Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Hvorfor er det ikke fnugg av oljefilm på overflaten?

Dette er det ensete som gjør at jeg fortsatt opprettholder et vist håp om at gutta har seilt ut av område. Men dette burde ha blitt fanget opp av radaranlegg på land/basene. Og derfra har en hørt nokså lite om det som har foregått.

 

Men når dette er nevnt har jeg i minne bilder av Steve Irving hvor en tydelig ser at ising har foregodt under veis til område. Har Berserk blitt utsatt for ekstrem nedising blir hun hermetisk lukket og det skal mye til for at olje slipper fri, selv om hun imploderer under veis ned, noe som heller ikke er sikkert at hun blir p.g.a. sin konstruksjon.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg står i hvert fall for det jeg allerede har gitt uttrykk for i denne tråden og forstår at noen ikke er enig. :thumbsup: Har bare lyst til å skyte inn at jeg synes vi skal ta uttalelsene fra Jarle med en STOR klype salt på nåværende tidspunkt! Han har det helt forferdelig nå, er sliten og har helt sikkert mye som koker i hodet hans akkurat nå. Jeg synes derfor det blir feil å legge så mye vekt på uttalelsene han kommer med nå, akkurat som å dømme ekspedisjonen og deres kunnskaper basert på TV-serien og artikler som er skrevet av ymse journalister med lite kunnskap om emnet... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvis hun er blitt så nediset ville sikkert ikke flåten utløst seg heller da.. Jeg synes hele forsvinningen er utrolig merkelig. Hvis båten hadde iset så mye at hun hadde blitt hermetisk lukket ville den ikke ha sunket heller..

Jeg håper de er der ute et sted... Radarene på land har vel begrenset evne til å oppfatte en liten seilbåt på særlig mer enn 30-40 mils avstand vil jeg tro. Og da har de gode radarer. En veldig god skipsradar vil kanskje se en seilbåt på 15 mil max.

Link to post
Share on other sites

Nå melder NRK at de har en forhåndsavtale og kan lage serie av den siste turen. Det uttales heldigvis at det pga utfallet er uklart om det blir noen serie av det.

 

Min enkle vurdering er at det vel ikke bør lages serie som uansett innhold og vinkling vil virke som en oppfordring til andre om å legge ut på tilsvarende ekspedisjoner.

 

Men her er det helt sikkert varierte meninger på forumet!

Laholm

Link to post
Share on other sites

ja men at han resikrer fengsel :lipseal:

fengsel for hva??? en ting er regress for redningen hvis de på noen måte har vært der uten tillatelse

men fengsel???? det var strengt tatt en annen skipper ombord som har tatt avgjørelser som jarle på sett og hvis ikke har makt over ........

rart det der når altgår bra er han en helt - går det til skogen er han en kødd og skal bures - :cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg står i hvert fall for det jeg allerede har gitt uttrykk...

Det synes jeg absolutt at du skal fortsette med, men la meg legge til i all vennskapelighet, at det som Jarle sier nå til media, er noe han har prediket i mange år som en slags basis for sine turer. Dette er ikke noe kritikk fra meg mot Jarle som seiler. Han har bevist mange nok ganger at han behersker elementene på sin måte. Denne gangen har det skjedd noe og da må han som oss andre ta konsekvensen av sine valg og det er jeg sikker på at han gjør når han har fått roen tilbake og tenkt over hva som har skjedd. Co-skipper på Berserk sies å velge å gå ut fra land når været øker i styrke. Selv hadde jeg valgt det samme dersom forholdene hadde fortalt meg at det ville bli et helvete å oppholde seg på ankringsplassen.

 

At jeg ga min støtte til Hulda, så er dette basert på uttalelsen om Berserk som båt. Og denne situasjonen over "min side/din side" forholder jeg meg ikke til, annet enn at dette virker noe humoristisk oppe i elendigheten som disse gutta er kommet ut for.

 

Jeg synes hele forsvinningen er utrolig merkelig.

Nedising av den sorten jeg har i tankene skjer jo ikke på et blunk - selv om det går fort - og tyngden og muligens sjøvann inn gjennom åpninger akselererer jo til en tragedie. Kombinasjonen med vær og bølgens retning kan ha drevet båten inn under isen og da kommer det sannsynligvis ikke til å dukke opp noe fra henne på en stund.

 

At man ikke har funnet noe olje (muligens 30-40 liter) gir oss et fortsatt håp om at gutta har klar å ri stormen av. Har de ikke kommunikasjon finner de sikkert på et eller annet...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg spør meg selv, som en tidligere skrev. Hvorfor er det ikke fnugg av oljefilm på overflaten? Greit nok at det var uvær men all olje og diesel har ikke kommet opp på et blunk. Og de pleier vanligvis å ha et par fat på dekk, hvor er innholdet i disse ?

Egentlig er ikke det så rart. I sommer sank en Sunseeker 46 rett ved Mølen. Den hadde - om jeg husker rett - over 1000 liter diesel ombord. Den sank rudnt kl 02. Kl 08 var det blushine på stedet i følge Kystverket. Da vi passerte der ca kl 13 var det ikke blueshine i det hele tatt. Bare en veldig svak eim av diesel vi kunne kjenne om vi la oss i ro med motorene av. Denne dagen var det vindstille og ingen sjø. Skyfri himmel - så vi ville sett alle antydninger til diesel.

 

På Berserks posisjon var det mye sjø og vind. I tillegg kan nok oljen ha blandet seg i issørpa på samme måte som den gjorde i Løpern da lastebåten gikk på her forrige uke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Paul Watson vil heller ikke sende regning, men sier at de har brukt ca kr 60 000,-. Var ikke det lite etter flere dagers leting med både helikopter og båt?

Sikkert Dollar....vi ser jo hvordan det røres med -grader i media!

Men det er nok smart av mr Watson å velge denne løsningen mht media, da er han jo snill gutt et øyeblikk!

Jeg regner også med at lover og regler i Antarktis også gjelder Arktis, hvorfor stod ikke Norsk Polarinstitutt og brølte når Andhøy kom hjem etter å ha seilt nordvestpassasjen?

Så vidt jeg kan huske så var han helt hos media, div politikere og folk flest, eller husker jeg så feil?

Link to post
Share on other sites

Hele greia er bare forferdelig trist. Inkl. de hjemvendte sitt møte med media.

Hva en skal mene om dette, er vanskelig å si noe fornuftig om på lang avstand. Det må være forferdelig tungt for de pårørende. Jeg håper de kan få et slags svar på hva som har hendt. Svaret så langt fra kapteinen er et slags "dette er bare sånt som skjer". Jeg håper de får en bedre dialog direkte med hverandre, enn det som har vært igjennom media.

 

Vi får tørre å håpe på et mirakel enda en liten stund.

Link to post
Share on other sites

Tja. Paul Watson har sine dårlige sider, og ein skal ikkje sjå vekk frå at han "profitterer" på denne aksjonen mtp. reklame. Men han og Jarle er av same cowboy-kaliber, og Watson har her faktisk gjort ein god og gratis innsats i leiteaksjonen. Medan New Zealand sitt marineskip og det russiske skipet slutta søket tidleg, heldt Watson på lenger enn han måtte. Akkurat dette står det respekt av. Så får folk seie han er ein mediekåt idiot så mykje dei vil.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja men at han resikrer fengsel :lipseal:

fengsel for hva??? en ting er regress for redningen hvis de på noen måte har vært der uten tillatelse

men fengsel???? det var strengt tatt en annen skipper ombord som har tatt avgjørelser som jarle på sett og hvis ikke har makt over ........

rart det der når altgår bra er han en helt - går det til skogen er han en kødd og skal bures - :cryin:

 

Se inlegg #414 i denne tråden. Som ekspedisjonsleder har Jarle A. forbrutt seg mot norsk lov ved ikke å ha innhentet tillatelse fra Norsk Polarinstitutt til å krysse 60 grader S.

 

Han ville nok uansett ha risikert fengselsstraff, også om ekspedisjonen hadde gått på skinner og alle hadde kommet vel hjem.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Jeg regner også med at lover og regler i Antarktis også gjelder Arktis,

 

Nei. Det egene regler for Svalbard som Norge styrer, Russerne har sine regler for sitt land i Arktis og Canada for sitt. Danmark for Grønland?

 

hvorfor stod ikke Norsk Polarinstitutt og brølte når Andhøy kom hjem etter å ha seilt nordvestpassasjen?

Hvorfor skulle de det? Det er Kanada som styrer der.

 

 

Så vidt jeg kan huske så var han helt hos media, div politikere og folk flest, eller husker jeg så feil?

 

Her i Norge ja. Men i Arktisk Kanada var de ikke spesielt populære etter å ha hatt fylleslag i en tørrlagt landsby og blitt arrestert for å ta seg inn på Kanadisk territorium uten klarering visstnol der en av mannskapet hadde falsk pass (?). Her hadde de tilsvarende forklaring: De anså Nordvestpassasjen som internasjonalt farvann og de derfor ikke hadde behov for noen tillatelse fra Kanada for å seile der - ironisk nok ble de arrestert på land. Sånn sett seilte vel aldri Anhøy selv hele pasasajen siden de ble utvist fra Kanada? http://www.uphere.ca/node/220

Link to post
Share on other sites

Det står et sted omtalt en radar tilhørende Scottbasen plassert på en høyde 500 fot over havet. Og de logger visstnok "alle data":

 

"All scientific data received by various instruments at Scott Base and its outlying buildings is continuously recorded on revolving paper charts, magnetic tapes, 35 mm film, or light-sensitive photographic paper. This eliminates the necessity to have one scientist or technician continuously on duty in the science laboratory." Link

 

Noen som kjenner noen vitenskapsfolk på Scottbasen...?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...