Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Polarinstituttet har såvidt jeg har forstått opplevd press fra myndigheter i Norge og NZ for å levere anmeldelse, og så lenge de bare "gjør jobben sin" synes jeg ikke vi kan klandre dem.

 

Dersom saken ender i en straff for brudd på meldeplikten tror jeg ikke det vil gi Jarle noe mindre støtte blandt de som allerede er på "hans side". Om målet med søksmålet skal være å stoppe flere fra å gjøre det samme, tror jeg det heller kan få en motsatt effekt.

 

Jeg synes også instituttet kunne ha ventet litt lenger med å levere anmeldelsen, men for alt jeg vet har de regler de må forholde seg til som hindrer utsettelse.

Link to post
Share on other sites

Det ville vel vært, mildt sagt, uryddig om en offentlig etat ikke skulle levere inn en anmeldelse snarest mulig etter at man er blitt oppmerksom på et lovstridig forhold?

 

Søtter forøvrig rogeris innlegg. My thoughts exactly!

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Nå er de fleste innleggene dine rene personangrep mot noen som ikke er tilstede for å forsvare seg. Moderator burde gripe inn.

 

Må du skjærp dæ, sett der som ei gammel kjærring oppi Steigen å syt om personangrep...! :lol:

 

Jeg er til stede å kan forsvare meg... :tongue:

Link to post
Share on other sites

Det ville vel vært, mildt sagt, uryddig om en offentlig etat ikke skulle levere inn en anmeldelse snarest mulig etter at man er blitt oppmerksom på et lovstridig forhold?

 

Politiet ser i hvertfall ofte gjennom fingrene ved mindre lovbrudd, så lenge de ikke mottar for mange klager. Denne praksisen er ikke meg imot.

Link to post
Share on other sites

Når personer annser seg selv og sitt ego så utsøkt..så til de grader briljant- at man mener seg fritatt, eller ”hevet” over samfunnets lovforordninger, allmene spilleregler, trosser de råd og overser den tilgjengelige veiledning og kotymer som måtte påhviles over et område…..når sjølgodheten og ditto selvbilde ligger på så astronomisk høyt nivå at man i tillegg dropper nødvendige forsikringer for ekspedisjonen og dens mannskap før en drar inn i et av verdens farligste og mest utilgjengelige havområder... når så hele ekspedisjonen desverre ender opp som en gedigen fiasko…ja da kan man knapt forvente sympati og støtte fra andre enn dårer, rebeller og anarkister med total mangel på naturelementene uforutsigbarhet…….!

...

Enig med BAN! Dette er langt forbi det jeg synes er akseptabel karakterestikk av et annet menneske. I tillegg er det basert på synsing og personlig oppfatning. Dersom Rogeri ikke kjenner Jarle Andøy personlig, så kan jeg ikke skjønne at han har grunnlag for slike person-karakteristikker.

 

Når det gjelder anmeldelse av forholdet så er dette selvfølgelig en mulighet Jarle vurderte allerede før ekspedisjonen. Det at han hevder å ha vært i "ingenmannsland", betyr ikke at han ikke har sett for seg mulighetene for at myndighetene kan være uenig med ham. En anmeldelse fra Polarinstituttet er derfor naturlig, men jeg synes de kunne holdt seg for gode til å presentere dette i beste sendetid på TV. Selv med pågående journalister hadde det vært mulig å la være å kommentere dette offentlig!

Men, som andre nevner, spark mot noen som ligger nede er jo langt mere effektivt enn om de står oppreist!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Med hvilken rett kan Polarintituttet hevde at det er de som bestemmer hvem som får lov til å seile syd for 60. breddegrad? Har Norge noen som helst jurisdiksjon der nede? og med eventuelt hvilke internasjonale avtaler i ryggen?. Eller er det noe man har "kokt i hop" her hjemme?

 

Noen som er gode på slik jus?

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si noe mer i denne tråden, men når jeg ser hvordan enkelte fortsetter å rakke ned på på Jarle og de pårørende som naturligvis har tankene sine et annet sted akkurat nå og ikke er i stand til å forsvare seg i det hele tatt, vil i hvertfall jeg gjøre det klart at

 

JEG DELER IKKE DERES ØNSKE OM ET SAMFUNN SOM REGULERER NÅR DU SKAL FÅ LOV TIL Å GÅ PÅ DASS, NÅR DU SKAL SOVE, JOBBE, STÅ OPP, TA FERIE ELLER HVOR OG HVORDAN DU SKAL DRA PÅ FERIE!

 

De som argumenterer med at det er så sårbart og forferdelig på antarktisk at det ikke tåler at noen reiser dit avslører kun mangel på innsyn når de innbiler seg i sin "paragrafverden" at slike regler vil være med på å stå i veien for dagens eventyrere! De som vil til antarktisk drar dit uansett, og de færreste (i hvertfall på båtplassen og resten av rikssynserne som vi bruker milliarder på å redde hvert år) vil aldri engang vurdere å legge ut på en slik ekspedisjon. Derfor vil det ALDRI bli noe problem med verken forsøpling eller forstyrring av dyrelivet på antarktis!

 

Her er en liten kommentar jeg tillot meg å sende til VG da jeg synes disse har dratt denne saken ALTFOR langt de siste dagene. Tror ikke de kommer til å publisere den for å si det slik :lipseal:

 

"Det er helt utrolig å sitte og se på hvordan VG driver en helt grotesk og usmakelig svertekampanje mot Jarle og de pårørende med Lisa-Marie Moen og Jon Magnus i spissen! Spesielt de siste dagene har VG tråkket langt over grensen på en moralsk forkastelig måte! Dere rakker ned på mennesker som er i en særdeles trist og vanskelig situasjon nå og spyr ut alle mulige beskyldninger mot noen som har tankene sine et helt annet sted og ikke på noen måte i stand til å forsvare seg! Jeg håper og forventer at PFU tar tak i denne saken så snart som mulig!

I den ene artikkelen VG har publisert har de tom engasjert Infact for å spørre en gjeng kunnskapsløse sofaslitere om hva de synes om Jarle. Dette er folk som ikke vet noen verdens ting om hva som finnes der ute, havet, eventyrene, seilas, sjømannskap og historie! Hva slags kunnskap har disse om ekspedisjonene til Jarle? sikkerhetsutstyr? Hva vet disse om forberedelsene som ble gjort i forkant av denne ekspedisjonen og hva som skal til for at verden tristeste, kjedeligste byråkrater skal tillate en slik ekspedisjon (jada; Jan-Gunnar Winter! Du har ikke akkurat mye å være stolt av i dag!) ? Vi som seiler og beriker våre liv ved å leve ut våre drømmer etter beste evne vet alle sammen utmerket godt at Jarle ER en erfaren og ansvarlig eventyrer. Det har han bevist flere ganger ved å seile til steder som de færreste journalister og sofaslitere ikke en gang vet eksisterer. Disse gutta hadde ligget på havets bunn for mange år siden hvis de virkelig var så dumme og uansvarlige som media har forsøkt å fremstille de. Dette VET alle erfarne seilere utmerket godt! Det er kun kunnskapsløse, griske journalister som forsøker å profittere GROVT på denne saken som synker så lavt at de fremstiller denne saken slik VG har gjort! Til sofasliterne som har bekymringer vedr. kostnadene knyttet til denne aksjonen tillater jeg meg å minne dere på at vi betaler titalls milliarder for å holde liv i dere hvert eneste år mens dere sitter hjemme og lever deres triste meningsløse liv! Dere som er bekymret for massetilstrømning til Antarktis og andre flotte steder i naturen trenger ikke å bekymre dere! De som ønsker å dra dit kommer til å fortsette å reise akkurat som før. Naturen er for alle, uansett hva triste byråkrater måtte mene om dette og byråkratiske barrierer vil ALDRI kunne stoppe dagens eventyrere! Denne tragedien er utrolig trist både for Jarle og de pårørende, men alle var kjent med at det var HØY risiko knyttet til ekspedisjonen i forkant og valgte allikevel å bli med. Utfallet er trist, men minner oss om risikoen Jarle og mannskapet begår for å dra ut og dele de fantastiske eventyrene sine med oss...

 

Til dere som fortsatt ikke forstår hvorfor folk reiser ut og LEVER sine eventyr hver eneste dag har jeg lyst til å avslutte med noen visdomsord fra en av våre STORE filosofer og EVENTYRER;

 

"For de som forstår er ingen forklaring nødvendig. For de som ikke forstår er ingen forklaring mulig." Arne Næss Jr. "

Link to post
Share on other sites

Med hvilken rett kan Polarintituttet hevde at det er de som bestemmer hvem som får lov til å seile syd for 60. breddegrad? Har Norge noen som helst jurisdiksjon der nede? og med eventuelt hvilke internasjonale avtaler i ryggen?. Eller er det noe man har "kokt i hop" her hjemme?

 

Norsk polarinstitutt kan ikke bestemme mer enn det den norske staten ved Stortinget har gitt dem lov til.

 

Med hensyn til forskriften som gjelder for Antarktis så er den laget for å sikre at Norge følger Antarktistraktaten, som 11 andre land også har underskrevet. Det vil si at det er 12 land som har noenlunde like lovbestemmelser som gjelder for Antarktis.

 

Et annet lovverk som også er knyttet internasjonale avtaler til er det som omhandler sjøfart. Det at mye er likt for alle land gjør livet til sjøs mye enklere, men samtidig er det ikke mulig for den enkelte å erklære at havet er fritt og jeg gjøre akkurat som jeg vil.

 

En annen ting er at den norske staten faktisk kan vedta lover som gjelder for norske statsborgere selv om disse oppholder seg i andre land.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen som hadde tatt skade av å avvente noen uker eller måneder med å anmelde Jarle, eller ?(NPI suger i denne saken!) Få i verden som har det kipere enn han nå !

Han har ikke begått noe uaksomt drap heller ! Alle medlemmer ble med av egen fri vlije ! Hilsen en av hans største tilhengere !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si noe mer i denne tråden, men når jeg ser hvordan enkelte fortsetter å rakke ned på på Jarle og de pårørende som naturligvis har tankene sine et annet sted akkurat nå og ikke er i stand til å forsvare seg i det hele tatt, vil i hvertfall jeg gjøre det klart at

 

I den ene artikkelen VG har publisert har de tom engasjert Infact for å spørre en gjeng kunnskapsløse sofaslitere om hva de synes om Jarle. Dette er folk som ikke vet noen verdens ting om hva som finnes der ute, havet, eventyrene, seilas, sjømannskap og historie! Hva slags kunnskap har disse om ekspedisjonene til Jarle? sikkerhetsutstyr? Hva vet disse om forberedelsene som ble gjort i forkant av denne ekspedisjonen og hva som skal til for at verden tristeste, kjedeligste byråkrater skal tillate en slik ekspedisjon færreste journalister og sofaslitere ikke en gang vet eksisterer.

Disse gutta hadde ligget på havets bunn for mange år siden hvis de virkelig var så dumme og uansvarlige som media har forsøkt å fremstille de.

"For de som forstår er ingen forklaring nødvendig. For de som ikke forstår er ingen forklaring mulig." Arne Næss Jr. "

Du har vel gjort lurt i å ikke si mer, for det du skriver har du veldig liten dekning for. Det er dessuten sjikane av alle som ikke er enige med deg. Hvem er disse kunnskapsløse sofaslitere? Er det meg eller andre her på tråden? Du gir inntrykk av å ha svært liten kjennskap Andhøys "ekspedisjoner", og dersom du ikke har fått det med deg så er sannsynligvis tre personer omkommet. Dette må det være mulig å ha meninger om og ikke bare servere svada om havets frihet og fæle byråkrater.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen som hadde tatt skade av å avvente noen uker eller måneder med å anmelde Jarle, eller ?(NPI suger i denne saken!) Få i verden som har det kipere enn han nå

Jeg kan tenke meg et par håndfuller folk i verden som har det kjipere enn Jarle Andhøy. Kanskje til og med noen millioner.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Så fint for Jarle, da !

Det spiller sikkert ingen rolle for ham. Det var kommentar til det du skrev:

Få i verden som har det kipere enn han nå

Eller tenker du på svensker som ikke går på ski ?

ikke i det hele tatt. Ikke på noe som helst som har med skikonkurranser å gjøre.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jarle Andhøy, Servicemannen, jeg også, om vi skulle finne på å reise på Antarktis, om vi behøvde trygd, osv. Er det noe spesielt med Andhøy som gjør at han ikke skulle ha de samme rettigheter og plikter som andre?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Med hensyn til forskriften som gjelder for Antarktis så er den laget for å sikre at Norge følger Antarktistraktaten, som 11 andre land også har underskrevet. Det vil si at det er 12 land som har noenlunde like lovbestemmelser som gjelder for Antarktis.

 

I tillegg til de 12 orginale landene som underskrev Antarktistraktaten i 1959, så er det ytterligere 36 land som har kommet til i senere år. Antall land som har signert pr. idag er 48. Det er derfor 48 land som har like lovbestemmelser som vår Antarktisforskrift.

Link to post
Share on other sites

Og når man tenker på antall land her. Du virker som du har peiling. Kan man da kalle dette området for 'ingenmansland'? Lurer vel på om det er en eneste prikk på kloden av fastland som kan kalles ingenmannsland og som i kraft av dette er fullstendig hevet over lover og regler.

Link to post
Share on other sites

På forhånd har han ikke tenkt på andre enn seg selv. Han har ikke tenkt på hvor vondt og vanskelig det skulle bli for de pårørende før det gikk galt, eller da mao bare tenkt på seg selv og sin selvrealisering.....

 

Jeg må si meg imponert over dine evner som tankeleser.

Link to post
Share on other sites

...Kan man da kalle dette området for 'ingenmansland'? Lurer vel på om det er en eneste prikk på kloden av fastland som kan kalles ingenmannsland og som i kraft av dette er fullstendig hevet over lover og regler.

 

Jeg kan ikke nok om dette, men definisjonen på ingenmannsland er vel Terra Nullius. I Antarktis er det vel bare Marie Byrds land som ikke er under krav fra et land. Det ligger mellom det Chilenske og NewZealandske området. Og selv Marie Byrds land er omfattet av Antarktistraktaten. Underskriverne har forpliktet seg til ikke å kreve dette området, men la det være en del av traktatområdet. (USA har reservert seg på dette angående Marie Byrds land).

 

Så vidt jeg skjønner så er alle borgere av land som har tiltrådt Antarktistraktaten ihvertfall bundet av den. Så vi kan ikke hevde oss hevet over lover og regler.

 

Det fins sikkert noen i forumet som kan internasjonal rett og som kan utdype dette bedre.

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Article VI

 

The provisions of the present Treaty shall apply to the area south of 60° South Latitude, including all ice shelves, but nothing in the present Treaty shall prejudice or in any way affect the rights, or the exercise of the rights, of any State under international law with regard to the high seas within that area.

 

Det er altså helt lovlig å seile en tur syd for 60° syd så lenge en oppholder seg i åpent farvann ? Definisjonen av "high seas" kan vel neppe omfatte Ross Havet.

 

Uansett synest jeg at de skal få slippe nye prøvelser med retts apparatet. Hadde dette gått veien, så hadde alle synest at det var stas på gutta. Inkludert Polarinstituttet.

 

sailorBoy

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...