Jump to content

Hvor sikker er en boye?


Bitteliten

Recommended Posts

En relevant problemstilling for mange paa kort og lang tur ble plutselig veldig aktuell

 

Det var et trist syn da vi kom til stedet. Bøyen som båten var fortøyd i, hang fortsatt på båten. Det kan virke som om tauet ned til moringen var slitt av, men dette kan vi ikke si med sikkerhet da det var litt stor risk å gå for tett ned til båten. Det er en trist måte å måtte avslutte en tur slik, da mannskapet hadde planlagt et lengere opphold i Karibien, skriver Pettersen.

Dette er et sitat fra en artikkel i Seilas om en baat som havarerte i Karibien.

 

Dette er jo relevant paa vaare breddegrader ogsaa. Vi ligger kun paa SXK boeyer om natten. Ellers gjoer vi som Yaghan skriver i sin bok, vi stoler paa eget anker.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ankervakt på gpsen kan være betryggende når man selv er ombord.

Man kan jo også hive ut ankeret sitt i tillegg til bøyen, sånn i tilfelle.

Jeg opplevde det samme for noen år siden, lå heldigvis på flyen og merket at omgivelsestøyen var endret seg, kom ekko fra fjellveggen 5 meter unna. Da hadde vi dratt en bøye rundt 10 meter fra utgangspunktet. Jeg la bøyen pent på plass igjen etterpå :tongue:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår. Trodde du siktet til langturen din.

 

Jeg har en følelse av at dette er en seriøs forening som vedlikeholder moringene sine, men jeg hadde vel sovet bedre om natten hvis jeg visste hvordan det så ut under vann.

 

Jeg har byttet mange kjettinger og sjakler på moringer, og gjengangeren er at kjettingen tæres mest i det partiet som kommer opp fra bunn. Dersom kjettingen ligger et stykke bortover bunn fra moringen er som regel det partiet som nytt. Et annet utsatt parti er den øverste meteren under bøya. Her er kjettingen ofte nedgrodd av skjell og ikke så lett å inspisere.

Link to post
Share on other sites

En må ta i betraktning at nevnte tilfelle forekom i et varmt klima hvor andre faktorer setter inn med ubehageligheter. Sjelden vannet blir så varmt her på kysten av Norge. Så disse områdene kan ikke sammenlignes. At det forekommer inspeksjoner av offentlige og private bøer skal en ikke helt ta for gitt. Stoler en på eget anker, dersom en får lov til å ankre, ville jeg foretrukket dette. Ankervakt på GPS bør en ha sjekket ut på forhand, slik at radiusen virkelig er det en forventer ellers kan en jo like godt glemme denne som vakt. Et triks vi har anvendt er å koble til hornets bryter en line som en hiver over bord med en vekt i andre enden. Drifter en vil bryteren gå av og helvete er løs. Det samme kan en bruke på utstyret som lett kan stjeles fra båten. Tre en line gjennom alt eller skaff dere en stygg Buldog.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Et triks vi har anvendt er å koble til hornets bryter en line som en hiver over bord med en vekt i andre enden. Drifter en vil bryteren gå av og helvete er løs. Det samme kan en bruke på utstyret som lett kan stjeles fra båten. Tre en line gjennom alt eller skaff dere en stygg Buldog.

 

Slett ikke dumt. kan brukes på mange andre måter også. et skikkelig Rema triks som funker.

 

Takker Jawik.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Forstår. Trodde du siktet til langturen din.

 

Jeg siktet baade generelt og til langturen vi tenker paa. Jeg har registrert at SXk boeyene har tau til moring.

 

Hvordan blir det hvis vinden dreier iløpet av natten? Ser for meg en eneste vase av moringer og anker...

:yesnod: Enten eller tenker jeg. I sommer skal vi oeve pa tandemankring (forkatting kalles det ogsaa). Jeg har kjoept et 10 kg Rocna anker som skal sjakles paa kjettingen foran Bruce ankeret vaart i baugen. Blir spennende aa se hvordan det sitter.

 

Ankeralarm paa GPSen bruker vi alltid naar vi ligger paa svai.

 

Yaghan som jeg ofte referer til har en sikkerhetssone paa 200 meter rundt baaten naar de ankrer opp. Jeg synes det er aa ta i litt vel mye med tanke paa aa ligge i uthavner. Men tanken er god den. Og paa mer fjerntliggende steder der man ikke har saa mange rundt seg er det nok klokt.

Link to post
Share on other sites

Yaghan som jeg ofte referer...

Var da voldsomt - 400 meter i diameter. Hvor ofte finner en slike muligheter bortsett fra på åpne havet. Sirkelen bør vel tilpasses omkringliggende oppankrete båter og land en har rundt seg.

 

Må da være grenser for å kreve plass :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Når en benytter seg av utlagt fortøyningsbøye, betalt eller gratis, har en selv har ansvaret og ut fra det må vurdere hvor sikker bøyen er. Jeg fester alltid fortøyningstauet under bøya fordi en har liten kontroll over evnt. løkke i bøyen. Er vannet klart kan en selv kontrollere tilstanden videre ned til moringen. Jeg tester gjerne med full maskin bakover, og regner med det vil tilsvare belastningen av en sterk kuling eller deromkring, noe som ikke er dagligdags.

Apropos sikkerhetsavstand, det må tilpasses forholdene, krever en min. 200 m , da forutsetter det at en er den siste langturnseiler på kula.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En må ta i betraktning at nevnte tilfelle forekom i et varmt klima hvor andre faktorer setter inn med ubehageligheter. Sjelden vannet blir så varmt her på kysten av Norge.

Hvilke faktorer tenker du på da?

Etter hva jeg har sett av vrak av stålskip i Karibia og på norskekysten, så virker det som de holder seg betydelig bedre i Karibia enn i Norge. Jeg innbiller meg at det har å gjøre med mengden oppløst oksygen i vannet som er høyere i kaldt vann enn i varmt.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Varmere klima / vann har andre "sjøkryp" enn vi har og disse spiser også av det som er tilgjengelig. Da har jeg ikke nevnt de to-beinte krapylene som ser muligheten for litt ekstra inntekt av verdens overflod :lipseal:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

En bøye lagt ut av andre er alltid en risiko. Anbefaler i alle fall en titt med dykkermaske og bektrakte bøye som minst like usikkert som anker, dvs bruke ankeralarmer etc.

 

I dette tilfellet forsto jeg det slik at tauet mot moringen var slitt av? Det er fort gort at et tau blir liggende og gnisse mot en skarp kant (f.eks. betong-moring som er snudd opp-ned) og da er det bare et tidsspørmsål før tauet ryker.

 

Har hørt flere langturseilere som holder seg unna bøyer og helelr foretrekker eget anker fordi da vet man mer om hva man kan stope på og ikke.

Link to post
Share on other sites

Synes det er passende å legge denne inn her

 

Why We Don’t Trust Moorings And Do Trust Anchors

by JOHN on APRIL 1, 2007

People are often surprised and even a little hurt when we turn down their kind offers to use their moorings in harbours we visit. They are even more perplexed as they watch us go to the trouble of anchoring outside the mooring field, often in a more exposed location.

 

 

Here is an example of why: Recently I have been trying to get a mooring put down in a sheltered inlet in Nova Scotia that will be heavy enough to withstand fall storms and even a hurricane. The first person we contacted, a reputable diver who does many of the moorings in that inlet, suggested a 2000lb (900kg) concrete block for our 26 ton boat. He said that was the heaviest weight he uses.

 

Now let’s think about that for a moment: Concrete loses half its weight in water and a block has virtually no form drag, so we are talking a total holding power of 1000lb (450kg). That is much less holding power than a good pattern 25lb (11kg) anchor provides. Would you trust your 56’ boat and home to a 25lb anchor, even in settled weather? I know we would not. Sure, when the block sinks into the mud the holding will go up, but not that much, and if the block moves at all from the snubbing of the boat, that benefit goes to zero

Les resten her

 

.

Link to post
Share on other sites

tyveri av anker er ikke et ukjent fenomen for langturseilere.

 

Ja, derfor bør du passe på å sikre at ankeret ikke kan løsnes veldig lett fra kjettingen under vann. Les i Jan Holvik sin bok om dette. Jeg ville hatt en svivel med kuleledd og lagt litt aralditt e.l. i hullet der hodet til låsebolten er. Da er det ikke lett å løsne ankeret under vann.

Link to post
Share on other sites

Da får du ihvertfall fort mye rulling når vinden nesten garantert dreier iløpet av natten :nonod:

 

Nei, bare legg inn nok slakk på ankeret. Hvis vinden skifter mye vil aktertauet kanskje tulle seg nundt forfortøyningen et par ganger, men det er ikke noe problem.

 

Jeg har alltid benyttet meg av denne metoden uten problemer med tvinning av tau. Har imidlertid en gang latt være (en eneste natt), da rak vi i land og fikk skader på båten på rundt 70000 kroner. Så jeg gjør alltid som Frøken Fryd anbefaler, legger en egen dregg for sikkerhets skyld akter.

 

Hilsen Rag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...