Jump to content

Tips til baugstige til Riviera 925 FB


Fetter Anton

Recommended Posts

Her er det flere alternativer.

Jeg er blitt anbefalt type BU80P og er veldig fornød med denne.

Ellers har jeg en som ligner på type ST110SN til overs hvis det er av interesse

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Huseklepp leverer en med bøyle som ser omtrent ut som den som vist på bildet under.

1.jpg

 

Så leverer han også en teleskopisk stige som monteres under baugnebbet som på neste bilde

2.jpg

 

Her er stigen nedfelt med trinnene i øverste stilling, de glir/skyves ned (teleskoptrinn) for bruk av stigen.

 

Når stigen ikke er i bruk så vippes den opp under baugnebbet som vist på neste bilde. Stigen festes (trykkes) da inn to klemringer som er monter under baugnebbet bak stigen

3.jpg

Link to post
Share on other sites

Huseklepp har også en teleskopisk stige som monteres under baugnebbet

Ser smart ut. Vet du om denne stigen er av samme type som Huseklepp benytter på badeplattformen? Ser veldig lik ut. Er det en "stopp" når du trår i stigen, eller vil den gi etter (i hengslene) inn mot baugen?

Link to post
Share on other sites

Hm, når jeg får tenkt meg om, leverer vel Huseklepp nå vanligvis en som er leddet på midten til å montere under baugnebbet, se bildet

4.jpg

Denne "brettes" sammen en gang før man vipper den opp under baugnebbet. Den teleskopiske er vel muligens en badeplattformstige som er montert under baugen

Link to post
Share on other sites

Hm, når jeg får tenkt meg om, leverer vel Huseklepp nå vanligvis en som er leddet på midten til å montere under baugnebbet, se bildet

Jeg har baugstigen som vist på bildet. Den er ikke samme type som på akterplattformen,

men nå har jeg den nye plattformen med integrert badestige som ligger under et deksel på styrbord side.

Baugstigen er montert under "nebbet" og er som nevnt over leddet.

Når den er slått ned, låses den inn i to spor i festet øverst, slik at den står fast.

Den pendler derfor ikke mot skroget, men står fast i den stillingen som vist på bildet.

Når den skal opp igjen, løftes stigen ca 1 cm, brettes sammen og legges tilbake under nebbet.

Fordelen med denne typen er at ingen ting skal monteres/ demonteres eller stues bort, og alt er på plass når den skal brukes.

Den er laget i rustfritt står og har solide dimensjoner, noe som ikke kjennetegner alle typer baugstiger.

Tror denne koster et par tusen hos Huseklepp, noe du sikkert må gi for en baugstige av tilsvarende kvalitet andre steder også.

Fordelen med denne er at den er tilpasset båten.

Vi har bare gode erfaringer etter 5 sesonger.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tusen takk for det Sveinhj. Ja, båten har kun hatt en eier siden ny, og før han kjøpte denne så hadde han en HUI i 12 år, så han er tydeligvis fornøyd med Huseklepp sine båter. Drevet er nylig skiftet til Bravo 2X, og er bare gått 25 timer. Eksosbend og registerreim er skiftet på motoren, som nå er gått 845 timer. Han har til og med hatt båten innelagra på "Båthotell" hver vinter....

 

Ellers er båten godt utstyrt, med bla. både Radar, Seiwa 10,4" kartplotter, VHF, og Zodiac jolle med påhengs følgte der og med.

 

Tusen takk til Dere og Twincab og Phoebe, tar kontakt med Huseklepp på mandag og bestiller den baugstigen som vises på det nederste bildet til Deg Twincab. Lurer på om ikke det er omtrent samme stige som var på en Scand Atlantic og som jeg var og så på? En vannvittig kjekk stige i hvert fall.

 

Ellers så har jeg slitt litt med helsa den siste uka, har hatt lungbetennelse som heldigvis er forsvunnet, men har visst virus nå :rolleyes:

 

Men har endelig fått vært litt i båten i dag igjen, og i hvert fall funnet ut hvilke lyspærer som var i taket, var enkelt å vippe ut glassa med et lite skrujern, når jeg bare visste hvordan det skulle gjøres. Der var 42 mm sofittenpærer som jeg vil skifte ut til LED.

 

Båten skal på sjøen i løpet av uke 12, kanskje uke 11. Er svært spent på å få prøvet båten på sjøen, både med tanke på sjøegenskaper, støynivå i fra motor, håndterbarhet, dette med 2 styreposisjoner, spesielt med tanke på dette elektroniske Volvo Penta greiene, og i det hele tatt.

 

Etter som jeg har forstått så har der vært litt problemer med denne elektroniske Volvo styringa, mener jeg leste noe om det i en test på Båtmagasinet en gang. Er der noe spesielt å være oppmerksom på?

 

Ellers så tar jeg gjerne i mot forslag om hva som helst hva angår båten, og om det er noe spesielt jeg må være oppmerksom på?

 

Igjen, tusen takk alle sammen :yesnod:

Redigert av Fetter Anton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser veldig praktisk ut den baugstigen!

 

Bare et lite spørsmål:

 

Kanskje en uaktuell problemstilling, men allikevel:

 

Hvordan passer en slik stige inn om du i fremtiden ønsker å montere et ankerspill og et nedfelt ankerrull i baugspydet? Vil ikke da en slik stige komme i konflikt med ankerrullen/anker?

 

 

 

??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Og der er det angitt en pris på kr. 2.750,- i fjor. Huseklepp skal vel ha kr. 2.600,- for sin stige (som synes å være noenlunde den samme)og det bekrefter mitt inntrykk av at Huseklepp absolutt ikke er urimelig på pris - og for en Riviera-eier vil man også kunne være sikker på at den passer til Rivieraen ved å kjøpe den fra Husekelpp

Link to post
Share on other sites

Huseklepp produserer og selger vel nå bare Riviera med hardtop eller flybridge, som halvplaner eller helplaner. Og jeg synes vel at prisen på en ny Rivieria egentlig er relativ rimelig sammenlignet med nyprisen på tilsvarende båter. I tillegg er kvaliteten absolutt i det øverste sjiktet - og servicen er vel på det nærmeste uovertruffen

Link to post
Share on other sites

Hei igjen*

 

Jeg har fått baugstigen i posten nå, men lurer litt på hvordan den festes...:confused:

Hvis du har kjøpt samme baugstige som jeg har fra Huseklepp, skal jeg forsøke å få tatt et par bilder til deg og legge ut her i morgen.

Eneste forbehold er at jeg kommer meg fram gjennom snøfonnene i hagen og finner båten :cryin:

Link to post
Share on other sites

Her kommer noen bilder av hvordan baugstigen er montert på min båt.

Båten er 2006-modell og kjøpt "nøkkelferdig" hos Huseklepp, så denne monteringen er gjort av verftet.

Se på den røde teksten på bildene og den lekre skissen nederst for montasjemål.

Håper dette er til hjelp.

 

baugstige1.jpg

 

baugstige2.jpg

 

baugstige3.jpg

 

baugstige4.jpg

 

baugstige5.jpg

 

Her ser du baugstigen når den er slått sammen under baugspydet:

baugstige7.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, ja det var nå bare nydelig, tusen takk skal Du ha, både for tegninger, bilder og alt.

 

Men etter som jeg forstår så er der altså gjennomgående bolter igjennom hele baugspydet da? Da må jeg i såfall ha langt større bolter enn de som følgte med....

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noe galt med boltene og mutterne som fulgte med.

Har Huseklepp sendt disse, er det de du skal bruke.

 

Det skal ikke være store dimensjoner, jeg tipper at det kanskje er 11-12 mm muttere (?) som du ser er montert hos meg (sjekket ikke str på disse).

Boltene er gjennomgående og har antagelig anlegg på innsiden med skiver som mothold.

Har ikke kikket på innsiden da det er litt plundrete å komme opp på baugen slik snøen er nå.

 

PS:

Baugspydet er hult som Cato skriver.

Du merker og borer hull fra undersiden etter målene som jeg har satt over.

Så monterer du muttere og bolter på innsiden gjennom luka ytterst på baugen.

Tipper glassfiberen i baugspydet er 6-7 mm tykk, så du trenger ikke lange bolter.

Med litt planlegging og en ekstra hjelpemann til å holde stigen på plass når du monterer,

burde dette være en 30 minutters jobb.

 

 

baugstige8.jpg

 

baugstige9.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gratulerer med båten i hjemmehavn. Men du hadde vel så kort hentetur (etter det jeg har forstått av tidligere innlegg) at det ikke ble noen hentetur som ga grunnlag for en egen "hentetur-beretning. Men har du montert baugstigen, så kunne det jo være artig å se noen bilder av sluttresultatet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...