ferskvann, og båtplass på egen marina i tillegg (båten ligger der når vi ikke er på hytta (øy)

 

ville jeg hatt noen nytte av KNBF/annen forening siden jeg ikke har båtplass ved sjøen ?

 

Ser bort fra forsikringsgoder da jeg omtrent ikke betaler noe der alikevel.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Må bare spørre hva for "nytte" jeg ville hatt av KNBF/annen forening.

 

Jeg vil spørre hva ville du gjort for KNBF om du var medlem... kun betale kontingenten og vente på at andre gjør hele jobben... Har du meldt fra dine særbehov til KNBF slik at de er klar over hva du sliter med...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selv ville jeg etterlyst mer aktiv juridisk hjelp der det kan være viktig å få prinsippavklaringer. SW er aktiv her på forumet og det har ikke alltid vært at jeg har vært helt enig med ham. Pratet sist uke med en tidligere kollega av ham som er advokat og for tiden løfter en sak hvor det viktige er prinsippavklaring. Noen ganger må det til fordi advokater slett ikke er enige om lovens fortolkninger og betydningen av disse. Det vises ofte til forarbeidet for loven og selv da er advokater uenig. Båtbransjen har mange svin på skogen og bør bli stilt mer til ansvar. Ofte er det for tøft for den enkelte båteier å fremme sin sak. Mye enklere med en sterk organisasjon i ryggen som også kan ta økonomisk byrde ved å føre noen viktige saker for domstolen.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må bare spørre hva for "nytte" jeg ville hatt av KNBF/annen forening.

 

Har båtplass/Brygge til snekka/de andre båtene på egen strandlinje i ferskvann,

 

La meg hypotetisk sett fremlegge følgende visjon:

Natur og Ungdom er nær ved å få til et totalforbud for bruk av motor i innlandsvann, KNBF med en så stor medlemsmasse som mulig står på barrikadene(les: jobber som lobbyister) for å stoppe dette fra å få gjennomslag på Stortinget. Trenger du DA et sterkt forbund som taler DINE interesser ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ok - synes tema rundt Båtforeninger og tvangsmedlemskap blir litt kjedelig etterhvert.

 

Men KNBF som forening: hva tror dere skulle den nye ledelse bør gripe fatt i?

Jeg har nevnt: Ungdomsarbeid, Websiden, "Daycruisermarkedet", Tilbud til folk som ligger i kommersielle marina.

 

Hva med Båt og tourisme? Hva med samarbeid med friluftsforeninger? Andre ideer?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil spørre hva ville du gjort for KNBF om du var medlem... kun betale kontingenten og vente på at andre gjør hele jobben... Har du meldt fra dine særbehov til KNBF slik at de er klar over hva du sliter med...

 

Hva jeg kunne gjort for dem ? si det, aner ikke hvilke saker de brenner for eller hva de gjør.

 

Men hva jeg "sliter" med ? Sliter jeg med noe da ?

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

 

Videre MÅ de gjøre noe med imagen. KNBF utrstråler en sjarm som en dårlig vedlikeholdt 1960-talls båt.

Enig i dette med imag'en Fanafjord, og det første man burde gjort var å få en mer tidsriktig grafisk profil, og kvittet seg ordet "kongelig". Jeg tror noe av det KNBF sliter med er knapphet på tid, resurser og penger. Det er så enormt mye å ta tak i og så mye man ikke får gjort. Det jeg har savnet litt er et noe mer inkluderende opplegg for oss som ikke er en del av det kollektive båtforeningssystemet. Alt virker så "inneklemt" i dette foreningssystemet, men det er jo også litt naturlig siden det er et forbund.

Link to post
Share on other sites

Der er jeg helt uenig Bliss. Kongelig er noe av det viktigste Knbf kan ha i logoen, tar de vekk det ramler hele organisasjonen sammen. Det tror jeg Syvert er enig med meg i også.

 

Det jeg tror er lurt for Knbf er å være noe mere inkluderende på lang sikt, markedsføre seg bedre som talsrør for båtfolket.....og folk i båt...... ikke kun for spesielt interesserte. Der tror jeg Knbf tidligere har sviktet. Nu er det ny ledelse og etter hva jeg registrerer skjer det mye på den fronten og jeg tror det kommer det til å slå positivt ut for organisasjonen. :thumbsup:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

For de foreløpig 4 som ikke har hørt om KNBF.

 

http://knbf.no/archives/2010/01/knbf_boyeprosje_1.php

 

forøvrig, noen som har peiling på staus på det bøyeprosjektet KNBF startet opp i fjor.

Ble det lagt ut noen bøyer? Skulle begynne helt i nord og jobbe seg sørover.

Disse planlagte bøyene er det fritt for alle å bruke.

I motsettning til Bøyene til Oslofjorden frilufts råd og Svenska kryssar klubben. som gir fortrinsrett til medlemmer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Disse planlagte bøyene er det fritt for alle å bruke.

I motsettning til Bøyene til Oslofjorden frilufts råd og Svenska kryssar klubben. som gir fortrinsrett til medlemmer.

 

Nettopp dette viser vel at KNBF jobber for et inkluderende båtliv :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bøye prosjektet er greit nok men hadde nok heller sett at de resursene hadde blitt brukt til å få ned avgifter osv..... Dersom en ikke klarer å sveie ut anker burde en kanskje vurdere campingbil etter min mening. Tross alt er det bare å trykke på en knapp på CB dekket og problem løst. Mye mere jobb å hente båtshaken for å få tak bøya :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Bøye prosjektet er greit nok men hadde nok heller sett at de resursene hadde blitt brukt til å få ned avgifter osv.....

Men dette var da øremerkede midler gitt til formålet av Gjensidigestiftelsen, da kan en ikke bruke til noe annet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Slitsomt med ankring. Først av med ankersikringen, og da må jeg helt fram i baugen. Deretter tilbake for å finne fjernkontrollen. Så surrer jeg alltid med å finne ut hvilken knapp som er anker opp og anker ned på kontrollen. Samme runden når man skal dra. I tillegg blir ankeret møkkete og det blir møkk på dekket.

 

Mye bedre med bøye :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Får være tålmodig. Bruk av bøyer blir stadig mer aktuelt for meg hvertfall. Skikkelig latmanssliv å ligge på bøye :thumbsup:

 

Enig :thumbsup: Legger jeg meg nå i ei bøye. er det med fare for å bli purret ut av en som er medlem, med påfølgende diskusjon om jeg må flytte meg eller ei. Det gidder jeg ikke. Derfor ikke mye bøyefortøying i høysesongen for meg.

 

Så den linken på siden til KNBF Mix, men kommer ikke frem om det er blitt lagt ut noen bøyer ennå.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Videre MÅ de gjøre noe med imagen. KNBF utrstråler en sjarm som en dårlig vedlikeholdt 1960-talls båt. Hvor er en levende ungdomsorgnaisasjon? Hva med en litt moderne webside? Hvor er tilbud til ungdommer som liker å frese rundt i en skjærgårdsjeep? Hvor er berøringspunktene til familien som har daycruiseren i en kommersiell marina og bruker den til grilling og badeliv bare i godværshelgene?

 

 

De gangene jeg har sett eller hørt noe om KNBF har det vært klistremerker på snekker, eller gamle snekkeeiere (som værner om den latterlige skipperlua som HA værner om ryggmerket sitt) som har nevnt et eller annet i en bisetning.

 

For meg å ha meldt meg inn der ville vært like aktuellt som om Amy Winehouse skulle ha meldt seg inn i kirkens bymisjon. men ser nå at det muligens er noe for de som ikke trives i 5 knop i et svartrykende badekar med nips og gardiner også.

 

Fant forøvrig ikke noe svaralternativ som passer da jeg ikke vet noe om de. Men så er jeg jo "folk i båt" da.. :P

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Nå er det rundt 100 personer som har stemmt i denne meningsmåling. Jeg regner med at medlemmer på båtplassen er mer en gjennomsnittlig båtinteressert. Likevel er det bare rundt halvparten som støtter KNBF sin arbeid.

 

Dette må være en skikkelig tankekors for KNBF. Dette bygger under tesen at KNBF favner ikke bredt nok blant folk som har båter. Fornying og oppgradering er tingen som KNBF virkelig må få tak i for å ikke degradere til en forening som represnerter snekker, trawlere og skippere fra og med 50 år.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Heisan båtplassfolket!

Her var det mange svært gode synspunkter! For det første er jeg helt enig i at det er på tide at KNBF fornyer seg! Selvfølgelig må en hver organisasjon tilpasse seg til aktuelle problemstillinger og fremtidens utfordringer. Det sier seg selv at ingen organisasjon er tjent med å ha en generalsekretær som er i ferd med å fylle 70 år (med eller uten skipperlue)og som har sittet i stillingen i nesten 17 år!

Som sagt før, tror jeg at Reidar Kjelsrud er rette mann for å møte disse utfordringene, og jeg er overbevist om at han leser denne tråden med stor interesse. Nettopp en tråd som dette, med konstruktiv kritikk, og gode ideer, er jo både inspirerende og oppmuntrende for en ny generalsekretær, og takk for det! For min egen del er jeg historie. Det som er gjort er gjort, og det som ikke er gjort, kan jeg vanskelig gjøre noe med nå.

Jeg er også helt enig med Mouche i at veiavgiften på bensin til båter burde vært fjernet. I 1960-årene opprettett Staten noe som ble kalt for Bensinavgiftsfondet hvor veiavgiften på båtbensin ble brukt til å finansiere blant annet nye fritidsbåthavner. Det var for såvidt en måte å kompensere veiavgiften på. På 1980-tallet forsvant dette fondet og er siden ikke blitt erstattet med noe annet alternativ. I dag er det ingen politikere eller myndigheter som vet hva Bensinavgiftsfondet var, eller hvorfor det bare forsvant i den politiske dimman. I min tid ble denne saken tatt opp flere ganger, senest da dieselavgiften sto på den politiske dagsorden, men vi fikk helt klare tilbakemeldinger fra samtlige partier om at det ikke var noen politisk vilje til å gjøre noe med den veiavgiften på båtbensin. En av grunnene var at det ville kreve alt for store ressurser for å kontrollere misbruk. Med de begresnde ressursene som KNBF tross alt har, fant vi at det hadde liten hensikt å forsøke å sparke liv i en død hest. Da var det bedre å sette inn innsatsen på områder hvor det er mulig å oppnå resultater. En slik sak var moms på båtplasser. De fleste husker dieselaksjonen, men det at KNBF presset daværende finansminister Schjøtt Pedersen til å trekke tilbake moms på båtplasser, både i båtforeninger og i gjestehavner, synes å ha gått i glemmeboken, til tross for at dette har spart mange båteiere for betydelige beløp hvert eneste år. En besparelse som utgjør mye mer enn det som betales i kontingent til KNBF. Men Alfred Sælid og andre KNBF-kritikere finner sikkert også en annen forklaring på hvorfor momsen ble fjernet, til tross for at Dagsrevyen var til stede på finansministerens kontor sammen med meg da da ministeren trakk forslaget tilbake for åpent kamera. Det skal bli spennende å se hvordan dette blir bortforklart...

Det viktige nå, er ikke historien og et mer eller mindre patetisk selvforsvar, men at båtfolket mobiliserer for å påvirke og støtte KNBF og bidra til at KNBF blir en enda mer slagkraftig felles interesseorganisasjon for alle eiere og brukere av fritidsbåter i Norge!

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...