Jump to content

Tips om hvordan få ut knekt bolt


M/S AIOLOS

Recommended Posts

Hvorfor skal skruen varmes rødglødene ? Da utvider skruen seg, og sitter enda bedre !

 

Nei varm bare godset rundt og beveg tanga forsiktig frem og tilbake når skruen løsner ikke bruk mye makt.

 

Vist du hadde autogen kunne du sota ned metalle med azetylen først ,aluminium smelter rett etter at sot brenner/blir borte!

Husker ikke smeltepunkt og brennpungt,

Bernt

Link to post

Hei!

 

Jeg har god erfaring med et slikt Skru-utrekkersett:

 

20-379_m.jpg

 

Fordelen er at du ikke utvider bolten mot godset slik en grispikk vil gjøre!

 

Et slikt Skru-utrekkersettet får du kjøpt hos Biltema!

 

Vær også OBS på at der ofte brukes løsgjenger i aluminiumsgods! Sjekk de øvrige gjengene hvor boltene allerede er ute!

 

Lykke til !!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Har også hatt problem med syrefaste bolter som sitter som limt/sveiset fast i aluminium. Endte med at jeg kjøpte en del høy- kvalitets bor. Boret ut de knekte/faste boltene. Filet først toppen slett og doret et punkt midt i bolten. Begynte med et tynnt bor og økte deretter diameteren flere ganger og til slutt boltens diameter. Måtte deretter bore opp litt av aluminiumsgodset og gjenge opp.

Link to post

Hvis jeg var deg ville jeg forsøkt med wisegrip eller rørtang og varme godset så mye du tør. Dersom skruen ikke kommer knekker du av resten.

Jeg ville styrt unna alskens skrue-ekstraktorer som anbefales over. Dersom ekstraktoren knekker i skruen (vanlig) har du et problem.

For ikke så lenge siden repparerte jeg en topp til en bil der det hadde skjedd. En kar skulle ha ut noen pinneskruer som satt som bein i nesa. Varme og alskens triks virket ikke, og til slutt knakk bolten. Da forsøkte han med ekstraktor (fra Wurt, ser omtrent ut som bildet over) som selvsagt knakk i skruen. Jeg satt toppen opp i en fres og gikk ned med 3mm pinnefres rundt den knekte ekstraktoren til den var løs. Deretter var det å bore opp og sette i helicoil. Det hadde vært 100 ganger raskere å gå rett ned med en fres og gjenge opp fremfor å knote med den ekstraktordritten. Bore og gjenge opp går også, men det er lett å bomme litt på senter av skruen og da drar boret seg ut i aluen som er mye bløtere. Går man ned med en pinnefres har man full kontroll og beholder senteret. Men det er jo selvsagt ikke alle som har tilgang til fres, det forstår jeg.

Link to post

Min erfaring er at sveising gir resultat, ofte etter at annet er gitt opp. Tenger er ok så lenge de får ordentlig tak, men 5mm er kanskje ikke nok i ditt tilfelle. La skruen få tid til å bli kald. Ødelegg ikke muligheten du har til sveising. Har brukt vanlige rustbestandige pinner som 309 eller 316 til slikt.

Link to post

Her var det mange velmente forslag! Noen fungerer sikkert, men for all del glem grisepikk.

Den vil bare utvide bolten slik at den låser enda mere, gjelder spesielt små bolter.

Mitt forslag er: Varm opp godset rundt men ikke på bolten, spray rustløser kun direkte på bolten.

Den kjøler og penetrerer inn. Vent litt....gjenta samme operasjon og sett på en Wisegriptang som du strammer det du klarer. Forsøk så å vri/skru vekselvis inn/ut....da skal du se at den løsner.

Link to post

Enig med injk.

Man kan også bruke tig sveis til dette. (har gjort dette på bolter som har omtrent 0 mm som stikker ut)

Man kan selvfølgelig varme aluminiumen til slutt som andre nevner, selv om man sveiser.(etter kjøling av sveis)

Varming er ofte eneste løsningen på slike problem. (utenom fresen til Komodo da)

Link to post

Ser det er mange velmente "ekspert uttalelser" her. Boring går, dersom du treffer i center, og det gjør du sannsynligvis ikke. :wink: Alle som har jobbet med stål, vet at dette utvider seg i varme . Det ser jeg Bernt har fått med seg. Men når skruen så kjøles ned igjen, vil den krympe. Det er bare slik det er.......

 

En fin måte å varme skruen på, er med påsveising av en mutter. Så kjøle ned. Så, forsiktig varming av alu. og ut me'n. :smash:

Link to post

Og alu utvider seg mer en stål.

 

Jeg har tatt ut mange slike bolter på påhengere !!

 

Vi varmet godset rundt bolten og brukte wgtang på de fleste med stort hell.

 

Det er altid en fordel å være to på en slik jobb, en som varmer og en som skrur.

 

Vist det skal sveisespå en mutter lønner det seg å borre ett større hull i muttern nesten gjennom, Da har du litt mer å fylle på med sveis i.

 

Som jeg også skrev så borret vi altid tvers gjennom den knekkte bolten, Da hadde vi den muligheten at vi kunne banke eventuelle ting vi knakk i hullet ned i bolten .

Vi brukte aldri grisepikk, vi brukte Torksbitts da dette funker veldig bra og er billig.

 

Bernt

Link to post

Først varme bolten og så bruke "SHOCK SPRAY"

http://imistorage.bl...cs/71520004.jpg

 

"freeze shock" spray funker bra. Skulle ha av 2 manifold bolter på en motorsykkel, dro 2 bolter rett av uten særlig moment. Fikk så tak i slik frysesjokk spray som jeg brukte på de 2 siste boltene, de kunne jeg omtrent skru ut med fingrene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei

Finnes det venstre gående borrer,vis så , så hadde det kansje vært best å bruke om man skulle borre ut en bolt. Når du borrer i bolten med så stor borr du kann så vill jo bolten svekkes og den kann jo feste seg tl borret og da vill den dra seg ut , eller hva

Link to post

På båt motorer er det salt og kalk som er problemet : Når saltvann fordamper krystaliserer salt/kalk blandingen seg og da blir den ca 7 ganger større.

 

Det er dette som får boltene til å sittefast.

 

Og da nytter det ikke med lingsborr!

 

Kunn varme og list som hjelper.

 

Bernt

Link to post

Eller:

 

Skjære av bolten så overflaten flukter med overflaten av det den sitter fast i.

 

Slå et kjørnemerke MIDT i bolten.

 

Bor gjennom skruen med et lite bor. Treff MIDTEN av bolten.

 

Bor med større og større, øk bare litt og liltt så du har kontroll. Pass på å holde boret helt i midten og rett.

 

Største og siste boret er gjengebor. 5mm for M5, 6,8mm for M8 tror jeg.

 

Bruk så en gjengetapp til å pirke ut det siste med... pass på at du treffer i de originale gjengene.

 

 

Denne metoden har jeg brukt, og det har gått helt fint. (og det har også gått til helv¤%#¤) :lol:

 

Lykke til.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Mange kriseløsninger her, men jeg er nå mest spent på om trådstarter har fått kjøpt seg WiseGriptang og forsøkt få den ut jeg.

Sveising, gjenging, kjølespray, varme, utboring og fres er liksom litt overkill om det viser seg at WiseGriptang som han skulle teste fikset problemet.

MEN.. på en annen side, om det viser seg å ikke funke, har han jo allerede en neve full av tips på hvordan gå videre.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Selv så "svak" som 10% ?

10% saltsyre er fremdeles en ganske sterk syre med pH = -0.5. Vanlig husholdningseddik har til sammenligning pH = ca 2,4. (Nøytralt er pH = 7 for de som ikke vet det)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...