Trygvemb Startet 28.Februar.2011 Del på Facebook Startet 28.Februar.2011 Heisann Jeg har et spørsmål om noe som jeg faktisk burde vite,nemlig følgende ; På vanlige båter, lasteskip osv. så ser det ut som båten lenser ut vann på skutesiden, under hoveddekkshøyde, det renner hele tiden.Dette skjer hele tiden ser jeg, hva er dette vannet? Mulig det var litt dumt formulert, men håper jeg "made my point". Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.Februar.2011 Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Ballastvann, som har skapt - og kommer til å skape - enda fler problemer i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Trygvemb Svart 28.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Ballastvann som i sjøvann eller? Jeg syns bare det er rart at det lenser ut hele tiden, kan du fortelle meg grunnen til det? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 28.Februar.2011 Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Kjølevannet til hovedmotor, gear, generatorsett, kjølemaskineri, hydraulikkanlegg etc. Sitér dette innlegget Link to post
Trygvemb Svart 28.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Takk for svar, selv om jeg ble litt forvirret av to forskjellige svar, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Kanskje det er overvann fra tank dekket Ballastvann. Vann fra lensevannsseparator. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 (redigert) Takk for svar, selv om jeg ble litt forvirret av to forskjellige svar, Tre/fire riktige svar Når en båt losser lasten sin fyller den opp noen tanker med vann som ” Ballast” for å opprettholde stabiliteten, Når båten skal fylles opp med last må ” ballast vannet ut igjen” Og hvis båten ikke følger forskriftene til hvert enkelt land ”HAVN” så kan en frakte vann fra et kontinent til et annet. Redigert 1.Mars.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Trygvemb Svart 2.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Ok, så.det kan være flere årsaker til "lensingen", alt fra ballastvann til kjølevann? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Ok, så.det kan være flere årsaker til "lensingen", alt fra ballastvann til kjølevann? Jepp Det er enorme maskiner ombord, så de trenger mye kjøling siden bunkersolje utvikler mye varme. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 siden bunkersolje utvikler mye varme. ?? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Arild81 Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 ?? Har veldig høy brennverdi. Men stort sett går alt av kjølevann fra maskinrommet ut under vannoverflaten. Samme er det med ballastvann. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Mulig mitt siste innlegg ble borte i cyber space, men ja, bunkersolje har høy brennverdi og utvikler en del varme Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 ... og moderne skipsdiesler er de forbrenningsmotorene som har best utnyttelse av drivstoffet.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
OT-flyktning Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 bunkersolje har høy brennverdi og utvikler en del varme Og så? Det betyr jo bare at man trenger noe mindre for å oppnå samme effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Og så? Det betyr jo bare at man trenger noe mindre for å oppnå samme effekt. Samme effekt som hva? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Har lest at båtene ikke har lov til å la motorene gå på bunkersolje i havn, men må la de gå på vanlig diesel. Og har også lest at mange driter i det, siden bunkersolje er mye rimeligere enn diesel. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
OT-flyktning Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Samme effekt som hva? Samme varmeeffekt - samme motoreffekt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Har lest at båtene ikke har lov til å la motorene gå på bunkersolje i havn, men må la de gå på vanlig diesel.Og har også lest at mange driter i det, siden bunkersolje er mye rimeligere enn diesel. Mener det er innen 4 km fra land, så skal de bruke diesel i steden for bunkers Sitér dette innlegget Link to post
zandi Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Store skiper stabiliseres med å fylle vann i BALAST TANK. det betyr att når de har last bak skipet de fyller foran tank for å få skipet i balans . når skipet er tomt (ingen last) fåe skip mye bevegelser derfor de fyller balast tanker med vann for å får mindre problem. ofte når vi ser dem er i nærheten av havner der de pumper ut balast vann for å få plass for last. en ting til somm går hele tiden på er aircondition og generator som kjøles med vann . hvis du ser noen tug båter som kaster ut vann på bege sider det betyr er de er i øvelse eller celeberation på vann . Mitt Norsk er ikke helt ellers jeg kunne forklare mer . MVH Zandi Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Kjølevannet som kommer ut har vel ingenting med brennverdien og gjøre,tingen er bare at maskinene på et skip er så mye størrre enn på ei snekke, og dermed så blir det mye mer kjølevann som går igjennom også. Det er også riktig som flere her sier at de pumper ballastvann ut når de laster. En supertanker har ofte opptil 120000 tonn ballastvann ombord når den ikke er lastet. Noe av grunnen til at de over til dieseldrift i havn, er at dieselen brenner lettere, og maskinene da jobber bedre under manøvrering. Dette lærte iallfall jeg da jeg gikk på skole relatert til dette:) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Nå er det sjelden at store skip har ballast utløp over vannlinjen, selv jobbet jeg på en Bøyelaster hvor vi hadde dette, så de eksisterer jo. Vanligvis er det en gasstanker/kjøleskip som har store kjølekompressorer ombord, de spytter ofte vannet ut over skutesiden. Kjølevenn til maskineri går oftest ut under vann, rigger kan derimot ha utløp midt på et av benene, i tillegg til under vann i pontongene. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Indikator stråle som på en påhenger? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SiA Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Hei! Hjelpemotorene (som driver generatorene) går alltid på diesel, hovedmotorene går på diesel under manøvrering, tungolje når losen er kvittet eller det er ferdig med "stand by" i maskinen. Grunnen er at tungolje må varmes opp til ca 105 grader for å være flytende, ved lengre stans i maskinen vil den stivne i dysene, med manglende start som resultat. Dette gjelder saktegående maskiner som stoppes og endrer rotasjonsretning ved bakking. "Hurtigløpere" med gear kan gå hele tiden, men vil også stoppes ved landligge, og må kjøre igjennom diesel før stopp, for å få startet igjen. Sånn var det i allfall å 70- tallet da jeg var "sotengel" med hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Som førstereis, jobbet jeg i maskinen på en 20.000 bulkbåt. Etter ett par mnd ombord gikk jeg vakter m/lysvakter under land. Noe av det første jeg lærte var å titte over skutesiden for å sjekkee at pumper gikk og lenset som de skulle. At utløpet var over vannlinjen var nok bl.a. av denne grunn. Samtidig var det også praktisk, da man slapp å gå i dokk om f.eks. en ventil måtte byttes. At utløpene var i skutesiden skyldtes nok at det er korteste vei inn til maskinrommet, samtidig som at det var det stedet der man enklest kunne se utløpet. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Indikator stråle som på en påhenger? Ja noe i den dur, men ihverfall på de nyere cruiseskip, så har de ett eget rom hvor de har instrumenter, knapper, brytere, lyspærer og slikt for kontroll av maskin, elektrisk, tanker og slikt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.