Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Der var ikke nogen pågående spørsmål heller i Aktuelt-delen.

 

Det er et smart trekk av Jarle (nå i etterkant) å si at ekspedisjonen var delt opp i 2 deler!!

 

Vi kan ta en metafor:

Du og 4 kompisser skal kjøre fra Haugesund til Oslo over Haugeli-fjellet i din bil, som har svært dårlige bremser på grunn av manglende vedlikehold og dårlig økonomi.

Du forteller kompisserne at dette er en "piece of cake" tur og at du bruker gearene til å bremse med. Ikke noget problem.

Dere når da opp til toppen av Haugeli uten dei store problemer (det går oppover hele veien).

Du får da en telefon der på Haugeli, og forteller kompisene, at du må dra tilbake til Hgsd - og dei får fortsette til Oslo alene uten deg (i en bil uten bremser - nedover fjellet).

 

Du mener da det er greit å frasige sig ansvar - som eiger av bilen - for den delen av turen nedover. (i bilen som ikke er i forskriftsmæssig stann etter loven??

 

Den Erfarne.

Link to post
Share on other sites

Andhøy sa at det var bestemt på forhånd at han var landekspedisjonsleder, og at en annen skulle være kaptein på sjøekspedisjonsdelen.

Det viser vel at innspilla fra alle bedreviterne på dette forumet om Andhøys ansvar antakelig ikke har så god grobunn eller?

 

Jeg har ikke tenkt å svare for andres utsagn, men jeg har allerede påpekt at sjøloven er ganske klar på dette punktet. I det Jarle gikk i land for å kjøre over isen var han ikke lenger skipsfører på Berserk. Det ansvaret var overlatt til en annen, men Jarle har fremdeles et ansvar som eier av båten og for planlegging og utrusting av hele ekspedisjonen, både den delen som foregikk til vanns og den delen som foregikk på isen.

Link to post
Share on other sites

Man kan lure på om Anhøy ikke også burde gjøres rettslig ansvarlig for tapet av tre menneskeliv, unasett om det stemmer at de "visste hva de gjorde" eller ikke.

 

Når man ikke vet noe som helst, så kan man jo selvfølgelig lure på alt mulig.

 

Hva ville man kunne oppnå ved å gjøre dette?

Link to post
Share on other sites

I det Jarle gikk i land for å kjøre over isen var han ikke lenger skipsfører på Berserk. Det ansvaret var overlatt til en annen, men Jarle har fremdeles et ansvar som eier av båten og for planlegging og utrusting av hele ekspedisjonen, både den delen som foregikk til vanns og den delen som foregikk på isen.

 

Om jeg får med meg 4 kompisser på en båttur som skal vare i månedvis, er jeg sikker på at jeg ikke hadde planlagt dette alene, men at alle sammen hadde planlagt dette sammen. Høres ikke det logisk ut da?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Kunnskap å visdom hifo?? Hva prater du om!? Er du så ufattlig umennsklig at du ikke ser at han lider? :confused: SPARKE folk som ligger nede er bare råttent! Å Hvem er du til å utale deg!!!??? Jeg sier ikke at hva han gjorde er rett eller galt men, mannen lider å folk sparker! Hva faen er det for en holdning!!?? :headbang: Mullah krekar som er terrorist får mindre fokus å bor godt her i norge det sier litt om folk :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hva skulle hansikten være med sjøforklaring når det ikke finnes noen som kan forklare og ingen vet hva som har skjedd med båten?

 

Sjøforklaringer har vi ikke lenger i dette landet. De er erstattet av havarikommisjonen, og de har ikke til oppgave å fordele skyld, men å finne årsakene til ulykker slik at vi kan lære av dem og får bedre mulighet til å unngå unødvendige gjentaglser. Det er politiets oppgav å etterforske hendelsene slik at eventuelle lovbrudd kan straffes.

 

 

Om jeg får med meg 4 kompisser på en båttur som skal vare i månedvis, er jeg sikker på at jeg ikke hadde planlagt dette alene, men at alle sammen hadde planlagt dette sammen. Høres ikke det logisk ut da?

 

Kanskje logisk, men en båt har en eier som har rederansvar som omfatter ansvar for at båten er forsvarlig utrustet. En ekspedisjon har gjerne en ansvarlig leder som har det siste ordet med hensyn til ekspedisjonen som helhet, selv om alle deltagere er med på planleggingsprosessen. En viktig del av et planleggingsdemokrati er at deltagerne er enige om hvem som til en hver tid er sjef.

Link to post
Share on other sites

Men ærlig talt da FM 8-12. Vi må vel nesten spørre hva du prater om nå?

 

I alle fall virker det som du godt kan finne på å sparke noen som ligger nede. Særlig hvis det er deg som skal bestemme hvem som ligger og hvem som står.

 

Du mener vel ikke at man skal fokusere mer på Mullah Krekar mer enn Jarle Andhøy og Berserk i denne diskusjonen? Forstår liksom ikke helt hva han har med dette å gjøre?

 

Joda, alle kan se at Andhøy ikke har sine beste dager. Nå er det imidlertid slik at tre mennesker er borte. Berserk og Andhøy er også en "offentlig" sak, og har således søkt oppmerksomhet. Mener du virkelig at man ikke skal diskutere om denne "turen" var forsvarlig? Jeg tror vel de pårørende også ønsker å finne ut hva som har skjedd i denne saken og hvem som har ansvar for hva.

 

Men det er selvsagt ufølsomt å anmelde Andhøy :rolleyes:

 

"Forhold deg til nyeste fakta i saken"? Ja, for Andhøy kom jo med mye nytt i kveld.... :lipseal:

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så direkte sendingen 20.15 å der sier Andhøy det samme, han vil bare vite fakta. Han skulle lede ekspidisjonen som gikk på land å en annen hadde rollen som skipper på båten. Jeg bestemme? Du sier selv at du ser mannen lider. Ang Krekar er det merkelig han ikke har fått noen form for straff mens Andhøy nå får smake pisken både fra media å visse folk her uten at man faktisk vet noe som helst! NYESTE er at han ikke var skipper :thumbsup: Hvorfor har ikke folk vert med pisken på denne mannen før om han er helt uansvarlig? De som ikke så 20.15 sendingen på Nrk2 oppfordres å gjøre dette :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Du om det hifo! De folka er de som dømmer en mann uten å vite fakta, ha erfaring rundt det han driver med. Er en alvorlig sak dette her da 3mennskeliv har gått tapt. Leke bøddel ovenfor Andhøy før de vet noe det er helt utenfor min forståelse :headbang: Ute etter å krangle eller å høre det nyeste rundt dette å forholde seg til fakta hifo? Liker du å leke synsk å dommer? Hvilken erfaring/innsikt/fakta tror du de som slenger ut at han er uforsvarlig sitter med? Kan noen begrunne med fakta,kunnskap å innsikt fra identiske ekspidisjoner hva som er rett her så lytter jeg gjerne øre men da skal jeg ha bevis for disse "egenskapene"

Link to post
Share on other sites

Jeg så også sendinga på Nrk 2. Ingen sparka Andhøy. Han ble stilt kritiske spørsmål. Han ene der mente at Andhøy hadde tatt for høy risiko. Han andre forsvarte Andhøy.

 

Andhøy svarte forsåvidt greit for seg, men du kaller alt han kommer med for fakta. Det andre kommer med er uvitenhet. :confused: Det blir imidlertid ikke veldig kledelig å si at han ikke hadde ansvaret, fordi han var på land. Svaret hans om hvorfor han ikke hadde søkt om tillatelse og forsikret seg, var vel heller ikke altfor bra. "Vi gjør bare som Amundsen gjorde for 100 år siden".

 

Tre mennesker er borte. Da må det stilles kritiske spørsmål. Da er det vel heller ikke så rart at han blir anmeldt for å ikke følge reglene. Så får vi se om riksadvokaten vil tiltale han og om han evt blir dømt. Krekar, som du ønsker å sammenligne med, har vært tiltalt og vært gjennom ganske mange rettsaker. Han ble ikke dømt, men du vet selvsagt bedre? Han er jo ifølge deg skyldig, selv om retten flere ganger har frikjent han :rolleyes:

 

 

 

Andhøy har selvsagt hatt bedre dager. All mulig sympati for det, men

Link to post
Share on other sites

Jarle hevder selv å være leder for denne ekspedisjonen, dvs han hadde et overordnet ansvar. Han var også skipper, og et fartøy i dette formatet har vanligvis bare en skipper og kanskje en co-skipper. Det vil være naturlig å overlate båten til co-skipper. Når han nå ovenfor pressen beskriver en deling av ekspedisjonen og presiserer at det var to ansvarshavende, tror jeg ikke det var så lurt for hans del, selv om det kanskje ikke var ment som noe strategisk trekk.

Nei, han har det nok ikke greit, men livet er ikke bare rocken roll.

Link to post
Share on other sites

Nå kommer utalesene igjen :headbang: Livet er ikke bare rock&roll. Men viss Andhøy sier: Havet tar å havet gir er han en kronidiot se logikken i det :thumbsup: Ang søknaden så ja han burde hatt de riktige papirene men dette hadde ikke reddet de som ikke er funnet å for min del begynner ikke jeg noen sverte kampanje mot Andhøy fordi han ikke hadde disse papirene. Å det jeg har spørt om er det ingen som kommer med, men dette regnet jeg med :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ang søknaden så ja han burde hatt de riktige papirene men dette hadde ikke reddet de som ikke er funnet å for min del begynner ikke jeg noen sverte kampanje mot Andhøy fordi han ikke hadde disse papirene. Å det jeg har spørt om er det ingen som kommer med, men dette regnet jeg med

 

 

Om Jarle Andhøy hadde respektert og etterkommet gjeldende regelverk, hadde neppe denne seilasen blitt noe av og menneskeliv hadde vært spart! Dette er bare litt av poenget i denne tragiske saken.

Et regelverk for området er tuftet på miljø og sikkerhetsmessige hensyn, fornuft og erfaring gjennom mange år er bla. ment å forhindre "høyrisikoseilaser" hvor skipperens ego, mot og eventyrlyst måtte være sterkere enn rådende lokal kunnskap og vurderingsevne.

 

Håper derfor i det minste at andre potensielle eventyrere vil kunne ta lærdom av denne hendelsen!

Link to post
Share on other sites

Har fulgt denne diskusjonen fra starten. Hvordan kan "Rogeri" hevde at denne triste historien ikke hadde ville funnet sted om de søkte om seilas på "lovlig" vis. Det er ikke på godkjenning eller ikke dette dreier seg om. Når man leser at mange seilere har dradd til Antarkis uten noen slags form for godkjenning. Hva med dem? Jeg støtter Jarle Andhøy fullt ut. Har følgt med på alle hans program og lest bøkene hans. Endel tull og tøys, javel, det hører med, men han besitter mye mer erfaring og kunnskap om polare strøk enn langt de fleste av oss i Norges land pr. idag. Digresjon: I disse dager leser vi om Snøskooter ulykker, snøskredsuykker. Tragiske greier. Hvem har ansvar her,nevnes knapt. Det har medienes interesse noen dager i beste fall. Men med ss "Berserk" er det helt annerledes. Det må være noen som pirrer oss i en sånn sak. Ikke vet jeg. Logisk er det ihvertfall ikke. Dette var en kalkulert risiko seilas. Sånn er det. De som var med var fullt klar over dette. Triste saker var det, men Jarle Andhøy har ingen skyld, hverken moralsk eller rettslig, i dette.

Link to post
Share on other sites

Men viss Andhøy sier: Havet tar å havet gir er han en kronidiot se logikken i det :thumbsup:

 

Løyent at du sku nævne "logikken" nu!

 

Menneskelig intelligens (IK) er ofte nævnt som: Menneskets evne til å dra den rigtige konklusjon utifra den informasjon som er til stede.

Nu er IK mere end bare evnen til å dra logiske konklusioner men logik gir et bra fingerpeg om hvor du vil ligge på en IK-skala.

Du/dere kan ta en liten halvtimes logisk test på www.mensa.no eller www.mensa.dk for å få et peg om hvordan du har det med "logikken" :giggle: (du kan teste deg så mange ganger du vil - men det blir ikke bedre for det).

 

Med hensyn til (mht) informasjoner rundt forliset er der ikke mye fakta å hente:

Vi vet at nødpeileren ble aktivert manuelt (eneste måte den kan aktiveres på) og kan derfor konkludere, at minst en person ombord ikke var rede til å dø der i McMurdo sundet. Minst 1 person som ikke var på en selvmords-ekspedition til Antarctis.

Man kan spekulere i om det var en kollektiv beslutning eller ej - det vet vi ikke. Ej heller vet vi om besætningen nogen gang ku forestille sig at det ville bli så dårligt vær og at det sku gå så galt. Det blir bare spekulasjoner - og dog alligevel til spørsmålet om besætningen hadde erfaring nok til å selv å ta vurderinger mht sikkerheten ombord og seiling i området rundt McMurdo sundet:

På Berserks sin hjemmeside kan man læse en log fra turen fra Beringshavet og til New Zealand som er skrevet på engelsk

og jeg sakser en liten bit som omhandler turen fra Australia til NZ fra d. 5. November 2010. Hele loggen kan leses her:

http://www.wildvikings.com/index.php (klik på "Berserk to the South Pole" linken)

 

Quote:

The calendar listed the 5 of November and the breakup season for the ice in the Soutthern Ocean had just begun. “Tide waits for no man, nor expedition” as the Berserk was almost 5000 NM from the South Pole. They had everything, but equipment or a competent crew thought Jarle. But finally the coarse was heading southerly towards the edge of the world although many details were missing.... How to reach the South Pole??? By skis or dogs??? Where to find a competent crew??? These questions plauged the captain's mind when a blonde head was suddenly spotted in the sea. It appeared to be a sight out a legends, a mermaid, so the Beserk crew decided to further investigate.

 

The Berserk had just lost sight of land when they noticed it was a white man waving a surfboard to signal in the big blue. A blonde oxford English speaking South African surfer swam around seeming as he had been shipwrecked. He said the current had pushed him offshore from his surfspot, and the Berserk crew had to rub their eyes and hit heads twice to make sure it wasn't a dream. Was that really a man on a surfboard???

 

“May I have a hike, a cup of tea, and a beer or two??? for my nimble fingers,” asked the blondie politely. The surfer felt at home right away. He started chewing on the first biscuit he could reach. “Whats your skills?,” replied the captain as he worried only about the expedition facts and how quickly the ship's jaws teeth were eating Southern latitudes. “Oh dear” what a splendid tea!!!,” sang the noble englishmen, who titled himself with the fancy name of Leonard Richard Banks the third, and then asked for more sugar.

\unquote

 

Vanligt intelligente bør kunne dra en konklusjon utifra ovenstående citat om hvorvidt den savnede Engelskmanns kvalifikasjoner gjorde han i stann til å vurdere risiko og sikkerhet rundt "ekspedisjonen" - eller ...??

 

Mht vurdering av båtens sjenerale sjødygtighet og kaptainens forhold til vanlig sikkerhet til sjøs/ombord har vi NRK's serie i seks deler fra "Nordvest Pasasje espedisjonen og vi har det siste bilde der ble tatt av besætningen på "Wellington" dagen før nødpeileren ble aktivert.

NRK's serie kan du se/gjense her: http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/855/

Hele første del (1:6) omhandler båtens klargjøring på land (bra opptak av båtens konstruksjon under vannlinjen), rekrutering av besætning og ikke minst hvilke krav Jarle stiller mht besætningens kvallifikasjoner (eller mangel på samme). Vi ser også et "mytteri" hvor Jarle hiver et besætingmedlem i land fordi "han ikke ku finne ut av hvem som var kaptain ombord".

 

Dra selv nogen konklusjoner utifra det sist tatte bilde av Berserk (du finner dette i alle avisartikler) og ikke minst første del av serien - og vi kan diskutere videre på en saklig måte.

 

Den erfarne.

 

beklager skriveleif mm.

Redigert av Den_erfarne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...