dennrick Startet 17.Mars.2011 Del på Facebook Startet 17.Mars.2011 Hei, Jeg kjøpte helt ny båt (2010 modell) ifjor, og har en Webasto 3500ST innstallert i den. Vi sparker igang båtsesongen 1. april helgen, og det blir nok en del "Webasto kjøring" utover i april. Jeg har røykvarsler og CO alarm - riktignok ikke mer avasert enn at de er fra Clas Ohlson. Spørsmål: Lar dere varmeren gå om natten eller skrur dere den av ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Linea Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Ja, har også CO alarm og røykvarsler. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Har i alle år hatt varmeren på om natten. I perioder går den døgnet rundt. Har innstallert alarm. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Espenok Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Ja. Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Mariell Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 I utgangspunktet ikke. Er litt skeptisk til å kjøre den når jeg sover. Men ikke mer enn at jeg har hatt den på i uthavn hvis det er kaldt og veldig rått. I uthavn med tørt vær. Har jeg ikke varme på i det hele tatt på natta. Står opp på morran, setter på Webastoen og går å legger meg i en halvtimes tid til varmen har spredd seg i båten. Ligger jeg med landstrøm pleier jeg å ha på en panelovn for litt lunk på natta. Har samme alarm som deg fra C.O. pluss ett par brann/røykvarslere. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Lars_B Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Ja - deilig og varmt også utafor dyna, men den brukes kun, om natta, vår og høst når det er virkelig behov for det. ellers så er det ofte tilstrekkelig med en oppvarming litt før man skal legge seg, og så sette på igjen når førstemann våkner om morgenen. Jeg må ha utstyr som er såpass at jeg kan stole på det... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Svaret er : Ja Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Eber`n går om natta ! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Under forutsetning av røyk/brannvarsler, rimelig bra ventilasjon i båten og at ikke eksosen kommer inn på noen måte, skulle det være helt safe å bruke varmere av denne typen. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Nei, aldri. Tar ikke sjansen etter å ha sett en båtbrann på nær hold. Selvom det ikke var Eber eller annet som var brannårsak. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
avmønstret5 Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Ok en bør være forsiktig ja, men Faxen, har du et eneste eksempel på fare/brann/skade ved bruk av denne type båtvarmere? Husk på at svært mange oppover hele kysten bruker slike året rundt samt mange yrkesbiler. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Vinter, tidlig vår og sen høst går Truma Combi gassvarmeren nærmest døgnet rundt, men nattetempen senkes til en 10-12 grader, herlig med tørr varm båt, og alltid varmt vann tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Nope. Aldrig. Har elvarme til natten. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Har man el tilgjengelig, brukes selvfølgelig el varme. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 de fleste gjestehavner jeg har vært på har ikke store nok sikringer til at folk kan bruke el. til oppvarming. Sikringene flyr i ett sett! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Min dieselvarmar har gått meir eller mindre sammenhengande døgnet rundt sidan medio oktober i fjor. Har nok over 3000 driftstimar denne vinteren. Eg bur om bord. Har CO-alarm i salongen. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Marulf Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Bruker den ikke om natten. Etter noen tragiske ulykker med gassforgifting ila de siste årene (aggregatkjøring etc) tar jeg ikke kjangsen på å kjøre den mens familien sover ombord. Kanskje overforsiktig? Better safe than sorry. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 (redigert) Jeg kan aldri tenke meg å bruke forbrenningsvarmer om natten. Bruker pysj og el varme via inverter. Og jeg synes det er komplett uforståelig at noen sover med diesel varmeren på. CO forgiftning er ikke å leke med. Det hjeler ikke med hjertekanskjestarter og oksygen og adrenalin og alt som høres fint ut. Du er dau - og du merker ikke at du dauer heller. Mulig jeg kan for mye om livredning og at jeg derfor er redd for dette. Redigert 17.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 (redigert) Forrige tråd om temaet: https://baatplassen.n...rmer-om-natten/ For min del er det ein kalkulert risiko. Eg vil heller ha ein varm og komfortabel båt enn å risikere å hamne i den ekstremt marginale statistikken over folk som har døydd av karbonmoniksid frå dieselvarmar i båt. Det er mykje større risiko for å verte påkøyrd av ein bil på veg til jobb om morgonen, noko som forøvrig har nesten skjedd tre gongar på eitt år. Redigert 17.Mars.2011 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
index Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Jeg er alt for redd for brann og kullosforgiftning til å sove med varmer på. Da legger jeg heller et ekstra teppe oppå dyna.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 eksempel på at ting kan gå litt galt: Like etter sjøsetting i 2010 byttet jeg sikringer på Wallasen, -de hadde smelta. Kjørte igang og alt gikk bra i 10 minutter. Så smalt sikringene på nytt, røyk og dieseldamp veltet ut av brenneren i 4-5 minutter. Jeg dukka umiddelbart ned i tåka og nappa ut strømen på brenneren og fiksa frem pulverslokkeren og avventet. Det hele roet seg ned og faren over. Nå skjedde dette under forhold hvor jeg lå til egen kai og fokus på nettopp brenneren. Under andre omstenigheter hadde jeg ikke likt at denne situasjonen oppstod, derblandt om natten.. Dersom du kjører dieselvarmer, særlig om natten, se til at eksos ikke siver inn i egen båt. Dersom du ligger inntil andre båter i gjestehavn, tilse at eksosen ikke kan sive inn i nabobåten. Pass på at fendere ikke dekker eksoshullet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 For min del er det ein kalkulert risiko. Det er to ting som må tenkes på i en slik risiko kalkyle for at den skal være relevant. 1, sannsynlighet for at noe skal skje 2. konsekvens om det skjer Blir du påkjørt av bil kan den stort sett kjøre over deg og du overlever. Lekker varmeren din litt eksos så dør du. Ikke så stor sannsynlighet for det - men konsekvensen er forbaska stor. Og ikke tro at "blålysa" får deg igang igjen. Blodet ditt tar ikke opp oksygen mer. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Alternativ, sikkert, varmt og godt: http://www.oslosportslager.no/produkt/ajungilak-altitude-winter-dunsovepose-5517.aspx Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Jeg har investeret i en 500w ovn. Den holdet fint soveværelset varmt om natten. Så har man bare 6A til rådighed så ryger ingen sikringer der. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Alternativ, sikkert, varmt og godt: http://www.oslosportslager.no/produkt/ajungilak-altitude-winter-dunsovepose-5517.aspx Det holder greit med en 3 sesongers pose også Vi har 2 250W ovner ombord. Setter på en av disse om natten i lugaren. Blir det kaldt får vi heller ligge litt tett Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.