Jump to content

mercruiser 7,4 motorfeil trenger råd i henhold til verksted


mewa 2

Recommended Posts

Hei dette trenger jeg gode råd til.Begynte i 2009 med defekt ventil jeg hadde en kompis nede i båten der ha konstaterte noe gale med ventil,senere engasjerte jeg et firma ga beskjed hva min kompis hadde sagt vedkommende fra firma hørte motor gikk sa,det er ingenting gale med ventil jeg ba da om han kunne ta en kompresjonstest det var inge vits sa han.Såbegynte det med prøv å feil metoden tilslutt satt jeg med regning på 23000 uten at båten fremdeles var i orden, så kom de fram til at de fikk ta komp test da var det dårlig komp på en sylinder de tok av ventildeksel der lå ventilstanga bøyd og knekkt.Dette blir da fikset ny regning på ca 30000 til de hiver båte på sjøen jeg gå ned starter opp motoren er helt i orden ingen problemer,merke at det har begynt å lekke litt mer inn styrebolten snakker med verksted som sier vi tar den opp å skifter foring dette skulle ta et par uker,de har på dette tidspunkt fremdeles ikke prøvekjørt båten.Det går fler måneder før de er ferdige så jeg fikk ikke brukt båten sesong 2010.Så setter de motor inn jeg får beskjed alt i orden start opp det er da jeg får denne fuskingen akkurat som den bryter strømmen et 10 dels sekund dette er en feil som ikke var før den hadde aldri oppført seg sånn jeg prøver å starte den ledningene fra coilen begynner å ryke å smelter.Nå er der en del ting som skjer med prøv å feil metoden igjen til de kommer fram til at tenningsunit er kaputt,denne blir da bestilt ny å skiftet fremdeles har jeg denne motorfeilen mekaniker sier da at kansje er det kondens i bensinen jeg tapper av ingen kondens i det hele tatt,så sier ha jeg stilte jo tenningen bare for hånd vi får bruke tenningspistol så den blir 100%,vi gjør da det men fremdeles samme feil.Det er nå jeg trenger deres meninger å råd Han sier du kommer til å dette bakover når du får regningen på tenningsunit den var dyr,jeg snakker med han i dag han sier han skal være grei.Men er det sånn at jeg skal betale for en feil som aldri var der før de tok ut motoren jeg har jo betalt for det de skulle gjøre og mer kan nevne at vi snart har reperasjonstid på 1,5 år som jeg ikke har fått brukt båten.Dette kan vel faen ikkje være riktig så nå trenger jeg gode råd.Kan og nevne at han har vært i kontakt med folk som sier dette er den verste feilen som kan oppstå for de vet ikke hvor de skal begynne nå blir det ikke å finne feilen men å eliminer hva det ikke er.Takker for alle svar

 

mvh

Mewa 2

Link to post
Share on other sites

Du har vært en usedvanlig tålmodig kunde hvis du har latt et helt tydelig ikke kompetent verksted leke med motoren din i 1,5 år til astronomiske summer uten at de har fått motoren til å virke. Tror du fortsatt at de er kompetente til å fikse dette? Hvor mange år har du tenkt å la dem holde på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Her føler eg du er blitt lurt både en og to og tre ganger etter min mening. Dei har totalt utnyttet din (ikke missforstå) uvitenhet i det hele. Synes jaggu du har betalt nok. Kunne jo kjøpt en motor for den prisen der brukt men dog.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Eg mener dei får rette dette opp da den ikke var tilstede før dei begynte. Om det er velkjent eller ikke må eg si at du hinter til hva som kan være gale og dei overser din observasjon og dette koster deg titals tusen. Det mener eg er galt.Om du tenker på hans utsagn sitat: så sier ha jeg stilte jo tenningen bare for hånd vi får bruke tenningspistol så den blir 100% sitat slutt. Det sier meg nå tydelig at om dei er velkjent betyr ikke velrenomert. Dårlig fagarbeid spør du meg.

 

Hva som kan ha oppstått er vel vanskelig å si.. Om kablene smelter er det jo tydelig at en strømledende ledning ligger til jord/er klemt fast kanskje i svinghjulshus??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Måtte lese alt 2 ganger for å få med meg meningen, men men..

Smelting av ledning på coilen kan være feilmontering, slurvefeil...

Man stiller aldri tenning for hånd! Grunninnstilling er statisk, så stiller man inn med stroboskop så snart motoren er oppe og går. Var det jeg lærte, iallfall!

Ta båten din til et annet verksted, og aldri sett igang verkstedet med noe som helst uten prisantydning!

Link to post
Share on other sites

Det du burde gjøre nå er å ta kontakt med KNBFs advokat og be om kvalifisert juridisk råd. Kanskje har du rettshjelpsforsikring i båt eller innboforsikringen din, så det behøver ikke bli dyrt.

 

Forøvrig er første skuddet gratis når du er medlem i KNBF.

 

Mine 5 cent.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

I alle dager! 23000 i arbeid før de hadde funnet feilen??? med 1000 kr timen er dette over 3 fulle dagers arbeid! tar jo mindre tid å overhale en slik motor!

Bytte deler på måfå høres jo veldig uproft ut, det samme med tenningsinnstillingen! I tillegg har jo dette tatt sinnsykt lang tid!!

en normal feilsøking for meg som amatør vil være:

prøvestart- starter, går ujevnt/lav effekt.

Sjekke gnist-ok

sjekke om den går på alle sylindre ved å koble ut pluggledninger, vanskelig å høre på åtterne, men hvis du lar den gå på tomgang på sju hører du lett om den detter ned på seks!

her regner jeg med at den bare gikk på 7, etter elimineringsmetoden ville jeg da visst hvilken sylinder det gjaldt.

Tatt komptest på aktuell sylinder-ikke OK

Av med toppdeksel, sjekke støtstenger/ventilstenger/vippetøy.

Dette burde vært gjort på godt under en dag, med mye kaffe!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Tålmodig er du iallefall. Jeg har selv hatt nærkontakt med et velkjent båtfikse firma sentralt i Stavanger. Skulle ikke forundre meg om det er det samme. Høres ganske likt ut på måten ting håndteres.

 

Avogtil skulle en ønsket at en hadde ubegrenset tilgang til midler slik at en kunne ubekymret brukt all sin energi på å saksøke slike useriøse aktører inn i evigheten. Blir litt matt av å lese slike historier. Rimelig sikkert at disse menneskene ikke har peiling på skikkelige :cheers_wine: bensin motorer.

 

Råd?

 

Skriftlige avtaler. Fast pris. Nekte å betale for slett arbeid. Dokumenterbar dialog. Krav om erstatning. Om alt skjærer seg. Forliksklage.

 

Uansett resultat....Skift verksted til neste reparasjon. Og det er riktig som det er nevnt her at amcar folket helt sikkert kan feilsøke motoren bedre enn noen som sikkert ikke gjør annet enn å skifte olje, filter og impeller ymse påhengere og dieseldyr :headbang:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Hei

Verksted må skrive en rapport om :

Deler som byttet

Arbeid

Feilsøking person og hva han fant i feilsøking.

Ber om liste øver alt.

Det høres att de har feil montert eller koblet noen i motor.

Jeg er selv båt mekaniker

 

Har du mer detalje da kan jeg hjelpe mer

MVH

Zandi

Link to post
Share on other sites

Først av alt: Skaff deg en god advokat. Få henta ut båten fra dette verkstedet. Ikke betal noe. De har ikke i en sånn sak rett til å holde båten igjen.

 

Zandi: Du høres ut som en seriøs båtmekaniker. Kan du fortelle meg hva slags kvalifikasjoner som kreves for å jobbe som båtmekaniker? Jeg har hørt at det i utgangspunktet ikke kreves noen formell komptanse?

 

Jeg har selv hatt båten på verksted hvor det er blitt gjort reparasjoner for 50 000,-. Reparasjonene løste ikke feilen. Det var forsåvidt ikke rart, siden det senere viste seg at det de sa var feilen ikke var feil på i det hele tatt.

 

Moralen må dermed være at dersom man setter båten på verksted, så må man først grundig undersøke hva slags utdanning og kompetante de har. Deretter også skaffe referanser.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Igår lå det faen meg ny regning i posten for tenningsunit å sikkert 8 timer feilsøking å skjifting av denne pålydende 12200 men båten er jo fremdeles ikke i orden det vil med andre ord si at det kommer en regning til etter at han har fikset det.Hva synes dere ?

 

mvh

mewa 2

Link to post
Share on other sites

Kostet det 23000 for feilsøking uten å finne feil? Og da når du i tilleg har opplyst om mulig ventil-feil? Fy verksted... :headbang:

I så fall er det aleine bevis på at du må bytte verksted, OG sverte de over alt om ikkje du får igjenn de pengene. Siden de etterpå klarte finne feilen og tok 30000 for det...

Men så detter eg av lasset. Hvilken styrebolt er det som lekker? Snakker vi om roraksling?

 

Ellers så er det slik at biler og båter har mykje elektrisk , og før eller siden kan feks ein kabel gnisse av og lage tull. Og om bilen ein dag får motorfeil når du er på Rimi og handler.. så er det neppe Rimi som fikser dette for deg. Skjønner?

Eg meiner det blir vanskelig for deg å bevise at verkstedet har ødelagt tenningsunit eller styrebolt? og coilkabler. Men Eg vile snakka med anna verksted som kjenner motortypen. Kanskje det er særlig nøye å koble til enkelte kabler før andre, ved montering.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Du ser det sæbø styrebolten i drevet er av svartstål når så det kommer litt rust så river den pakningen å begynner å lekke.Det er ikke verkstedet sin feil.Det som er verkstedet sin feil er at de demontert motoren ut av båten og motert den inn igjen dette med den feilen med strømkutt eksisterte ikke før motoren fysisk var ute av båten.

 

mvh

mewa 2

Link to post
Share on other sites

Begynte i 2009 med defekt ventil jeg hadde en kompis nede i båten der ha konstaterte noe gale med ventil.

Senere engasjerte jeg et firma ga beskjed hva min kompis hadde sagt vedkommende fra firma hørte motor gikk sa,det er ingenting gale med ventil.

Jeg ba da om han kunne ta en kompresjonstest, det var ingen vits sa han.

Så begynte det med prøv å feil metoden tilslutt satt jeg med regning på 23000 uten at båten fremdeles var i orden.

 

Her er det helt klart noe galt. Det tar bare noen minutter og ta av ventildeksler å sjekke vippetøy og ventiler, noe som burde vært gjort med en gang da det er tydelig at vedkommende mekaniker ikke hadde så gode ører som han trodde!

 

 

Så kom de fram til at de fikk ta komp test da var det dårlig komp på en sylinder de tok av ventildeksel der lå ventilstanga bøyd og knekkt.

Dette blir da fikset, ny regning på ca 30000 til de hiver båte på sjøen jeg gå ned starter opp motoren er helt i orden ingen problemer,merke at det har begynt å lekke litt mer inn styrebolten snakker med verksted som sier vi tar den opp å skifter foring dette skulle ta et par uker,de har på dette tidspunkt fremdeles ikke prøvekjørt båten.

 

Det kunne vært interessant å vite hva slags drev det sitter på denne båten, hvor gammel motor og drev er osv. ettersom bytte av styrebolt ikke er "bare bare" på en del Mercruiser drev.

Dette også da det er interessant å vite om mulighetene for å bruke Scantool, og hvorfor det ikke ble brukt, hvilken type tenning det er snakk om osv.

En annen ting er at det er noen tiår siden Thunderbolt tenningssystemet kom med "automatisk fortenning" (husker ikke hva det heter), og må settes i "base/service mode" for å få justert tenningen riktig!

 

Det er vanskelig å si noe om hva som er riktig, enkelte ganger kan det være vanskelig å finne feil, men det høres ut som om du har funnet en særdeles inkompentent mekaniker, og bør snarest bytte verksted, og kreve pengene tilbake fra det verkstedet du har brukt frem til nå, men det er som sagt vanskelig å si ettersom jeg ikke vet hele historien bak, kun noen få linjer på et forum.

 

Kan du fortelle meg hva slags kvalifikasjoner som kreves for å jobbe som båtmekaniker? Jeg har hørt at det i utgangspunktet ikke kreves noen formell komptanse?

 

 

Dette lurer jeg også på.

Norboat har visse krav for medlemskap, selv om de kravene er heller små, men så vidt jeg vet finnes det ingen statlige krav til kompetanse, ei heller kontrollorganer eller lignende (bortsett fra Norboat, som er en vits).

På den andre siden er nok de fleste båtmekanikere fagutlært som bilmekanikere eller lignende, men utdannelse eller mangel på sådan utdannelse har i henhold til min erfaring lite med reell kompetanse å gjøre?

Link to post
Share on other sites

Kan du fortelle meg hva slags kvalifikasjoner som kreves for å jobbe som båtmekaniker? Jeg har hørt at det i utgangspunktet ikke kreves noen formell komptanse?

 

Såvidt jeg vet er det ingen formelle krav til utdannelse får å skru på båt. Det nærmeste er vel motormekaniker, men det er vel som adeneo skriver at det har vært mest vanlig at verkstedene har rekruttert kandidater med fagbrev fra kjøretøy. Årsaken er vel manko på folk med motormekanikerfagbrev.

 

Det er vel å bra at verkstedene har folk med fagbrev som motormekaniker, men det er veldig mange dyktige mennesker rundt omkring som ikke har relevant fagbrev. Jeg tror det beste er å snakke med kjentfolk og lytte til anbefalinger. Jeg kan ikke forstå at verkstedet det her skrives om kan anbefales overhodet? Men slik er det jo i alle bransjer. Skal jeg bruke en snekker eller rørlegger vil jeg være veldig skeptisk på å bruke en jeg ikke kjenner eventuelt en som en kamerat går god for. Til det er det alt for mye byggeslurv og fusk.

Link to post
Share on other sites

Fryktet at det var slik ja, at det ikke kreves noen formell kompetanse for å "skru på båter".

 

Jo, selvsagt er det mange uten formell kompetanse som er veldig dyktig. Jeg har selv en jeg bruker som jeg kan stole på. Problemet når det ikke kreves noen formell kompetanse er at man ikke vet hva de kan. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Joda, har hatt bilen på autorisert bilverksted. Merkeverksted også for den saks skyld. Og jeg er naturligvis enig med deg at det ikke er noen garanti for at de er dyktige.

 

Imidlertid vet vi i det minste litt om hva de skal kunne :confused: På båtverksted vet vi altså ikke engang de skal kunne. :headbang:

 

Men Mewa 2: Hvordan går det?

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

nå har vi tatt vekk thunderbolt igniton erstattet den med den nye elektroniske tenningen hele fordeler ny +ny liten coil som følgte settet .den sviver helt nydelig har ikke disse elektroniske kuttene som den hadde før. I dag var vi ute og testkjørte vi kan få den i plan men den bruker veldig lang tid akkurat som noe av effekten er borte ? så vi får ikke mer enn 3400 omd. skulle jo hatt ca 4600 omd klarer kansje 20-22 knop men før klarte jeg 36 knop har dere noen ide hvor disse 1200 omd jeg mangler er blitt av og hvor vi kan begynne å lete for å få de tilbake takker for svar .

 

mvh

mewa 2

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet på min V8 etter at jeg hadde byttet pluggkabler. Jeg hadde klart å bytte om to kabler. Båten gikk pent på tomgang, merket ikke noe uvanlig. Klarte så vidt å få båten i plan, men manglet masse krefter. Sjekk at alle pluggkablene sitter riktig, kan være så enkelt.

Redigert av Oboj (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...