Bernt Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Hvorfor skal skruen varmes rødglødene ? Da utvider skruen seg, og sitter enda bedre ! Nei varm bare godset rundt og beveg tanga forsiktig frem og tilbake når skruen løsner ikke bruk mye makt. Vist du hadde autogen kunne du sota ned metalle med azetylen først ,aluminium smelter rett etter at sot brenner/blir borte! Husker ikke smeltepunkt og brennpungt, Bernt Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Hei! Jeg har god erfaring med et slikt Skru-utrekkersett: Fordelen er at du ikke utvider bolten mot godset slik en grispikk vil gjøre! Et slikt Skru-utrekkersettet får du kjøpt hos Biltema! Vær også OBS på at der ofte brukes løsgjenger i aluminiumsgods! Sjekk de øvrige gjengene hvor boltene allerede er ute! Lykke til !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
atletico1 Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Har også hatt problem med syrefaste bolter som sitter som limt/sveiset fast i aluminium. Endte med at jeg kjøpte en del høy- kvalitets bor. Boret ut de knekte/faste boltene. Filet først toppen slett og doret et punkt midt i bolten. Begynte med et tynnt bor og økte deretter diameteren flere ganger og til slutt boltens diameter. Måtte deretter bore opp litt av aluminiumsgodset og gjenge opp. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 Hvis jeg var deg ville jeg forsøkt med wisegrip eller rørtang og varme godset så mye du tør. Dersom skruen ikke kommer knekker du av resten. Jeg ville styrt unna alskens skrue-ekstraktorer som anbefales over. Dersom ekstraktoren knekker i skruen (vanlig) har du et problem. For ikke så lenge siden repparerte jeg en topp til en bil der det hadde skjedd. En kar skulle ha ut noen pinneskruer som satt som bein i nesa. Varme og alskens triks virket ikke, og til slutt knakk bolten. Da forsøkte han med ekstraktor (fra Wurt, ser omtrent ut som bildet over) som selvsagt knakk i skruen. Jeg satt toppen opp i en fres og gikk ned med 3mm pinnefres rundt den knekte ekstraktoren til den var løs. Deretter var det å bore opp og sette i helicoil. Det hadde vært 100 ganger raskere å gå rett ned med en fres og gjenge opp fremfor å knote med den ekstraktordritten. Bore og gjenge opp går også, men det er lett å bomme litt på senter av skruen og da drar boret seg ut i aluen som er mye bløtere. Går man ned med en pinnefres har man full kontroll og beholder senteret. Men det er jo selvsagt ikke alle som har tilgang til fres, det forstår jeg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lnjk Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Min erfaring er at sveising gir resultat, ofte etter at annet er gitt opp. Tenger er ok så lenge de får ordentlig tak, men 5mm er kanskje ikke nok i ditt tilfelle. La skruen få tid til å bli kald. Ødelegg ikke muligheten du har til sveising. Har brukt vanlige rustbestandige pinner som 309 eller 316 til slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Her er et supert verktøy til å skru ut knekte bolter. Først varme bolten og så bruke "SHOCK SPRAY" http://imistorage.blob.core.windows.net/imidocs/71520004.jpg Skru fast klemma "TURIIUS120MM" og skru ut. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bøljan Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Her var det mange velmente forslag! Noen fungerer sikkert, men for all del glem grisepikk. Den vil bare utvide bolten slik at den låser enda mere, gjelder spesielt små bolter. Mitt forslag er: Varm opp godset rundt men ikke på bolten, spray rustløser kun direkte på bolten. Den kjøler og penetrerer inn. Vent litt....gjenta samme operasjon og sett på en Wisegriptang som du strammer det du klarer. Forsøk så å vri/skru vekselvis inn/ut....da skal du se at den løsner. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Enig med injk. Man kan også bruke tig sveis til dette. (har gjort dette på bolter som har omtrent 0 mm som stikker ut) Man kan selvfølgelig varme aluminiumen til slutt som andre nevner, selv om man sveiser.(etter kjøling av sveis) Varming er ofte eneste løsningen på slike problem. (utenom fresen til Komodo da) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Ser det er mange velmente "ekspert uttalelser" her. Boring går, dersom du treffer i center, og det gjør du sannsynligvis ikke. Alle som har jobbet med stål, vet at dette utvider seg i varme . Det ser jeg Bernt har fått med seg. Men når skruen så kjøles ned igjen, vil den krympe. Det er bare slik det er....... En fin måte å varme skruen på, er med påsveising av en mutter. Så kjøle ned. Så, forsiktig varming av alu. og ut me'n. Sitér dette innlegget Link to post
haraldt Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Hadde samme problem når eg overhalte den forrige påhengsen eg hadde og kan lova deg at grispikk er ubrukelig. Eg turde ikkje å sveisa eller på annen måte varma skruene so eg borra ut alle Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Og alu utvider seg mer en stål. Jeg har tatt ut mange slike bolter på påhengere !! Vi varmet godset rundt bolten og brukte wgtang på de fleste med stort hell. Det er altid en fordel å være to på en slik jobb, en som varmer og en som skrur. Vist det skal sveisespå en mutter lønner det seg å borre ett større hull i muttern nesten gjennom, Da har du litt mer å fylle på med sveis i. Som jeg også skrev så borret vi altid tvers gjennom den knekkte bolten, Da hadde vi den muligheten at vi kunne banke eventuelle ting vi knakk i hullet ned i bolten . Vi brukte aldri grisepikk, vi brukte Torksbitts da dette funker veldig bra og er billig. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Først varme bolten og så bruke "SHOCK SPRAY" http://imistorage.bl...cs/71520004.jpg "freeze shock" spray funker bra. Skulle ha av 2 manifold bolter på en motorsykkel, dro 2 bolter rett av uten særlig moment. Fikk så tak i slik frysesjokk spray som jeg brukte på de 2 siste boltene, de kunne jeg omtrent skru ut med fingrene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sofa Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Hei Finnes det venstre gående borrer,vis så , så hadde det kansje vært best å bruke om man skulle borre ut en bolt. Når du borrer i bolten med så stor borr du kann så vill jo bolten svekkes og den kann jo feste seg tl borret og da vill den dra seg ut , eller hva Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Det finnes lingsborer.Når det borres i bolten blir den varm,og er man heldig å løsner den å følger med borren opp Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 På båt motorer er det salt og kalk som er problemet : Når saltvann fordamper krystaliserer salt/kalk blandingen seg og da blir den ca 7 ganger større. Det er dette som får boltene til å sittefast. Og da nytter det ikke med lingsborr! Kunn varme og list som hjelper. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Eller: Skjære av bolten så overflaten flukter med overflaten av det den sitter fast i. Slå et kjørnemerke MIDT i bolten. Bor gjennom skruen med et lite bor. Treff MIDTEN av bolten. Bor med større og større, øk bare litt og liltt så du har kontroll. Pass på å holde boret helt i midten og rett. Største og siste boret er gjengebor. 5mm for M5, 6,8mm for M8 tror jeg. Bruk så en gjengetapp til å pirke ut det siste med... pass på at du treffer i de originale gjengene. Denne metoden har jeg brukt, og det har gått helt fint. (og det har også gått til helv¤%#¤) Lykke til. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
RSL Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Mange kriseløsninger her, men jeg er nå mest spent på om trådstarter har fått kjøpt seg WiseGriptang og forsøkt få den ut jeg. Sveising, gjenging, kjølespray, varme, utboring og fres er liksom litt overkill om det viser seg at WiseGriptang som han skulle teste fikset problemet. MEN.. på en annen side, om det viser seg å ikke funke, har han jo allerede en neve full av tips på hvordan gå videre. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
lnjk Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Ja hvilken løsning han velger til slutt må vi få vite. Et tips hvis det skal bores i bolten er kanskje å bruke senterbor til å begynne med. Tror disse er stivere enn vanlige borer. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Her har det vært mange forslag så jeg venter i spenning på resultatet Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Honduras Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Siden det er salt/kalk som ofte er roten til ondet, har noen testet noen kjemiske løsninger? Bare en tanke som slo meg nå men hvis man penslet bolten med 10-20% saltsyre, vil ikke kalken tæres vekk relativt omgående? Noen som har forsøkt den veien? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Komodo Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Smart, det har jeg aldri tenkt på Eller en kork med 35% eddik. Billig og lett å få tak i. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bernt Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Problemet med saltsyre er att det spiser aluminium og, Så ikke bruk det!!!! Men eddikk er greit å prøve!! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Selv så "svak" som 10% ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bernt Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Når motorer har skjærtseg så vasket vi ut aluminium fra sylinderveggen med saltsyre !! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Selv så "svak" som 10% ? 10% saltsyre er fremdeles en ganske sterk syre med pH = -0.5. Vanlig husholdningseddik har til sammenligning pH = ca 2,4. (Nøytralt er pH = 7 for de som ikke vet det) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.