Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Ingen med fornuften i behold planlegger å dra til de farvannene på vinterstid i en 40 fots seilbåt.

Jeg har absolutt ingen erfaring med sydpolen eller områdene rundt, men det er vel strengt tatt sen-sommer syd for ekvator nå??

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Da blir det anmeldelse er jeg redd, men det lå vel i kortene...

- "Vi har besluttet å anmelde ekspedisjonsleder Jarle Andhøy for brudd på meldeplikten og for å ha gjennomført ekspedisjonen uten forsikring eller garanti for søk og redning, sier direktør Jan-Gunnar Winther ved Norsk Polarinstitutt til VG Nett."

Link to post
Share on other sites

Ingen med fornuften i behold planlegger å dra til de farvannene på vinterstid i en 40 fots seilbåt.

Nå er det vel fremdeles høst - men ser poenget ditt, hadde ikke lagt opp til en slik tur selv, men jeg tror Jarle har opparbeidet seg kompetanse til slike vurderinger.

 

SRA: Noe må man gjøre for å få oppfylt drømmer - er det å bryte eller tøye noen regler, well - so be it. En skal huske på at mange regler er skrevet av byråkrater med hensikt å regulere alt fra bittesmå til veeeldig store saker. Ofte blir da de små veldig i skvis for kunne regulere de store tilstekkelig.

 

Uansett - jeg er mer opptatt av å ikke dømme (uten fakta på bordet) enn å frifinne for å si det sånn ;-)

Link to post
Share on other sites

På den ene siden og på den andre siden. Her er en godt skrevet kronikk for en av sidene:

 

http://www.dagbladet.no/2011/03/03/kultur/debatt/kronikk/15659815/

 

Sitat fra siste avsnitt:

 

De fortjener vår takk, og de fortjener så vel vår moralske som vår økonomiske støtte nå når middelmådigheten truer med ruin.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det skal være rom i denne tråden både for oss tilhengere og for motstandere av Berserk sine ekspedisjoner ! Selv håper jeg at Jarle slipper unna fengselstraff, men kan si meg enig i at en bot bør markere et eventuelt lovbrudd når det gjelder krav til forsikring og godkjenning!

Botens størrelse derimot... 1000,- ?

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra Dagbladet-kronikken: "...Jarle Andhøy og alle mannskaper som gjennom årene har gjort «Berserk» til et navn som nevnes i samme åndedrett som Fram og Gjøa" - pfft, useriøst sprøyt

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jarle og han andre kom så vidt med siste fly før vinteren fra området. Det er vinter på gang der nå. Sommeren er kort. Vinteren kommer ført. Lavtrykkene er mange, tette og harde. Jeg tenker at å dra dit nå er omtrent som å dra til Karibien i september/oktober. Ikke så mange som gjør det... Orkan sesong liksom. Men ikke like mye is. :-)

Link to post
Share on other sites

Synes dette blog-inlegget, som det var linket til i et av svarene på dagblad-kronikken, også var bra skrevet: "Amundsen og Hjalmar Johansen".

 

Bra skrevet, det som Hjalmar Johansen slo i bordet overfor Amundsen for var at når det viste seg at polframstøtet måtte avbrytes så var Amundsen første mann til å snu, nærmest uten å vøre de andre ekspedisjonsmedlemmene en tanke. Unge Prestrud var med sitt hundespann et godt stykke forann de andre og visste ikke at det ble bestemt å avbryte. Hjalmar Johansen var den som ga seg etter ham, de returnerte til basen i relativt forkommen tilstand mange timer etter at Amundsen var ankommet.

Amundsen var i dette tilfellet en leder som berget seg selv uten å anstrenge seg for å ta vare på resten. En slik leder er ingen god leder i mine øyne....

 

Som Ragnar Kvam Jr. skriver:

Temperaturen falt mot minus 60 da Amundsen beordret tilbaketog til Framheim. Under dette tilbaketoget tapte Amundsen hodet. Halsende med døden i hælene tok han de beste hundene og stakk av fra sine menn, mens det ennå var 75 kilometer igjen. Bakerst sakket premierløytnant Kristian Prestrud etter, hundeløs, og med forfrosne bein. Bare en i følget - Hjalmar Johansen - stanset for å vente, til tross for at han verken hadde telt eller primus på sleden. Under utfoldelse av sine siste krefter nådde de to Framheim midt på natten, drøyt åtte timer etter Amundsen.

Det er ingen tvil om at Johansen berget Prestruds liv den dagen. Samtidig berget han sydpolekspedisjonen og Amundsens ry som polfarer. For om Prestrud hadde frosset i hjel under slike omstendigheter, hvordan ville det gått med samholdet i flokken, og ville Amundsen senere klart seg unna en anklage om at han hadde ofret en mann for å redde seg selv?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Synes dette blog-inlegget, som det var linket til i et av svarene på dagblad-kronikken, også var bra skrevet: "Amundsen og Hjalmar Johansen".

Bra og reflektert skrevet :thumbsup: Lokalt blir også Andøy hausa opp til helgene og sammenlignet med Amundsen og Heyerdahl uten noen form for reservasjon. Det virker mest kunnskapsløst og platt.

"(Hvem er Skip Novak i dette???)"... det viser vel nivået på en del Facebook-kommentarer.

Link to post
Share on other sites

Bloggen var grei nok den, men gutta ble da vitterlig advart og sogar forsøkt stanset både av anerkjente seilere og ellers folk som de burde låne øre til....så Hjalmar var nok der han..

 

Selv regel/lovverket klarte ikke å forhindre denne fatale turen...!

Link to post
Share on other sites

"(Hvem er Skip Novak i dette???)"... det viser vel nivået på en del Facebook-kommentarer.

 

Poenget med den posten er kanskje at Andhøy hevder å aldri ha vært i kontakt med Novak for å få råd vedr. ekspedisjonen, men utelukker ikke at andre kan ha gjort det.

 

Når Skip Novak ikke har vært i kontakt med lederen for ekspedisjonen virker det for meg litt platt å komme i ettertid og si at han har frarådet gjengen å reise.

Link to post
Share on other sites

OK, da er det kanskje litt uklar om hvem som har hatt kontakt med hvem. Jeg så bare et intervju med Skip Novak hvor han var nokså kritisk til flere sider ved denne ekspedisjonen. Jeg vil vel si at å snakker og lytte til de som har lang erfaring fra disse farvann er obligatorisk for en ansvarlig skipper. Og der er mulig at Andhøy har gjort det også, det vet jeg ingenting om.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Novak sier han husker Andhøys henvendelse spesielt godt på grunn av båtens navn - «Berserk». står det på nrk.no

 

Det kan være Novak blander med en annen ekspedisjon. Andhøy har jo vært nede i Antarktis med Berserk (ikke samme båt) noen ganger tidligere..

Link to post
Share on other sites

Alle som har fulgt Jarle Andhøy på hans ekspedisjoner på TV og i bøker tror jeg vet at han ikke er den som setter sikkerhet aller først. Da hadde det heller ikke blitt noe turer tror jeg. Jeg har alltid vært kritisk til hans prioriteringer og synes mye av det han gjør og sier bærer preg av at det skal være litt tøft og barskt.

Slik som:

- Reise til antarktis i 27 fots båt med bensin påhenger sammen med en besetning som er alt annet en kompetent for en slik tur (en tur som for øverig endte med at "Berserk 1" forliste i Sør Amerika.)

- Bruker veldig sjelden redningsvest

- I TV-serien Sjøsprøyt uttaler han at jentene kan bruke toalettene mens gutta kan pisse over bord og at på hans turer gjør alle fra seg over rekka. Er det godt sjømannskap i en båt med 2 doer??

-Han utaler også på Satelittelefon fra antarktis at å være ute i 80-knops vind ikke er farlig så lenge du er godt forberedt. Men hva hvis noe uforutsett skjer, som for eksempel mann over bord i slikt vær? En slik uttalelse har ingenting med godt sjømannskap å gjøre i mine øyne.

- På turen mot Nordpolen med bla Alex Rosen(som for øvrig er en meget kompetent seiler) har de flere ganger unødvendig nærkontakt med isbjørn som setter de alle i fare og som også medførte klammeri med Sysselmann på Svalbard.

- Som det nå kommer frem manglet de også tilatelse til å ferdes i Antarktis på den tragiske turen (noe som selvsagt ikke ville forhindret forliset)

Dette og mye annet synes jeg viser Jarle Anhøys manglende respekt for lover og regler og at han slettes ikke alltid har de sikkerhetsmarginer som ekspedisjoner i arktiske strøk krever.

At det blir bra TV-underholdning er jo klart men jeg synes ikke han står fram som noe godt forbilde for andre sjøfarende.

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte et sted at han sa som en rettferdiggjøring omtrent: "Jeg har bare gjort det samme som Amundsen gjorde for 100 år siden"

 

Makan til tåpelig argument - neste blir vel at han benytter sverd og sier etterpå: "Jeg har bare gjort som vikingene"

Link to post
Share on other sites

Alle som har fulgt Jarle Andhøy på hans ekspedisjoner på TV og i bøker tror jeg vet at han ikke er den som setter sikkerhet aller først. Da hadde det heller ikke blitt noe turer tror jeg. Jeg har alltid vært kritisk til hans prioriteringer og synes mye av det han gjør og sier bærer preg av at det skal være litt tøft og barskt.

Slik som:

- Reise til antarktis i 27 fots båt med bensin påhenger sammen med en besetning som er alt annet en kompetent for en slik tur (en tur som for øverig endte med at "Berserk 1" forliste i Sør Amerika.)

- Bruker veldig sjelden redningsvest

- I TV-serien Sjøsprøyt uttaler han at jentene kan bruke toalettene mens gutta kan pisse over bord og at på hans turer gjør alle fra seg over rekka. Er det godt sjømannskap i en båt med 2 doer??

-Han utaler også på Satelittelefon fra antarktis at å være ute i 80-knops vind ikke er farlig så lenge du er godt forberedt. Men hva hvis noe uforutsett skjer, som for eksempel mann over bord i slikt vær? En slik uttalelse har ingenting med godt sjømannskap å gjøre i mine øyne.

- På turen mot Nordpolen med bla Alex Rosen(som for øvrig er en meget kompetent seiler) har de flere ganger unødvendig nærkontakt med isbjørn som setter de alle i fare og som også medførte klammeri med Sysselmann på Svalbard.

- Som det nå kommer frem manglet de også tilatelse til å ferdes i Antarktis på den tragiske turen (noe som selvsagt ikke ville forhindret forliset)

Dette og mye annet synes jeg viser Jarle Anhøys manglende respekt for lover og regler og at han slettes ikke alltid har de sikkerhetsmarginer som ekspedisjoner i arktiske strøk krever.

At det blir bra TV-underholdning er jo klart men jeg synes ikke han står fram som noe godt forbilde for andre sjøfarende.

Jeg er ikke helt enig i det du sier. Jarle gjennomfører reisene sine så sikkert som det lar seg gjøre med de midlene han har tilgjengelig. Han har ikke blitt rik av disse dokumentarene/bøkene men fortsetter fordi han trives på havet og vil vise at man kan reise på tur selv om man ikke har en feit lommebok.

 

-Han reiste fra Norge til Kapp Horn og derfra innom antarktisk og tilbake igjen. Merkelig nok var det ingen da som hylte om manglende godkjenninger og kritiserte ham for hans oppførsel. Å komme trekkende med det som et argument nesten 15 år etter blir litt usakelig i mine øyne. Uforutsette ting skjer desverre på sjøen og da Berserk 1 forliste skyldes det personen som sto bak roret. Og det var ikke Jarle. Ikke var det i nærheten av antarktisk heller. Istedet for å kritisere Jarle for den hendelsen bør han berømmes. Båten synker midt på natten med 3 personer ombord og han klarer å få alle i land.

-Hvis du følger nøye med i dokumentarene hans vil du skimte en redningsvest under frakken hans. Tror nok du vil se at han bruker den ganske ofte

-Jeg kan ikke se hva som er gale med doreglene i sjøsprøyt. Synes du det er feil at noen gjør fra seg over bord? Eller at han gjør forskjell på jenter og gutters bimmelim? Burde alle få bommelom på doen? Dette blir reint flisespikkeri. Mennesker har omkommet på sjøen og Jarles beslutning om dovaner i et TVprogram blir brukt mot ham. :rolleyes:

-Jarle har seilt i dårlig vær før og visste hva Berserk 3 var god for. Nok engang, uforutsette hendelser forekommer på sjøen uansett vind. I dette tilfelle vet vi ikke engang hva som har skjedd. Da kan vi strengt tatt ikke kritisere Jarle fordi han tåler mer vind enn oss andre som koser oss foran peisen med varm kakao.

-Folk på svalbard reiser rundt i terreng der isbjørner vandrer ofte uten å bli kritisert. Ja, jeg er enig i at David Mercy tok en unødvendig risiko da han nærmet seg isbjørnen. Men jeg velger å tro at isbjørnen kom fra det uten de store traumene :lol:

-Hvis alle skulle forholde seg til enhver toskete regel som var blitt påtvuget oss av et overformynderi ville verden blitt en grå og trist plass. Jeg kan ikke se det helt grove overtrampet Jarle har gjort ved å ikke informere Norsk polarinstitutt at han skal ned der. Det er jo helt hinsides hvis han må i fengsel for noe slikt. Skal vi begynne å fengsle folk som går på rød mann og? Jeg synes vi må se straffen i forhold til handlingen.

 

Manglende respekt for lover og regler. Tja, han er en eventyrer og lever livet sitt. Så han reiste til Nord og sydpolen uten å fortelle det til Norsk Polarinstitutt. Synes du virkelig at det bør ende i fengselsstraff og flere hundre tusen i bøter? Jeg synes overhodet ikke det. Vi har voldtektsmenn, drapsmenn og ulovlige innvandrere som lager gjenger i Norge for å drive organisert kriminalitet. Fyll heller fengslene med disse individene. Ikke eventyrere som ønsker å oppleve det naturen har å by på!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Libya liker ikke at Usa seiler inn mot deres territorium heller. Og lover blir vel brutt hver eneste dag av de fleste av oss!

 

Håper Jarle får seg en ny båt og Nytt manskap og fortsetter eventyret.

 

Personlig så synes jeg det er for mye hvitsnipp synsing i denne tråden!

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

 

Så han reiste til Nord og sydpolen uten å fortelle det til Norsk Polarinstitutt. Synes du virkelig at det bør ende i fengselsstraff og flere hundre tusen i bøter? Jeg synes overhodet ikke det. Vi har voldtektsmenn, drapsmenn og ulovlige innvandrere som lager gjenger i Norge for å drive organisert kriminalitet. Fyll heller fengslene med disse individene. Ikke eventyrere som ønsker å oppleve det naturen har å by på!

 

Trond

 

Hvordan i huleste har du det fra at jeg mener at Jarle Andhøy skal arresteres for dette??

Jeg påpeker et par eksempler på hans lemfeldige forhold til lover og regler og at han med sin "røffe" stil setter seg og sin besettning i større farer enn andre. Jeg regner det som en selvfølge at alle som var ombord også var klar over denne risikoen og klandrer ikke han for noe som helst. Alle var jo med frivillig.

Men for all del hvis du synes han er et eksempel til etterfølgelse hva sjømannskap angår så deg om det......

Link to post
Share on other sites

Håper Jarle får seg en ny båt og Nytt manskap og fortsetter eventyret.

Det håper jeg også, og det tror jeg også kommer til å skje. Som sofaseiler kunne det heller ikke falle meg inn å synse noe om sikkerheten ombord i båtene hans basert på intrykk fra TV underholdning.

 

Er også veldig enig med Stig Hatlo - Østlandsposten:

Sitat:

Stig Hatlo har kjent Jarle Andhøy siden han begynte å seile, og har vært i kontakt med han en rekke ganger etter den tragiske ulykken i Sørishavet.

 

- Han tar dette svært hardt, og ikke det motsatte, slik det ofte har blitt framstilt i media. Jarle har tross alt mistet tre av sine beste venner, og for han er dette en stor tragedie. Ulykken har virkelig gått inn på han, og han tar dette svært alvorlig, sier Hatlo til ØP Nett.

 

Hatlo reagerer også sterkt etter at Polarinstituttet (NPI) torsdag valgte å anmelde Andhøy fordi han ikke hadde den formelle tillatelsen til å seile sør for 60. breddegrad, og fordi ekspedisjonen ikke var forsikret.

 

- Dette er noe de kunne ha ventet med til Jarle kom hjem til Norge. Jeg hadde ventet en langt mer anstendig oppførsel fra Polarinstituttet, og det de gjør er rett og slett mangel på dannelse, sier Hatlo.

 

På spørsmål om det ikke vil være riktig av instituttet å se om det er brutt regler, sier Stig Hatlo at det er noe man burde kommet tilbake til senere.

 

- Jarle Andhøy var i Sørishavet på samme betingelser i 1998, og da ble det verken satt noe spørsmålstegn rundt lovligheten eller inngitt noen anmeldelse. Derfor er det merkelig at man nå må kaste seg over mannen med en gang. Det kan vel ikke være lovlig å seile ulovlig der nede når alt går bra, og ikke når det skjer en tragisk ulykke, sier Stig Hatlo.

 

- Det er uansett mange som lider nå i denne tragiske saken, og de burde kunne få ro nå, sier han.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...