Jump to content

Hekk-truster?


Relax

Recommended Posts

Jeghar ikke slik trustr selv, men en kamerat med en Storbro 40 fot har en.  Han er kjempfornøyd, men hadde litt problemer med å vite hvordan han skulle montere den for at den skulle arbeide sammen med de to andre propellene bak i hekken. Det kan vistnok bli problemer med å benytte trusteren samtidig med propellene når man har to motorer.  Han fikk imidlertid montert allt riktig, så nå kan han kjøre skipet helt sidelsngs ved å benytte hekktrusteren sammen med de to motorene.  Baugtrusteren bruker han ikke mere.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Storebroen har vel aksler?

 

Noen som har erfaring med baugtruster hekktruster kombinert med 2xhekkagregat?

 

(Ja, jet vet man kan gå sidelengs bare med 2 propellere, men når en er alene, båten har mye vindfang, det blåser hatter og høy, det er trangt og ikke plass til å snu, og en skal bakke ut mellom to lange båtrekker eller legge til når vinden blåser feil vei - kunne dette vært kjekt  :smiley:)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det er vel normalt mest problematisk med hekktruster og hekk-aggregat. Det kan bli konflikt ved at vannstrømmen fra HT treffer aggregat(ene). Derav redusert effekt. På halvplanere bør det være enklere å få plassert HT også slik at den kommer dypt nok til å få en god virkningsgrad.

 

På messa i år så jeg en båt hvor man hadde plassert HT i en brønn på badeplatformen. (ikke gjennom skroget som er vanlilg). Dermed fikk man fri passasje for vannet. Om dette er en god eller dårlig løsning vet jeg ikke. Den behøver ikke nødvendigvis være god bare fordi en båtleverandør har funnet på løsningen.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Behovet for ekstra styre hjelp sidelengs har jeg forstått er fremtredende på Winking 28 (kjempe kjekke båter), men det vanligste er jo kankje å montere baugpropell :confused:.

 

Her er en link til montering av det (selv om det jo ikke var det du spurte om  :blush:) :

http://home.online.no/~jonpa/BAUGPROPELL.htm

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes interessant ut, har også vurdert hekkthruster på min Wiking. Jeg vil tro at røret kanskje må gå i hele båtens bredde for at den skal få effekt, og da vil det bli en og annen konflikt med ror og støtter til badeplattform. Å støpe et innvendig rør vil også by på problemer pga vanntanken, men har du sjekket hvor fysisk store disse greiene egentlig er? Har du sett på noen spesielle typer? Jeg har selv kjørt en Princess V-40 med hekk og baugthruster i tillegg til to svingbare drev, og det var jammen kjekke greier! Jeg er interessert i å samarbeide med deg om dette prosjektet!

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Eneste problemet jeg kan se med en T-rør løsning på en Wiking er hvis båten er utstyrt med en vertikalt montert rorbrakett-løsning.

 

Mulig ? Men T-røret stikker ca 10 cm ut ifra hekken, og vil vel gå klar det "halv-røret" beskyttelsen på roret.

 

Min truster er forøvrig også trekt en god halvmeter til babord i forhold til senter båt.

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Storebroen har vel aksler?

 

Noen som har erfaring med baugtruster kombinert med 2xhekkagregat?

Har ikke egenerfaring med din kombinasjon, men jeg har lest i engen Båtnytt eller Vi Båtägare om manøvrering med hhv 1 drev, 2 drev og 2 drev og baugtuster. Har ikke bladene lenger selv - men kanskje en mail til bladet kan hjelpe?

 

Jeg var på prøvetur i en Nimbus 340 Commander med en i baugen og en i hekken ( :blush:) og strak aksel - båten ble "lukeparkert" med 1 meter til båt foran og 1 meter til båt bak helt uten problemer. Imponerende. Denne båten er konstruert fra bunnen av for å ha baug- og hekktruster. Hekktrusteren er montert i et rør rett under vannlinjen midt på akterspeilet.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med baugtruster kombinert med 2xhekkagregat?

På nybåten er det baugtruster og 2xhekkagregat, men kan ikke si jeg har fått store erfaringen ennå på den den lille turen fra Nærsnes til Sætre for å fylle tanken og så videre hjem til Padda. Det lille jeg fikk prøvd fungerte som en drøm.

Mere erfaring til sommeren, håper tiden går fort. :yesnod:

Trond

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med baugtruster kombinert med 2xhekkagregat?

Ja, bærre lækkert. Med det ene drevet i forover og det andre i bakover går du perfekt sideveis ved å justere med baugtrusteren. Rorutslag er unødvendig. Det samme kan jeg gjøre nå i nybåten med 2 akslinger + baugtruster. Hva man skal med hekktruster derimot når man har 2 motorer skjønner ikke jeg. Fullstendig overflødig og helt unødvendig. Ved å kombinere motorkraften som beskrevet over vil båten rotere om en akse som går gjennom baugen, altså vil det være hekken som går sideveis mens baugen står stille. Hva skal man med hekktruster da?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, bærre lækkert. Med det ene drevet i forover og det andre i bakover går du perfekt sideveis ved å justere med baugtrusteren. Rorutslag er unødvendig. Det samme kan jeg gjøre nå i nybåten med 2 akslinger + baugtruster. Hva man skal med hekktruster derimot når man har 2 motorer skjønner ikke jeg. Fullstendig overflødig og helt unødvendig. Ved å kombinere motorkraften som beskrevet over vil båten rotere om en akse som går gjennom baugen, altså vil det være hekken som går sideveis mens baugen står stille. Hva skal man med hekktruster da?

Jeg beklager at jeg kom i skade for å stille feil spm. lenger opp i denne tråden. Jeg mente ikke å avspore med å spørre om baugtuster + 2xhekkagreat (det har jeg hatt i 4 år), men i tillegg ha hekktruster.

 

I utg.pkt. har jeg tenkt som rem, og syntes at jeg på Hannah II hadde tilnærmet full kontroll i de fleste manøvreringssituasjoner. Med Hannah III derimot (som er lengre, bredere og har større vindfang) synes jeg det er vanskeligere i noen situasjoner. Jer er mye alene ombord, og legger tildels til på trange og overfylte steder hvor det ofte blåser en del (les bl.a. Kragerø i fellesferien), og hvor jeg ikke alltid kan velge gunstigste plassering i forhold til vinden. Med bare en sesong bak meg i Hannah III er 37 fot nær grensen av hva jeg håndterer alene under vanskelige forhold.

 

De mest kilne situasjonene er gjerne når jeg må bakke ut fra en (longside) plass mellom to flytebrygger hvor det ligger tett med båter på begge sider. Da er det lite å gå på mht. sidelengs avdrift, og det er vanskelig å unngå avdrift. Men også generelt det å vite at jeg alltid kan korrigere enhver uønsket avdrift vil bidra til et redusert stressnivå. Så tar jeg gjerne utfordringen i å gjennomføre flest mulig manøvrer stille og rolig uten trustere, men kan tenke meg den økte sikkerheten. slik jeg har skrevet tidligere i denne tråden.

 

Derfor tenker jeg altså på en hekktruster (som jeg har sett på mange båter med aksler), og lurer altså på om noen har erfaring med dette i kombinasjon med 2 drev.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg har NW 390 med sidepropell foran og bak samt to drev. Erfaringen med sidepropellen akterut er ikke bare positiv. Effekten er vesentlig redusert ift hva jeg forventet. Jeg mener dette skyldes at ca ca 60% av vannstrålen treffer drevene. Dette bidrar til turbulens og luft i vannet som igjen reduserer effekten. Produsenten på sin side (NW i Sverige) mener at den kun skal benyttes til sideveis justering, og synes alt er såre vel.

Propellen er montert i en tunnel sitter på en kasse mellom drevene. Dersom kassen hadde vært ca 10 cm lengre ville vannstrømmen i det minste gått klar av drevene.

Jeg har ikke allverdens erfaring med så stor båt. Derfor alle disse propellene...Ved sidevind er vindfanget stort og avdriften tilsvarende. Jeg er som regel helt avhengig av å benytte drevene på rett sett for å komme sidelengs, og det er ikke alltid like greitt!

Propellen foran fungerer flott.

 

Ved montering av sidepropell bak, ville jeg tatt følgende hensyn:

- sørg for at vannstrømmen er uhindret  :smash:

- sørg for at propellen ikke pisker inn luft fra overflaten  :smash:

- vurder antall HK kritisk (vindfanget og vekten er større akterut en forut)

- test en tilsvarende løsning for å sjekke om du får det du forventer

Mvh

NW390

Link to post
Share on other sites

Har ikke du 2 aggregat da KOB? Nå har ikke jeg veldig mye erfaring med det men har en kamerat med en sværing med 2 faste propellere og baugpropell. Jeg går utifra at akterenden din drifter av fortere enn du liker og klarer å kompensere?

Har sett at på båten til Knut er det kun en ting som hjelper og det er masse turtall,motorene jobber virkelig for å kontrollere akterenden. Baugen bryr jeg meg mindre med annet enn at baugpropellen brukes hvis jeg syntes den kommer for nærme andre båter. Ønsker jeg å korrigere kursen så lar jeg motorene ta seg av det .

Jeg tror du må ha veldig stor aktertruster hvis du skal få skikkelig øyeblikkelig  effekt på steder som du beskriver. Eller muligens du må ha 2 thrustere pga aggregatene for å få ren vannstrøm?

Link to post
Share on other sites

Har ikke du 2 aggregat da KOB? Nå har ikke jeg veldig mye erfaring med det men har en kamerat med en sværing med 2 faste propellere og baugpropell. Jeg går utifra at akterenden din drifter av fortere enn du liker og klarer å kompensere?

Har sett at på båten til Knut er det kun en ting som hjelper og det er masse turtall,motorene jobber virkelig for å kontrollere akterenden. Baugen bryr jeg meg mindre med annet enn at baugpropellen brukes hvis jeg syntes den kommer for nærme andre båter. Ønsker jeg å korrigere kursen så lar jeg motorene ta seg av det .

Jeg tror du må ha veldig stor aktertruster hvis du skal få skikkelig øyeblikkelig  effekt på steder som du beskriver. Eller muligens du må ha 2 thrustere pga aggregatene for å få ren vannstrøm?

Takk for innspill, også gode tips fra NW390.

 

Joda, det er avdriften i akterenden ved bakking i trange områder som er den største bekymringen. Mer motorkraft er nok en god ide. Også som nevnt i en posting ovenfor, nemlig å tenke igjennom at med en motor forover/en akterover så dreier en med baugen som senter. Bevisstheten om det kan nok nyttes ved bakking ved å sette motoren på vindsiden i forover, og så kontrollere med baugpropellen. Jeg har ikke tidligere tenkt så grundig over hva som er senter for dreiebevegelsen.

 

Noen synes sikkert jeg er sprø som vurderer hekktruster. Det får så være. Jeg kommer til å vurdere dette grundig i løpet av vinteren basert på tips og innspill, så jeg tar gjerne imot fler. Også han som har service og opplag på båten mener det er helt unødvendig. Virkningsgraden har jeg ikke diskutert med ham ennå.

 

Hvorfor vurderer jeg allikevel dette? Jo, etter 9 etterfølgende sesonger med egen båt mener jeg å ha fått noe erfaring. Jeg ble derfor litt overrasket over at jeg opplevde overgangen fra 32 til 37 fot som større enn fra 25 til 32 3 år tidligere. Og ikke minst når de to siste båtene egentlig er like, bortsett fra størrelsen. Jeg finner ingen egentlig grunn til det, bortsett fra at den økte størrelsen krever mer plass, gir mer vindfang, det er større avstander ombord (det tar litt tid å komme seg fra kryssholtet akter og helt fram i baugen, og det tar lengre tid å henge ut fendere). Alt dette påvirker situasjonen særlig når det er trangt og blåsete. Med litt mer erfaring kommer nok den smule selvtillit som ble borte sist sommer tilbake - helt sikkert. Men kanskje er det fornuftig å heve sikkerheten et hakk eller to hvis en hekktruster faktisk kan gjøre det. Jeg får se.

 

Som sagt - flere innspill mottas med takk.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jo,tenkte litt på hva som du strevde med. Er du som meg så er har du litt vegring med å røske i telegrafen,det skal helst gå rolig og dannet for seg med null eksos skyer :smiley: Da gikk det nesten rett vest for meg rett og slett fordi jeg var overforsiktig med motorene.

Nå køller jeg på med engang også går det heller an å lette pådraget når en ser resultatet og oppførselen på skuta. Men nå har jeg nesten ikke erfaring med 2 propellere og ingen erfaring med drev så jeg synerser i alle høyeste grad uten særlig belegg for påstandene.

Link to post
Share on other sites

vurderer hekktruster.

 

Som sagt - flere innspill mottas med takk.

Hei KOB.

 

Jeg tenker som så: Hva koster en hekktruster i forhold til verdien på båten?  :confused:

Lite.

 

Hva koster en hekktruster i forhold til en skade på sin egen eller noen andres båt?  :confused:

Lite.

 

Kan du sette en verdi på det å ha full ro på deg når du skal fortøye?  :cool:

 

Dette er mitt andre år med halvstor båt, og husker fremdeles hvor høy pulsen var de første gangene i fjor jeg skulle legge inntil. Når jeg byttet i vinter, og fikk en båt med baugtruster, sank stressnivået flere hakk.

I tillegg husker jeg et par turer, der jeg var utrolig kort i lunta, fordi jeg tenkte på hvordan jeg skulle klare å legge inntil.

 

Får jeg plass i hekken, blir det hekktruster på meg i vinter. Kommer i tillegg til å kjøpe fjernkontroll til den, da jeg har lang vei å springe, fra styrepos og frem til fortøyninger. Når en skal tenke sikkerhet, så har vi lov å kjøpe en slik.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Hei KOB.

 

Jeg tenker som så: Hva koster en hekktruster i forhold til verdien på båten?  :confused:

Lite.

 

Hva koster en hekktruster i forhold til en skade på sin egen eller noen andres båt?  :confused:

Lite.

 

Kan du sette en verdi på det å ha full ro på deg når du skal fortøye?  :cool:

 

Dette er mitt andre år med halvstor båt, og husker fremdeles hvor høy pulsen var de første gangene i fjor jeg skulle legge inntil. Når jeg byttet i vinter, og fikk en båt med baugtruster, sank stressnivået flere hakk.

I tillegg husker jeg et par turer, der jeg var utrolig kort i lunta, fordi jeg tenkte på hvordan jeg skulle klare å legge inntil.

 

Får jeg plass i hekken, blir det hekktruster på meg i vinter. Kommer i tillegg til å kjøpe fjernkontroll til den, da jeg har lang vei å springe, fra styrepos og frem til fortøyninger. Når en skal tenke sikkerhet, så har vi lov å kjøpe en slik.

 

mvh

Kjelli

Dette er jo fornuftige argumenter slik som jeg ser det, og jeg deler dem helt. Ser jo osgå at disse argumentene fører til økt utgift på Stauden  :lol:

 

Dette handler om sikkerhet slik som jeg ser det. For meg er det også viktig å vite at jeg kan bevege meg sikkert i trange farvann som havner etc. i mye vind blant annet. Da kommer pengene i andre rekke.

 

Siden Stauden er bred over hekken slik som damer skal være  :yesnod: så har jeg ikke plass problemer, aksel drift gjør jo at hekken slett og fin uten noen dingser som stikker ut her og der

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vil tro en 4hk hekkthruster blir for svak på disse båtene.

Det tror jeg du hare rett i.

 

Jeg valgte 7hk til baugthrusteren til Hannah III (37'), selv om Windy påsto 4hk var nok. Men Jon Geirr hos Vollen Båtservice (som har service og vinteropplag) var ganske klar på at i en del vind ville ikke 4hk rikke på baugen. Jeg fulgte rådet, sparte penger på å ta det som ettermontering (også i forhold til 4hk levert fra verftet), og vet i hvert fall at jeg har nok kraft.

 

Jeg tror ikke det trengs noe mindre kraft akter.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Får jeg plass i hekken, blir det hekktruster på meg i vinter. Når en skal tenke sikkerhet, så har vi lov å kjøpe en slik.

 

mvh

Kjelli

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det blir ingen hekktruster på meg. Har snakket med Sleipner, men de mener der blir for liten plass, at vannstrømmen stopper i drevet, og dermed, liten eller ingen effekt.

 

Eller kansje neste år? De planlegger en mindre utgave.

 

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...