Jump to content

Oppussing av Wave rider 20 fot


M-V

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Mitt første oppusings prosjekt er igang. Ikke satt noe fremdriftsplan siden jeg er student å må prioritere skolen før båten frem til siste eksamen er levert :rolleyes:

Båten skal ribbes ned til skroget og forsterkes en del, siden den engelske båtbyggeren har vært litt kjip med plastinga! Så får vi se om det kan bli en brukende båt ut av dette.

 

Ett par bilder før båten ble satt i garasjen:

 

img_0616.jpg

 

78_1526211893.jpg

 

Riving ++ Bare sorgen!!

 

dscn0058.jpg

 

pb261219.jpg

 

pc111211.jpg

 

Rustritt og syrefast er sjelden vare her ombord.Går mest i galvanisert og ubehandla kryssfiner.:headbang:

 

pc111210.jpg

 

Litt fremskritt. Brukt Alu dørkplater til å stive av baugen litt.

 

dscn0040.jpg

 

dscn0053.jpg

 

dscn0062.jpg

 

Plasting av litt nye deler for å skille av inn til lugar langs kjøl:

 

dscn0059.jpg

 

Nye syrefaste halegatt 45,-(Maritim) KUPP :thumbsup:

dscn0061.jpg

 

Tegninger:

forslag.png

 

sett_ovenfra.png

 

Planen er å lage u-sofa og i forkant av sofaen (bb-side) skal jeg ha kjøleskap og sikringskap forkant (sb side.

 

Vil trenge litt hjelp og forslag fremover:)

 

Hadde tenkt å trekke puter selv, men har liten greie på dette så tror jeg må overlate det til noen som har peiling. Noen som vet om noen i Kr.sand området som kan fikse dette til en grei student pris?:)

Redigert av M-V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det NT503 & Bredo

 

Ja regner med det kan bli litt dyrt ja! :crazy: Er kun u-sofa som skal trekkes om. Puter i lugar trekker jeg selv og nye stoler skal kjøpes inn.

Har kjøpt inn plater og stoff, må bare handle litt skumplast og finne ei hygelig flink sydame!:)

Må også skifte ut kalesje og plexiglass, så er en del kronasje som må ut enda før alt er på plass!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Da ble det endelig en helg med tid til båtpuss igjen!

 

Montert bauglys.

 

dscn0130.jpg

 

Har også skifta ut dørkplate med king starboard 12,7mm fra maritim og lagt to lag glassfiber langs kantene. Var brukt en kryssfiner plate her tidligere,plata var nesten gått over i væskeform.. Stygg sak :headbang:

 

dscn0122.jpg

 

Slipt & pussa i noen timer, ett par timer til så er det klart for grunning og lakkering innvendig! Noen som vet om det går å bruke elektrisk malingsprøyte til 2 komp?

 

dscn0123.jpg

 

Her er noen av boltene som holder plattformen på vei igjennom, så her må det forsterkes en del!! Er det vanlig å bruke treverk til sandwitch konstuksjon,som det er gjort her? må være en dårlig løsning med tanke på fuktighet?

 

dscn0092.jpg

 

Tenkte jeg skulle gjøre ferdig luggar før jeg går videre med resten av båten.Greit å gjøre seg ferdig en plass før man går videre!

 

Det som skal gjøres i luggaren er:

 

- Pusse ned gammelt lim

- Plaste fast tillagde deler for å gjøre luggaren helt tett langs kjøl og sider.

- Isolere med 20mm armaflex

- Legge opp flexrør på stb side

- Trekke om puter (skifte plater og skumplast)Har en plate med kryssfiner til overs som jeg tenkte å bruke. Går dette bra? Og evt hvordan skal jeg behandle denne på best mulig måte?

- Legge skottbekledning.

- Montere spotter og nattlys.

- Pusse og lakke dør og karmer

 

 

Vært en tur på shopping, og tror jeg har fått kjøpt inn det meste jeg trenger..kanskje :crazy:

 

dscn0075.jpg

 

dscn0076.jpg

 

dscn0087.jpg

 

Får håpe det blir litt tid fremover så jeg kan kjøre på med dette.. hadde vært gøy å fått båten på sjøen i løp av sommeren :sailing::cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

pensler du lakken på? hvordan blir resultatet og hvilke lakk bruker du?

 

Hei!

 

Innvendig hvor det tidligere har vært ubehandlet har jeg brukt to.komp Hempel light primer og Poly best. Dette har blitt påført uten sprøyte. Resultatet her blir ikke så veldig bra, men valgte det siden det ikke blir synlig.

 

På skroget har det tidligere blitt brukt 1.komp. Så da fortsatte jeg med det for å unngå MYE pussing :crazy:

Brukte først hempel yacht primer så hempel brilliant enamel. Dette ble påført med sprøyte. Synes så langt resultatet ser bra ut, men la på ett ganske tynt lag med "enamel" for at det ikke skulle sige. Så får se åssen det blir når jeg legger på sist i helga.

 

Mvh.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Innvendig hvor det tidligere har vært ubehandlet har jeg brukt to.komp Hempel light primer og Poly best. Dette har blitt påført uten sprøyte. Resultatet her blir ikke så veldig bra, men valgte det siden det ikke blir synlig.

 

På skroget har det tidligere blitt brukt 1.komp. Så da fortsatte jeg med det for å unngå MYE pussing :crazy:

Brukte først hempel yacht primer så hempel brilliant enamel. Dette ble påført med sprøyte. Synes så langt resultatet ser bra ut, men la på ett ganske tynt lag med "enamel" for at det ikke skulle sige. Så får se åssen det blir når jeg legger på sist i helga.

 

Mvh.

 

Holder på å sparkle og pusse i båten min og det nærmer seg tid for lakk.. har tenkt å bruke lastebillakk på båten og vurderer om eg skal rulle eller spraye den.. Stoler ikke helt på at kompressoren min leverer nok luft til å spraye, så lurer litt på om det da er bedre å rulle enn å få et dårlig sprayeresultat.. hvor stor kompressor bruker du?

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Holder på å sparkle og pusse i båten min og det nærmer seg tid for lakk.. har tenkt å bruke lastebillakk på båten og vurderer om eg skal rulle eller spraye den.. Stoler ikke helt på at kompressoren min leverer nok luft til å spraye, så lurer litt på om det da er bedre å rulle enn å få et dårlig sprayeresultat.. hvor stor kompressor bruker du?

 

Vil annbefale å sprøyte det på! Er langt fra optimalt det jeg har brukt. Kjøpte en billig kompressor på Jula (1699,-)220 l/min 50 l tk. Går greit så lenge jeg tar det litt rolig.. 1stk reduksjonsventil med vann og smussutskiler. (299,-) Og lakksprøyte med overliggende kopp (299,-) Virker greit, men vannutskileren klarte ikke holde tilbake alt vannet selv om jeg drenerte godt med jevne mellomrom. Skal prøve å sette på en til..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Oppdatering :wink:

 

Har såvidt begynt å trekke kabler, lagde en tegning på det elektriske ombord men er litt usikker på om denne er rett?? så kom gjerne med innspill! :thumbsup:

 

8.gif

 

Bak konsoll: 6mm2 kabel (+&-) blir trekt 3m fra bateri til skinne nederst på bilde:

 

dscn0519.jpg

 

Montert høyttalere:

 

dscn0499.jpg

 

Ett lag med olje på dør, lakk kommer sener:

 

dscn0455.jpg

 

dscn0518.jpg

 

Kjøleskap på plass:

 

dscn0479.jpg

:flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...