Jump to content

Hvorfor lenser skip ut vann på skutesiden?


Trygvemb

Recommended Posts

Heisann

 

Jeg har et spørsmål om noe som jeg faktisk burde vite,nemlig følgende ;

 

På vanlige båter, lasteskip osv. så ser det ut som båten lenser ut vann på skutesiden, under hoveddekkshøyde, det renner hele tiden.Dette skjer hele tiden ser jeg, hva er dette vannet?

Mulig det var litt dumt formulert, men håper jeg "made my point".

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, selv om jeg ble litt forvirret av to forskjellige svar,

Tre/fire riktige svar

Når en båt losser lasten sin fyller den opp noen tanker med vann som ” Ballast” for å opprettholde stabiliteten,

Når båten skal fylles opp med last må ” ballast vannet ut igjen”

Og hvis båten ikke følger forskriftene til hvert enkelt land ”HAVN” så kan en frakte vann fra et kontinent til et annet.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ok, så.det kan være flere årsaker til "lensingen", alt fra ballastvann til kjølevann?

 

Jepp :thumbsup:

 

Det er enorme maskiner ombord, så de trenger mye kjøling siden bunkersolje utvikler mye varme.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

siden bunkersolje utvikler mye varme.

 

?? :confused:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

... og moderne skipsdiesler er de forbrenningsmotorene som har best utnyttelse av drivstoffet....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har lest at båtene ikke har lov til å la motorene gå på bunkersolje i havn, men må la de gå på vanlig diesel.Og har også lest at mange driter i det, siden bunkersolje er mye rimeligere enn diesel.

 

Mener det er innen 4 km fra land, så skal de bruke diesel i steden for bunkers

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Store skiper stabiliseres med å fylle vann i BALAST TANK.

det betyr att når de har last bak skipet de fyller foran tank for å få skipet i balans .

når skipet er tomt (ingen last) fåe skip mye bevegelser derfor de fyller balast tanker med vann for å får mindre problem.

ofte når vi ser dem er i nærheten av havner der de pumper ut balast vann for å få plass for last.

en ting til somm går hele tiden på er aircondition og generator som kjøles med vann .

hvis du ser noen tug båter som kaster ut vann på bege sider det betyr er de er i øvelse eller celeberation på vann .

Mitt Norsk er ikke helt ellers jeg kunne forklare mer .

MVH

Zandi :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kjølevannet som kommer ut har vel ingenting med brennverdien og gjøre,tingen er bare at maskinene på et skip er så mye størrre enn på ei snekke, og dermed så blir det mye mer kjølevann som går igjennom også. Det er også riktig som flere her sier at de pumper ballastvann ut når de laster. En supertanker har ofte opptil 120000 tonn ballastvann ombord når den ikke er lastet.

Noe av grunnen til at de over til dieseldrift i havn, er at dieselen brenner lettere, og maskinene da jobber bedre under manøvrering. Dette lærte iallfall jeg da jeg gikk på skole relatert til dette:)

Link to post
Share on other sites

Nå er det sjelden at store skip har ballast utløp over vannlinjen, selv jobbet jeg på en Bøyelaster hvor vi hadde dette, så de eksisterer jo.

Vanligvis er det en gasstanker/kjøleskip som har store kjølekompressorer ombord, de spytter ofte vannet ut over skutesiden. Kjølevenn til maskineri går oftest ut under vann, rigger kan derimot ha utløp midt på et av benene, i tillegg til under vann i pontongene.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hjelpemotorene (som driver generatorene) går alltid på diesel, hovedmotorene går på diesel under manøvrering, tungolje når losen er kvittet eller det er ferdig med "stand by" i maskinen. Grunnen er at tungolje må varmes opp til ca 105 grader for å være flytende, ved lengre stans i maskinen vil den stivne i dysene, med manglende start som resultat. Dette gjelder saktegående maskiner som stoppes og endrer rotasjonsretning ved bakking. "Hurtigløpere" med gear kan gå hele tiden, men vil også stoppes ved landligge, og må kjøre igjennom diesel før stopp, for å få startet igjen. Sånn var det i allfall å 70- tallet da jeg var "sotengel" :smash:

med hilsen Sindre

Link to post
Share on other sites

Som førstereis, jobbet jeg i maskinen på en 20.000 bulkbåt.

Etter ett par mnd ombord gikk jeg vakter m/lysvakter under land.

 

Noe av det første jeg lærte var å titte over skutesiden for å sjekkee at pumper gikk og lenset som de skulle.

At utløpet var over vannlinjen var nok bl.a. av denne grunn. Samtidig var det også praktisk, da man slapp å gå i dokk

om f.eks. en ventil måtte byttes.

 

At utløpene var i skutesiden skyldtes nok at det er korteste vei inn til maskinrommet, samtidig som at

det var det stedet der man enklest kunne se utløpet.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Indikator stråle som på en påhenger?

 

Ja noe i den dur, men ihverfall på de nyere cruiseskip, så har de ett eget rom hvor de har instrumenter, knapper, brytere, lyspærer og slikt for kontroll av maskin, elektrisk, tanker og slikt

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...