Jump to content

Parallellkople to batterier


Capt

Recommended Posts

Det enkleste er å bruke et BEP spenningsstyrt rele til å skille ladingen. Starbatteriet koples direkte mot starter (eventuelt med en hovedbryter mellom), og alt forbruk koples til forbruksbatteriet. Hovedbryter mellom batteri og fordeling. Deretter kopler du dynamo til forbruksbatteriet, BEP'en til det samme og med den andre lederen til starbatteriet. Når du starter vil dynamoen så lade forbruksbateriet inntil det kommer opp over 13,7 volt, deretter koples startbatteriet inn og begge banker lades parallelt. Alle batterier er da sammenkolet inntil du stopper motoren og spenningen faller til 12,8 volt. Enkelt og greit, ingen vendere å passe på. Og ja, jeg har det akkurat sånn i min båt... :sailing:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har et slikt Bep panel med skillerele og hovedstrømsbrytere på 2 året nå, og det virker jo helt fint. Men en skal være obs på at så lenge releet et aktivisert ( den røde dioden lyser på releet) , og det gjør den en stund etter motor har stoppet, så er det fullt mulig å starte motoren på vanlig vis selv med begge hovedstrømsbryterne av. Står også om dette på siden til Bep.

Link to post
Share on other sites

Har også tenkt å gjøre det litt enklere enn jeg har det nå i båten. sånn det er nå så er det en vender med 1+2+all med en på start og 2 på forbruk og kabelen på utgangen går både til startbatteri og dynamo. Ser ut til at venderen er gåen. Bare går rundt og rundt :crazy: Hva er det dere anbefaler? Å bare skifte ut venderen med en fra biltema og en automatsikring/bryter etter forbruksbatteriet og deretter til + og - skinne eller gå for bep løsningen :confused: her er et bilde av kaoset :rolleyes:

 

dsc_0801.jpg

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kaos er vel et passe uttrykk for det. :smiley:

Men dette er ikke bare kaos, hvis det er alt du har da er det riktignok nesten farlig allerede.

 

Om du bruker en vender, et relébasert løsning av hvilken produsent som helst,

eller vanlige brytere, er noe etter smak og behag om hvor automatisk du vill få det hele.

 

Men hvis du gjerne vill gjøre noe da kunne du faktisk begynne på fordelingen -før- du tenker på ladingen.

Du burde først

- rydde på kabelssalaten som sikkert kunne reduseres på noen få,

- kanskje bruke kabelkanal for ca. kr. 19,- per meter.

- forsikre deg at kablene er av riktig type og dimensjon,

- samtidig du sjekker eller installerer passe sikringer og ordentlige kabelsko/ringsko

- inkl. en skinne/bolt for å samle negative kabler.

 

Det er vel ikke bare nesten "plikt" og båten er jo ikke så voldsom stor at

du ikke kan ordne det med enkle tiltak. :yesnod:

 

 

Ang. lading.

En vender er noe som fort kan glemmes.

Omvent får du fordelen at du kan slå av/koble over med bare et vri.

Men det kan man se som man vill og er ren avhengig av perspektiven når man ser på saken.

 

Spør du andre får du en annen svar.

Men for min del er vendere og flere hovedbrytere bra for folk som enten liker gammeldags (virker jo også)

eller som stortsett ikke stoler på det tekniske på båten dems.

 

Ellers funker det flest fint med

- å koble dynamoet direkte på startbatteri

(uten atter en bryter siden det finnes allerede to som heter diodebro og tenningslås)

- å forsyne forbruksbatteriet via reléstyring slik at man ikke kan glemme noe

- å innstallere en hovedbryter/eller hovedsikring med bryterfunksjon mellom forbruksbatteri og fordeling.

Ferdig.

 

Det finnes også flere og avanserte muligheter, spørs er bare hva man vill.

 

 

Bare sett i gang, våren kommer nå heldigvis veldig snart. :thumbsup:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hmmm.. Hadde det ikke vært sikkrest med startbatteriet tilkoblet dynamo for så å lade forbruk når start var på topp ?

 

Det kan du kanskje si, men i praksis er min kopling det mest brukervennlige. Husk at det er ikke sånn at du lader først det ene batteriet, og så det andre. Så snart du kommer opp i normal ladespenning, koples batteriene sammen og lades parallelt. Dette tar fra et par sekund til 5-10 minutt i verste fall. Forbruksbatteriet er som regel det største, og det som trenger mest lading. Startbatteriet blir knapt nok tappet noe som helst ved en vanlig start. Om du da kopler som du sier, så risikerer du at releet tripper når en tom forbruksbank kobles inn, og releet brenner opp. Sannsynligheten for det om du kopler slik jeg er gjort er nesten lik null...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mange gode forslag her :thumbsup: Batteriene er koblet fra siden venderen er gåen. tar ingen sjanser :sweat: Blir nok å samle sammen alt av forbruk på + og - skinne etter en automatsikrin/bryter ja. Lensepumpen direkte til forbr batteri. Deretter et voltsensitivt rele til å styre ladingen istedenfor bryter. trenger vel ikke bryter i tillegg da? voltsensitive releet til biltema er det noe å satse på? Hovedstrømskablene som er ser bra ut. Trenger vel ikke å skifte ut de men blir å ordne på nye kabelsko. Må få orden på det elektriske ja :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :flag_bp: Er litt grønn når det gjelder voltsensitivt rele :rolleyes: Blir å kjøpe meg et sånt rele fra biltema i dag og lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det siden dynamo og starter er på samme kabel :confused: Vil helst bryte all pluss når jeg ikke bruker båten og kunne koble sammen begge batteriene ved eventuell nødstart. Trenger jeg 2 til 2 brytere da og hvordan kobler jeg dette sammen? Finnes mange tips her på båtplassen men klarer ikke helt å sette det til ett svar :blush: Tusen takk på forhånd :thumbsup:

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du vil kunne kople sammen manuelt så må du ha tre hovedbrytere. Men hvorfor vil du egentlig ha det? Jeg har to brytere, og absolutt alt av forbruk er koplet mot forbruksbanken. Da er startbatteriet alltid fulladet uansett, og jeg får start samme hvor mye strøm jeg har brukt til andre ting. Om absolutt alt skulle skjære seg så har jeg et sett lange startkabler i båten, egentlig vel så mye for å hjelpe andre som til selvhjelp. Så da er det hele 100% idiotsikkert, og jeg kan ikke glemme bryteren og derved tappe ned startbatteriet utilsiktet. Er ikke det greit da?

 

Angående kopling: Du har vel ikke den tykke batterikabelen inn på dynamo? Tipper du har en tykk kabel fra batteriet til starter, og en tynnere fra dynamo til starter. Denne siste flytter du til forbruksbatteriet, strekker en ny til det ene punktet på BEP releet og en ny fra det andre punktet til startbatteriet. Deretter koler du den tynne sorte på releet til minussiden. Da har du ladesiden under kontroll. Alternativt, om du vil ha startbatteriet som primærbatteri: La koplingen til starter være som den er, stekk en ny ledning fra dynamo til rele og nok en ledning fra rele til forbruksbank. 10-16mm2, alt etter lengden på ledningene. Når du setter i gang så vil du bli forbauset over hvor enkelt det egentlig er...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for et genialt svar index :thumbsup: Tror jeg skjønner nå :wink: Går for den siste løsningen. da trenger jeg bare en ny vender i tilleg til releet. så ved en nødstart der begge batteriene må kobles sammen bruker jeg bare venderen og har den på 1+2 :smiley: Er bare snakk om ca 1.5m fra dynamo til releet og 1m videre til batteriet så 16mm2 skal vel være bra nok :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

For en tid tilbake fikk jeg en IM forespørsel om råd til kobling av VSR i et lignende oppsett der det i utgangspunktet var benyttet "glidende" hovedbryter med 0 - 1 - 1+2 - 2.

 

Her er svaret jeg ga til vedkommende:

 

(Sitat)

"Heisann igjen !

 

Jo da tror jeg at jeg skjønner systemet ditt:

 

Er det som dette??

 

gmlsys.gif

 

Her brukes velgebryteren til å styre ladning og forbruk til/fra ønsket batteri, evt begge.

Når bryter er slått av så kobler du også ut strøm til forbruk.

 

I et slikt tilfelle så har jeg ville gjort følgende for å sikre tilførsel til start samtidig som du opprettholder ønsket kapasitet fra de eksisterende batteriene dine:

 

modsys.gif

 

Anskaff et nytt passende startbatteri samt to nye hovedbrytere. Koble sammen de to eksisterende batteriene til en forbruksbank og monter en ny hovedbryter til forbrukerne.

Fra den gamle velgebryter kobler du fra hovedstrømkabel til motor og kobler denne til det nye startbatteriet via en ny hovedbryter. Monter deretter VSR releet slik som vist på skissa.

 

I dette oppsettet vil startbatteriet alltid være tilkoblet dynamo når hovedbryter for start er slått inn. Startbatteriet vil bli ladet opp til 13.8V før VSR slår inn og lader dermed lader alle 3 batteriene.

Når du stanser motoren så vil spenningen etterhvert falle ned til 12.8V, hvilket medfører at startbatteriet kobles ifra de to forbruksbatteriene. På den måten er du nå sikret startstrøm uansett tilstand på de to forbruksbatteriene.

 

Om VSR releet skulle svikte så vil du uansett få ladet startbatteriene slik at du får start på motor. Det kan være greit å installere et voltmeter på forbruksbanken slik at du har en oversikt om det mottar ladning eller ikke. Samtidig greit til å holde øye med utladningsgrad når du ligger i en uthavn og forbruker strøm.

 

Om VSR-releet skulle svikte, hvilket jeg betviler, så kan det være greit med en startkabel liggende ombord. Da er det bare å koble sammen over releets tilkoblingspunkter for å få ladet opp forbruksbanken i nød!

 

Koster noen ekstra kroner med nytt ekstra batteri samt hovedbrytere, men jeg synes det er verdt det mhp hva du får for de ekstra kronene !

 

Håper dette ga svar på noe av det spurte om !

 

Uansett, om noe skulle være uklart så ta gjerne kontakt igjen !!"

(Sitat slutt)

 

Kanskje noe her kan hjelpe??

 

Lykke til iallefall !!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

En ny 0-1-1+2-2 vender og rele med startbatteriet som primærbatteri er det enkleste ja.Da beholder du den koplingen du har, og de ledningene du hart nå. Da styrer du forbruket med venderen, og lar releet fordele ladingen. Ikke like idiotsikkert som mitt opplegg, men enklere å kople og mer fleksibelt. Og du trenger ikke annet enn releet, ny bryter og litt ledning/kabelsko.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Glimrende tegning av mateco. Har tenkt på noe liknede, men tar og skriver ut denne og bruker som fasit.

 

Jeg vil ha egen hovedbryter på motor da den startes på evc-panel uten nøkkel i cockpit. Og det er greit at forbruk kan stå på nede i båten uten at noen kan starte motoren når motorhovedbryter er av. Så derfor er tegningen perfekt for mitt bruk.

 

Har nå kjøpt meg vsr og nytt forbruksbatteri på biltema, og får dra ned til båten og koble sammen når snøen har gitt seg.

 

Har ikke tenkt noe på noe hovedsikringer på forbruk. Er dette nødvendig, all den tiden en har egne sikringer på utstyret som er tilkoblet forbruk?

Link to post
Share on other sites

... Deretter kopler du dynamo til forbruksbatteriet, BEP'en til det samme ...

 

 

 

modsys.gif

 

 

Vil ikke koblingene av BEP-relét som beskrevet av 'index' og vist av 'mateco' ovenfor lede til utladning av h.h.v. forbruksbatteriet og startbatteriet? Såvidt jeg forstår, så trekker et BEP-relé 10 mA og et Biltema-relé 20 mA. Det vil vel bety at reléne tapper primærbatteriet h.h.v. 7 Ah og 14 Ah i løpet av en måned?

 

BEPs koplingsskjema viser en bryter mellom relé og primærbatteri ("Motor batt isolator") som – hvis jeg forstår riktig – hindrer uttapping av startbatteriet. BEP skriver at "Other options can lead to accelerated battery discharge as the sense circuit draws 0.01 Amps continuously".

 

bep_rele.jpg

 

Er dette riktig forstått?

Link to post
Share on other sites

Vil ikke koblingene av BEP-relét som beskrevet av 'index' og vist av 'mateco' ovenfor lede til utladning av h.h.v. forbruksbatteriet og startbatteriet? Såvidt jeg forstår, så trekker et BEP-relé 10 mA og et Biltema-relé 20 mA. Det vil vel bety at reléne tapper primærbatteriet h.h.v. 7 Ah og 14 Ah i løpet av en måned?

................

Er dette riktig forstått?

 

Ja, en viss utladning vil skje når VSR er inaktivt, men her er det snakk om 7mA i BT's VSR og ikke 20mA slik du skriver. Videre så er det kun primær batteriet (sense batteri) som trekker denne lille strømmen når VSR ikke er aktivt (sluttet).

 

Viser forøvrig til denne tråden:

 

Test av Biltema VSR.

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

OK, med 7 mA er vi nede i 5 Ah/måned. Mitt poeng er at dette ikke er ubetydelig. Hvor lenge kan vi la båten ligge stille før vi får startproblemer dersom batteriet er på 50 Ah?

 

Ville det ikke være fornuftig å legge inn en bryter slik som BEP anbefaler? Kunne man legge inn et vanlig bryterrelé som var styrt av tenningen slik at koblingen mellom batteri og VSR ble brutt når motoren slås av?

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste, som ikke har tilgang til vedlikeholdsladning, kobler vel ifra batteriene om man vet at båten allikevel ikke vil bli benyttet over tid ????

Tenker da på vinterhalvåret med f.eks. båten liggende i vinterhavn evt. stående i hagen, etc.

 

Noe stort problem bør det da ikke være om man tar sine forholdsregler !!

 

Ellers så tanken god med en bryter evt. relekobling på den lille sorte til VSR :yesnod:

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...