Jump to content

Sover dere med Webasto varmeren på?


dennrick

Recommended Posts

CO oppstår ved ufullstendig forbrenning ved mangel på tilførsel sv oksygen.

Finnes det gode sikkerhetsanordninger i moderne brennere som sørger for at de slukker hvis de får for lite oksygen?

Har sett på skjema til en standard Mikuni MY30 brenner og finner bare to overopphetingsbrytere og en flammevakt.

Er det egentlig nok for å forhindre dårlig forbrenning?

Umiddelbart virker det litt simpelt på et apparat til over 10.000 kr, eller hva? Selv kjøleskapet har mer overvåking...

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnes det gode sikkerhetsanordninger i moderne brennere som sørger for at de slukker hvis de får for lite oksygen? Umiddelbart virker det litt simpelt på et apparat til over 10.000 kr, eller hva? Selv kjøleskapet har mer overvåking...

Er nok ikke så ikke som du får det til å høres ut...

 

Forbrenningsluft og oppvarmingsluft er 2 forskjellige inntak og blandes ikke av varmeren. Forbrenningsluften går ut gjennom eksosen så det er først når eksos trekkes inn i oppvarmingsluften at ting kan gå galt.

 

Inntaket til forbrenningsluft og oppvarmingsluft kang stå i samme rom, men ønsker du sikkerhet i tilfelle lekasje i eksosrør så kan oppvarmingsluft legges i rør og hentes fra annet rom.

Link to post
Share on other sites

Hvor skal en CO alarm monteres? i taket som en røykvarsler eller som en gassalarm ca 1 meter over gulvet?

I min bruksanvisning str det alarmen IKKE må monteres i tak men på vegg. Det er spesifisert at dette er viktig. Ikke hvorfor?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvor skal en CO alarm monteres? i taket som en røykvarsler eller som en gassalarm ca 1 meter over gulvet?

I min bruksanvisning str det alarmen IKKE må monteres i tak men på vegg. Det er spesifisert at dette er viktig. Ikke hvorfor?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte og monterte CO-varsler fra Clas Ohlson i går. Den kan monteres i taket, men mist 30 cm fra vegg. Den skal monteres minst 1,5 meter over dørken og minst 15 cm fra tak, hjørner osv. Og så skal den monteres høyere opp enn dør- og vinduskarmer. Der sliter jeg med å oppfylle kravet. Dingsen er også sansible mot løsemidler, støv, vaskemidler osv. Og så er den, uvisst av hvilken grunn, ikke egnet for montering i båt. Noe jeg velger å se bort fra. Den virker med relativ fuktighet fra 30- til 90 %.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er vesentlig at en tar seg noe tid før en monterer varslere av diverse typer til en har funnet ut hvordan luften / gassen forflytter seg fra eventuelle kilder i båten. Nesten ingen båter er likt innredet og skulle en montere en varsler på feil sted blir tryggheten liten dersom gassen forflytter seg forbi varsleren og ikke registreres før lenge etterpå. Bruk en røykproduser (lignende det som birøktere bruker) og studer hvordan røyken forflytter seg i lufta, men ta utgangspunkt i situasjonen slik dere tenker dere at det vil være om natta med hensyn på åpne ventiler / dører o.l. Og hold dere i ro mens røyken forflytter seg slik at dere ikke skaper turbulens med kroppen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har forsøkt å fremprovosere alarm på co-alarm eller gassalarm under kontrollerte, men under realistiske forhold?

En tanke er for eks å sette eksosen fra bærbart strømaggregat inn i båten og se hvor lang tid det tar før alarmen går. Eller la det lekke gass og se om alarmen slår ut.

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke så ikke som du får det til å høres ut...

...

Forbrenningsluften går ut gjennom eksosen så det er først når eksos trekkes inn i oppvarmingsluften at ting kan gå galt.

Forsøker ikke å få det til å høres ut som noe som helst, men stiller spørmål om hvorfor CO-føleren kun skal sitte i en ekstern alarm.

Det virker mer naturlig på meg at det sitter minimum en slik føler i brenneren selv.

Finnes slikt i andre mer avanserte/kostbare brennere?

Link to post
Share on other sites

..fremprovosere alarm på co-alarm eller gassalarm under kontrollerte, men under realistiske forhold?

En bør vel være varsom med fullskalatest av gass - da dette kan gi en noe :headbang: og muligheten for å bli :ghost: i det neste livet om en kommer så langt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Wallas parafindrevet koketopp m/viftelokk, og hadde absolutt tenkt å sove med anlegget på.

 

En sånn har jeg også, men det hadde neppe blitt mye søvn på meg med den på. Viftene støyer en del, så det føles godt å slå den av når jeg har hatt den på en stund. Men kanskje dine vifter er roligere enn mine?

 

Jeg har også en gammel Eber, men ser at til mitt behov holder det egentlig med å bruke Wallasen. Det skal ikke all verden til for å varme opp en tett kabin i en 27 foter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er ikke mye som skal til for å sjekke gassalarmen. jeg har testen den med en lighter. funka som bare det. Dette var i forrige båten. I nåværende er varsler innkjøpt, men har ikke fått rota meg til å montere den :headbang:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Siden du fortsatt skriver her så tar jeg det for gitt at dette ikke var en fullskalatest under realistiske forhold :wink:

Neida - men ved bytte av gass slanger så tesetet jeg. Realismen var absolutt til stede - for lekkasjen kom fra gulvet på samme sted som det er et T stykke på gass slangen.

Link to post
Share on other sites

Kansje på tide jeg handler inn en CO alarm,men er den til Clas.O ok eller må jeg kjøpe fra andre steder ? Ser jo at dette er på tide å få montert inn da det er en billig forsikkring,vi som er såpass mye i båten om vinteren da varmeren går 24/7.Skal på messa til tirsdagen ,kansje dem har noe der ?

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Glemte å si at på båtmessen fant jeg ut at Seatronics også har en Kullos / CO alarm - til omtrent samme pris som er nevnt over.

 

Årsaken til at Clas O er nevnt som ubrukelig i båt har vært nevnt som kulde. Kan det være fuktighet??

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

"Sover dere med Webasto varmeren på ?" er temaet her og en del av svarene på dette spørsmålet er at "vi stenger den av om natta".

 

Greit nok svar dersom dere ikke har noen ombord som sover i løpet av dagen som f.eks. nattevakta og småbarn som tar seg en lur i den deilige køy far rigget til. Eller skippern selv som hiver seg nedpå køya og sovner, mens admiralen har overtatt styringen og ratter i vei med musikken sivende ut av kabinen. Skippern setter jo sin lit til at admiralen hører alarmene dersom disse går av, for han sover tungt, og det sies at et lokomotiv kan passere han uten å vekke han.

 

Og "varmeprodusenten" står på for full guffe og holder det varmt der nede...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

En sånn har jeg også, men det hadde neppe blitt mye søvn på meg med den på. Viftene støyer en del, så det føles godt å slå den av når jeg har hatt den på en stund. Men kanskje dine vifter er roligere enn mine?

 

Du skal normalt sett ikke høre viftemotorene. Kanskje på tide med en service? Tok full sjekk på en slik nylig, skiftet bl.a. viftemotorer. Veldig fornøyd kunde, koketoppen høres knapt når den går.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...