Jump to content

Valg av biltema startbatteri


cheetah

Recommended Posts

Mitt gamle sønnak batteri som var brukt til forbruksbatteri er gåen. Startbatteriet er et sønnak batteri av nyere dato, kanskje 2år gammelt men er på hele 115ah. Tenkte da å kjøpe startbatteri på biltema som er mindre ca rund 65ah og bruke sønnak batteriet som forbruksbatteri. Vet ikke cca på biltema batteriene men trur det er på ca 850cca på sønnak batteriet. Er det noen som har datablad på biltema batteriene og har noen erfaring på hvilket jeg skal velge :confused: Her er et bilde som viser litt av sønnak batteriet. har en 80mod yanmar 3qm30 motor i båten.dsc_0801.jpg

Takk på forhånd :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

hei

jeg er ikke ekspert på båtbatterier, men å bruke ditt "gamle" startbatteri til forbruk er ikke lurt. Startbatteri er laget for å gi mye effekt på kort tid (drive startmotoren) og ikke fungere som forbruksbatterie (lite effekt over lang tid).

 

Kjøp heller et nytt forbruksbatteri som er laget for oppgaven

Link to post
Share on other sites

Når du kjøper nytt startbatteri bør det være like mye ah som i det gamle, kjøper du for lite ah vil du slite med å få start.

Snakker litt av erfaring, hadde for lite ah på batteriet på båten min i fjor og motoren var veldig tungstartet når den var kald..

Bare et tips så du ikke begynner å slite med startproblemer :wink:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Når du kjøper nytt startbatteri bør det være like mye ah som i det gamle, kjøper du for lite ah vil du slite med å få start.

 

Her blandes det Ah (amperetimer) og A (cca)Anders_K.

 

Det er ofte at kapasitet og startstrøm henger sammen men det har ingen direkte sammenheng. Dårlige batteri har ofte lav kaldstartstrøm. De billigste biltemabatteriene er ikke merket med kaldstartstrøm. Starter motoren din etter få sekunders starterkjøring trenger du lite kapasitet men stor kaldstartstrøm.

Redigert av Alegría (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yanmar anbefaler min. 100 ah til denne motoren. CCA er ikke nevnt og det tyder jo på at det er forholdsvis grei sammenheng mellom ah og cca. 100 ah høres mye ut, men det kommer sikkert av at yanmar har beregnet kun ett batteri, og derfor må beregne litt forbruk ved landligge også. Om det holder med rundt 65 ah kan nok være hvis den er lettstartet. Men lite strøm er ikke bra hvis den er tung å få igang. Det sliter også unødvendig på starteren, og den er dyrere og fikse enn noen 100 lapper mer for et litt større batteri. Samtidig er det ikke bra med altfor store batteri heller hvis de bare lades av dynamo. Dynamoen din er vel et sted mellom 35-50amp, og da skal du gå lenge for og topplade to litt større batteri.

Batteriet du har er helt greit til forbruk. Brukte startbatteri kan du få svært rimelig hos bilhoggere. Det kommer ofte inn gamle biler, med nesten nye batteri. Med et multimeter i lomma måler du spenningen på det, og finner produksjonsår. Batteri er som regel merket med mnd og år de er produsert.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 2-sylindret Yanmar en gang i tiden. Hovedproblemet var ikke at dynamoen var liten, men at laderegulatoren aldri greide å lade opp batteriene fordi den regulerte spenningen for lavt.

 

Hulda har startbatteri fra Biltema, 120 Ah. Det funker fint på en 6,2 liters V8 diesel. Batteriet har vært ombord 6 år nå. På en liten Yanmar må da et startbatteri på 70- til 80 Ah være mer enn nok.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Sist sommer måtte også jeg skifte batterier,så turen gikk da til Biltema.

Dessverre så fikk jeg meg en tung learning. Alle batteriene jeg hentet på biltema var defekte. Ett 110 amp batteri er tungt og spessiellt om du må båre det ut på brygga.

Jeg reklamerte på batteriet, fikk ett nytt, men med samme resultat, da det fjerde batteriet var testet ombord ga jeg opp.

Forklaringen var som følge: Biltema's hovedinnkjøpskontor i Sverige hadde kjøpt inn store partier og det som ikke ble solgt i Sverige, ble sendt til Norge, og batteriene var selvfølgelig blitt stående noen år på lager.(Så skal det liksom bare lures ut tilforbruker)

 

Jeg ente opp med å gå til forhandler av Sønnac, litt dyrere, men jeg ble kvitt all batteri sjauingen, og motor starten med en gang. Batterier er en så pass viktig komponent i båten, så der tar jeg ingen sjangser...

Link to post
Share on other sites

Nå er det nok litt forskjell på Biltemabutikkene. Jeg kjøper batterier i Sandefjord, der jeg står og ser på at de fyller syre på tørrladede batterier. Jeg er ferdig med å kjøpe gamle, nedstøvede batterier som har varmet hylla i årevis, det være seg fra Biltema eller andre. Siste batteriet til Jeep'en kjøpte jeg hos Rabekk Bil AS, det var defekt da jeg fikk det. Grunnen til dette presskjøpet var at kablingen måtte ha batteri med omvendte poler. Nå har jeg lagt om kablingen og Jeep'en har tuslet blid og fornøyd på et gammelt Biltemabatteri nå på andre vinteren.

Link to post
Share on other sites

Forklaringen var som følge: Biltema's hovedinnkjøpskontor i Sverige hadde kjøpt inn store partier og det som ikke ble solgt i Sverige, ble sendt til Norge, og batteriene var selvfølgelig blitt stående noen år på lager.

Helt utrolig, men har ikke Biltema-batterier merking for produksjons uke og år stemplet inn i en batteripol eller på annen måte slik at en kan sjekke dette selv? Dette sjekker jeg alltid når jeg kjøper batterier.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig, men har ikke Biltema-batterier merking for produksjons uke og år stemplet inn i en batteripol eller på annen måte slik at en kan sjekke dette selv? Dette sjekker jeg alltid når jeg kjøper batterier.

 

Lars H.

 

Akkurat den der er ikke helt opplagt Lars H. Jeg er kjøpt batterier der stemplingen foregår ved utlevering og kun er ment som en reklamasjonsbegrensning. Dette har jeg opplevd ved mange anledninger ved forskjellige leverandører. Jobbet en gang i verden i bilbransjen.

Link to post
Share on other sites

Du har vel rett, men for Sønnak og Varta batterier som jeg har holdt meg til, har det alltid vært en fornuftig merking. Sjekket litt på et lite 20Ah lukket BT batteri jeg kjøpte til diversebruk her hjemme for et år siden, men fant ingenting på polene.

 

Men på kassen var det to innpregete merkinger som ikke sa meg noe: 8BKD05 og 8BD031. I håndtaket var det innstøpt koden: UH01/0310 1. Dette siste kunne passe med produksjon i uke 3 i 2010? Men at de sulle endre støpen hver uke, tviler jeg på.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sist jeg kjøpte på biltema ble de merket. Det var to remser hvor den ene gikk fra 1 til 12. Den andre fra 85 til 95 tror jeg det var. Ekspeditøren krysset av mnd og år på remsene når fylling av elektrolytt skjedde. Som Hulda sine var dette også såkalt tørrladede batteri, og derfor ikke påfylt før salgsdato.

Jeg ble spurt om jeg hadde mulighet til og hente dem neste dag, noe jeg hadde. Imens ville han sjekke dem og eventuelt etterlade dem litt hvis det viste seg nødvendig. Altså meget bra service til en som dengang visste lite og ingenting om batterier.

Hulda : Jeg er ferdig med å kjøpe gamle, nedstøvede batterier som har varmet hylla i årevis,
Nei, det gjør ikke jeg heller, men det har vært diskutert litt om lagring av batteri. Der er det slik at batteri som er påfyllt elektrolytt skal stå lagret kaldt. Tørre batteri kan gjerne stå i butikken i romtempratur i lang tid, kanskje et år uten og ta skade av det, og bør ikke stå kaldt. Men gamle og nedstøvede, neitakk.
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte et sånt gammelt nedstøvet batteri en gang til en veteranbil. Det hadde sikkert stått på lager i 15-20 år, men uten syre. Det var av den gamle sorten med bakelittkasse og bek mellom cellene, 6 volt utgave. Men selv om det hadde stått på lager lenge, holdt det seg likevel veldig greit. Da jeg solgte bilen igjen 18 år senere hadde den faktisk fortsatt samme batteri, og det virket helt normalt fremdeles. Så det trenger ikke være dårlig om det har stått lagret lenge uten syre....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg undersøkte i år pr. telefon med Biltema i Førde i Sogn og Fjordane for hvordan de behandler nye startbatterier(bly-/syreakkumulatorer) da jeg tidvis passerer gjennom denne småbyen. Der fikk jeg til svar at startbatteri blir stående med syre på i butikken og ladet til 80 % av full oppladning. Dette skulle visstnok gi best holdbarhet på batteriene under lagring som nye før salg. Det ble videre fortalt at det da forventes av kunden at han lader batteriene fullt opp etter kjøp før de tas i bruk.

 

Jeg stusset litt over dette da jeg har lært at batterier(bly-/syreakkumulatorer) sulfaterer raskere når de ikke er fullt oppladet, og at selvutladningen og sulfateringen starter med en gang det fylles syre på dem om de ikke blir fullt oppladet og deretter vedlikeholdsladet.

 

Er det noen som har kompetente synspunkter til dette?

Link to post
Share on other sites

En gang i tiden var jeg maskinist. Hver gang jeg skulle mønste ut (etter å ha hatt 3-4 mndr. ferie), jekket jeg opp bilen og satte den på klosser slik at dekkene ikke skulle deformeres det året jeg var ute. Deretter toppladet jeg batteriet og tømte av syren. Faren med det var at eventuelt bunnfall fra blyplatene kom innimellom disse og skapte kortslutning, men et gikk alltid bra. (Siste del av forberedelsen var å varsle Gjensidige om at jeg ikke kom til å bruke bilen på et år. Da slapp jeg med å betale brann- og tyveriforsikring istf. full ansvarsforsikring. Opparbeidelse av bonus skjedde ikke mens slik forsikring var i kraft). På denne måten kunne jeg kassere bilen med originalbatteriet etter 14,5 år og ca. 100 000 km kjøring. Jeg var alltid nøye med å fylle på destillert vann samt gi batteriet en toppladning en gang i løpet av vinteren hvis bilen var i bruk (dvs. at jeg var avmønstret). Etter å ha oppdaget at pølsestekerne på bensinstasjonen hentet vann fra springen, fylte jeg alltid vann selv. Klor og salter som er i drikkevannet har ikke batteriene godt av.

Link to post
Share on other sites

Var på Biltema på Stord i dag. Alle 110Ah batteriene i hylla der hadde sort farge i inspeksjonshullet for "status". Det betyr at det ikkje har det ok , iallefall for øyeblikket. Så eg henvendte meg til mannen i kassen med spørsmål om når de var fylt syre på, og hvorvidt de hadde blitt ladet. Han viste ingenting. Kom ferdige til salg. Ingen datostempling, de gikk ut fra kjøpsdato vedr reklamasjon. "Stort sett går det bra" sa han. Det kunne hende han kunne skaffe dato for påfylling og lading om han kontaktet hoved-noko.

Dette var avd,leder der om eg forstod riktig.

Så udaterte halvtomme batterier var å oppfatte slik at det var heilt oki å selge. De som hadde problemer med slike fritidsbatterier hadde nok brukt de til å starte motor med meinte han.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...