Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Det der synes jeg var en meget ufin kommentar Rogeri. Skal alle sitte hjemme i stuen da? Og snakke nedsettende om de som gjør noe litt mere?

 

Hva er ufint med denne kommentaren?

Er det ikke på oppdrag fra media de er der? For å skape reportasjer, blest og spenning om seg selv og sine "meritter" slik at "sofaseilerne" kan sitte hjemme å knaske potetgull å drømme seg bort?

Kan ikke se at det foreligger andre nevneverdige grunner til at de frekventerer områder som dette.

Link to post
Share on other sites

Tror det er en misforståelse her. Står det noe sted at det er to nødpeilesendere?

Slik jeg har forstått det er det en nødpeilesender som ble aktivert, men mannskapet har to sat. telefoner. En telefon på land og en i båten.

 

Det jeg synes er mystisk (ref mitt tidligere innlegg) er at man ikke får kontakt med noen av de to sat. telefonene

Hadde båten forlist så burde man fortsatt kunne oppnå kontakt med dem på land. Leste også at nødpeilsenderen ikke lenger sender signal.

Link to post
Share on other sites

Men rogeri har et poeng.......

 

Jeg håper virkelig det går bra med dem. Serien med Berserk har også vært meget severdig og spennende. Selv om vi liker å se dette, så må det være lov å stille spørsmål ved om det de bedriver er forsvarlig. Jeg vet de setter sikkerhet høyt og at denne Jarle er meget dyktig. Men er det forsvarlig?

Link to post
Share on other sites

Selv om vi liker å se dette, så må det være lov å stille spørsmål ved om det de bedriver er forsvarlig. Jeg vet de setter sikkerhet høyt og at denne Jarle er meget dyktig. Men er det forsvarlig?

 

Kan vi ikke vente med disse spørsmålene i hvertfall til vi vet hva som har skjedd, da? Det vil alltid være risiko forbundet med slike ekspedisjoner, men jeg synes ikke nødvendigvis at vi kan forby dem likevel.

Link to post
Share on other sites

Det der synes jeg var en meget ufin kommentar Rogeri. Skal alle sitte hjemme i stuen da? Og snakke nedsettende om de som gjør noe litt mere?

 

Hva er ufint med denne kommentaren?

Er det ikke på oppdrag fra media de er der? For å skape reportasjer, blest og spenning om seg selv og sine "meritter" slik at "sofaseilerne" kan sitte hjemme å knaske potetgull å drømme seg bort?

Kan ikke se at det foreligger andre nevneverdige grunner til at de frekventerer områder som dette.

 

Jeg tror ikke de er der på medieas oppdrag. Tror du forveksler med Paradise Hotel eller Big Brother (de liker ikke jeg så godt heller). Jeg tror disse kan ha andre hovedgrunner. Tipper ønske om å oppleve sterk natur, spenning, samhørighet og kanskje det å slite seg gjennom/mestre vanskelige forhold kan være ganske viktig for dem. Media er ofte med som et "nødvendig onde" for å skaffe sponsorer/ midler. Alle er ikke arvinger...

 

Og underholdningen de gir har stor verdi. Samfunnet trenger og betaler store summer for underholdning (ref ski-VM).

 

Jeg sier ikke at de er helter. Men jeg synes det er vedlig bra at slike som dem finnes. Jeg har respekt for dem. Og jeg synes ikke foreldre/ søsken osv skulle trenge å få høre dine nedsettende kommentarer om sine savnede. De har det mer enn vanskelig nok nå. Derfor synes jeg kommentaren din er ufin.

 

I ditt slikt perspektiv blir nesten alt annet en sofaen unødvendig risiko. Problemet er at også sofaen gir uførhet og hjerteinfarkt. Du gjør sikkert smarte valg for deg selv. Men jeg synes det er en uting å snakke nedsettende om alle som velger annerledes enn seg selv. Det blir ikke greit for noen det.

Link to post
Share on other sites

har de ikke med seg noe ordentlig radioutstyr ombord? Hadde jeg dratt, hadde jeg tatt med meg ordentlig amatørradioutstyr, og kanskje fått talkback, da er det garantert at signalet går rundt kloden. Hører de sier nå på radio norge at det skal settes inn fly og helikopter. båtene som er på vei ut til berserk, ankommer om ett døgn. Mannskapet er fortsatt ukjent.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Østlandsposten henviser til Jarles kontaktperson i Norge som var i kontakt med båten mandag, da var i allefall Jarle og ett medlem til på vei TIL polpunktet. Får håpe i allefall dem kan slå på satelitt telefonen snart..

 

Får håpe og satse på at det er snakk om teknisk svikt i utstyret som sender nødmelding..

Link to post
Share on other sites

Jeg vet de setter sikkerhet høyt og at denne Jarle er meget dyktig. Men er det forsvarlig?

 

Nå vil jeg ikke nødvendigvis har Jarle Andhøy i samme kategori: Men var det forsvarlig av Amundsen, Scott, Nansen, Shackleton, Ed Hillary, Ellen MacArthur å holde på med det de holdt på med?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Litt OT men hvor har du det i fra. Telefonen skal både motta og sende. GPS skal kun motta.Men utløst nødpeilesender og manglende svar på telefon kombinert med dårlig vær er dårlig nytt.

 

Det jeg tenkte på var at der hvor GPS'n virker, virker også satelittelefon. Så de fleste som har GPS har signal nesten hele tide. Derfor det er veldig stabilt. Men det er punkter her på kloden hvor det ikke virker.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...