Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Det må være lov å diskutere egoismen i dette uten å bli møtt med at du er moralist, bedreviter, kaklekor osv. Argumentèr i steden for å karakterisèr. Det er min oppfordring!

 

I dette avsnittet er jeg helt på linje med finnmarken.

 

Høres ut som et typisk "produkt" av fri barneoppdragelse :crazy:

 

Ja den slags retorikk løfter alltid diskusjonen. :thumbsup:

 

Forøvrig kunne du ikke være lenger fra sannheten. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Joda, det må være rom for å være utenfor A4 osv

Enig i det. Bravadene er blitt hauset opp av NRK, media og et heiagjeng som nok vet svært lite om hva de snakker om. Dette ser ut til å trigge Jarle Andøy vel mye. "havet gir og havet tar", det blir for lett når tre mennesker er omkommet. Regner med at saken vi få et etterspill som ikke er fullt så spennende, noe som jeg mener er rett og riktig.

Link to post
Share on other sites

Hele besettningen var vel klar over farene. Synd det der med å ikke ha papirene i orden men de gutta var jo ekte eventyrere. Slakte Jarle er vel heller dumt da ingen i verden kan være så dumme som at: Seile sydpolen? Javist dette kan jo ikke ha noen risiko. La mannen være...tror han har vert med om nok i det siste

Link to post
Share on other sites

Var innom facebook siden "Berserk". Jeg må innrømme at det føltes ubehagelig å lese alle "klakkørenes" skulderklapp. Tre mennesker er omkommen og barn er blitt farløse. Det inviterer ikke til nærmest brautende oppførsel og heiarop fra og på ansvarlig skipper.

Link to post
Share on other sites

det er for lett å være etterpåklok når slike uhell skjer. rart at når man feiler så er alt bare ræva, lurer på hva kritikerene hadde sagt hvis turen hadde skjedd uten uhell,og det hadde vert laga en knallfin dokumentar film om ekspedisjonen!! da hadde nok alle innkl kritikerene banka seg på brystet og snakka om godt norsk vikingmot og kløkt.hva skal man mene om slikt da? hva med ekstrem skiløpere som dagelig krysser sperringer og renner der folk nettopp er tatt av ras? eller fjellklatrere,eller base hoppere,rafting etc etc... for noen dager siden satte jo en kaptein en båt på tørre landet i oslofjorden m oljesøl som følge av det.losen hadde vist fått landlov? så uhell skjer,og kommer alltid til å skje. vil uttrykke min sympati til familier og andre innvolverte i berserk uhellet. og kapteinen på berserk og eksp lederen har min tillit til at manskapet var best mulig forbredt på tøffe forhold.hylekoret kan jo gå og sjekke båten sin som ligger trygt på land,eller tjoret til brygga mesteparten av året.

Link to post
Share on other sites

Det er nå en gang sånn at om en ekspedisjon lykkes, er man helt. Lykkes man ikke, starter jakten på syndebukker.

 

Et tankekors kanskje at da Thor Heyerdahl gikk om bord i balsaflåten Kon-Tiki, kunne han ikke en gang svømme. Men det gikk jo bra og Heyerdahl ble velfortjent helt.

Link to post
Share on other sites

Litt på sidelinjen nå men er det Drake Passage du mener?

:lol: ja - jeg gikk litt i surr der. Mente fra Kapp Horn til Antarktis øyene. Pratet med en kar som har seilt der i dag. Han sa det var en fantastisk fin tur. Men jeg vil ikke dit. For mye risiko om alt går feil vei.

Link to post
Share on other sites

Han sa det var en fantastisk fin tur.

Det kan jeg også skrive under på, riktignok var jeg med en betydelig større båt men bølgehøyden var bare usle 1-2 meter. Været slår derimot om raskt i dette området som man ikke skal spøke med. Det var mange seilbåter i størrelse 40 fot å se der nede. Mange av de i aluminium.

Link to post
Share on other sites

Bra artikkel i FVN. Det er enda håp!

 

Nå er dessverre Ståle Jordan helt på jordet når han snakker om Norsk polarinstitutt og Antarktisforskriften.

 

Når det gjelder påstanden om at de ikke har fulgt Antarktisforskriften ved å gå i land, så er jo sannheten at de fleste land ikke godkjenner norsk myndighet over deler av Antarktis. Det er et ingenmannsland, sier Jordan.

 

Den norske antarktisforskriften er laget som følge av internasjonale avtaler om Antarktis, og de andre landene som har sluttet seg til avtalene har tilsvarende lovbestemmelser.

 

Jeg synes Skip Novak tar hardt i.

Han seilte der nede med en båt optimalisert for vekt og fart og seilte så hardt båten tålte hele tiden.

 

Skip Novak har nettopp avsluttet sin 24. sesong med charterseiling i Antarktis, i tillegg til at han har noen regattaer bak seg. Han har seilt regatta med mer enn en båt, og han har to charterbåter. Hvis du mener det er for liten eller feil erfaring så kan du kanskje foreslå andre navn?

Link to post
Share on other sites

Det er nå en gang sånn at om en ekspedisjon lykkes, er man helt. Lykkes man ikke, starter jakten på syndebukker.

 

 

Personlig jakter jeg ikke på noen syndebukk, men håper at vi alle kan lære noe av det. Jeg har selv vært med å fisket med tråler i Barentshavet nesten ett år, noen ganger helt opp i iskanten og vet litt om forholdene i polare strøk når en får dårlig vær og storm. Det tror jeg ikke alle som har meninger rundt dette vet så mye om. For øvrig har jeg stor medfølelse for etterlatte etter denne ulykken, en ulykke som ikke kan sammenlignes med et grunnstøtt skip i skjærgården selv om det har medført stor forurensing.

Link to post
Share on other sites

hørte på radioen at det var tatt et høyoppløst satelittbilde over området på fredag, var visst priset i millionklassen, håper det lar seg gjøre å slå kloa i dette bildet.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke jeg husker helt feil var vel den Norske båten Sorgenfri der nede i en Hero plastseilbåt, dårlig utstyrt var den også.

 

Ja, han viste hva han snakket om den gamle mester: "Selv den mest nitidige planlægging, kan ei erstatte det reneste svineheld". StormP

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er ein ting eg ikkje heilt forstår når det gjeld satelittbileta. Dersom bileta allereie er teke, kvifor kan ein ikkje berre utlevere dei?

Greit nok at det kostar ein million eller deomkring å ta eit slikt bilete, men dersom det allereie er gjort er det vel ingen grunn til å ikkje granske det?

 

Eller handlar det om prinsipielle reglar og pengesummar, nettopp slikt som Jarle prøver å sleppe vekk frå?

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antarktistraktaten er inngått for at området ikke skulle brukes til militære formål, men er siden utvidet til å gjelde miljøvern. De som mener at norske ekspedisjoner bør kunne dra dit uten tillatelse, mener vel samtidig at dette må gjelde all verdens andre med utferdstrang, uansett kompetanse og rutiner for å håndtere avfall, ulykker etc.

 

At noen risikerer livet ved å dra til havs mens andre foretrekker livet bak moloen, det er naturens orden. Vi er forskjellige. Men det er vel fremdeles en forskjell på å risikere eget liv og å risikere andres? Det er mulig alle på ekspedisjonen visste hva de ga seg i kast med, men hvis det også gjaldt den unge kompanjongen til Andhøy, så skjulte han det godt.

 

Når en ekspedisjon ser ut til å ende med tap av tre liv, skal man være ganske spesiell for å hevde at man har gjort alt riktig, og at man ville gjort det samme en gang til. Man trenger ikke være veldig smart for å drive etterpåklokskap, men det må da være enda mindre smart å la være.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke greit å være i fokus når opinionen snur og journalistbikkjene begynner å jage i flokk.

Jarle og hans mannskap er et friskt pust som gjør ting på sin måte selv om den ikke alltid er opplest og vedtatt.

De er svært godt forberedt og vet godt hva de holder på med.

Denne gang ser det ut til å ha gått galt. Og det synes jeg er svært trist.

Men folk omkommer på veien og i slalåmløypa også.

Jeg håper Jarle kommer sterkt tilbake med nye utfordringer.

 

I mellomtiden får moralister og bedrevitere her på BP sette ned en kommite som skal ta alle endelige avgjørelser om hva man har lov å gjøre i båt.

 

 

Langt på vei det beste som er skrevet i denne tråden! :clap:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...