Jump to content

Hvor tung blir denne moringen?


tkb

Recommended Posts

Her er det en del tall: https://baatplassen.no/i/topic/10750-stoepe-moring-beregne-vekt/

 

Din moring blir på 0,288 m3, normalvekt på standardbetong er 2 - 2800 kg/m3, altså blir moringen din en 6-700 kg (håper jeg nå har regna riktig!!) :confused:

 

Du kan øke vekta ved å tilsette noe med høyere tetthet, f.eks. jern..

 

Egil

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Bare en liten ting:

Husk at en moring består av noe mer enn den ila du har tenkt å støpe (en ile er kladden i bånn; kan like gjerne være en bolt i Moder Jord). Støper du slik du beskriver, kan du regne med mer enn nok vekt og flate mot bunn.

Er det myk bunn du skal legge ut på, vil ila etterhvert grave seg ned og være like effektiv som bolt i MD.

IKKE LEGG UT PÅ STEINGRUNN!

Det aller viktigste er at du har fjæring. Båten skal dra ut moring i bølgene, og så skal systemet dra båten tilbake til utgangspunktet. Er best med en kjetting fra ila på iallfall halv lengde av dybden først, og så blytau opp til bøye.

Pass på at det er nok gods å slite på der nede.

Link to post
Share on other sites

Interessang side Enzo,men jeg vil ha moring med tykt tau og daumann. Ikke nå kjetting som kan eire bort. Det er sandbunn der den skal ligge,så jeg tenkte at stort areal på moringen er viktig for større friksjon. Vil tro den blir tung nok :smiley:

 

Oi mange flere svar allerede,mange takk :thumbsup:

Tenkte forøvrig å bruke høyspent bardunbolt,bøyd som T,festet i armeringen

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er mye bra stoff og den mest edrulige morings tabell som jeg har sett.

 

http://atlantica.no/files/OOhhqWLf.pdf

 

Her er min moring 2 tonn i vann.

Bruk trosse og så må du ha svivel.

https://baatplassen.no/i/topic/70153-operasjon-flytte-en-vel-20-aar-gammel-moring-paa-2-ton-gaar-det-bra/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

jeg anbefaler å lese denne om mooringer, den sier litt om hvilke dimensjoner man kanskje bør vurdere

Tankevekkende, klar argumentasjon.

 

Brukte 120x30x60 (halve pallen).

Øye - feste for reising i ene enden.

I andre enden to kvalitetsstål (jernbaneskinner e.l.) stikkende ut i kryss gjennom blokken.

Alt armert og sammenbundet med litt (kam)stål.

Da har en i prinsippet et anker med skikkelig stokkvekt.

 

I tillegg er reisingen kun tauverk, rundspleist gjennom øyet. Kan da forhales rundt for inspeksjon / fordele slitasje.. Nytt tau kan skiftes inn med mooringen liggende på bunn.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Når man lager moring blir det vel ofte til at man "tager hva man haver" til en viss grad.

 

Jeg fikk et tips en gang jeg skulle lage moring. Det gikk ut på å sveise inn en bøyle av Ø25 syrefast bolt. Deretter smir/bøyer man en ring av samme materiale som tres på bøylen (øhh... kanskje tre på ringen først...) Ringen vil da ta opp gnaging og bevegelser fra at båten trekker i den ene eller den andre retnignen. En grov sjakkel bør forøvrig gjøre samme nytten.

Selve moringen laget jeg ved å sveise noen store plater oppå hverandre (ca Ø700, 25mm) og en bit av et tjukkvegget rør under (Ø500). I midten av platene var det et hull. Teorien var at dette skulle suge seg godt ned i gjørma (som det er nok av her i distriktet). En kollega som hadde laget noen tilsvarende hadde meget god erfaring med tilsvarende løsning. Mens andre båter hadde dratt med seg moringen sin i uværet hadde hans ligget pal. Her er det snakk om erfaring gjennom flere tiår.

 

Interessang side Enzo,men jeg vil ha moring med tykt tau og daumann. Ikke nå kjetting som kan eire bort. Det er sandbunn der den skal ligge,så jeg tenkte at stort areal på moringen er viktig for større friksjon.

Et alternativ til er å bruke flatstropper (løftestropper). De er faktisk utrolig holbare til dette formålet. Da kan du sjakle på en stropp på f.eks. to meter, deretter et dødmannslodd med ønsket vekt, og til sist en stropp opp til overflaten. Drar du til med en tung dødmann får du nesten ikke belastning på moringen!

Link to post
Share on other sites

Flatstropper er smart ja,kjøper slike rimelig igjennom jobben.

Tenker også å runde kanten på moringen,så tauet/stroppen ikke gnager mot en skarp kant på fjære sjø. Båten til en kamerat slet seg på den måten.

 

Mulig en egnet stein med samme vekt-utforming er bedre. Har en på 400 kg idag som har lagt siden 2004. Borret og satte i øyebolt med kile i tillegg til 2 komponent fjellim for å hindre rust på kilen,og dertil løs bolt :smiley:

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...