Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Så han reiste til Nord og sydpolen uten å fortelle det til Norsk Polarinstitutt. Synes du virkelig at det bør ende i fengselsstraff og flere hundre tusen i bøter? Jeg synes overhodet ikke det.

Polarinstituttet gjør vel bare jobben sin, men de kunne godt ha ventet med dette. Jeg tror heller ikke straffen blir særlig hard når den tid kommer.
Link to post
Share on other sites

Det kan vel ikke være lovlig å seile ulovlig der nede når alt går bra, og ikke når det skjer en tragisk ulykke, sier Stig Hatlo.

 

Lurer på hvor mange av de norske (eller utenlandske) langturseilerne som har vært nedenfor 60 grader som har tilfredsstilt Polarinstituttets eller egne myndigheters krav?

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må jo si at jeg oppfatter Polarinstituttets oppførsel som både ynkelig og lite verdig når de velger å sparke Jarle når han allerde ligger nede og i tillegg befinner seg på den andre siden av kloden. Og det etter å ha forhold seg helt tause helt til etter at ulykken har skjedd. Jeg har også vondt for å tro at all annen trafikk i syd har spurt pent om å få lov mer enn et år i forvegen.

 

Jeg leser om dette med samme følelsen som da jeg leste om en stakkars sjåfør som ble dømt til fengselstraff for uansvarlig kjøring etter at han hadde rygget over og drept sitt eget barn.

Link to post
Share on other sites

Hvordan i huleste har du det fra at jeg mener at Jarle Andhøy skal arresteres for dette??

Jeg påpeker et par eksempler på hans lemfeldige forhold til lover og regler og at han med sin "røffe" stil setter seg og sin besettning i større farer enn andre.

 

 

Jeg har ikke lagt ord i din munn. Jeg stiller bare et spørsmål etter at du kritiserer måten han bryter loven på. Og hvis Jarle sin stil hadde vært risikofylt, hvorfor har da ikke Berserk gått ned for lenge siden? Med Andhøy bak roret?

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Så han reiste til Nord og sydpolen uten å fortelle det til Norsk Polarinstitutt. Synes du virkelig at det bør ende i fengselsstraff og flere hundre tusen i bøter? Jeg synes overhodet ikke det.

 

Det er nok flere som er enige med deg i det, men det som er synd er at såpass mange får en anmeldelse til å bli tiltale og dom. Det er ganske langt fra virkeligheten. Norsk polarinstitutt har ikke noen som helst myndighet til å etterforske. Slikt er det politiet som gjør, og de bruker sikkert den tiden de trenger til den oppgaven.

 

Antarktisforskriften har en strafferamme, og det angir den strengeste straff som noen kan få. Bortsett fra noen ivrige journalisters skriverier har jeg ikke hørt at noen har sagt et ord om at lovens strengeste straff bør brukes i denne saken. Uten mer informasjon om hva som har skjedd så er det bare dumt å spekulere i om det vil bli reist noen tiltale og om det i så fall kan være snakk om mer enn en bot.

 

Polarinstituttet gjør bare jobben sin, og om de lot være å anmelde et mulig brudd på forskriften fordi de mener at Jarle Andhøy er en grei kar så kan det være en tjenesteforsømmelse.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om en utløser en stor redningsaksjon i Norge, være seg til sjøs eller til fjells, og det viser seg at det grunner i idioti fra de savnede kan det, og har bllitt, krevet erstatning fra Staten eller redningsselskapet/Røde kors.

 

Det er vel ikke snakk om bøter til Andhøy, men hva om han blir krevd erstatning fra den New Zeelandske marine, eller fra Sea Shepherd? I og med at det er de færreste lystseilere som har råd til å dekke dette fra egen lomme, er det påkrevd med forsikring før en entrer disse områdene. Muligens kan dette være grunnen til at en må søke tillatelse før en ankommer Antarktis.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lagt ord i din munn. Jeg stiller bare et spørsmål etter at du kritiserer måten han bryter loven på. Og hvis Jarle sin stil hadde vært risikofylt, hvorfor har da ikke Berserk gått ned for lenge siden? Med Andhøy bak roret

Kjære deg!

Du mener altså at hvis jeg tar motorsykkelen og kjører Oslo-Kirkenes uten hjelm og kjøredress så har jeg ikke utsatt meg selv for større fare enn en som kjører med? Vi har jo begge kommet frem uskadd.

 

 

Men at det går så bra:

 

nå har 2 av 3 "Berserk"-båter forlist med Jarle Andhøy som kaptein/ekspedisjonsleder.....

Link to post
Share on other sites

- Jarle Andhøy var i Sørishavet på samme betingelser i 1998, og da ble det verken satt noe spørsmålstegn rundt lovligheten eller inngitt noen anmeldelse. Derfor er det merkelig at man nå må kaste seg over mannen med en gang. Det kan vel ikke være lovlig å seile ulovlig der nede når alt går bra, og ikke når det skjer en tragisk ulykke, sier Stig Hatlo.

Dersom alt går bra holder man seg "på bena". Det er visst ikke så gøy å angripe noen som står oppe. Da kan det bli kamp, og det vanskeligere å spå oponionen.

 

Dersom Polarinstituttet hadde ventet med anmeldelsen kunne man risikere at Andhøy rakk å sette bena litt mer under seg. Kanskje han kommer til å justere en noen av sine uttalelser når han kommer litt til hektene, har fått mer informasjon og det første sjokket har kommet noen dager unna?

 

Nå ligge Jarle Andhøy nede. Han har mistet tre av de beste vennene han hadde her på jord. Han har mistet skuta si. Han har vel egentig ikke så mye igjen. Det var akkurat nå litt oponion mot lovbryter Andhøy, og han forsvarer seg dårlig fra New Zealand. Polarintituttet valgte å skynde seg, i denne saken.

Link to post
Share on other sites

Når personer annser seg selv og sitt ego så utsøkt..så til de grader briljant- at man mener seg fritatt, eller ”hevet” over samfunnets lovforordninger, allmene spilleregler, trosser de råd og overser den tilgjengelige veiledning og kotymer som måtte påhviles over et område…..når sjølgodheten og ditto selvbilde ligger på så astronomisk høyt nivå at man i tillegg dropper nødvendige forsikringer for ekspedisjonen og dens mannskap før en drar inn i et av verdens farligste og mest utilgjengelige havområder... når så hele ekspedisjonen desverre ender opp som en gedigen fiasko…ja da kan man knapt forvente sympati og støtte fra andre enn dårer, rebeller og anarkister med total mangel på naturelementene uforutsigbarhet…….!

 

Tre mann og båt er borte,oppdraget utført 110%..”Havet gir og havet tar!” sies det bare fra den kanten da……

Link to post
Share on other sites

Vi har som et moderne samfunn en beredskap, det være politi,sykehus,redningstjeneste mm.

 

Dette betaler vi for gjennom skatteseddelen om det brukes eller ikke.

 

Vi har jo f.eks hatt 2 større etterlysninger de siste ukene , en etter skiturister,hvor 4 utlendinger omkom(3 funnet omkommet, en er savnet). Nå har vi siste døgnet hatt en stor aksjon i Finnmark, hvor det ser ut til å være minst en omkommet.

 

Dette er tragisk, men jeg synes det er flott at pårørende ikke skal bekymre seg for kostnad med å lete etter de savnede.

 

Jeg tror ikke den norske stat har sendt regning til etterlatte etter de 4 som omkom på ski.

Redigert av Otto R (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når personer annser seg selv og sitt ego så utsøkt..så til de grader briljant- at man mener seg fritatt, eller "hevet" over  samfunnets lovforordninger, allmene spilleregler, trosser de råd og overser den tilgjengelige veiledning og kotymer som måtte påhviles over et område…..når sjølgodheten og ditto selvbilde ligger på så astronomisk høyt nivå at man i tillegg dropper nødvendige forsikringer for ekspedisjonen og dens mannskap før en drar inn i et av verdens farligste og mest utilgjengelige havområder... når så hele ekspedisjonen desverre ender opp som en gedigen fiasko…ja da kan man knapt forvente sympati og støtte fra andre enn dårer, rebeller og anarkister med total mangel på naturelementene uforutsigbarhet…….!

 

Tre mann og båt er borte,oppdraget utført 110%.."Havet gir og havet tar!" sies det bare fra den kanten da……

Støttes.

 

Og om båten med besetning likevel dukker opp får vi bare glede oss.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Nei BAN, hvorfor i all verden er dette noe å gripe inn overfor?

 

rogeri kritiserer en som har tatt altfor store sjanser. På forhånd har han ikke tenkt på andre enn seg selv. Han har ikke tenkt på hvor vondt og vanskelig det skulle bli for de pårørende før det gikk galt, eller da mao bare tenkt på seg selv og sin selvrealisering. Han har heller ikke tatt nok hensyn til at andre kan komme til å måtte risikere livet sitt for å berge dem, og heller ikke tatt nok hensyn til hvilke verdier noen vil måtte stille opp med for en evt redningsaksjon.

 

Ja, når dette først går galt så må han regne med kritikk. Han er i denne sammenhengen en offentlig person. Han har også nok innsikt i dette til å vite om meldeplikt og krav til forsikring.

 

Det er klart han må regne med kritikk. Når han i tillegg møter denne med "kaklekor", "life is life" og "havet gir og havet tar", så kan han ikke akkurat regne med at kritikken blir mildere. Hadde det vært min sønn som var savnet i Berserk så ville jeg vært rasende over sånne uttaleser.

Link to post
Share on other sites

Nei BAN, hvorfor i all verden er dette noe å gripe inn overfor?

 

rogeri kritiserer en som har tatt altfor store sjanser.

 

I tillegg til å gå til personangrep på Jarle Andøy, så går han også til personangrep på alle som har annen mening enn seg selv:

 

..når så hele ekspedisjonen desverre ender opp som en gedigen fiasko…ja da kan man knapt forvente sympati og støtte fra andre enn dårer, rebeller og anarkister med total mangel på naturelementene uforutsigbarhet

 

Dette er en helt håpløs påstånd som bare bidrar til å forsure debatten.

Link to post
Share on other sites

Har ikke sagt noe om saklig kritikk, men personangrep basert på personlige meninger om Andhøy.

 

Flere her har kommet med kritikk basert på kunnskap og erfaring, og det er greit. Andre kommer med kritikk basert på TV-serien.

Jeg har lest om Andhøy på Facebook og innspill lokale aviser hvor han sammenlignes med nasjonale helter som Nansen, Amundsen og Høyerdahl. Dette er nærmest tragisk, og vanskelig å forstå annet enn at dette er basert på TV-seriene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...