Bitteliten Startet 22.Februar.2011 Del på Facebook Startet 22.Februar.2011 (redigert) En relevant problemstilling for mange paa kort og lang tur ble plutselig veldig aktuell Det var et trist syn da vi kom til stedet. Bøyen som båten var fortøyd i, hang fortsatt på båten. Det kan virke som om tauet ned til moringen var slitt av, men dette kan vi ikke si med sikkerhet da det var litt stor risk å gå for tett ned til båten. Det er en trist måte å måtte avslutte en tur slik, da mannskapet hadde planlagt et lengere opphold i Karibien, skriver Pettersen. Dette er et sitat fra en artikkel i Seilas om en baat som havarerte i Karibien. Dette er jo relevant paa vaare breddegrader ogsaa. Vi ligger kun paa SXK boeyer om natten. Ellers gjoer vi som Yaghan skriver i sin bok, vi stoler paa eget anker. Redigert 22.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 de er sikkert og sjekker moringen/sjakler kjetinger med javne mellom rom. det er den eneste måten og sjekke om de holder Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Hva er en SXB bøye? Ellers så skal du jo ha med deg dykkerutstyr, så du kan vel ta et hopp uti og sjekke for slitasje og tæring. Bruddstyrken på friske sjakler og kjettinger er sjeldent noe problem. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 22.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 skulle vaere SXK Svenska Kryssar Klubben Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 (redigert) En ankervakt på gpsen kan være betryggende når man selv er ombord. Man kan jo også hive ut ankeret sitt i tillegg til bøyen, sånn i tilfelle. Jeg opplevde det samme for noen år siden, lå heldigvis på flyen og merket at omgivelsestøyen var endret seg, kom ekko fra fjellveggen 5 meter unna. Da hadde vi dratt en bøye rundt 10 meter fra utgangspunktet. Jeg la bøyen pent på plass igjen etterpå Redigert 22.Februar.2011 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Forstår. Trodde du siktet til langturen din. Jeg har en følelse av at dette er en seriøs forening som vedlikeholder moringene sine, men jeg hadde vel sovet bedre om natten hvis jeg visste hvordan det så ut under vann. Jeg har byttet mange kjettinger og sjakler på moringer, og gjengangeren er at kjettingen tæres mest i det partiet som kommer opp fra bunn. Dersom kjettingen ligger et stykke bortover bunn fra moringen er som regel det partiet som nytt. Et annet utsatt parti er den øverste meteren under bøya. Her er kjettingen ofte nedgrodd av skjell og ikke så lett å inspisere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Man kan jo også hive ut ankeret sitt i tillegg til bøyen, sånn i tilfelle. Hvordan blir det hvis vinden dreier iløpet av natten? Ser for meg en eneste vase av moringer og anker... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Skulle ikke være ett problem om ankeret slippes fra hekken og bøyen er festet i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Da får du ihvertfall fort mye rulling når vinden nesten garantert dreier iløpet av natten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jawik Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 En må ta i betraktning at nevnte tilfelle forekom i et varmt klima hvor andre faktorer setter inn med ubehageligheter. Sjelden vannet blir så varmt her på kysten av Norge. Så disse områdene kan ikke sammenlignes. At det forekommer inspeksjoner av offentlige og private bøer skal en ikke helt ta for gitt. Stoler en på eget anker, dersom en får lov til å ankre, ville jeg foretrukket dette. Ankervakt på GPS bør en ha sjekket ut på forhand, slik at radiusen virkelig er det en forventer ellers kan en jo like godt glemme denne som vakt. Et triks vi har anvendt er å koble til hornets bryter en line som en hiver over bord med en vekt i andre enden. Drifter en vil bryteren gå av og helvete er løs. Det samme kan en bruke på utstyret som lett kan stjeles fra båten. Tre en line gjennom alt eller skaff dere en stygg Buldog. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Careka Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Et triks vi har anvendt er å koble til hornets bryter en line som en hiver over bord med en vekt i andre enden. Drifter en vil bryteren gå av og helvete er løs. Det samme kan en bruke på utstyret som lett kan stjeles fra båten. Tre en line gjennom alt eller skaff dere en stygg Buldog. Slett ikke dumt. kan brukes på mange andre måter også. et skikkelig Rema triks som funker. Takker Jawik. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 22.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Forstår. Trodde du siktet til langturen din. Jeg siktet baade generelt og til langturen vi tenker paa. Jeg har registrert at SXk boeyene har tau til moring. Hvordan blir det hvis vinden dreier iløpet av natten? Ser for meg en eneste vase av moringer og anker... Enten eller tenker jeg. I sommer skal vi oeve pa tandemankring (forkatting kalles det ogsaa). Jeg har kjoept et 10 kg Rocna anker som skal sjakles paa kjettingen foran Bruce ankeret vaart i baugen. Blir spennende aa se hvordan det sitter. Ankeralarm paa GPSen bruker vi alltid naar vi ligger paa svai. Yaghan som jeg ofte referer til har en sikkerhetssone paa 200 meter rundt baaten naar de ankrer opp. Jeg synes det er aa ta i litt vel mye med tanke paa aa ligge i uthavner. Men tanken er god den. Og paa mer fjerntliggende steder der man ikke har saa mange rundt seg er det nok klokt. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Yaghan som jeg ofte referer... Var da voldsomt - 400 meter i diameter. Hvor ofte finner en slike muligheter bortsett fra på åpne havet. Sirkelen bør vel tilpasses omkringliggende oppankrete båter og land en har rundt seg. Må da være grenser for å kreve plass Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
avmønstret5 Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 (redigert) Når en benytter seg av utlagt fortøyningsbøye, betalt eller gratis, har en selv har ansvaret og ut fra det må vurdere hvor sikker bøyen er. Jeg fester alltid fortøyningstauet under bøya fordi en har liten kontroll over evnt. løkke i bøyen. Er vannet klart kan en selv kontrollere tilstanden videre ned til moringen. Jeg tester gjerne med full maskin bakover, og regner med det vil tilsvare belastningen av en sterk kuling eller deromkring, noe som ikke er dagligdags. Apropos sikkerhetsavstand, det må tilpasses forholdene, krever en min. 200 m , da forutsetter det at en er den siste langturnseiler på kula. Redigert 23.Februar.2011 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 En må ta i betraktning at nevnte tilfelle forekom i et varmt klima hvor andre faktorer setter inn med ubehageligheter. Sjelden vannet blir så varmt her på kysten av Norge. Hvilke faktorer tenker du på da? Etter hva jeg har sett av vrak av stålskip i Karibia og på norskekysten, så virker det som de holder seg betydelig bedre i Karibia enn i Norge. Jeg innbiller meg at det har å gjøre med mengden oppløst oksygen i vannet som er høyere i kaldt vann enn i varmt. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Jawik Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Varmere klima / vann har andre "sjøkryp" enn vi har og disse spiser også av det som er tilgjengelig. Da har jeg ikke nevnt de to-beinte krapylene som ser muligheten for litt ekstra inntekt av verdens overflod . Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Krimart Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 En bøye lagt ut av andre er alltid en risiko. Anbefaler i alle fall en titt med dykkermaske og bektrakte bøye som minst like usikkert som anker, dvs bruke ankeralarmer etc. I dette tilfellet forsto jeg det slik at tauet mot moringen var slitt av? Det er fort gort at et tau blir liggende og gnisse mot en skarp kant (f.eks. betong-moring som er snudd opp-ned) og da er det bare et tidsspørmsål før tauet ryker. Har hørt flere langturseilere som holder seg unna bøyer og helelr foretrekker eget anker fordi da vet man mer om hva man kan stope på og ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 tyveri av anker er ikke et ukjent fenomen for langturseilere. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Synes det er passende å legge denne inn her Why We Don’t Trust Moorings And Do Trust Anchorsby JOHN on APRIL 1, 2007 People are often surprised and even a little hurt when we turn down their kind offers to use their moorings in harbours we visit. They are even more perplexed as they watch us go to the trouble of anchoring outside the mooring field, often in a more exposed location. Here is an example of why: Recently I have been trying to get a mooring put down in a sheltered inlet in Nova Scotia that will be heavy enough to withstand fall storms and even a hurricane. The first person we contacted, a reputable diver who does many of the moorings in that inlet, suggested a 2000lb (900kg) concrete block for our 26 ton boat. He said that was the heaviest weight he uses. Now let’s think about that for a moment: Concrete loses half its weight in water and a block has virtually no form drag, so we are talking a total holding power of 1000lb (450kg). That is much less holding power than a good pattern 25lb (11kg) anchor provides. Would you trust your 56’ boat and home to a 25lb anchor, even in settled weather? I know we would not. Sure, when the block sinks into the mud the holding will go up, but not that much, and if the block moves at all from the snubbing of the boat, that benefit goes to zero Les resten her . Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 tyveri av anker er ikke et ukjent fenomen for langturseilere. Ja, derfor bør du passe på å sikre at ankeret ikke kan løsnes veldig lett fra kjettingen under vann. Les i Jan Holvik sin bok om dette. Jeg ville hatt en svivel med kuleledd og lagt litt aralditt e.l. i hullet der hodet til låsebolten er. Da er det ikke lett å løsne ankeret under vann. Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Da får du ihvertfall fort mye rulling når vinden nesten garantert dreier iløpet av natten Nei, bare legg inn nok slakk på ankeret. Hvis vinden skifter mye vil aktertauet kanskje tulle seg nundt forfortøyningen et par ganger, men det er ikke noe problem. Jeg har alltid benyttet meg av denne metoden uten problemer med tvinning av tau. Har imidlertid en gang latt være (en eneste natt), da rak vi i land og fikk skader på båten på rundt 70000 kroner. Så jeg gjør alltid som Frøken Fryd anbefaler, legger en egen dregg for sikkerhets skyld akter. Hilsen Rag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.