Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Jeg har fulgt Jarle Andhøy og hans varierende besetning med stor spennning i mange år nå. Det er klart de har utfordret omverdenen litt i løpet av årene, men har inntrykk av Jarle som en god kaptein. Får håpe saken får et best mulig utfall.

 

Anbefaler boka om Staale Jordan for de som er interessert i denslags. Han seilte nesten jorden rundt i Sørishavet før han selv forliste - og ble reddet. http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=86261&cat=5857

Link to post
Share on other sites

Paa Chile siden av Antarktisk er det svaert faa sikre ankringsplasser. Baade drivis og vaer skaper store utfordringer.

Jeg fikk inntrykk av at det var mange steder å ankre opp på Chile siden av Antarktis, en god del med seilbåter der.

 

The distress signal was sent from inside the bay. Hope that was their rescue!

Hva slags bay er det snakk om her? Har de gps i nødpeilesenderen ombord?

 

Min teori om de senderne er at det må til mye strøm for at signalet skal gå langt. Derfor blir strømmen fort brukt opp

Har de ikke AIS ombord? Merkelig....

Derfor har jeg nevnt amatørradio utstyr. Kan bruke det opp mot GPS og sende kloden rundt.

Nødutstyr er laget på en standard, det settes strenge krav til hvor lenge en nødpeilesender skal sende. Ais hjelper ikke med mindre andre båter er rimelig nærme, de aller fleste lystbåter har ikke AIS så det er ikke merkelig at de ikke har det ombord her.

Amatørutstyr er ikke beregnet for å sikre noen, skulle de hatt noe som sørget for sikker kommunikasjon og nød må det være en mf/hf sender med dsc.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det kan være mer interessant å diskutere været enn radioutstyret på Berserk. Med vindstyrke opp til orkan og -45 grader er det begrenset hva skipper og mannskap kan gjøre. Da iser det på dekk, og det iser i riggen - hvis riggen klarer å bli stående. Det er først nå i kveld at vinden har løyet til kuling. Vi får bare håpe at båten blir funnet og at mannskapet er i live.

Link to post
Share on other sites

Leser i et innlegg at det er 45 minus der nede + vinden i 8 meter bølger.

Jeg har ikke særlig erfaring med ising, men etter mitt hode betyr dette at mast og rigg må ha blitt dekket av tykke lag is og at belastningen av denne vekten i bølgene antakelig vil knekke alt som stikker over dekk. Ville ikke satset på at hverken mast eller antenner er tilstede lenger.

 

 

Hvis båten har gode luker og stålskrog/dekk skal det vel mye til før den går ned, men det vil være vanskelig å komme seg utfor stålskallet med telefonantenne el for å kontakte omverdenen i det været.

 

Hvis nødpeilesenderen er tatt med inn regner jeg med at signalene ikke går igjennom dekk, og står den ute i 45 minus tærer det fort på batteriene.

Mons

Link to post
Share on other sites

Hvis båten har gode luker og stålskrog/dekk skal det vel mye til før den går ned, men det vil være vanskelig å komme seg utfor stålskallet med telefonantenne el for å kontakte omverdenen i det været.

 

Lars Ebbesen uttalte på Dagsrevyen at for tre mann å holde denne båten flytende og fjerne den isen som vil legge seg på dekk var en "lost battle", ikke vet jeg. Peder Lunde snakket om bølgehøyder, sjøens effekt på båten osv og det var heller ikke lystelig å høre på. Dette er to personer som jeg mener har en viss erfaring å utale seg på basis av.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ut i fra det jeg har lest er det en havn som er stormsikker der. Har ikke kartet foran meg akkurat naa, men det er et sund mellom to oeyer lengst nord i oeyrekken

Jeg hadde meg en tur ned til Antarktis for 3 år siden, gikk da fra Argentina over Drake Passage og ned til nordspissen av Antarktis. Der var det rene skjærgarden å regne med flotte viker mange steder, dette var i midten av januar. Men jeg har forstått at sund kan fryse igjen eller iallefall gjøre en ferd farlig så forholdene endrer seg stadig. Vet ikke om du kanskje hadde ett annet område i tankene. En nydelig område var det iallefall.

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli rart det her, stor bedring mht været men fremdeles ikke en lyd!

Kan 4-5 telefoner, nødpeilesender og vhf gå i filler samtidig hvis det står bra til med skute og mannskap?

Det er vel begrenset hvor langt vekk fra "nødsignal-posisjon" de kan ha flyttet seg i det været som har vært siste to døgn?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...